Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-12, 10:41   #46
Konradsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Så därför har smör ingen fördel över kokosfett? Snacka om att greppa efter halmstrån.
Nej, det påstod jag aldrig. Jag trodde vi hade bytt ämne och pratade om vitamin A och diabetes. Men du tydligen är fortfarande inne på diskussionen om fett.

Jag har redan medgivit att minskningen i diabetesrisk är en fördel som smör har gentemot andra fettkällor. Huruvida smör är bättre än kokosfett beror väl på individens förutsättningar. Har man predisposition för diabetes är smör bättre, har man predisposition för åderförkalkning är kokosfett bättre.
Konradsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-12, 10:47   #47
MrBulk
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 805
Citat:
Ursprungligen postat av Konradsson Visa inlägg
Kokosfett har andra egenskaper än mättat fett från djurriket. Kokosfett är inte "extremt dåligt för hälsan". Möjligtvis är komjölk värre, då den innehåller naturliga transfetter.
Jag har för mig att naturliga transfetter var nyttiga eller har jag missat nåt?
MrBulk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-12, 11:14   #48
Konradsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulk Visa inlägg
Jag har för mig att naturliga transfetter var nyttiga eller har jag missat nåt?
Nyttigt är det inte, men det verkar inte vara skadligt heller. Åtminstone inte i små mängder.
Citat:
In conclusion, our analysis suggests that industrial-TFA may be positively related to CHD, whereas ruminant-TFA is not, but the limited number of available studies prohibits any firm conclusions concerning whether the source of TFA is important.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21427742
Citat:
These results suggest that, whereas a high dietary intake of TFA from ruminants may adversely affect cholesterol homeostasis, moderate intakes of rTFA that are well above the upper limit of current human consumption have neutral effects on plasma lipids and other cardiovascular disease risk factors.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18326596
Konradsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-13, 00:19   #49
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Konradsson Visa inlägg
Nej, det påstod jag aldrig. Jag trodde vi hade bytt ämne och pratade om vitamin A och diabetes. Men du tydligen är fortfarande inne på diskussionen om fett.

Jag har redan medgivit att minskningen i diabetesrisk är en fördel som smör har gentemot andra fettkällor. Huruvida smör är bättre än kokosfett beror väl på individens förutsättningar. Har man predisposition för diabetes är smör bättre, har man predisposition för åderförkalkning är kokosfett bättre.
Hela diskussionen utgår från att du har svårt att tro att kokosfett är värre än smör. Vad gäller smör och åderförkalkning relativt till kokosfett så får du gärna komma med kontrollerade studier. Kostenkäter och palmitinsyra hit och dit duger inte.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-13, 10:10   #50
Konradsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Hela diskussionen utgår från att du har svårt att tro att kokosfett är värre än smör. Vad gäller smör och åderförkalkning relativt till kokosfett så får du gärna komma med kontrollerade studier. Kostenkäter och palmitinsyra hit och dit duger inte.
Titta på denna lista: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...ble/nuw002-T3/. De första två studierna jämför smör och kokosfett på fettprofiler i 6 veckor. De är "intervention studies", alltså dieten ordinerades och kontrollerades av forskarna.

Studierna visar att:
- Totalt kolesterol är högre för smör. "Raised total cholesterol is a strong risk factor for CHD"1
- LDL är högre och HDL är lägre för smör. "Increased LDL and decreased HDL cholesterol levels are associated with an increase in CAD"2
- Triglycerider är högre för smör. "Hypertriglyceridemia is a prevalent risk factor for cardiovascular disease"3

Någonting säger mig att du fortfarande inte är nöjd.
Konradsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 22:21   #51
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Konradsson Visa inlägg
Titta på denna lista: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...ble/nuw002-T3/. De första två studierna jämför smör och kokosfett på fettprofiler i 6 veckor. De är "intervention studies", alltså dieten ordinerades och kontrollerades av forskarna.

Studierna visar att:
- Totalt kolesterol är högre för smör. "Raised total cholesterol is a strong risk factor for CHD"1
- LDL är högre och HDL är lägre för smör. "Increased LDL and decreased HDL cholesterol levels are associated with an increase in CAD"2
- Triglycerider är högre för smör. "Hypertriglyceridemia is a prevalent risk factor for cardiovascular disease"3

Någonting säger mig att du fortfarande inte är nöjd.
Jag ska kolla noggrannare på studierna senare men vad jag kan se så är ju den ena på Pacific Islanders som har kokos och inte smör i sin traditionella matkultur. Den andra på Nya Zeeländare och det är oklart vad deras etnicitet är men jag antar att det är åminstone delvis Pacific Islanders som ingår även här.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)