Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-11-23, 14:43   #16846
Frågenarkomanen
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 177
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Är den i fungerande skick så bör du kunna koppla in den till vilken annan dator som helst. Stationär dator. Är det en gammal IDE-disk så kan du behöva en adapter för att kunna ansluta den till ett modernt SATA-uttag, som https://www.kjell.com/se/sortiment/d...ll-sata-p38784
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
Ifall den bara är 10 år gammal så borde det inte vara några problem att koppla in den i valfri stationär dator precis som du kopplar in vilken hårddisk som helst.

Det är bara att koppla in rätt sladd så bör datorn komma åt den. Du behöver inte krångla med att sätta fast den eller något, det är bara att öppna chassit och sätta in sladden likt hur du skulle ha gjort med en USB och föra över det du vill ha. När du är färdig kopplar du ur den bara och skruvar ihop igen.
Åh fan, men om det är en vanlig dator: (inte "IDE") vad för sladd behöver man då? Du (Apex) skriver att man ska koppla ihop på samma sätt som med USB, men det är såklart en annan typ av sladd?
Frågenarkomanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 14:47   #16847
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av Frågenarkomanen Visa inlägg
Åh fan, men om det är en vanlig dator: (inte "IDE") vad för sladd behöver man då? Du (Apex) skriver att man ska koppla ihop på samma sätt som med USB, men det är såklart en annan typ av sladd?
Dom flesta brukar ha en sådan där till övers i burken, bara att öppna och kolla. Eller menar du ifall du behöver beställa?

Edit: Eller menar du att du har en IDE-hårddisk men en "vanlig" dator? Jag har aldrig använt IDE så jag är inte till någon hjälp där.



__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.

Senast redigerad av ApexProcyon den 2017-11-23 klockan 14:49.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 15:00   #16848
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Kimball Visa inlägg
Jag börjar ev. bli lite sugen på mekaniskt tangentbord då jag fortfarande inte tagit tag i den biten och folk lovordar ju skillnaden mot membranbrytare. Däremot vet jag att den lilla stund jag testade en polares Razer BlackWidow Chroma, att knapparna kändes väldigt höga? Är detta generellt för mekaniska? Är väl säkert en vanesak. Sen är ju frågan vilka brytare man ska ha, skriver lika mycket som jag spelar hemma, så blå, bruna eller röda är frågan
Höga som i att de har lång slaglängd? Det stämmer men man behöver inte bottna brytarna för att aktivera dem. Jag tycker att röda är mycket obehagliga eftersom att de har linjärt motstånd och man inte får någon återkoppling på när man trycker tillräckligt, således upplever jag dem som väldigt höga/djupa, om det nu är det du menar. Bruna har inget inbyggt klickljud som blå har vilket jag inte förstår varför man skulle vilja ha. Jag kör bruna enligt ovanstående resonemang och gillar det!
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 15:14   #16849
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Citat:
Ursprungligen postat av Frågenarkomanen Visa inlägg
Åh fan, men om det är en vanlig dator: (inte "IDE") vad för sladd behöver man då? Du (Apex) skriver att man ska koppla ihop på samma sätt som med USB, men det är såklart en annan typ av sladd?
Kan du ta ett foto på disken med dess anslutningae synliga så skall det vara lätt att avgöra vilken sladd som passar.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 15:14   #16850
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Höga som i att de har lång slaglängd? Det stämmer men man behöver inte bottna brytarna för att aktivera dem. Jag tycker att röda är mycket obehagliga eftersom att de har linjärt motstånd och man inte får någon återkoppling på när man trycker tillräckligt, således upplever jag dem som väldigt höga/djupa, om det nu är det du menar. Bruna har inget inbyggt klickljud som blå har vilket jag inte förstår varför man skulle vilja ha. Jag kör bruna enligt ovanstående resonemang och gillar det!
Jag kan bara instämma med bruna switchar av samma anledning. Röda switchar har en lång inlärningskurva för att inte bottna då dom känns likadant hela vägen, men till slut får man en känsla för vart aktiveringspunkten är och slutar trycka ned den helt. Då går det väldigt mjukt och tyst.

Jag ser bumpen i bruna och blå switchar som stödhjul, men det är väldigt sköna stödhjul. Den taktila responsen känns mysig och tillfredsställande.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.

Senast redigerad av ApexProcyon den 2017-11-23 klockan 15:15.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 20:11   #16851
Frågenarkomanen
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 177
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
Dom flesta brukar ha en sådan där till övers i burken, bara att öppna och kolla. Eller menar du ifall du behöver beställa?

Edit: Eller menar du att du har en IDE-hårddisk men en "vanlig" dator? Jag har aldrig använt IDE så jag är inte till någon hjälp där.



Nej: alltså, jag frågade vad för sladd man behöver om man INTE har IDE? Finns sådana sladdar i vanliga stationära datorer, eller?
Frågenarkomanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 20:13   #16852
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
SATA-kablar är det vanliga för HDD och SD ja.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-29, 13:39   #16853
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Vet någon hur jag får min dataskärm att sluta "stängas av". Den stängs väl inte av helt, men den blir svart - och så fort jag rör på musen så vaknar den till liv igen omedelbart. Men jag vill inte ha det så.

Jag har försökt ändra i Energialternativ:



Men det har inte hjälpt en jota. Kan det vara en inbyggd funktion som min skärm har? (Philips BDM 3270)
tomten1 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-29, 14:01   #16854
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Det har inte något mer "skärmsläckare" att göra?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-29, 14:02   #16855
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Det har inte något mer "skärmsläckare" att göra?
Nej, skärmsläckaren är avstängd, tittade där också.
tomten1 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-30, 00:44   #16856
Tomten
Registered User
 
Tomtens avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Z町
Inlägg: 1 983
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
Nej, skärmsläckaren är avstängd, tittade där också.
Om du har windows 10

skriv powercfg.cpl i i startmenyn
starta
välj "change plan settings"
välj "turn off display" never
Tomten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-01, 23:54   #16857
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
I google maps så jag jag planerat en rutt mellan 5 olika städer. Hur f-n sparar jag den rutten så att den dyker upp på telefonen? Dert måste ju gå. Nu snackar jag inte "ladda ner karta för offline" utan bara själva rutten. Märkligt om inte det går.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-02, 01:35   #16858
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
I google maps så jag jag planerat en rutt mellan 5 olika städer. Hur f-n sparar jag den rutten så att den dyker upp på telefonen? Dert måste ju gå. Nu snackar jag inte "ladda ner karta för offline" utan bara själva rutten. Märkligt om inte det går.
Klicka på Skicka till din telefon. Jag får upp mina 2 reggade telefoner där samt min mail när jag klickar på den efter jag gjort en rutt.



Annars kan du ju bara kopiera urlen som skapats när du är klar med din rutt och maila den till dig själv eller whatsapp ifall du kör web.whatsapp.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-11, 12:29   #16859
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Vilken sida tycker ni är bäst att handla bläck/färgpatroner på?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-19, 14:30   #16860
kaer
Gillar just DIG!
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Södermalm
Inlägg: 479
Jag är på jakt efter en extension till chrome så man kan sätta tags på bookmarks.
T ex ett recept kanske jag vill tagga med: Potatis Texmex Huvudrätt
och ska vara sökbart.
Den här är egentligen precis vad jag letar efter:
https://chrome.google.com/webstore/d...ncfgdpkjcoajgb

Men den syncar inte mellan olika enheter. Någon som kan rekommendera en lösning på problemet?
__________________
Rome wasn't built in a day
kaer är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)