Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-09-20, 22:21   #16711
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Sök runt på t.ex. Sweclockers marknad. Jag fick tag på ett 1070 i nyskick för 4000:-. Men då hade jag en del tur, och även tålamod. Har inte ångrat mig en sekund.
Detta är ett bra tips. Det bör finnas gott om 1070 på begagnatmarknaden.
Något som däremot är värt att tänka på är att garantin inte gäller när du köper begagnat, även om den i många fall går att göra gällande ändå (tack vare goodwill hos återförsäljarna). Den frågan ställdes jag själv inför när jag bytte till ett 1080Ti, som jag kunde fått 1000Kr billigare (i oöppnad förpackning dessutom). Valde istället att beställa från Intet istället för risken att behöva deala med random snubbe på Tradera om något skulle gå fel.
För mindre pengar hade jag valt annorlunda, men det är ju som alltid en fråga om var man själv sätter gränsen och känner sig bekväm.

Vill du för övrigt ha ett 970 Strix i bra skick är det bara att skicka PM.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 13:23   #16712
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Är det läge att investera i en ny dator nu? Byggde min senaste för 7-8k för typ 6-7 år sedan och den verkar inte klara några av de nya spelen.

Nuvarande:
OS: Win 7 64-bit
Grafikkort: Radeon 6950 2GB
Processor: Intel iCore 2500k 3.6 GHz
Moderkort: Asus P8P67 EVO
RAM: Corsair CL9 1600 Mhz( 2x4GB)
HDD: Intern-3.5 WD Caviar SE/500GB SATA II 7200rpm 16MB
Nätaggregat: Fractal Design Tesla 550 W

Kan jag komma undan med att bara byta ut t.ex. grafikkort och hårddisk? Tacksam för hjälp, var insatt i datorer för 7 år sedan men kommer knappt ihåg nått och varför jag valde delarna som jag gjorde. Har för mig att mitt moderkort var overkill på den tiden så kanske kan återanvändas?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 13:25   #16713
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Lillbrorsans dator spökar. En stund (10-15min) efter uppstart blir skärmen svart/vit-randig. Datorn är fortfarande igång, fläktar snurrar osv men Windows verkar ha lagt av. Ser på en annan dator att han loggas ut från Battle Net. Verkar alltså inte vara ett skärmproblem, har även bytt skärmkabel och anslutning.

Kan det vara i princip vad som helst? HDD, moderkort, minnen som spökar?
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.

Senast redigerad av vicarious den 2017-09-23 klockan 13:27.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 13:31   #16714
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Lillbrorsans dator spökar. En stund (10-15min) efter uppstart blir skärmen svart/vit-randig. Datorn är fortfarande igång, fläktar snurrar osv men Windows verkar ha lagt av. Ser på en annan dator att han loggas ut från Battle Net. Verkar alltså inte vara ett skärmproblem, har även bytt skärmkabel och anslutning.

Kan det vara i princip vad som helst? HDD, moderkort, minnen som spökar?
Jag hade ett liknande problem för ett tag sedan, då var det grafikkortet som glappade och löstes genom att sätta en pinne under för att hålla upp det
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 13:38   #16715
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Jag hade ett liknande problem för ett tag sedan, då var det grafikkortet som glappade och löstes genom att sätta en pinne under för att hålla upp det
Japp, kan vara en bra ide att testa att montera grafikkortet i en annan port om man har extra plats.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 13:48   #16716
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Är det läge att investera i en ny dator nu? Byggde min senaste för 7-8k för typ 6-7 år sedan och den verkar inte klara några av de nya spelen.

Nuvarande:
OS: Win 7 64-bit
Grafikkort: Radeon 6950 2GB
Processor: Intel iCore 2500k 3.6 GHz
Moderkort: Asus P8P67 EVO
RAM: Corsair CL9 1600 Mhz( 2x4GB)
HDD: Intern-3.5 WD Caviar SE/500GB SATA II 7200rpm 16MB
Nätaggregat: Fractal Design Tesla 550 W

Kan jag komma undan med att bara byta ut t.ex. grafikkort och hårddisk? Tacksam för hjälp, var insatt i datorer för 7 år sedan men kommer knappt ihåg nått och varför jag valde delarna som jag gjorde. Har för mig att mitt moderkort var overkill på den tiden så kanske kan återanvändas?
Ja det tror jag.
GTX 1060 eller bättre grafik, beror lite på va du vill köra för upplösning på skärm.
En SSD kommer göra den betydligt bättre för spel och krävande applikationer. Lasta över OS på den med och uppdatera till Win 10.
Jag skulle testa överklocka mot 4k. Självklart kan du behöva skaffa bättre kylare. Men systemet i sig har bra uppgraderingspotential.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 13:55   #16717
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Ja det tror jag.
GTX 1060 eller bättre grafik, beror lite på va du vill köra för upplösning på skärm.
En SSD kommer göra den betydligt bättre för spel och krävande applikationer. Lasta över OS på den med och uppdatera till Win 10.
Jag skulle testa överklocka mot 4k. Självklart kan du behöva skaffa bättre kylare. Men systemet i sig har bra uppgraderingspotential.
Så processor, moderkort och hårddisk kan återanvändas? Antar att nätaggregatet behöver bytas ut om det ska överklockas?

Verkade missa att lägga till att det var Intel Core i5-processor, samt så är den 3.3 GHz och inte 3.6 GHz

Senast redigerad av smerk den 2017-09-23 klockan 13:58.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 14:13   #16718
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Så processor, moderkort och hårddisk kan återanvändas? Antar att nätaggregatet behöver bytas ut om det ska överklockas?

Verkade missa att lägga till att det var Intel Core i5-processor, samt så är den 3.3 GHz och inte 3.6 GHz
Folk köper fortfarande den processorn och moderkortet begagnat och kör så det ska inte vara någon större flaskhals.
Tveksamt om du behöver större nätagg, om du inte köper ett extremt snabbt grafikkort.

SSD och graffikort, kanske kylare om du vill testa överklocka en bit till, tror turboläget ligger runt 3.7k ska gå att få den stabil runt 4k.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 14:22   #16719
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Folk köper fortfarande den processorn och moderkortet begagnat och kör så det ska inte vara någon större flaskhals.
Tveksamt om du behöver större nätagg, om du inte köper ett extremt snabbt grafikkort.

SSD och graffikort, kanske kylare om du vill testa överklocka en bit till, tror turboläget ligger runt 3.7k ska gå att få den stabil runt 4k.
Där ser man! Tur att man köpte hyfsade grejer förut då! Trevlig överraskning att inte allt behöver bytas ut
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-24, 18:44   #16720
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 577
Har precis byggt min lilla man-cave (eller corner egentligen då jag bor i lägenhet), och tänkt njuta av spel jag bara läst om under de två år då min dator varit nerpackad.

Som Yes med flera föreslår så inser jag att nytt grafikkort behövs. Har gått ett antal år sedan jag höll koll, men har kikat närmare på förslaget nvidia 1070.

Har kollat på denna: Asus GeForce GTX 1070 Strix Gaming OC 2xHDMI 2xDP 8GB

Gratis är den inte. Går på dryga 5000 kr. Vill gärna återuppleva njutningen i att ha en dator som klarar relativt nya spel med bra inställningar.

Dock läste jag någonstans att man väntar ett nytt kortsläpp i oktober? Någon som vet mer om detta? Vore kanske dumt att köpa något nu om priserna faller vid nästa släpp.

Vad anser ni? Är det ett prisvärt köp med tanke på datorn jag har (core i7-4440K @ 3.5ghz) eller kommer resten flaskhalsa för mycket?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-24, 18:59   #16721
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Om det är prisvärt vet man inte förrän priset för det kommande kortet du nämner är känt.

Det är 1070 Ti, som verkar komma att prestera ungefär som ett 1080.

http://www.guru3d.com/news-story/gef...gp104-300.html

Citat:
Personally I think it'll be priced at 399 USD
Stämmer det så är 5000 för ett 1070 inte prisvärt alls, även med svenskt prispåslag.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-24, 19:05   #16722
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Jag köpte mitt nya MSI GTX 1070 Gaming X för 2950 kr från butik för x antal månader sedan. Finner det spännande hur pass stor marginal vissa butiker måste ta.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-24, 21:40   #16723
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 577
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Om det är prisvärt vet man inte förrän priset för det kommande kortet du nämner är känt.

Det är 1070 Ti, som verkar komma att prestera ungefär som ett 1080.

http://www.guru3d.com/news-story/gef...gp104-300.html

Stämmer det så är 5000 för ett 1070 inte prisvärt alls, även med svenskt prispåslag.
Attans! Knivigt läge då. Trist att köpa något till överpris!

Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Jag köpte mitt nya MSI GTX 1070 Gaming X för 2950 kr från butik för x antal månader sedan. Finner det spännande hur pass stor marginal vissa butiker måste ta.
Oj bra pris! Kollar prisjakt och där ligger de på 4.800 och uppåt!
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 08:54   #16724
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 577
Fortsätter försöka göra vad jag kan för att skaka liv i min gamla dator. Under årens som den spenderat i packlåda har windows 10 kommit, och till detta directX 12.

Nu sitter jag med windows 7, som jag visserligen tycker är väldigt bra. Dock så stödjer den inte directX 12. Utifrån mina nuvarande förutsättningar undrar jag om det är värt att uppgradera windows?

Edit: Glömde en sak! Fick tipset att överklocka processorn för att utöka livslängden på datorn en aning. Jag har väl goda förutsättningar, har en Noctua DH-15 kylare och vill minnas core i7-4440K kan överklockas (har för mig att K:et står för detta). Finns det några bra hemsidor där man pedagogiskt kan läsa hur man går tillväga att överklocka?

Senast redigerad av Kräket den 2017-09-25 klockan 08:57.
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 08:57   #16725
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det är fortfarande gratis att uppdatera, så varför inte. Kampanjen för gratis uppgradering slutade för länge sedan, men Microsoft stängde aldrig av uppgraderingsservrarna eller avaktiverade verktyget.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)