Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-07, 08:25   #166
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Facit:
Citat:
Hej.
Tack för din förfrågan. Dessvärre har tingsrätten inte de sökfunktioner i systemet Vera som krävs för att hitta de mål som du efterfrågar, och vi har tyvärr inte möjlighet att hjälpa dig i den utsträckning som skulle krävas.
MVH
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-19, 22:45   #167
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Har märkt att åtal i USA oftast läggs ned om offret inte vill att det ska gå vidare, även om det finns tydliga bevis. Hur skiljer det sig från hur det är i Sverige?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-19, 23:21   #168
Stompa
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 9
I Sverige skiljer man på bland annat åklagarbrott och angivelsebrott. Det senare är sådana som enbart får utredas efter målsägandes angivelse. Står vilket som är vad i slutet av varje kap i brottsbalken om jag inte minns fel.
Stompa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-19, 23:31   #169
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 656
kollar suits
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 11:52   #170
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Jag har suttit och kollat lite på sambolagen och giftermålsjuridiken gällande vad som kan hända ifall man förolyckas eller dylikt.

Som jag ser det verkar det vara smidigast att faktiskt gifta sig med ett äktenskapsförord.

Hur resonerar ni jurister i egen sak? Vad hade ni gjort?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 12:13   #171
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jag har suttit och kollat lite på sambolagen och giftermålsjuridiken gällande vad som kan hända ifall man förolyckas eller dylikt.

Som jag ser det verkar det vara smidigast att faktiskt gifta sig med ett äktenskapsförord.

Hur resonerar ni jurister i egen sak? Vad hade ni gjort?
Smidigast för vad?
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 17:49   #172
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Smidigast för vad?
För reglering av händelser, jag har tycker det ser ut som att barnet och familj får mer pappersgöra ifall jag skulle förolyckas eller skadas.

Bodelning med äktenskapsförord ser ju också bättre ut på papper är ett samboavtal känns det som.

Men det är svårt att sätta fingret på något. Utan mer generellt, för en barnfamilj med delad ekonomi.


Eller?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 18:35   #173
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
För reglering av händelser, jag har tycker det ser ut som att barnet och familj får mer pappersgöra ifall jag skulle förolyckas eller skadas.

Bodelning med äktenskapsförord ser ju också bättre ut på papper är ett samboavtal känns det som.

Men det är svårt att sätta fingret på något. Utan mer generellt, för en barnfamilj med delad ekonomi.


Eller?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Det beror ju på om du vill att din nuvarande sambo ska ärva dig eller inte. Eftersom ni har gemensamma barn så hade jag om jag var i dina kläder, i det fall du vill det bästa för barnen och din nuvarande sambo, gift mig. Det är oftast smidigare än alla andra sätt man kan göra det på.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-06, 16:27   #174
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Det beror ju på om du vill att din nuvarande sambo ska ärva dig eller inte. Eftersom ni har gemensamma barn så hade jag om jag var i dina kläder, i det fall du vill det bästa för barnen och din nuvarande sambo, gift mig. Det är oftast smidigare än alla andra sätt man kan göra det på.
blir ett giftermål med delad ekonomi

duger det här avtalet för ändamålet?

https://minfil.org/AcJ2K4d6b3/mallaktenskapsforord_.pdf
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-11, 21:56   #175
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Vad säger lagen om att rita av fotografier, naturtroget, och sälja teckningarna? Är man skyldig att på något vis kompensera originalfotografen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-12, 01:54   #176
Stompa
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vad säger lagen om att rita av fotografier, naturtroget, och sälja teckningarna? Är man skyldig att på något vis kompensera originalfotografen?
Det är en ren upphovsrättslig fråga. Fotografier har fått stärkt skydd genom en lagändring fär ett tiotal år sedan. Om du målar den rakt av ses det förmodligen som plagiat men är ingen expert. Googla upphovsrätt och verkshöjd om du vill veta mer.

Ett exempel från verkligheten med fokus på just din fråga gällde en konstnär som målat en bild på Christer Pettersson med lite getter i bakgrunden varpå någon upptäckte själva delen på Pettersson var sjukt lik ett känt foto på honom. Fråga uppstod om verket hade tillräcklig verkshöjd för att undvika att ses som plagiat. Fallet avgjordes nyligen av HD och är därför vägledande. Du kan läsa domen här. (Du kan scrolla ner en bra bit och hoppa över tings och hovrättsdelarna). Spoiler: verket ansågs icke plagierat i det fallet

https://lagen.nu/dom/nja/2017s75
Stompa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-07, 17:38   #177
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Någon som har nåt svar på det här?

Hej! Jag blev lämnad av mamman till vårt barn, och innan vi flyttade isär hade hon en ny, som hon valde att flytta till (21 mil bort) medans jag bodde kvar. För att hon skulle få lov att flytta så ville jag ha honom skriven hos mig, och så blev det. Nu har hon börjat jävlas, så undrar hur mycket jag egentligen är skyldig att stå för resorna dit och hem, då hon är umgängesförälder. Vet att det står i föräldrabalken att man ska komma överens osv, men i min sits, där jag dels bönat och bett att hon ska bo här nånstans, inte hade något att säga gällande att hon drog så långt bort osv, varför ska jag behöva bli straffad för det genom extra kostnader etc.? Hur hade det blivit om hon valt att flytta till Frankrike liksom?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-07, 17:46   #178
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Någon som har nåt svar på det här?

Hej! Jag blev lämnad av mamman till vårt barn, och innan vi flyttade isär hade hon en ny, som hon valde att flytta till (21 mil bort) medans jag bodde kvar. För att hon skulle få lov att flytta så ville jag ha honom skriven hos mig, och så blev det. Nu har hon börjat jävlas, så undrar hur mycket jag egentligen är skyldig att stå för resorna dit och hem, då hon är umgängesförälder. Vet att det står i föräldrabalken att man ska komma överens osv, men i min sits, där jag dels bönat och bett att hon ska bo här nånstans, inte hade något att säga gällande att hon drog så långt bort osv, varför ska jag behöva bli straffad för det genom extra kostnader etc.? Hur hade det blivit om hon valt att flytta till Frankrike liksom?
Denna länken kanske kan ge svar på det juridiska resonemanget?
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-07, 17:47   #179
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Någon som har nåt svar på det här?

Hej! Jag blev lämnad av mamman till vårt barn, och innan vi flyttade isär hade hon en ny, som hon valde att flytta till (21 mil bort) medans jag bodde kvar. För att hon skulle få lov att flytta så ville jag ha honom skriven hos mig, och så blev det. Nu har hon börjat jävlas, så undrar hur mycket jag egentligen är skyldig att stå för resorna dit och hem, då hon är umgängesförälder. Vet att det står i föräldrabalken att man ska komma överens osv, men i min sits, där jag dels bönat och bett att hon ska bo här nånstans, inte hade något att säga gällande att hon drog så långt bort osv, varför ska jag behöva bli straffad för det genom extra kostnader etc.? Hur hade det blivit om hon valt att flytta till Frankrike liksom?
Finns inget svartvitt svar, ni ska samarbete och hjälpas åt. Föreslår att du tar kontakt med familjerätten på din lokala socialtjänst och ber dem om hjälp att göra en överenskommelse om hur ni ska göra med resekostnaderna. Då får ni ner något på papper och slipper tjafsa. Förutsatt att ni tar er dit
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-15, 16:38   #180
beckman88
Worgen priest
 
beckman88s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 168
Hej!

Hyr ut en lägenhet sen 2 månader tillbaka, kontrakt är skrivet och allt verkade frid och fröjd.
När hyresgästen skulle betala första hyran (+ depositionen på 1 månadshyra) så fick jag förklaringen att dennes dotter hade blivit akut sjuk i sin diabetes och depositionen inte kunde betalas 1a månaden. Utifrån situationen kom vi överens om att depositionen skulle skjutas upp till nästkommande månad.

Hyresgästen var 1 av 240 sökande och fick hyra pga att denne var i väldig behov efter bostad. Hyresgästen kollade på lägenheten och kontrakt skrevs på, det var inga konstigheter.

När hyra nr 2 + depositionen skulle betalats 28/9 fick jag meddelandet att hyresgästen att denne tappat bort sin bankdosa och bad om några dagar till. Förståeligt väntade jag 2-3 dagar i väntan på en ny dosa. 1 vecka gick och fortfarande inga pengar, istället började gästen klaga på att hyran inte skulle vara skälig och att denne skulle kontakta hyresnämnden angående detta. Jag förklarade att hyran är skälig enligt flertalet instanser men gästen var fast besluten att kontakta hyresnämnden.

Hyran ser ut som följer: Min totala kostnad för lägenheten = ca 8000kr, Lägenheten hyrs ut möblerad och ALLT ingår (tv, internet, el etc) Hyran är på 9000kr.

Nu har det gått snart 3 veckor utan pengar. Helt plötsligt vill han flytta ut i slutet av denna månaden. Jag förklarar att vi har ett kontrakt där det står 2 månaders uppsägning. Nu vill han inte betala depositionen eller de 2 sista hyrorna.

Hur bär jag mig åt med detta? Kontaktar jag kronofogden eller en jurist?

Tacksam för svar!

Mvh Beckman!
beckman88 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)