Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-02-07, 17:41   #61
tlk
nattzor
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 2 050
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Hål i tänderna är nog det man oroar sig för som yngre, på senare dagar handlar det mer om tandsten och vad som i längden kan bli tandlossning. Att få ett friskt tandkött osv tycker jag är sjukt svårt, inte minst då mycket saliv, vilket är bra motmedel mot "hål i tänderna", också medverkar till att man bygger tandsten. Tycker det är sjukt svårt att motverka tandsten närmast spottkörtlarna vad de nu heter osv, men tänker primärt insida av framtänderna på nedre raden samt typ hörntänderna övre raden. Tandtråd osv kör ju mellan tänderna men detta är på baksidan av (och byggs upp galet fort, tar bara några veckor efter rengöring så är det irritation där).
Att karies skulle vara en sjukdom som man mest behöver oroa sig över som ungdom vettikattsingen alltså. Ser gott om patienter som är upp i åren och fortfarande är rejält kariesaktiva. Men som grovt svepande generalisering så kan det möjligtvis stämma.

"mycket saliv" är inte något som ger tandsten. Vad som är relevant är sammansättningen i saliven. Kvalitet är överordnad kvantitet ur den här aspekten. Men definitivt är det så att tandsten, hos de flesta, bildas mycket snabbare vid kanalmynningen för glandula parotis (vid överkäksmolarerna) och glandula submandibularis + sublingualis (vid underkäksfronten). Rådet att borsta, med rätt teknik, två gånger / dag + ordentlig mellanrumsrengörning räcker i många fall inte alls till.. själv får jag t.ex. tandsten hyfsat kvickt efter jag har fått det borttaget.. och det beror helt på kvaliteten på min saliv.

Nu är det ju dock rätt så svårt att hitta vetenskapligt belägg för att rengörning mellan tänderna egentligen förhindrar tandlossning (utöver det som man får av rengörning med tandborste).. det är mest bara något man utgår från att det är så när man tittar på sjukdomens patogenes.
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-07, 18:32   #62
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av tlk Visa inlägg
Att karies skulle vara en sjukdom som man mest behöver oroa sig över som ungdom vettikattsingen alltså. Ser gott om patienter som är upp i åren och fortfarande är rejält kariesaktiva. Men som grovt svepande generalisering så kan det möjligtvis stämma.

"mycket saliv" är inte något som ger tandsten. Vad som är relevant är sammansättningen i saliven. Kvalitet är överordnad kvantitet ur den här aspekten. Men definitivt är det så att tandsten, hos de flesta, bildas mycket snabbare vid kanalmynningen för glandula parotis (vid överkäksmolarerna) och glandula submandibularis + sublingualis (vid underkäksfronten). Rådet att borsta, med rätt teknik, två gånger / dag + ordentlig mellanrumsrengörning räcker i många fall inte alls till.. själv får jag t.ex. tandsten hyfsat kvickt efter jag har fått det borttaget.. och det beror helt på kvaliteten på min saliv.

Nu är det ju dock rätt så svårt att hitta vetenskapligt belägg för att rengörning mellan tänderna egentligen förhindrar tandlossning (utöver det som man får av rengörning med tandborste).. det är mest bara något man utgår från att det är så när man tittar på sjukdomens patogenes.
haha världsklass på det inlägget, men kul att min frågeställning kan trigga någon som är påläst.

En undran är om man som mig snabbt får tandsten på undre tandrad/främre (kommer inte ihåg alla bokstavskombinationer på tänderna) egentligen i huvudtaget kan undvika det. Eller om bara är gilla läget och köra tandhygienist och rengöring en gång om året? Jag har själv inte lyckats få bor med skiten ett dugg.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-07, 18:36   #63
XXXL
Banned User
 
XXXLs avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 977
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
haha världsklass på det inlägget, men kul att min frågeställning kan trigga någon som är påläst.

En undran är om man som mig snabbt får tandsten på undre tandrad/främre (kommer inte ihåg alla bokstavskombinationer på tänderna) egentligen i huvudtaget kan undvika det. Eller om bara är gilla läget och köra tandhygienist och rengöring en gång om året? Jag har själv inte lyckats få bor med skiten ett dugg.
Det går att få bort själv men beroende på vad man använder för verktyg till att ta bort de så kan man skada tanden.
XXXL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-07, 18:52   #64
tlk
nattzor
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 2 050
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
haha världsklass på det inlägget, men kul att min frågeställning kan trigga någon som är påläst.

En undran är om man som mig snabbt får tandsten på undre tandrad/främre (kommer inte ihåg alla bokstavskombinationer på tänderna) egentligen i huvudtaget kan undvika det. Eller om bara är gilla läget och köra tandhygienist och rengöring en gång om året? Jag har själv inte lyckats få bor med skiten ett dugg.
33 (tre-tre, inte trettiotre), 32, 31, 41, 42 och 43. Från vänster till höger. Det är den vanligaste nomenklaturen i Sverige för tänderna i fråga. Dvs. tand 1-3 i kvadrant 3 (vänster underkäke) och 1-3 i kvadrant 4 (höger underkäke).

Med "fel" saliv så är det i princip oundvikligt att tandstenen kommer även om man rengör som besatt. Som XXXL påpekar så kan du fixa det själv... t.ex. fråga ebay om "dental sickle" eller dylika instrument.. det är vad vi i branchen använder (plus lite maskinella verktyg). Just i underkäksfronten går det hyfsat lätt att fixa det själv med ok resultat förutsatt att tandstenen inte sitter under tandköttskanten, längre bak i käften är svårare att göra själv. Borsta bort går ju liksom inte. Själv så skulle jag aldrig få för mig att plocka min egen tandsten.. det blir så mycket bättre gjort av en duktig tandhygienist och så får man en fin tandrengörning på köpet allt som oftast. I nödfall så hade jag låtit en tandläkare göra jobbet


Nu är det inte säkert att tandsten ens är något att bry sig om. Får du inte fördjupade tandköttsfickor å sådär kan du i princip låta det vara kvar.
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-07, 19:02   #65
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Inga tandstensfickor o prata om hittills, kruxet är mer att tandhygienisterna är så djävulskt fina o söta tjejer, så jag får ångest av att ha dem gräva i min trut. Det är liksom det sämsta de bara kan få uppleva av mig, gnnnn....

Jag får erkänna att jag petat bort tandsten på nedre tänderna med en nagelsax och dubbelspegel, men det kan vara värt kanske att köpa ett lite skonsammare redskap.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-07, 19:11   #66
tlk
nattzor
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 2 050
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Inga tandstensfickor o prata om hittills, kruxet är mer att tandhygienisterna är så djävulskt fina o söta tjejer, så jag får ångest av att ha dem gräva i min trut. Det är liksom det sämsta de bara kan få uppleva av mig, gnnnn....

Jag får erkänna att jag petat bort tandsten på nedre tänderna med en nagelsax och dubbelspegel, men det kan vara värt kanske att köpa ett lite skonsammare redskap.
TandKÖTTsfickor

Men jo så äre. Just en av anledningarna att jag gärna bokar in några extra pass om året hos tandhygienisten är att hon är så söt och trevlig. Tandläkare brukar också vara fina töser. Det är en trevlig branch

Vettifan om sickle (eller kyrett) egentligen är skonsammare mot tänderna än nagelsax. Mest kanske bara lättare att komma åt med den. Fast nu är de ju utformade för att användas i någon annans mun och inte för att man ska använda dem på sig själv så det är lite meckigt ändå. Sen är det lite av en teknikfråga men det går att googla fram på youtube.
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-07, 19:13   #67
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
haha sjukt skön input, tackar för dina svar tlk
pragmatiskt och jordnära, det uppskattas.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-07, 19:38   #68
Ape3
Registered User
 
Ape3s avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 217
Från min Facebook och mitt fredagsmys:

Ta hjälp av Vipeholmsexperienten för att uppfostra era barn:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=2519

"Vipeholmssjukhus för svårskötta obildbara sinnesslöa. Här finns slutförvaring för de värst psykiskt sjuka och utvecklingsstörda i landet, och man har full koll på vad de äter. De redan rättslösa i Anstaltssverige bli försöksdjur. Under två års tid matar man patienterna med enorma mängder socker. Patienterna får äta kolor, socker och choklad under uppsyn, sponsrat av sötsaksindustrin, och resultatet blir förstås ännu fler hål i tänderna.
Upptäckten satte Sverige på den internationella forskningskartan, och resultatet blev lördagsgodis och färre hål i tänderna för den svenska befolkningen. Men det var vipeholmspatienterna som fick betala priset."

För er som inte vill lyssna på allt, det är inte mängden utan koncentrationen som avgör = ät hur mycket du vill vid få tillfällen. Begreppet lördagsgodis var ett av resultaten av experimenten och införandet av tandvårdssystemet följde. Borsta tänderna två gånger om dagen. Dricker man juice till frukost är det bättre att borsta innan. Den sura juicen löser upp tandemaljen som man sedan borstar bort...

Borsta tänderna med tandkräm som innehåller fluor. För mycket flour ger problem t.ex. fläckar på tänderna och _sämre_ hållbarhet i tänderna. http://ki.se/imm/fluorid
Ibland innehåller vattnet eller maten mycket fluor, kan ge problem. Du ska välja tandkräm med fluor.

Fluorbehandling hos tandläkaren http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-r...uorbehandling/

"Det finns olika mycket fluor i olika tandkrämssorter, men för det mesta brukar tandkräm innehålla ungefär 0,1 till 0,15 procent fluor.

Tandkräm innehåller också slipmedel som underlättar rengöringen och kan avlägsna missfärgningar." - http://www.1177.se/Skane/Tema/Tander...l/Rena-tander/

Tandhygienisterna.se tar också upp helhet kring ämnet men också läskens påverkan (den löser upp våra tänder): http://www.tandhygienisterna.se/pages/karies.html

Sammanfattning:
Borsta tänderna när du är riktigt glad.
Ape3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-07, 19:40   #69
XXXL
Banned User
 
XXXLs avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 977
tlk , säg att man äter något som är dåligt för tänderna exempelvis godis, men sen dricker väldigt mycket vatten efteråt, hjälper det på något sätt? Jag föreställer mig att man sköljer bort en hel del socker så att det i sin tur inte får fäste på tänderna, men det kan ju vara att jag är helt ute och cyklar.
XXXL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-07, 20:33   #70
Spettet
Registered User
 
Spettets avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Norrköping
Inlägg: 367
Har inte kolsyrat vatten någon negativ effekt på tänderna? Läst det någonstans.
Spettet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-07, 20:43   #71
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Citat:
Ursprungligen postat av Spettet Visa inlägg
Har inte kolsyrat vatten någon negativ effekt på tänderna? Läst det någonstans.
Syrorna (kol-, citron- osv) fräter på tänderna. Läsk är väl värre för att det innehåller socker och därför kan ge karies också.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-08, 09:12   #72
tlk
nattzor
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 2 050
Citat:
Ursprungligen postat av XXXL Visa inlägg
tlk , säg att man äter något som är dåligt för tänderna exempelvis godis, men sen dricker väldigt mycket vatten efteråt, hjälper det på något sätt? Jag föreställer mig att man sköljer bort en hel del socker så att det i sin tur inte får fäste på tänderna, men det kan ju vara att jag är helt ute och cyklar.
Det är helt korrekt. Du sköljer också bort syra som har hunnit bildats. Extraopti om du sköljer med te.

Citat:
Ursprungligen postat av Spettet Visa inlägg
Har inte kolsyrat vatten någon negativ effekt på tänderna? Läst det någonstans.
Citat:
Är kolsyra farligt för tänderna?

Sura drycker, drycker med lågt pH-värde, är inte bra för tändernas emalj. Exempel på sura drycker är läsk och juice. Men hur är det med kolsyra i vatten? Kan det också vara skadligt för tänderna? För att få svar på den frågan har vi vänt oss till Dan Ericson, professor i cariologi vid Malmö högskola.

Hur påverkar kolsyra tänderna?

– Sannolikt inte ett dugg. Kolsyrat vatten är i sig inte skadligt. Kolsyran är en mycket svag syra som snabbt neutraliseras och inte påverkar tänderna negativt.

Men om man tillsätter citron eller andra sura fruktjuicetillsatser blir situationen en helt annan. Sura tillsatser till kolsyrat vatten gör att det är stor risk för skador om man dricker det ofta.

– Effekten av juice eller läsk är mycket kraftig på tändernas emalj. De syror som finns i juice och läsk fräter tydligt på emaljen och kan ge kraftiga skador, erosionsskador. När man gör experiment för att se hur skadliga olika drycker är, används ofta kolsyrat vatten som en kontroll där man inte ser någon effekt på tänderna.
Regards, Dan Ericsson professor i cariologi

vad det mycket handlar om är en magisk brytpunkt runt pH 5,5. Ramlösa naturell ligger där och är liksom ok. Ramlösa citron ligger nere på 3,5 (iirc) och bör drickas med sugrör.
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-08, 10:18   #73
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Att andas i huvudsak genom näsan är tydligen ett bra verktyg mot tandsten. Vad gäller tandborstning och tandtråd så är det rimligen viktigast att sköta detta på kvällen innan man går i säng.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-08, 10:39   #74
tlk
nattzor
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 2 050
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Att andas i huvudsak genom näsan är tydligen ett bra verktyg mot tandsten. Vad gäller tandborstning och tandtråd så är det rimligen viktigast att sköta detta på kvällen innan man går i säng.
Hur menar du att andas genom näsan skulle minska ackumulationen av tandsten? Jag tänker faktiskt tvärtom att andas med munnen ger ökad muntorrhet och borde således minska tandstensbildningen. Inte för jag tror att det är någon relevant skillnad, och att utföra vettiga studier på det är svårt.

Undrar också hur du resonerar kring att tandborstning och tandtråd, ur tandstenssynpunkt, skulle vara vettigare att syssla med på kvällen framför andra tider på dygnet. Tandborstning kan jag köpa att ska man välja en gång så är nog kvällen ett bättre alternativ.. ur kariessynvinkel, och då är det inte själva borstningen som är relevant utan just att man tillför fluor. Just för att fluoren får ligga kvar längre pga. den minskade salivutsöndringen på natten. Men troligtvis är skillnaden vääääldigt liten. Ur gingivit- och parodontitsynvinkel tänker jag tvärtom att morgonen är att föredra. Men skillnaden lär vara extremt minimal. Varför man skulle välja annat än klassiska 2-2-2 vettifan asså. Finns inte en människa som inte har tid att borsta två gånger om dagen.
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-08, 11:50   #75
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
  • Kan överdrivet tuggummituggande vara en nackdel? Rent biomekaniskt slitage på tänder på något sätt?
  • Är fluortabletter att föredra framför tuggummi? Eller en kombination av båda?
  • Är det rekommenderat att ta ett tuggummi direkt efter en måltid? Kan man även ta när som helst på dagen utspritt och ändå ha en motverkande effekt?
  • Sedan jag började dricka kaffe för några månader sen har jag redan börjat märka missfärgningar på tänderna. Bästa sättet att undvika detta (förutom att sluta med kaffe, vilket ej kommer att ske)? Jag tar tuggummi direkt efter. Dricker även kaffet ganska snabbt. Kanske ska skölja med lite vatten efteråt?
  • Borstar tänderna i regel 2 ggr per dag och använder då även tandtråd och sedan munskölj direkt efter. Något som kan göras annorlunda där?
  • Äter ej frukost. Min tandhygienist sade dock att jag bör borsta tänderna på morgonen ändå pga att salivering under natten ökar bildningen av tandsten. Korrekt eller ej?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)