Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-02, 21:11   #61
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Kul att du är igång med bion nu hahavaffan! Uppdatera hur Dark knight lät sen!

Receivrar har onekligen fruktansvärt dåligt andrahandsvärde, jag antar att det beror på att folk är så kåta i nya format/ingångar och inte lika intresserade av hur det verkligen låter. Jag tar alla dagar i veckan hellre ett BRA DD/DTS-system än ett halvtaskigt DTS-HD-system. Dessutom går det ju att köpa en bluray-spelare med inbygda dekordrar och ändå få dom formaten om man så önskar.

Har man tungdrivna högtalare så är det dock få flerkanalsstärkare som orkar med, men det är ju å andra sidan lätt åtgärdat med ett separat slutsteg till frontarna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen

Senast redigerad av tp_88 den 2009-08-02 klockan 21:14.
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-02, 23:04   #62
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Så, nu är filmen slut. Jag behöver definitivt ingen sub än så länge Och det låter grymt bra, även om det krävs lite tweakande med volymen på de olika kanalerna.

Är det nån här som kör XBMC? Med Aeon? Eller utan.
Rellen av Dark Knight var The.Dark.Knight.2008.INTERNAL.DTS.720p.BluRay.x264-CiNEFiLE, och då fick jag det där sprakande jävla ljudet man läst att massor av folk har problem med vid DTS från datorn till receiver. Men det var med MPC HomeCinema. Med XBMC funkade det klockrent, konstigt nog. Gillar verkligen XBMC, speciellt med Aeon som är skitsnyggt, men jag har några problem med det. Hur FAN stänger man av det om man inte vill köra klassikern ALT+F4? Och hur FAN får man det att visa filmen på TVn, alltså ens sekundära skärm? Nu fick jag gå in i inställningarna för bildskärmarna och ändra så att enbart TVn var aktiv, och då funkade det ju såklart. Men det slipper jag gärna göra varje jäkla gång. Och ska jag köra klonad bild så får jag inte rätt på upplösningarna på skärmarna, för Windows vill ge båda samma, och min datorskärm är inte fullHD så det smög sig. Detta är säkert väldigt lätta problem att lösa dock.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-02, 23:12   #63
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Vissa .mkv-rellar med DTS funkar, men vissa gör det inte. Alla har samma, ca 1,5Mbps bitrate på ljudet. Walle-E, Boondock Saints och The Wrestler funkar perfekt, men inte The Dark Knight i nån av rellarna jag provat. Schkumt!
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-02, 23:30   #64
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Vissa .mkv-rellar med DTS funkar, men vissa gör det inte. Alla har samma, ca 1,5Mbps bitrate på ljudet. Walle-E, Boondock Saints och The Wrestler funkar perfekt, men inte The Dark Knight i nån av rellarna jag provat. Schkumt!
Du måste ha något knasigt filter. Testa ac3filter eller den enklare versionen spdifer, tror båda är freeware.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-02, 23:58   #65
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Jag vet faktiskt inte vilket filter jag har. Jag har bara installerat CoreAVC och senaste Matroska Splittern. Nån av dom hanterar ju uppenbarligen ljud, för annars hade det ju inte funkat tycker man. Det funkar dock underbart nu med XBMC med Aeon-skinnet. Fick skiten till att köras i fullskärm i 1080i (ingen skillnad på i och p vad jag kunde se). Nu ska jag bara klura ut hur man får filmerna att visas under Movies-menyn och inte bara under Videos.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-03, 00:05   #66
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Lade in senaste AC3filter, och ställde in den på SPDIF osv. Voilà! It works! Tack för tipset Rob!
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-20, 07:47   #67
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Har en gammal Marantz SR6200 som låg och skräpade i källaren.
Tog med den till jobb idag, men tänkte att man kanske skulle sälja den istället.
Vad tycker ni man kan ta betalt för en sådan?
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-07, 14:50   #68
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Projektorer!

En polare i klassen är sjukt sugen på projj, så vi har letat lite efter några i hans prisklass (max 10K, kanske upp till 13K om det är värt det). Har ni några tips? Än så länge har vi kommit fram till följande kandidater:

Optoma HD65
Optoma HD20
Infocus X9
Epson TW700

Han har 4,5m från vägg till vägg, alltså från där projjen kommer sitta och där soffan står till väggen där bilden ska projiceras. Han tycker 90" är lagom, och större blir rätt dyrt om man ska ha en så stor duk också. Är det någon som är grym på projektorer här som kan ge lite input?
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-07, 15:04   #69
xodd
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Projektorer!

En polare i klassen är sjukt sugen på projj, så vi har letat lite efter några i hans prisklass (max 10K, kanske upp till 13K om det är värt det). Har ni några tips? Än så länge har vi kommit fram till följande kandidater:

Optoma HD65
Optoma HD20
Infocus X9
Epson TW700

Han har 4,5m från vägg till vägg, alltså från där projjen kommer sitta och där soffan står till väggen där bilden ska projiceras. Han tycker 90" är lagom, och större blir rätt dyrt om man ska ha en så stor duk också. Är det någon som är grym på projektorer här som kan ge lite input?
Är han känslig för RBE? För isf kan han räkna bort 3 st av dom direkt, och kvar återstår tw700. Hur viktigt är fullHD för honom?

Av dom fyra så hade jag tagit ut Optoma HD20 som är DLP och tw700 som är LCD. Sedan finns ju Sanyo z700 som antagligen kommer gå ner i pris snart, där man får fullHD för en ganska billig peng. Om han inte är känslig för RBE så är det en nobrainer på Optoma HD20, iaf om man skall tro reviewsen.
xodd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-07, 16:10   #70
Litecore
Registered User
 
Litecores avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 130
LCD är det enda vettiga, imho, för projektorer i den prisklassen och TW700 är ett utmärkt val
osäker på rak arm om den har fullHD och jag är för lat för att googla men ett par förslag är ju
Sony VPL-HS60 eller Hitachi PJ-TX300, jag drömmer fortfarande om en av dom i vardagsrumstaket ^^
Litecore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-07, 16:36   #71
hultman
Fulstygg
 
hultmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 2 185
Håller med tp. Ser sjukt skumt placerat ut. Skulle definitivt vinklat in högtalarna om du faktiskt sitter nära nog för att placera dem så tätt.
__________________
Min journal

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-07, 17:50   #72
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 188
Bose bose bose
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-07, 18:00   #73
xodd
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av Litecore Visa inlägg
LCD är det enda vettiga, imho, för projektorer i den prisklassen och TW700 är ett utmärkt val
osäker på rak arm om den har fullHD och jag är för lat för att googla men ett par förslag är ju
Sony VPL-HS60 eller Hitachi PJ-TX300, jag drömmer fortfarande om en av dom i vardagsrumstaket ^^
Varför köra på gamla modeller när man kan få vad som sägs vara en grym full HD för under 10000kr så länge man tål DLP?

TW700 är inte fullhd för övrigt.
xodd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-07, 18:03   #74
Litecore
Registered User
 
Litecores avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 130
tja, mina förslag har mest och göra med bildkvalitén som jag upplever den
Litecore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-07, 18:15   #75
xodd
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av Litecore Visa inlägg
tja, mina förslag har mest och göra med bildkvalitén som jag upplever den
tittat på HD20?
Varför förutspråkar du LCD?
xodd är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)