Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-13, 16:03   #61
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av 3bz Visa inlägg
IRI och EQ kanske.

Davis som konstruerade IRI nämner några andra, äldre, test i denna paper, samma gäller för Baron-Cohens paper jag länkade ovan. Guld för er som gillar forumlär, finns säkert onlineversioner av många av dessa test om man är för slö för att räkna.

Notera att dessa test handlar om empati i sig, inte någon feelgood-ersättning till IQ. Sen är ju frågan vad man menar med empati, SEP har en bra entry om man känner sig förvirrad, alternativt vill bli förvirrad.
Tack!
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 16:11   #62
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Från wikipedia:
Ja du har ju svaret i länken, jag förstår inte varför du inte läser det du länkar till.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mayer-...elligence_Test

Det är alltså inte ett komplett test om vi ska prata om någon slags EQ. En av 4 olika egenskaper, blir ingen normering. Det är värdelöst för att dra slutsatser.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 16:48   #63
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Ja du har ju svaret i länken, jag förstår inte varför du inte läser det du länkar till.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mayer-...elligence_Test

Det är alltså inte ett komplett test om vi ska prata om någon slags EQ. En av 4 olika egenskaper, blir ingen normering. Det är värdelöst för att dra slutsatser.
För det var ju verkligen det jag skrev eller hur?

I alla mina inlägg har jag försvarat dessa test och skrivit att jag tycker resultatet i dem korrelerar väldigt bra mot sociala färdigheter.



Men visst fortsätt flytta runt målstolparna bäst du vill. Jag tackar för ditt deltagande och hoppas du lyckas bättre med läsförståelsen nästa gång.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 17:08   #64
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
För det var ju verkligen det jag skrev eller hur?

I alla mina inlägg har jag försvarat dessa test och skrivit att jag tycker resultatet i dem korrelerar väldigt bra mot sociala färdigheter.



Men visst fortsätt flytta runt målstolparna bäst du vill. Jag tackar för ditt deltagande och hoppas du lyckas bättre med läsförståelsen nästa gång.
Tråden handlar om EQ, du har ett test som påstår sig mäta EQ.
Jag påpekar att det är skitsnack, med enkel vetenskaplig metod får du fram att det du mäter är sociala normer, från gud vet vad för grundmall.
Det är alltså helt värdelöst både vetenskapligt och för EQ. Man kan även säga att det är kontraproduktivt för de som vill få EQ att bli taget på allvar.

Vill du mäta om folk kan memorera rätt och fel när det gäller en viss slags mall, visst använd det testet.

Det visar fortfarande inte vad vi pratar om, någon slags emotionell kvot.
Skräp helt enkelt.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 17:46   #65
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Yes jag är inte sämst!

Klarar du av att vistas bland folk utan ett kraftigt sug att sätta en yxa i varje skalle du ser?
Hahaha ibland är det svårt att motstå men jag försöker bli bättre varje dag.
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 17:51   #66
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Alexton Visa inlägg
Det beror nog på vad du arbetar med. Det sägs att många högt upp i företagsvärlden är rena psykopater, tror inte deras EQ är sådär superhög men passar extremt bra.

Som soldat så kan du inte sitta och ta beslut baserat på andras åsikter eller vad de tycker / tänker rätt stor del av tiden. Det är bara peka med hela handen och förvänta dig att folk lyder.

Arbetar du som personlig assistent är EQ nog gyllene att ha som ett pretest.

Men till skillnad från IQ som faktiskt är rätt låst med vad man letar efter (som går helt över kultur/miljö) så är detta mest flum.
En (intelligent) psykopat har skyhög EQ och kan manipulera dig, få dig att tro på de mest fantastiska lögnerna, och väcka känslor inom alla delar av spektrumet.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 18:16   #67
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Tråden handlar om EQ, du har ett test som påstår sig mäta EQ.
Jag påpekar att det är skitsnack, med enkel vetenskaplig metod får du fram att det du mäter är sociala normer, från gud vet vad för grundmall.
Det är alltså helt värdelöst både vetenskapligt och för EQ. Man kan även säga att det är kontraproduktivt för de som vill få EQ att bli taget på allvar.

Vill du mäta om folk kan memorera rätt och fel när det gäller en viss slags mall, visst använd det testet.

Det visar fortfarande inte vad vi pratar om, någon slags emotionell kvot.
Skräp helt enkelt.
Vad jag pratar om ser du ganska lätt om du läser mina inlägg. Men du vill hellre svara på vad vi pratar om...

Bara för att testet inte mäter det man kan tycka att det borde mäta så betyder det inte att det inte mäter någonting alls.

Men gråskalor är väl inget för dig antar jag.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 18:43   #68
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vad jag pratar om ser du ganska lätt om du läser mina inlägg. Men du vill hellre svara på vad vi pratar om...

Bara för att testet inte mäter det man kan tycka att det borde mäta så betyder det inte att det inte mäter någonting alls.

Men gråskalor är väl inget för dig antar jag.
Nej jag gillar inte gråskalor. Jorden är inte platt även om den sociala normen säger att den är platt.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 18:49   #69
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Nej jag gillar inte gråskalor. Jorden är inte platt även om den sociala normen säger att den är platt.
Du blev butthurt för att du presterade dåligt på ett extremt lätt och genomskinligt test. Haha!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 18:56   #70
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Du blev butthurt för att du presterade dåligt på ett extremt lätt och genomskinligt test. Haha!
Ja självklart är det så.
Men jag har bättrat mig, kamrat. Jag kommer i fortsättningen ställa mig i ledet och inte avvika från den rätta vägens värdegrund, kamrat.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 20:23   #71
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Nej jag gillar inte gråskalor. Jorden är inte platt även om den sociala normen säger att den är platt.
Snarare att du inte gillar gråskalor, och tycker att det inte spelar nån roll att nyansera varför något är dåligt. Det är ju ändå bara svartvitt i din värld.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 21:07   #72
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Ja självklart är det så.
Men jag har bättrat mig, kamrat. Jag kommer i fortsättningen ställa mig i ledet och inte avvika från den rätta vägens värdegrund, kamrat.
Testet handlade inte om det. Kanske krävdes lite IQ för att förstå det också. Kamrat.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 22:15   #73
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Har jag förstått er rätt att ni hävdar att det är meningen att man skall fuska för att få högt värde? Man testar inte vad man tycker utan om man vet vad man borde tycka för att få högt poäng?

Isåfall är ju testen jäkligt intressanta, men jag vet inte om de då mäter ens känslomässiga förmåga.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 23:10   #74
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Har jag förstått er rätt att ni hävdar att det är meningen att man skall fuska för att få högt värde? Man testar inte vad man tycker utan om man vet vad man borde tycka för att få högt poäng?

Isåfall är ju testen jäkligt intressanta, men jag vet inte om de då mäter ens känslomässiga förmåga.

Jag tolkade testet som att du ska veta vad som är det rätta svaret, även om du själv inte håller med eller lever så själv. Men att du vid behov kan anpassa dig efter denna norm om du vill.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 00:28   #75
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Testet handlade inte om det. Kanske krävdes lite IQ för att förstå det också. Kamrat.
Om du läser lite George Orwell så kommer du förstå skämtet Rätt värdegrund,
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)