Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-07, 14:56   #166
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Blir magen bättre på att hantera askorbinsyra ju mer man använder det? Jag har magnesiumaskorbat också, men det är ju dyrare.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 14:58   #167
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Har varit riktigt sjuk nu. Håller inte på med några placebo-kurer utan tar det som en man
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 15:24   #168
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Har varit riktigt sjuk nu. Håller inte på med några placebo-kurer utan tar det som en man
Kanske för att du inte fått en ordentlig gubbförkylning än
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 15:28   #169
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Blir magen bättre på att hantera askorbinsyra ju mer man använder det? Jag har magnesiumaskorbat också, men det är ju dyrare.
Tror inte det. Däremot klarar magen/tarmen enligt teorin av att hantera mer askorbinsyra ju sjukare du är. Dvs kroppens behov av C-vitamin styr hur mycket du kan tillgodogöra dig.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 17:23   #170
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Tror inte det. Däremot klarar magen/tarmen enligt teorin av att hantera mer askorbinsyra ju sjukare du är. Dvs kroppens behov av C-vitamin styr hur mycket du kan tillgodogöra dig.
Okej det kan nog stämma. Jag är inte sjuk utan tänkte testa högdos c-vitamin mot eksem. Jag verkar dock ha väldigt låg tolerans för askorbinsyra. Tog 5 gram nyss och det var för mycket. Får testa med 2 gram i timmen eller nått.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-08, 11:12   #171
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
"Hjälper" C-vitamin mot akut bronkit också eller är det enbart för snoravfall?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-08, 11:58   #172
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
"Hjälper" C-vitamin mot akut bronkit också eller är det enbart för snoravfall?
Tyvärr för akut bronkit är det 2-3v som gäller
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-08, 15:32   #173
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Man har faktiskt gjort en stor, välkontrollerad studie på stora intag av C-vitamin vid just akut bronkit. Man kom fram till att beroende på den totala mängden man sätter i sig så kan sjukdomens längd förkortas (eller förlängas) till spannet 2-3v.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 14:40   #174
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Har nån annan som testat högdosen c-vitamin märkt av en ganska akut dipp i förkylningskänsla kort efter intag? För ett par veckor sen kändes det som nåt var på gång och hade varit småfrusen hela eftermiddan. Tog 5g då och efter 10 minuter kände jag rejält ont i halsen som jag inte hade innan. En timme senare tog jag 5g till och gick och sova för natten. Vaknade på morgon frisk och kry.
Nu idag igen kändes det lite konstigt så tog 5g. Fick då en stund senare snor så hamna gå och snyta mig. Nu igen känns allt ok.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 14:55   #175
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Har nån annan som testat högdosen c-vitamin märkt av en ganska akut dipp i förkylningskänsla kort efter intag? För ett par veckor sen kändes det som nåt var på gång och hade varit småfrusen hela eftermiddan. Tog 5g då och efter 10 minuter kände jag rejält ont i halsen som jag inte hade innan. En timme senare tog jag 5g till och gick och sova för natten. Vaknade på morgon frisk och kry.
Nu idag igen kändes det lite konstigt så tog 5g. Fick då en stund senare snor så hamna gå och snyta mig. Nu igen känns allt ok.
Vetteifan om de va pga c-vitaminet du blev bättre, 5+5 g är ju en relativt liten dos.

Jag tyckte däremot att det verkade fungera ganska avsvällande, men det kan ju ha varit mängden vätska jag drog i mig också ihop med pulvret.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-05, 11:33   #176
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Åkte tyvärr dit nu i samband med sportlovet. Klarade mig ett helt år vilket är det längsta jag gjort på säkert 15 år. Denna gång gjorde omständigheterna* att jag inte kunde dosera som jag ville (men det går ju aldrig att säga om det verkligen hade hjälpt eller inte).

* Blev förkyld precis när vi skulle åka till fjällen, så jag vågade/hann bara dra i mig 15g innan jag skulle sitta i bilen 4-5h. Kände mig bra men sedan kom det igen nästa dag, och då kunde jag bara dra i mig ca 20g (4x5g) innan jag skulle ut på ett blåsigt fjäll hela dagen..
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-07, 18:23   #177
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Är man förkyld så är lösningen att sova mycket. Jag upplever även att ångbad spetsat med oleum basileum hjälper. Samt att avstå från att äta skit vilket folk ofta gör när de är sjuka och tycker synd om sig själva.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-08, 15:34   #178
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Efter allt för mycket askorbinsyra på tungan utan att svälja med vatten på ett tag, allt för många gånger, så börjar tungan smälta lite. Mvh köttsår på tungan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-08, 16:23   #179
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Blir magen bättre på att hantera askorbinsyra ju mer man använder det? Jag har magnesiumaskorbat också, men det är ju dyrare.
För mig så blir den det, min sambo fick en monsterförkylning förra måndagen och i ett förebyggande syfte så drog jag i mig en påse askorbinsyra om dagen i en hel vecka, de första 2-3 dagarna så pissade jag ur röven, men sen så gick det över

Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Har nån annan som testat högdosen c-vitamin märkt av en ganska akut dipp i förkylningskänsla kort efter intag?
De två gånger som en förkylning har brutit ut för mig sedans jag började med askorbinsyra så har de varit MYCKET lindrigare mot innan, mycket piggare och främst symptom från snoken, vilket jag aldrig har varit med om under mina 30 år, jag har även kunnat återgå till träningen 3-4 dagar tidigare mot vad jag normalt sett har kunnat innan.

Senast redigerad av Kev88 den 2020-03-08 klockan 16:29.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-08, 17:25   #180
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
De två gånger som en förkylning har brutit ut för mig sedans jag började med askorbinsyra så har de varit MYCKET lindrigare mot innan, mycket piggare och främst symptom från snoken, vilket jag aldrig har varit med om under mina 30 år, jag har även kunnat återgå till träningen 3-4 dagar tidigare mot vad jag normalt sett har kunnat innan.
Samma här.. har ju bara hänt denna gången, och jag uttalar mig kanske lite för tidigt, men min förkylning är mer eller mindre borta redan. Blev sjuk natten mot tisdag (och kurerade som sagt ca 20g C-vitamin denna dag), blev värre och höll mig inne på onsdag, men har sedan åkt skidor rätt många timmar (med småbarn dessutom) tor, fre och lördag (trots sjukdomskänsla). Om jag inte får något återfall så är det betydligt snabbare än vanligt för mig.

Det jag undrar är om det hjälper att köra på "rätt mycket" C-vitamin övriga dagar man är förkyld om man nu inte lyckas stävja det redan första dagen. Som det är tänker jag att det skadar ju iaf inte, men jag kan inte riktigt motivera mig att köra 5g per halvtimme (det är ju rätt opraktiskt och tråkigt) på samma sätt som jag gör första dagen (tills magen säger stopp).
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)