Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-01-09, 11:04   #16096
Dezen
Sillmjölke
 
Dezens avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 571
Citat:
Ursprungligen postat av Dezen Visa inlägg
Core clock toppade på 1550, lägsta var 1226 precis i starten. Memory clock låg på 2000 med en topp på 2063 genom hela testet.
Edit: Kollade fel stapel i afterburner, core clock låg på 2000 med en topp på 2063, memoryclock va runt 4000.

Råkade kolla fläktarnas RPM som clock först
Dezen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-09, 16:54   #16097
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Bästa videospelarna för Androidplatta just nu? Vlc? Dice?
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-09, 16:58   #16098
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Bästa videospelarna för Androidplatta just nu? Vlc? Dice?
MX Player?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-09, 17:16   #16099
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Jag gillar BS Player bäst. Betalversionen.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-09, 17:59   #16100
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
The Armiga? Någon som provat den eller läst sig till något om emulatorn? Sägs skala upp amiga-liren till 720p osv. Humbug?
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-09, 20:18   #16101
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Har en ikon nere i högra hörnet om jag hovrar den står det:
Geforce GTX 860M (inaktiv)
, om jag klickar på den kommer det upp en ruta där det står;

NVIDIA GPU-aktivitet
GeForce GTX 860M

Inga program körs på denna GPU

--

Antar att det här är fel? Kollar ju på film och det hackar lite.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-09, 20:39   #16102
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Det är strömsparfunktionen på laptops med NVIDIA-kort, som skiftar till det dedikerade grafikkortet i 3D-applikationer, men film verkar inte räcka för att trigga bytet.

Det går dock att ändra manuellt.

https://knowledge.autodesk.com/suppo...nfraWorks.html
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-09, 20:47   #16103
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är strömsparfunktionen på laptops med NVIDIA-kort, som skiftar till det dedikerade grafikkortet i 3D-applikationer, men film verkar inte räcka för att trigga bytet.

Det går dock att ändra manuellt.

https://knowledge.autodesk.com/suppo...nfraWorks.html
Tack! Gick inte byta alternativ för vlc av någon anledning men för chrome gick det så nu kanske jag kan kolla på vods igen
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-10, 07:51   #16104
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Fick en ny skärm på jobbet, en samsung 34" ultra wide , tog hem den i helgen för att testa hur den var att spela på, sitter i dagsläget på en 24" IPS 144mhz skärm.

Upplevde inte några direkta problem, tearing osv märkte jag inte alls, däremot så droppade FPS'en i Battlefield 1 från 70-80 till 45-55. Jag har i dagsläget ett Nvidia 970 kort i burken, så det kortet klarar inte riktigt av den höga upplösningen.
Körde det mesta på ultra på 24" skärmen, men fick gå ner rätt rejält på 34" för att komma upp i 50-60fps och faktiskt få en skön spelkänsla.

Nu till frågan, samsung släpper snart en ny version av den här skärmen som har 100hz, dvs troligtvis lite trevligare att spela på. Jag tänkte nog slå till på den då, frågan är bara vad för grafikkort jag ska satsa på. Ett 1070 borde kunna leverera 70-80fps i 3440x1440p vad jag förstått.

Skärmen kommer ha FreeSync, men jag är inte speciellt sugen på att köpa ett AMD kort, precis likt många andra så har man ju inte de bästa erfarenheterna av deras drivrutiner.
Är det värt att satsa på G-sync/FreeSync, eller ska man ignorera det och helt enkelt ta komponenterna i ens prisklass?

Försöker hitta liknande skärmar men hur jag än vrider och vänder på det så slutar det med svindyra och svinfula Acer/Asusskärmar, att lägga 12-14k på en skärm känns overkill när jag vet att en skärm för 8k duger för mig att gamea på.

Hur resonerar ni?
__________________
Pensionerad

Senast redigerad av martikainen den 2017-01-10 klockan 07:53.
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-10, 15:23   #16105
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Varför vill du ha en 120/144hz skärm om du inte ens kommer upp i den FPSen i spel?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-10, 21:50   #16106
Kimball
Registered User
 
Kimballs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 351
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Fick en ny skärm på jobbet, en samsung 34" ultra wide , tog hem den i helgen för att testa hur den var att spela på, sitter i dagsläget på en 24" IPS 144mhz skärm.

Upplevde inte några direkta problem, tearing osv märkte jag inte alls, däremot så droppade FPS'en i Battlefield 1 från 70-80 till 45-55. Jag har i dagsläget ett Nvidia 970 kort i burken, så det kortet klarar inte riktigt av den höga upplösningen.
Körde det mesta på ultra på 24" skärmen, men fick gå ner rätt rejält på 34" för att komma upp i 50-60fps och faktiskt få en skön spelkänsla.

Nu till frågan, samsung släpper snart en ny version av den här skärmen som har 100hz, dvs troligtvis lite trevligare att spela på. Jag tänkte nog slå till på den då, frågan är bara vad för grafikkort jag ska satsa på. Ett 1070 borde kunna leverera 70-80fps i 3440x1440p vad jag förstått.

Skärmen kommer ha FreeSync, men jag är inte speciellt sugen på att köpa ett AMD kort, precis likt många andra så har man ju inte de bästa erfarenheterna av deras drivrutiner.
Är det värt att satsa på G-sync/FreeSync, eller ska man ignorera det och helt enkelt ta komponenterna i ens prisklass?

Försöker hitta liknande skärmar men hur jag än vrider och vänder på det så slutar det med svindyra och svinfula Acer/Asusskärmar, att lägga 12-14k på en skärm känns overkill när jag vet att en skärm för 8k duger för mig att gamea på.

Hur resonerar ni?
Vettig FPS på 3440*1440 är ju ruskigt tungt, du lär inte få ut 70-80fps med ett 1070 om du ska ha grafikinställningar på de högre nivåerna i bla BF? Känns mer rimligt på 2560*1440 isåfall? Steget upp till 3440*1440 innebär ju vad, 25% mer pixlar? Så ska man upp där och leka känns GTX 1080 vettigast imho, ska man sen upp till 120-144fps-stråket blir det väl SLI som gäller på de upplösningarna om inte 1080Ti räcker en bit påväg?

Själv är jag nöjd med stabila 60fps på just 2560*1440 med högsta grafikinställningarna i Titanfall 2, hoppas att denna sweetspot håller i sig något år iallafall. Jag är lite intresserad av g-sync på framtida skärm, men inte läst på tillräckligt gällande hur mycket skillnad det gör när man dippar ner mot 40-50fps osv tex, hade ju varit guld om det känns lika smooth som tex vertical sync på 60hz.
__________________
Citat:
“Where attention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.”
Kimball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-10, 22:20   #16107
HMB
Det kunde vart värre
 
HMBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 616
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Varför vill du ha en 120/144hz skärm om du inte ens kommer upp i den FPSen i spel?
Känslan av 120/144Hz i Windows är nog för att överge 60Hz-skärmarna.
__________________
scchhornaal
HMB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-11, 07:48   #16108
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Varför vill du ha en 120/144hz skärm om du inte ens kommer upp i den FPSen i spel?
Skillnaden på min gamla 60hz och min nuvarande 144hz är natt och dag, trots att FPS'en är ungefär detsamma.

Citat:
Ursprungligen postat av Kimball Visa inlägg
Vettig FPS på 3440*1440 är ju ruskigt tungt, du lär inte få ut 70-80fps med ett 1070 om du ska ha grafikinställningar på de högre nivåerna i bla BF? Känns mer rimligt på 2560*1440 isåfall? Steget upp till 3440*1440 innebär ju vad, 25% mer pixlar? Så ska man upp där och leka känns GTX 1080 vettigast imho, ska man sen upp till 120-144fps-stråket blir det väl SLI som gäller på de upplösningarna om inte 1080Ti räcker en bit påväg?

Själv är jag nöjd med stabila 60fps på just 2560*1440 med högsta grafikinställningarna i Titanfall 2, hoppas att denna sweetspot håller i sig något år iallafall. Jag är lite intresserad av g-sync på framtida skärm, men inte läst på tillräckligt gällande hur mycket skillnad det gör när man dippar ner mot 40-50fps osv tex, hade ju varit guld om det känns lika smooth som tex vertical sync på 60hz.
Har absolut inget behov av att komma upp i 100+fps, frågan var mer lite fundering från min sida eftersom FPS'en droppade rätt rejält på den stora upplösningen, och frågan är då om ett 1070 skulle kunna hålla FPS'en 70-80 även på 3440 upplösning. Svårt att få fram exakt vad man är ute efter ibland

Citat:
Ursprungligen postat av HMB Visa inlägg
Känslan av 120/144Hz i Windows är nog för att överge 60Hz-skärmarna.
typ så
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-11, 08:27   #16109
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
http://www.guru3d.com/articles_pages..._review,7.html
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-11, 12:56   #16110
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
6700K throttlar

Hej

Min 6700K throttlar när jag gör videoredigering, efter 5-10 minuters exportering. Den når i samband med detta temperaturer på ca 73 grader. Har sett 76 som max.

Detta inträffar aldrig i samband med spel. Dock har jag aldrig spelat riktigt krävande spel utan kört Witcher 2 och Civ 6.

Jag prövade att byta kylpasta. Förra gången drog jag på ganska ordentligt och bredde ut det lite här och var med toppen på tuben. Det kanske var för mkt, tänkte jag. Jag applicerade nu endast en sträng över den underliggande rektangulära kärnan enligt anvisningar. Innan jag gjorde detta, gjorde jag omsorgsfullt rent med alkoholservetter. Både kylare och CPU.

Detta gjorde ingen skillnad. Möjligen har jag några grader lägre temps, men samma sak händer. CPUn drar på högvarv och temperaturen stiger kontinuerligt. Efter drygt 5 minuter börjar den klocka ner sig till 800 mhz för någon sekund. Den går sedan upp på full multipel och stannar där i drygt 5 sekunder, sedan ner igen osv. Detta kan jag både se i övervakningsprogram och höra på fläkten som också går ner i idle-varvtal när den klockar ner sig.

Mina temperaturer i Idle:


Och temperaturer när den börjar throttla. Här ett kortvarigt nedklockat läge:

(CPU fan visas felaktigt som system fan).

Det konstiga i sammanhanget är att den ganska tidigt når samma temperaturer på ca 72 grader över alla kärnor, men pendlar mellan 72 och 67 utan att vare sig klocka ner sig eller att fläkten påverkas. Det är först efter några minuter det avvikande mönstret börjar, utan att temperaturerna är högre.

Detta får mig att tro att det inte är temperaturerna som spökar utan något annat. Har ni några teorier?


Min hårdvara är ett Gigabyte Z170N, Intel 6700K @ 4,5 ghz (körde förut 4,6 ghz och provade att sänka, men problemet består), 16 GB 2400 MHz DDR4, Asus Radeon 380X. Drivs av ett Corsair 430 CX.

Kan det vara nätagget som throttlar strömmen till CPUn? Ingen aning om sådant är möjligt. Har aldrig haft problem med nätagget annars, spel och benchmarks har drivits utan problem. Har dock fått samma problem med throttling när jag körde väldigt många benchmarks samtidigt, efter några minuters körning. Dock har datorn aldrig hängt sig/fryst eller stängts ner.

Jag kör OS X på datorn och kan därför inte testa olika Windows felsökningsprogram. Alla teorier på vad problemet kan vara mottages tacksamt! Och förslag på hur jag kan utesluta olika hårdvara, eller utesluta hårdvara över huvudtaget etc.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)