Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-08-10, 21:12   #76
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Extra arbete (hemma) 21:55 - 22:10

Armhävningar

KV x20
KV x10
KV x10

KV x10
KV x10
KV x10

Kommentar: Behöver få upp bänken LOL!
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-10, 21:58   #77
Philley
Registered User
 
Philleys avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 856
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbey Visa inlägg
Ta det lugnt bara, jag är lite sjuk i huvudet, vill inte att någon ska skada sig tack vare mig

Kör på det, 70 set. 10x2, varje dag. Jag körde dock vissa dagar 12x2, 9x3, ibland bara 7x2 osv. Men slutsumman blev 70-80 set TOTALT / vecka, tror dock mer på att vara ihärdig och köra en röd tråd genom allt. Välj 10x2 och kör bara det.

Kör på 80% av ditt 1RM, delvis maxar du 100 kör du på 80x2 i 10 set osv. Var beredd på att det kommer bli tungt, mest mentalt men håll emot och kör verkligen igenom den tid du bestämt, så gjorde jag och det gav sjuka resultat. Backa undan direkt om du får känningar på fel ställen, t.ex i knäna eller nåt. Jag cyklade minst 5km om dagen under denna tiden också ska tilläggas, för återhämtningens skull;

Genomblödningsträning
"Påskyndar kroppens återhämtning genom att den ökade blodgenomströmningen leder till att musklerna förses med näring och att slaggprodukter transporteras bort till lymfkörtlarna via blodet".

Jag hade aldrig träningsvärk under denna tid, kan vara pga cyklingen, vet ej.

Om du bulkar nu kan det vara riktigt intressant och se styrkeökningarna.

Underkompensationen har jag knölat lite på, men en klassisk "deload" är 5x5 på 50% av ditt 1RM, kanske det fungerar bra. Det är tillräcklig stimulation för att arbeta muskeln i en liten grad, men inte bryta ner den. Kör det lika ofta som du böjer normalt sätt. Jag vet inte om detta är rätt eller fel, det här är mitt lilla upplägg jag knölat ihop med inspiration från fenomenet "över-under kompensationsträning".
Mycket vettigt, tack! Du är väldigt kunnig uppskattas mycket

Jag återkommer med resultat efter jag har testat det, hoppas på fina ökningar som jag dessutom bulkar

Tips angående bänken, jag har testat både sl 5x5 och russian squat routine (för bänk) och ökade väldigt bra genom båda. Rekommenderar russian squat routine då det är lite mer varierade och kul, 5x5 känns dessutom ganska basic.
__________________
Philley lyfter och svittas

Citat:
Ursprungligen postat av Alfers Visa inlägg
Folk får ju rullstol, proteser, medicin och dyl. Då kan vi ju slänga in bindor där också så att vi erkänner att vara kvinna är ett handikapp, eller möjligtvis en sjukdom..?
Philley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-10, 22:06   #78
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Citat:
Ursprungligen postat av Philley Visa inlägg
Mycket vettigt, tack! Du är väldigt kunnig uppskattas mycket

Jag återkommer med resultat efter jag har testat det, hoppas på fina ökningar som jag dessutom bulkar

Tips angående bänken, jag har testat både sl 5x5 och russian squat routine (för bänk) och ökade väldigt bra genom båda. Rekommenderar russian squat routine då det är lite mer varierade och kul, 5x5 känns dessutom ganska basic.
Lycka till! Hoppas verkligen på fina ökningar! Kör på som jag skrev, och maxa ut när du känner att du klarar ett nytt max rent mentalt. Bästa är väl att helt enkelt prova maxet i slutet av perioden. Jag vågar nästan lova att det är "bulletproof", varför skulle man inte öka på sådan hög volym? Behåll samma vikt på stången hela tiden. Spelar ingen roll om 80% inte längre är 80% eftersom volymen är så sjukt hög ändå.

Jag var som sagt lite girig under min period, så jag fortsatte. Lärt mig av misstagen nu, så jag slängde bort 2 veckor av lidande och svettandes under stången när jag hade kunnat sänka volymen och säkert fått bättre resultat. Kände inte att jag "behövde" vila, jag blev fan piggare och fick bättre kondis under mina 2 veckor haha. Jag säger det igen, du lär öka bra, men stanna efter 2 veckor. Självklart vill man fortsätta köra på när det går så bra, ökar viktplattor på stången som ett barn får julklappar på julafton. Gäller liksom att backa undan och fortsätta om igen, fast med nya siffror. Now that's progression

Jag kanske borde följa nåt schema istället för att hitta på mina egna idéer. Jag vet liksom inte vad jag "vill". Just nu tränar jag som en olympisk lyftare fast jag gör inte olympiska lyft, dumt? Vet inte, ökar ju vikterna så nåt går ju rätt till iaf. Gillar liksom att skapa egna grejer haha. 5x5 går fet bort, alla kör ju det. Vill bli bättre än alla andra, göra nåt som alla andra inte gjort. Har kollat på MM2K, men inte kommit så långt att jag påbörjat det. Ska titta vad Russian Squat routine är, låter lite mer intressant när det är "russian" iaf

Tackar dessutom för de fina orden! Jag har läst på extremt mycket om träningsmetoder, kost osv sen jag började intressera mig för det.

Har ett solitt bulk-schema jag skapat utifrån det jag lärt mig till senare i höst då det kommer hända riktiga grejer med både kroppen och de 3 lyften. Just nu behöver jag bara få lite mer mentalt fokus på deffen och fullfölja den tills jag tappat 4-5kg till, så att jag inte ser FÖR fet ut under bulken sen. Tappat i runda slängar 3kg sen semestern började som det ser ut nu. Dock har jag senaste veckan fuskat lite, gillar att äta mycket haha. Känner mig redo för bulk nu, men vet att jag egentligen är lite för fet. Vill bulka i minst 6 månader utan avbrott, därför "måste" jag ner mer i vikt.
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar

Senast redigerad av Tobbey den 2013-08-10 klockan 22:14.
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-11, 12:05   #79
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
11 Augusti 11:00 - 11:55

Marklyft (standard) Enbart magnesium som hjälpmedel

60kg x3
80kg x2
100kg x1
130kg x1 Riktigt explosivt lyft, mycket nöjd.
140kg x1 Bra fart.
100kg x3 Sumo test. Långsam start, snabb utlåsning. Finns lite att leka med här.
100kg x3 Standard.

Boxböj (45cm) bred fotplacering, full sittning.

40kg x5
80kg x3

100kg x2
100kg x2
100kg x2
100kg x2
100kg x2 Bra fart genom hela serien.

Push-Press

40kg x3
50kg x3
55kg x3
60kg x2
70kg x1 Bra fart.
Komplex; 50kg x3 (strikt M.press -> Push-press -> Ryckpress m.push)

Kommentar: Bra fart från golvet (starka lår) i marklyften, men hastigheten avtog efter knäna, och avslutades med en stark utlåsning. Mitten av lyftet är alltså min svaghet, desto bättre med boxböj i en period nu (främst höften som fungerar som "gångjärn" i mitten av lyftet.) Boxböjen bör stärka höften skapligt, särskilt med bred fotplacering. Kan sätta 150kg mark utan problem, ville dock inte gå högre idag. Släpper höften helt på lådan i boxböjen, för att sedan explodera upp. Svårt att förklara, men jag liksom "släpper spänningen" när jag sätter mig ner (förutom buktrycket såklart.) Det gör så att jag måste explodera kraftigt med höften för att komma upp, tänk att rumpan ska upp från lådan först.
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar

Senast redigerad av Tobbey den 2013-08-11 klockan 12:07.
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-11, 12:16   #80
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Åker snart tillbaka till gymmet med en polare. Tänkte bara träna ryck och cleans, försöka få in tekniken. Får se hur det går
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-11, 14:52   #81
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
11 augusti 14.30 - 15.40

Power cleans

40kg x3
40kg x2
40kg x2
40kg x2
50kg x2
60kg x2

65kg x1
70kg x1 PB
73kg x1 PB
76kg x1 PB
80kg x1 PB
85kg x1 PB

60kg x1 Med Push
60kg x2

Pull ups

Kv x5
Kv x5
Kv x5

Ryckpress bakom nacken med så brett grepp som går

20kg x8
20kg x8
20kg x8

Kommentar: WTF kan jag cleana?
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-11, 21:30   #82
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Nu börjar jag jobba igen, 7-16 som vanligt. Kommer självklart att köra på som vanligt i gymmet, men tänkte mig en "slängom" i framförallt kosten.

Innan semestern åt jag på lite udda tider. Vissa mornar åt jag frukost, vissa inte. Åt aldrig lunch så jag hade aldrig ork till att träna direkt efter jobbet. Åkte istället hem direkt och åt, och tränade 1h efter med stor bukfylla från middagen, följt av nåt "kvällsgott" lite senare.

Nu tänkte jag köra såhär;

Vaknar 5:30, äter ingen frukost hemma, behövs inte. Brukar vara hungrig på morgonen men det går över om jag skiter i frukost. Gör jag det till en vana blir det inga problem att fullfölja.

9:00 äter jag frukost på jobbet. Brukar bli 2-3 mackor och kaffe. Här är en bra tid att få in lite fett i kosten också, resterande del av kosten ska försöka vara eliminerad på fett. Brukar köra med kaviar och ost på mackorna, skippar osten om jag vet att det blir fetare lunch/middag.

12:00 LUNCH. Här är den stora förändringen, hoppas det funkar i längden. En stor lunch med mycket kolhydrater är tanken, så att jag utan problem orkar tills jag går hem från jobbet och tränar (vid 17:00). Har lärt mig hur min kropp fungerar och den KAN INTE träna utan kolhydrater i kroppen.

Tränar från cirka 17-18 och äter en stor middag runt 18:30-19:00 där jag klämmer in en del kolhydrater och protein. Resterande kalorier som är kvar att äta kan klämmas in på kvällen. Protein kommer säkerligen vara det som saknas i slutet av dan, vilken betyder ett avslut av dagen med t.ex kvarg.

Känns som ett solitt upplägg. Kalorierna kommer ökas på lite grann under arbetsdagar pga mitt arbete som kräver en del energi, blir cirka 4-500 kcal mer. Gick ner på 3200-3500 kcal förut under arbetsdagar, ska bli intressant och se hur det blir med vikten nu.
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar

Senast redigerad av Tobbey den 2013-08-11 klockan 21:32.
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-12, 17:43   #83
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
12 Augusti 17:00 - 17:50

Power Cleans

40kg x3
50kg x2
60kg x2

70kg x2 + Frontböj 2 sek paus x2
75kg x2
80kg x1
85kg x1 + Frontböj x1
88kg x0 Orkade bara inte, den var på väg men sket i det halvvägs in. Pussy.

Knäböj standard

50kg x2
80kg x2

100kg x3
100kg x3
100kg x3

100kg x3
100kg x3
100kg x3

Pull-Up's

KV x3 Breda.
KV x3 Breda.
KV x2 Breda.
KV x3 Supinerat grepp.

Kommentar: Snabbt och effektivt pass. Måste få säga att trapezius (övre ryggmuskeln) är totalt död och minsta vidröring smärtar extremt Måste vara frivändningarna, får fan slänga in dessa i min övningsbank, har alltid velat göra de men aldrig tagit mig tid till att lära.

Måste filma mig själv nån dag jag kör tunga frivändningar så jag ser tekniken. Jag tror på att man går efter instinkt om större vikter kommer fram, istället för att lyfta en plutt-vikt och ha "perfekt teknik". Man får helt enkelt göra lyftet som man gör det, sen utvärdera därifrån, så lär man sig bäst.
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-12, 21:04   #84
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
12 Augusti 21:55 - 22:05

Armhävningar

KV x20
KV x10
KV x10
KV x10
KV x10
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 18:07   #85
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
13 Augusti 16:55 - 17:55

Frontböj

(50kg x3)

(72% 1RM)
80kg x3
80kg x3
80kg x3

80kg x3
80kg x3
80kg x3

80kg x3
80kg x3
80kg x3
80kg x3

Push-Press

50kg x2
50kg x2 men tröttna efter det.

Raka marklyft (från 4cm platå)

80kg x3
100kg x3
110kg x2
80kg x3 utan platå, ryckgrepp.
100kg x3 utan platå, ryckgrepp.
100kg x2 utan platå, ryckgrepp.

Kommentar: Svinigt, riktigt seg i överkroppen av cleans igår och förrgår. Övre ryggen är helt förstörd, så därav frontböj idag Men det var inte mycket bättre med stången fram heller (hade lite blåmärken där). Annars bra kört ändå.
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 18:23   #86
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
14 Augusti 16:55 - 18:05

Power-Cleans

40kg x3
60kg x2
70kg x2
80kg x1
90kg x0 Provade på kul.

Knäböj

40kg x3
60kg x3
70kg x3
90kg x2
100kg x1
110kg x1
120kg x1

103kg x3
103kg x3
103kg x3
103kg x3

OH-Press, strikt

40kg x3
43kg x1
47kg x1
50kg x1
53kg x1
46kg x2
46kg x2
40kg x2 Ryckgrepp bakom nacke

Pull-Up's

KV x1
KV x2
KV x3
KV x4
KV x5

KV x4
KV x3
KV x2
KV x1

KV x2
KV x2
KV x2
KV x2

Totalt: 38 reps på ~85kg kroppsvikt (med kläder) = ~3200kg.

Kommentar: Mycket piggare idag. Fick cirka 2h mer sömn än de andra dagarna och det kändes verkligen, fräschare och mindre träningsvärk, därför jag provade cleans idag igen. Riktigt svettig övning. Trodde fan inte 90kg skulle gå, men ville "känna efter" så jag drog upp den förbi knäna och smällde till den. Hade nog gått om jag velat men aja, spar det till helgen evetuellt! Böjen kändes tung idag, men jag hade värsta pumpen i nedre rygg plus träningsvärk i bakre lår, och fötterna var nästintill döda från att ha gått runt på betonggolv hela dagen i verkstan. Överlag är jag nöjd, förutom pressen som kändes tung och jobbig idag. Ska dra ner på vikterna i OH-pressen och jobba på högre reps ett tag, eftersom jag nått den där styrke "peaken" just nu, gäller att trappa ner ett tag så man inte går in i en vägg.

För övrigt tror jag att bältet kan ge många kilon extra i alla lyft. Skulle vara kul att testa mitt 1RM i marken och böjen igen, med bältet på. 2 månader sen jag satte 125kg böj med bälte, känns som att det borde gått fortare fram... 125kg utan hjälpmedel har jag dock satt på senare tid. Undrar om inte bältet ger mig 10-15kg extra alltså, iaf i böjen, kanske mer lol. Hade det väldigt tight och det gav enorm stabilitet. Tror det finns några kilon att plocka om jag tar tag i magträningen och kör tungt där. Måste fan göra det, kabel crunches, triceps och biceps... Glömmer alltid bort att träna dessa. Inge bra, har fortfarande bara 36cm armar. Inte för att jag bryr mig nämnvärt, mest egot
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar

Senast redigerad av Tobbey den 2013-08-14 klockan 18:26.
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 18:51   #87
Philley
Registered User
 
Philleys avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 856
Dina power cleans är sinnes! Speciellt då du inte ägnat så mycket teknikträning åt dem.
__________________
Philley lyfter och svittas

Citat:
Ursprungligen postat av Alfers Visa inlägg
Folk får ju rullstol, proteser, medicin och dyl. Då kan vi ju slänga in bindor där också så att vi erkänner att vara kvinna är ett handikapp, eller möjligtvis en sjukdom..?
Philley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 19:11   #88
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Citat:
Ursprungligen postat av Philley Visa inlägg
Dina power cleans är sinnes! Speciellt då du inte ägnat så mycket teknikträning åt dem.
Haha ja, jag vet inte om det är bra eller ej. Detta var officiellt 5:e gången jag tränar på att utföra dem. Måste filma mig själv i helgen, ska prova på 90kg då. Känns som att jag gör någonting rätt om jag får upp så mycket vikt, men jag kanske är helt ute och cyklar också, därför jag måste se utförandet

Jag fångar stången innan jag bryter parallell (alltså när stången landar på axlarna) vilket då är en power-clean! Kanske kan full-cleana 100kg?

DOCK (!) har jag blåmärken på, ja ungefär mitten av främre låret, som jag förstått det är det där jag stöter upp stången. Tror det är för tidigt, och jag kan tjäna mer på att stöta den högre upp.
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-15, 09:08   #89
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Nu har det slagit mig, dips. Varför gör jag inte dips? Det ska jag börja köra , nej, måste jag köra. Jag har i princip ingen bröst övning och dips kommer verkligen hjälpa mig för överkroppen. Power clean och dips är nya grejen på övningsbanken. Jag har upptäckt att det inte går framåt lika bra. Måste ändra något. Dipsen hjälper bänken och Militärpressen. Pull ups som jag börjat med oftare är tänkt att hjälpa marken. Power cleansen ser jag som en all round hjälp övning, kan hjälpa mig att kliva upp ett snäpp i träningen och bryta igenom denna platå jag nått eftersom det är en helt ny övning för min kropp .
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar

Senast redigerad av Tobbey den 2013-08-15 klockan 09:12.
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-15, 12:32   #90
alphahanen2
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Ort: en
Inlägg: 1 268
Dips är ju för fan kejsare över alla tricepsövningar! Att du inte kört den förbryllar mig en gnutta, skämmes!
alphahanen2 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)