Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-12, 21:22   #16
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag kommer också ihåg honom. Han blev ihop med Robinson-Emma, och var med samma år som Robinson-Mirre, vilket orsakade viss förvirring. Jag minns även att han sa "jag är ruggigt socialt intelligent", vilket jag antar är skälet till att du tar upp honom i tråden?

Frågan är vad jag borde vara mest rädd för, min låga EQ eller att jag är dum i huvudet nog att minnas allt ovanstående.
Han nämnde specifikt EQ och folk föll ur soffan i tron att han menade IQ.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 22:48   #17
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Typiska värdegrundsfrågor som avgör, och det är förutbestämt vilken värdegrund man skall ha för att få ett "bra" resultat. Trams. Har man fel åsikter får man ett dåligt resultat. Fast varför bestämmer testkonstruktören vilka åsikter som är rätt?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 22:57   #18
Nixon
Registered User
 
Nixons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 116
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Typiska värdegrundsfrågor som avgör, och det är förutbestämt vilken värdegrund man skall ha för att få ett "bra" resultat. Trams. Har man fel åsikter får man ett dåligt resultat. Fast varför bestämmer testkonstruktören vilka åsikter som är rätt?
Och det spelar ingen roll vem som konstruerar testen. Går alltid att fuska och få högre. I just detta fallet var det värdegrund. Finns andra tester där man ska gradera hur mycket man "känner" inför diverse scenarion.

Eller där personer intervjuar andra och sen ger ett betyg.
Hur fan ska man avgöra hur mycket någon känner?

Ovanstående är utöver att själva konceptet om EQ är ren bs.
Nixon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 23:01   #19
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Jag fick 60/200 är det ett bottenrekord?
Jag svarade helt ärligt på frågorna.

Intressant ändå med hela konceptet EQ, jag menar ett lågt IQ kan ju aldrig ses som något positivt, men jag tror inte att ett samhälle skulle fungera om alla gick runt med 200 i EQ. Jag tror det finns många positioner där ett lågt EQ är att föredra... iofs behövs kanske folk med lågt IQ också, fram till den dag automatiseringen helt tar över deras sysslor.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 23:06   #20
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Nixon Visa inlägg
Och det spelar ingen roll vem som konstruerar testen. Går alltid att fuska och få högre. I just detta fallet var det värdegrund. Finns andra tester där man ska gradera hur mycket man "känner" inför diverse scenarion.

Eller där personer intervjuar andra och sen ger ett betyg.
Hur fan ska man avgöra hur mycket någon känner?

Ovanstående är utöver att själva konceptet om EQ är ren bs.
Ja, har man verkligen låg EQ om man svarar ärligt även om man förstår att ett annat svar antagligen skulle ge högre poäng? Så tycker jag min vardag ser ut. Ibland gör man saker som man vet ger bäst resultat även om man vet att man kanske inte blir bäst omtyckt pga det. Att inte styras av känslor eller andras känslor är en kvalitet i sig.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 00:42   #21
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Inte förvånad att den generella EQ:n är låg på forumet med tanke på vilken politisk riktning forumet tagit de senaste åren.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 01:51   #22
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
160/200 men tom jag ser ju att dessa typer av frågor gynnar mig utifrån min rent ideologiska grund.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 02:31   #23
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Hmm jag fick 180/200.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 02:57   #24
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
160/200 när jag var pk och 40/200 när jag var ärlig.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 03:00   #25
omer
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 1
Jag tror EQ är fake. det kan funka med några som kan detta typ av frågar.
omer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 07:41   #26
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Klart det har sin plats - dock instämmer jag med G.W. att det är inte oväntat att kollo argumenterar emot det.

Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 08:50   #27
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Klart det har sin plats - dock instämmer jag med G.W. att det är inte oväntat att kollo argumenterar emot det.

Nja, kolo borde väl köpa det med hull och hår med tanke på new age-myter brukar vara populärt här. För du vet att det är en scam väl?
Du vet väl att du länkar till en journalist som tjänar pengar på det här icke-vetenskapliga konceptet som han har uppfunnit?

Citat:
There is no such thing as EQ. Let me repeat that: "There is NO SUCH THING AS EQ." The idea was popularized by a journalist, Daniel Goleman, not a psychologist. You can't just invent a trait. You have to define it and measure it and distinguish it from other traits and use it to predict the important ways that people vary.

EQ is not a psychometrically valid concept. Insofar as it is anything (which it isn't) it's the Big Five trait agreeableness, although this depends, as it shouldn't, on which EQ measure is being used (they should all measure THE SAME THING). Agreeable people are compassionate and polite, but they can also be pushovers. Disagreeable people, on average (if they aren't too disagreeable) make better managers, because they are straightforward, don't avoid conflict and cannot be easily manipulated.

Let me say it again: THERE IS NO SUCH THING AS EQ. Scientifically, it's a fraudulent concept, a fad, a convenient band-wagon, a corporate marketing scheme.
Hela inlägget med referenser kan du hitta här https://www.quora.com/profile/Jordan-B-Peterson


Som sagt, GW och Hobbes har köpt horoskopet.

Senast redigerad av Aryt den 2019-01-13 klockan 08:53.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 09:27   #28
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Nog för att empatisk förmåga är mer värt för mig än högt IQ, men att försöka gradera skiten utifrån ett test som löses bäst med ett stigande IQ och en allmän förståelse för samhället känns just meningslöst.

125/200
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2019-01-13 klockan 09:31.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 09:49   #29
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Nog för att empatisk förmåga är mer värt för mig än högt IQ, men att försöka gradera skiten utifrån ett test som löses bäst med ett stigande IQ och en allmän förståelse för samhället känns just meningslöst.

125/200
+1

Ska man mäta detta på nåt annat sätt än genom samtal med nån tränad psykolog, så måste nog testet vara väldigt listigt utformat.

Kanske finns det nån vits med att i text kunna identifiera vilka åsikter/känslor som premieras. Men det kan ju knappast vara så att denna förmåga är samma som förmågan att läsa av hur folk reagerar i sociala sammanhang och agera utifrån denna information.

En person med aspergers kan väl rimligen läsa och förstå vad som menas när det är skrivet i text, men i ett socialt sammanhang skulle hen kanske inte ens märka de signalerna. Det ska väl vara om det är så att det är så att man faktiskt inte klarar av att läsa och tolka ifall man inte heller kan läsa situationerna socialt. Typ om allt detta sker i "läsförståelsedelen av hjärnan". Det låter ju iofs märkligt. Men det är väl i princip enda möjligheten att EQ kan testas via denna typ av skriftliga test.

Att man skulle få bättre resultat med högre IQ tror jag inte riktigt på. Det är ju såpass simpla frågor att man troligen maximerar resultatet redan vid relativt beskedlig IQ. Det verkar inte finnas några djupare lager man kan resonera sig fram till mha IQ. Det betyder ju iofs att har man IQ lägre än <inser number here> så får man bottenresultat vare sig man har bra EQ eller ej.

Men frågan är ju huruvida det finns nåt mer i dessa test som man bara kan klara av ifall man har högre EQ. Det känns ju som sagt tveksamt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 09:58   #30
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag fick 60/200 är det ett bottenrekord?
Jag svarade helt ärligt på frågorna.

Intressant ändå med hela konceptet EQ, jag menar ett lågt IQ kan ju aldrig ses som något positivt, men jag tror inte att ett samhälle skulle fungera om alla gick runt med 200 i EQ. Jag tror det finns många positioner där ett lågt EQ är att föredra... iofs behövs kanske folk med lågt IQ också, fram till den dag automatiseringen helt tar över deras sysslor.
Jag fick också 60 om jag svarade ärligt.180 om jag svarade som jag förstod att man "skulle" svara.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)