Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-19, 14:31   #61
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ Visa inlägg
Känns det inte som att det där med muskulösa fotbollsspelare a la Ronaldo är ganska nytt? Var inte fotbollsspelare tunnare förr?
Det är nytt. Spelet har utvecklats och spelarnas fysik med det. Om du går tillbaka till sent 80-tal/tidigt 90-tal så har Glenn Hysén berättat att de gick till puben efter nästintill varje träning. Inte för att dricka en pint, utan fem, sex stycken. Då spelade han i Liverpool.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 14:32   #62
Pokkes
Registered User
 
Pokkess avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Skippa de tunga vikterna om du inte bryr dig om att bli väldigt stark, använd bra teknik i övningarna. Håll dig mellan 5-30 reps, träna varje muskel 1-2 gånger/vecka. Upplägget spelar inte någon stor roll, gå till gymmet och träna ett år bara. Är du inte nöjd med resultatet då kan du börja fila på detaljer.
ahaha tänker bara på om man skulle villa ha spot i bänken

-"hur många satsar du på?"
-"ah tror nog jag har 8, eller 27!"
Pokkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 14:38   #63
Bubblan84
Registered User
 
Bubblan84s avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Luleå
Inlägg: 1 513
https://www.cafe.se/tranaren-sa-gor-...os-superkropp/

"En elitfotbollsspelare som Ronaldo förväntas ta 200 kilo i knäböj enligt en norsk forskning."

Inte direkt en majoritet av medeljanne som tar 200 i böjen efter ett års träning. Man kan bygga grova ben med mindre vikt, men ändå. Ronaldos fysik är underskattad, jag underskattade den också förut.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av NNIF Visa inlägg
haha tänkt dig då i början på seklet
"ska du sporta utan kavaj? är du gheeyy eller?"
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
Min journal
Bubblan84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 14:39   #64
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det är nytt. Spelet har utvecklats och spelarnas fysik med det. Om du går tillbaka till sent 80-tal/tidigt 90-tal så har Glenn Hysén berättat att de gick till puben efter nästintill varje träning. Inte för att dricka en pint, utan fem, sex stycken. Då spelade han i Liverpool.
Glenn har nog alltid varit lite extra törstig

Men kollar man på bilder från 70-talet så ser man stor skillnad. Styrketräning är ganska nytt komplement till många idrotter.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 14:54   #65
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Han verkar ha prioriterat lats.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 15:13   #66
62ragtop
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 12
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ Visa inlägg
Känns det inte som att det där med muskulösa fotbollsspelare a la Ronaldo är ganska nytt? Var inte fotbollsspelare tunnare förr?
Det som är "nytt" (eller nyare) är att kost har fått en allt större betydelse (inom all elitidrott), även styrketräning har fått en större betydelse. Vilket säkert gjort att fettprocenten har sjunkit, vilket gjort musklerna mer framträdande. Likaså är kost, träning (förutom den rena fotbollsträningen), vikt, uppföljning av de samma säkerligen mer reglerat i dagens proffs-fotboll än under 80/90-tal.

Det andra man ska komma ihåg när det gäller proffsfotboll är även att "yta" har blivit betydligt mer viktigt. Idag ska varenda Ballon d'Or contender se ut som en fotomodell (förutom Messi!). Dessutom så är dessa killar så mycket mer än "bara" en fotbollsspelare - de är vandrande varumärken. Klart som attan att killen måste se bra ut utan tröja när han chillar i Marbella!

Det behövde inte Glenn Hysén tänka på... Han lirade boll liksom... inte fan hel-vaxade han sin kropp inför mötet mot Aston Villa i ligacupen 89/90...

mvh
62ragtop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 15:21   #67
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Jag såg ut ungefär sådär när jag var 17-18 och spelade fotboll.
Haha aa troligt. Pic or it didn't happen
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 15:31   #68
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av 62ragtop Visa inlägg
Det som är "nytt" (eller nyare) är att kost har fått en allt större betydelse (inom all elitidrott), även styrketräning har fått en större betydelse. Vilket säkert gjort att fettprocenten har sjunkit, vilket gjort musklerna mer framträdande. Likaså är kost, träning (förutom den rena fotbollsträningen), vikt, uppföljning av de samma säkerligen mer reglerat i dagens proffs-fotboll än under 80/90-tal.

Det andra man ska komma ihåg när det gäller proffsfotboll är även att "yta" har blivit betydligt mer viktigt. Idag ska varenda Ballon d'Or contender se ut som en fotomodell (förutom Messi!). Dessutom så är dessa killar så mycket mer än "bara" en fotbollsspelare - de är vandrande varumärken. Klart som attan att killen måste se bra ut utan tröja när han chillar i Marbella!

Det behövde inte Glenn Hysén tänka på... Han lirade boll liksom... inte fan hel-vaxade han sin kropp inför mötet mot Aston Villa i ligacupen 89/90...

mvh
En stor faktor är även att antalet maxlöpningar har ökat lavinartat. Spelarna springer lika långt idag som för 20 år sedan, skillnaden är hur stor andel av dessa meter som är max-effort. Det kräver bättre atleter. Sedan går spelet mycket snabbare idag --> kräver snabbare spelare --> bättre atleter. Dessa två hör ju dock självfallet ihop, eller är rentav samma sak, men men
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 18:53   #69
Bigggie
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Jag poängterade sedan att jag menade visuellt. Ronaldo ser ju ut som vilken strandpojke som helst med sina 33 cm överarmar och 61 cm lår.
Fortsätt du med din styrkebyggning och lev med dina illusioner. Du kommer se ut som en riktigt massamonster sen när du når 335kg marklyft. Lite som han långa killen här på forat
Bigggie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 19:02   #70
Punk
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Förr blev man långsam, stel och klumpig av styrketräning.
Hahaha, ja tänk vad folk visste mycket förr :-)
Punk är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 19:03   #71
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bigggie Visa inlägg
Fortsätt du med din styrkebyggning och lev med dina illusioner. Du kommer se ut som en riktigt massamonster sen när du når 335kg marklyft. Lite som han långa killen här på forat
Hahahahahahaha, du igen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 20:44   #72
Ödmjuk
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 51
Citat:
Ursprungligen postat av Dk1ng Visa inlägg
Har man varit med på forumet i 10+ år återkommer liknande frågor kontinuerligt – "jag vill se ut som Brad Pitt i Fight Club", osv. Mig veterligen är denna typ av mål nog de jag i princip aldrig sett någon uppnå (skulle väl vara en ung Slarti då…).

Hitta en träningsform som passar dig och din livssituation. Utifrån dina icke-utseendebaserade mål låter det som att en blandning av styrketräning, konditionsträning och flexibilitet/rörlighet kombinerat med vardagsaktivitet är en bra bas. Att träna för att se ut som någon annan är helt meningslöst och leder bara till besvikelse. Om du nu vill träna primärt för utseendet så sätt istället upp personliga mål (kunna se mina magrutor, få väldefinierade armar, gå upp/ned i vikt, etc.). Överanalysera inte hur du ska träna (reps, set, etc.) utan se till att träna något och håll lite koll på din utveckling (sträva mot fler reps, tyngre vikt, snabbare löpning, bättre rörlighet etc.). I takt med att du utvecklas och får rutin kommer dina preferenser sannolikt att förändras och du kommer också succesivt lära dig hur och på vad din kropp reagerar. Ha tålamod. Ha ännu mer tålamod.

Ät ordentligt med protein (!) och komplettera med vettiga kolhydrat- och fettkällor som t.ex. frukt, grönsaker, potatis, havregryn, ris, quinoa, linser, bönor och nötter. Om du nu ska vara vegan måste du dessutom ha bra koll på näringsämnena och veta vad du får och inte får i dig. Personligen tycker jag att veganism för majoriteten är en usel trenddiet som för att bli bra och hälsosam kräver långtgående kunskap och uppoffringar, kunskap som de flesta inte orkar skaffa sig och uppoffringar som de flesta på sikt inte är villiga att göra. Det finns bättre medelvägar (lakto-ovo, pescetarian etc.) om man vill värna om djuren, miljön, hälsan eller annat.

Lycka till!
Vill inte se ut som någon annan det är ett sätt att förmedla en bild av vad jag menar jag vill inte ha stora armar och stor mage jag villa ha lite synliga muskler Ronaldo var ett bra exempel kan tro att Federer har även han något i stil med vad jag söker eller en modell kropp alltså inget biffigt på något ställe utan lite synliga magrutor och lite på armar axlar och ben.

Vad gäller den växtbaserade kosten så är det en del att tänka på men det det är det även om du skulle äta "normalt " med de människorna jag ser får inte i sig det de behöver istället får de i sig en hel del av det som de inte behöver. Måste finnas former av träning som gynnar mer den fysiken jag är ute efter istället för att bara få stora armar men mera ?
Ödmjuk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 21:27   #73
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Hahahahahahaha, du igen.
Men vaffan.
Förtjänar en plats i kollos hall of fame.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 21:31   #74
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Ödmjuk Visa inlägg
Vill inte se ut som någon annan det är ett sätt att förmedla en bild av vad jag menar jag vill inte ha stora armar och stor mage jag villa ha lite synliga muskler Ronaldo var ett bra exempel kan tro att Federer har även han något i stil med vad jag söker eller en modell kropp alltså inget biffigt på något ställe utan lite synliga magrutor och lite på armar axlar och ben.

Vad gäller den växtbaserade kosten så är det en del att tänka på men det det är det även om du skulle äta "normalt " med de människorna jag ser får inte i sig det de behöver istället får de i sig en hel del av det som de inte behöver. Måste finnas former av träning som gynnar mer den fysiken jag är ute efter istället för att bara få stora armar men mera ?
Sluta noja och börja träna och håll en bra kost. Resultatet av träningen bestäms till största delen av ditt genetiska arv.
Det är bara du som kan starta förändringen. Gå gärna på länken som jag la in där hittar du både träningsprogram och förslag på mat som hjälper dig på vägen. Det tar ca tre år om du är begåvad med att uppnå en jämbördig fysik som R men kom ihåg att han är ett underbarn.

__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2018-01-19 klockan 21:37.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-20, 05:49   #75
Ödmjuk
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 51
har sett det här programmet innan https://www.youtube.com/watch?v=oJKM...16046388889733

De har flera workout program en del fria i början sen kostar det.

https://www.youtube.com/watch?v=toVV3I8XWlA
Ödmjuk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)