Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-06-03, 14:24   #46
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
Inte behöver du ha ny tråd för varje mellanrum..? Plackers håller ett bra tag.
Blä, tycker det känns ganska ofräscht...
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-03, 14:25   #47
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Citat:
Ursprungligen postat av Johgl Visa inlägg
Kör med Fluorskölj 2ggr/dag, är bättre.
+1

Man får dat breath också.

Citat:
Blä, tycker det känns ganska ofräscht...
Tvätta av tråden med tvål lite snabbt? Inga problem bror. Att hålla på att dra ny tråd för varje mellanrum lär ju ta en evighet, fy fan. Att ens använda vanlig tråd är för bökigt imo. Enligt min tandläkare kan man använda samma plackers så länge tråden sitter kvar.

Senast redigerad av cero den 2014-06-03 klockan 14:26.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-05, 11:15   #48
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Jag pratade med min lokala Icahandlare som hade snackat med sin tandläkare, han hade blivit informerad att man ska hålla sig undan alla de billigaste (eldorado ica basic ect) då de kan ha medel i som sliter mer på tänderna. Sen är typ colgate och de i mellanprisklassen likvärdiga, man måste typ börja betala runt 80 spänn tuben för att det ska vara någon skillnad i kvalitet senare. Inte använda whitening tandkrämer heller, då de sliter hårt. Ta infon för vad den är, tredjeparts återberättelse!
Åfan.

Var är du tlk? Vi behöver dig.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-05, 11:38   #49
XXXL
Banned User
 
XXXLs avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 977
Citat:
Ursprungligen postat av Johgl Visa inlägg
Kör med Fluorskölj 2ggr/dag, är bättre.
Vilka tider på dygnet är att rekommendera?
XXXL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-05, 11:42   #50
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Citat:
Ursprungligen postat av XXXL Visa inlägg
Vilka tider på dygnet är att rekommendera?
2 gånger per dag utöver tandborstandet känns en aning overkill, men ta det en gång mitt på dagen och låt de torka in i 2 timmar innan du dricker eller äter något.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-17, 20:35   #51
Exdiaq
Registered User
 
Exdiaqs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 5 211
Är här någon tandläkare (eller tandhygienist) som kan säga sin åsikt om detta? Sidan brukar rätt ofta vara lite för väl optimistiska i sin rapportering.

http://sciencealert.com.au/news/20141706-25695.html
__________________
Lennart, Sir.
Exdiaq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-17, 20:52   #52
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq Visa inlägg
Är här någon tandläkare (eller tandhygienist) som kan säga sin åsikt om detta? Sidan brukar rätt ofta vara lite för väl optimistiska i sin rapportering.

http://sciencealert.com.au/news/20141706-25695.html
Jag såg ett reportage om det på sky news idag, seems legit. Kan tänka mig att om 10 år kommer man att skaka på huvudet åt att vi borrade i våra tänder som om vi vore medeltidsmänniskor, kommer vara fullständigt otänkbart, hehe.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-17, 21:00   #53
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq Visa inlägg
Är här någon tandläkare (eller tandhygienist) som kan säga sin åsikt om detta? Sidan brukar rätt ofta vara lite för väl optimistiska i sin rapportering.

http://sciencealert.com.au/news/20141706-25695.html
Dayum.


Senast redigerad av cero den 2014-06-17 klockan 21:02.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-07, 03:00   #54
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Skillnad i kvalité mellan olika tandkrämer?
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-07, 07:47   #55
blondyz
Registered User
 
blondyzs avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 1 148
Intressant tråd jag passar på att ställa en fråga.

Jag var hos tandläkaren nyligen och fick lagat hål. Efter detta så ilar det något fruktansvärt från och till när jag tuggar där det lagades. Detta medför att jag tuggar avsevärt mycket mer på andra sidan munnen. Även dryck utlöser ibland dessa ilningar. Har inte haft problemet innan på samma sätt.

Är detta vanligt? Vad kan jag göra åt det? Har tandläkaren gjort fel? Har jag orimliga förväntningar avseende kvalitet på lagade tänder?

Jag har lagat förr utan problem.
blondyz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-07, 08:47   #56
spoonchest
Registered User
 
spoonchests avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Östeföss
Inlägg: 893
Det är snarare kosthållningen och inte enstaka livsmedel som förstör tänderna.
Ett kontinuerligt småätande är mördande. Att klämma i sig ett halvkilo godis precis innan man borstar tänderna är inte hela världen. Iaf inte för tänderna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
Dem som som gör det där lilla extra är dem som sen får höra att dem har bra gener av dem som inte gör det
spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-07, 15:17   #57
Exdiaq
Registered User
 
Exdiaqs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 5 211
Citat:
Ursprungligen postat av blondyz Visa inlägg
Intressant tråd jag passar på att ställa en fråga.

Jag var hos tandläkaren nyligen och fick lagat hål. Efter detta så ilar det något fruktansvärt från och till när jag tuggar där det lagades. Detta medför att jag tuggar avsevärt mycket mer på andra sidan munnen. Även dryck utlöser ibland dessa ilningar. Har inte haft problemet innan på samma sätt.

Är detta vanligt? Vad kan jag göra åt det? Har tandläkaren gjort fel? Har jag orimliga förväntningar avseende kvalitet på lagade tänder?

Jag har lagat förr utan problem.
Hade lätt, strålande smärta kring en gammal lagning när jag tuggade för en tid sedan. Visade sig vara tanden som förmodligen flyttat på sig lite så att just den tanden fick ta emot rätt mycket av bettkraften som kom från hela tandraden. Fick det tillslipat och problemen försvann men jag hade vant mig till att tugga mer på andra sidan. Frågade tandläkaren om detta och hon sa att det inte var något att bry sig om då det är rätt vanligt med sidoskillnader vad gäller bettkraft.

Det enda jag kan tänka mig kan hända (är inte tandläkare/tandhygienist, studerar till annat vårdyrke) är att man får spänningsvärk/-huvudvärk av att musklerna m. masseter och m. temporalis får arbeta mer på ena sidan. Men det är inget jag har råkat åt för.
__________________
Lennart, Sir.

Senast redigerad av Exdiaq den 2015-02-07 klockan 15:18.
Exdiaq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-07, 16:07   #58
tlk
nattzor
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 2 050
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg

Jag pratade med min lokala Icahandlare som hade snackat med sin tandläkare, han hade blivit informerad att man ska hålla sig undan alla de billigaste (eldorado ica basic ect) då de kan ha medel i som sliter mer på tänderna. Sen är typ colgate och de i mellanprisklassen likvärdiga, man måste typ börja betala runt 80 spänn tuben för att det ska vara någon skillnad i kvalitet senare. Inte använda whitening tandkrämer heller, då de sliter hårt. Ta infon för vad den är, tredjeparts återberättelse!

pffftt.. Whitening-tandkrämer sliter lite mer ja. Ser ingen anledning att köpa något dyrare än ICA Basic. Finns knappast någon vettig evidens för att dyrare tandkrämer skulle vara bättre. Tandborstning är till för 1) få bort bakterier och 2) applicera fluor. Det första sker mest av själva borsten, det andra av att du har fluor i tandkrämen...

Citat:
Ursprungligen postat av blondyz Visa inlägg
Intressant tråd jag passar på att ställa en fråga.

Jag var hos tandläkaren nyligen och fick lagat hål. Efter detta så ilar det något fruktansvärt från och till när jag tuggar där det lagades. Detta medför att jag tuggar avsevärt mycket mer på andra sidan munnen. Även dryck utlöser ibland dessa ilningar. Har inte haft problemet innan på samma sätt.

Är detta vanligt? Vad kan jag göra åt det? Har tandläkaren gjort fel? Har jag orimliga förväntningar avseende kvalitet på lagade tänder?

Jag har lagat förr utan problem.
Det är inte jätteovanligta iallafall. Låter som klassiska post-operativ sensitivitet. I extremfallet är lagningen riktigt dåligt gjord och "läcker" och bör bytas.. oftast brukar det ge med sig efter ett tag. Men allt beror på liksom. Kontakta din klinik så de kan kolla på det.

Och att tandläkaren har gjort fel tror jag inte. Laga tänder är inte riktigt som att bara fylla ett hål i en gipsvägg liksom. Precis som alla andra operativa ingrepp i människokroppen så finns det ingen garanti för att slutresultatet blir 100% varje gång. Nu är det inget unikt för dig att du har orimliga förväntningar på utfall i vårdsammanhang.. det är supervanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq Visa inlägg
Är här någon tandläkare (eller tandhygienist) som kan säga sin åsikt om detta? Sidan brukar rätt ofta vara lite för väl optimistiska i sin rapportering.

http://sciencealert.com.au/news/20141706-25695.html
Reminova Ltd. gillar marketing... de vill ha investerare. Det hade varit förträffligt om det fungerade men än så länge är det vaporware. Jag är lite fundersam till hur de har tänkt att man ska undvika själva borrandet. Att regenerering av emaljmatrix hade varit att föredra framför att pytsa in en plastfyllning är nog alla överrens om... Men innan man fyller kaviteten så är det normala att man borrar upp den och fräser ut all infekterad hårdvävnad. Jag kan inte för mitt liv förstå hur den här teknologien fixar det.
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-07, 16:18   #59
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Billigare tandkrämer tenderar att slänga i lite extra slipmedel o lägga på "whitening" på etiketten skulle jag säga. Det finns sådana varianter även i det billigaste segmentet.

I grund och botten är dock de flesta tandkrämer jag testat bra fyllda med slipmedel. Jag gör mina tester i diskhon i köket. Ingen köksrengöring hittills har varit i närheten av polishen man får av att spritsa ner en tandkrämskabel o veva runt lite med diskborsten. Alla beläggningar försvinner direkt. Det enda som har varit mer effektivt är stålull. "Whitening"-tandkrämer har varit helt sjukt effektiva på att få bort missfärgningar i diskhon, men frågan är till vilket pris.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-07, 16:25   #60
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Hål i tänderna är nog det man oroar sig för som yngre, på senare dagar handlar det mer om tandsten och vad som i längden kan bli tandlossning. Att få ett friskt tandkött osv tycker jag är sjukt svårt, inte minst då mycket saliv, vilket är bra motmedel mot "hål i tänderna", också medverkar till att man bygger tandsten. Tycker det är sjukt svårt att motverka tandsten närmast spottkörtlarna vad de nu heter osv, men tänker primärt insida av framtänderna på nedre raden samt typ hörntänderna övre raden. Tandtråd osv kör ju mellan tänderna men detta är på baksidan av (och byggs upp galet fort, tar bara några veckor efter rengöring så är det irritation där).
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)