Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-23, 10:31   #151
milax
Registered User
 
milaxs avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: DEADBEEF
Inlägg: 277
Jag undrar hur långt man skulle få iväg en diskus själv?
Den väger alltså två kg och han sular iväg den 72 meter (nästan).

Det borde ju hjälpa att han är så lång, men han måste ju vara ruskigt explosiv också!
milax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 10:32   #152
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av milax Visa inlägg
Jag undrar hur långt man skulle få iväg en diskus själv?
Den väger alltså två kg och han sular iväg den 72 meter (nästan).

Det borde ju hjälpa att han är så lång, men han måste ju vara ruskigt explosiv också!
20-30 m? Jag är innehavare av Sveriges sämsta koordinationsförmåga så jag gissar att jag skulle få ett resultat som är undermåligt sett till min fysiska förmåga, så 20 m kanske.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 10:40   #153
milax
Registered User
 
milaxs avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: DEADBEEF
Inlägg: 277
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
20-30 m? Jag är innehavare av Sveriges sämsta koordinationsförmåga så jag gissar att jag skulle få ett resultat som är undermåligt sett till min fysiska förmåga, så 20 m kanske.
Jag jag känner lite detsamma, typ 15 meter. Kanske 30 om man får öva någon vecka så att man har tekniken. Men det är rena spekulationer nu...
milax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 10:44   #154
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag är rätt säker på att jag testat, med förväntat värdelöst resultat som följd. Tror inte resultatet påverkas så mycket av styrka och fysiska attribut då man är nybörjare. Det är nog 99% beroende av hurpass rätt man prickar med teknikem, som ju lär vara rätt svår.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 12:58   #155
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Har testat med en damdiskus som ju är lättare för många år sen. Har för mig att jag fick iväg den 20-30 meter. Den vobblade i luften varje kast så det är riktigt svårt att få den att spinna i luften.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 00:01   #156
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Jag har ofta funderat på hur långt jag hade kunnat hiva iväg en 32kgs kettlebell och vilken teknik som hade vart effektivast för längsta möjliga kast. Med traditionell kulstötningsteknik (utan rotation) så tror jag med viss hybris att jag hade kunnat slå Ståhls 72m med diskus.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 00:58   #157
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag har ofta funderat på hur långt jag hade kunnat hiva iväg en 32kgs kettlebell och vilken teknik som hade vart effektivast för längsta möjliga kast. Med traditionell kulstötningsteknik (utan rotation) så tror jag med viss hybris att jag hade kunnat slå Ståhls 72m med diskus.
Det tror jag lätt att du kan. Om Ståhl med så lite muskler kan kasta 72 meter borde många på Kolozzeum lätt få iväg den längre
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 08:03   #158
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 807
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag har ofta funderat på hur långt jag hade kunnat hiva iväg en 32kgs kettlebell och vilken teknik som hade vart effektivast för längsta möjliga kast. Med traditionell kulstötningsteknik (utan rotation) så tror jag med viss hybris att jag hade kunnat slå Ståhls 72m med diskus.
Då tror du fel.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 08:22   #159
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
Då tror du fel.
Du känner ju uppenbarligen inte trädgårdsmöbel.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 08:27   #160
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 807
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Du känner ju uppenbarligen inte trädgårdsmöbel.
Tack och lov.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 09:34   #161
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Hur lång är killen? 2 meter? Jag är ungefär lika lång och har lite mer deffade magrutor, så jag kanske hade slagit honom också.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 09:38   #162
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Jag är 190 cm och om jag hade gått upp 65 kg fett hade jag kunnat studsbänka betydligt mer än han
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 09:48   #163
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
För många år sedan var vi ett gäng som testade 10-kamp. (Det var ett inslag i en svensexa.) Alla killar var hyfsat vältränade inom olika grenar/aktiviteter. Vi var fullkomligt värdelösa på det mesta... Minns inga direkta resultat, men tvivlar på att någon av oss kom länge än 20 meter med diskusen. Stavhopp var helt omöjligt! I 110 meter häck fick flera av oss köra med "tjejhöjd" på häckarna. Men kul var det.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 11:16   #164
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
För många år sedan var vi ett gäng som testade 10-kamp. (Det var ett inslag i en svensexa.) Alla killar var hyfsat vältränade inom olika grenar/aktiviteter. Vi var fullkomligt värdelösa på det mesta... Minns inga direkta resultat, men tvivlar på att någon av oss kom länge än 20 meter med diskusen. Stavhopp var helt omöjligt! I 110 meter häck fick flera av oss köra med "tjejhöjd" på häckarna. Men kul var det.
Jag har också kört 10-kamp ett par gånger med ett kompisgäng. Alla kastgrenarna var ju helt hopplösa. Vi hade en riktig tiokampare med (som tävlat på SM) och en kulstötare. Jag tror tiokamparen vann alla grenar utom kanske kulstötningen då där han kom tvåa. Dessutom var han inte nåt att ha på 1500m, där jag tror att vi var några stycken som slog honom.

Det lustigaste var att kulstötaren (som definitivt såg ut som en kulstötare) kom tvåa (efter tiokamparen). Jag tror jag kom tre på runt 160cm. Då är jag c:a 185cm och spelade mycket volleyboll med en hoppspänst på runt 85-90cm vid det tillfället kanske. Kulstötaren var runt 190cm och var inte smal. Stark och explosiv i benen och sjukt jävla smidig i kroppen. Jag skulle ha satt en tusenlapp på att jag skulle spöat honom i höjdhopp. Men han var säkert en decimeter bättre än mig, vilket illustrerar rätt bra hur viktigt det är med bra teknik i dessa grenar. Då hade ju han ändå bara kört höjdhopp som en del i ungdomsträninegn där tydligen alla tränar på allt.

Men som du skrev så var häcklöpningen nog det mest pinsamma. Vi blev också tvungna att köra på damhäckar. Kanske tom junior-dam höjd? Det blev ju i princip höjdhopp vid varenda häck annars och liknande definitivt inte sprintlöpning.

Stavhoppet var väl i princip likvärdigt uselt. Men det tror jag de flesta insett på förhand. Så det var inte lika traumatiskt som häcklöpningen.

Senast redigerad av svenbanan den 2020-01-24 klockan 11:18.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 16:12   #165
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag har också kört 10-kamp ett par gånger med ett kompisgäng. Alla kastgrenarna var ju helt hopplösa. Vi hade en riktig tiokampare med (som tävlat på SM) och en kulstötare. Jag tror tiokamparen vann alla grenar utom kanske kulstötningen då där han kom tvåa. Dessutom var han inte nåt att ha på 1500m, där jag tror att vi var några stycken som slog honom.

Det lustigaste var att kulstötaren (som definitivt såg ut som en kulstötare) kom tvåa (efter tiokamparen). Jag tror jag kom tre på runt 160cm. Då är jag c:a 185cm och spelade mycket volleyboll med en hoppspänst på runt 85-90cm vid det tillfället kanske. Kulstötaren var runt 190cm och var inte smal. Stark och explosiv i benen och sjukt jävla smidig i kroppen. Jag skulle ha satt en tusenlapp på att jag skulle spöat honom i höjdhopp. Men han var säkert en decimeter bättre än mig, vilket illustrerar rätt bra hur viktigt det är med bra teknik i dessa grenar. Då hade ju han ändå bara kört höjdhopp som en del i ungdomsträninegn där tydligen alla tränar på allt.

Men som du skrev så var häcklöpningen nog det mest pinsamma. Vi blev också tvungna att köra på damhäckar. Kanske tom junior-dam höjd? Det blev ju i princip höjdhopp vid varenda häck annars och liknande definitivt inte sprintlöpning.

Stavhoppet var väl i princip likvärdigt uselt. Men det tror jag de flesta insett på förhand. Så det var inte lika traumatiskt som häcklöpningen.
Har gjort samma sak med mitt killgäng/gubbgäng. Riktigt jobbigt uppvaknande. Vi var pinsamt kassa på allt. Alla tänkte saker "jag hoppade 1.50 i höjd som 16-åring och 5,70 i längd, borde väl vara minst lika bra som 30-åring" visade sig vara mer 1 meter i höjd och fyra meter i längd
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)