Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-03-29, 22:35   #16
Ponitus
Registered User
 
Ponituss avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 088
Testa att tänk "Jag ska inte lyfta stången - jag ska köra fötterna igenom golvet."
__________________

Senast redigerad av Ponitus den 2012-03-29 klockan 22:36.
Ponitus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 07:42   #17
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisDEFS
Tycker att det ser helt okej ut. Undvik att ryck i starten i marken. Det är onödigt. Hitta dragläge och ha tryck på stången innan du lyfter. Det ska knappt höras att stången lämnar golvet. Sen kan du säkert ha vikten mer på hälarna, nu är du lite på väg att tippa framåt ser det ut som, du ska snarare va påväg att tippa bakåt.
Sen i knäböjen har du överdriven duckstands vilket gör att det blir en rotationsbelastning på fotleden och när det blir tungt kommer dina knän falla inåt. Fötterna ska peka betydligt mer framåt om jag får bestämma.
Jag håller inte med om det här. Fötterna ska peka i samma riktning som knäna går och knäna ska du pressa utåt så mycket du kan. Möjligtvis att fötterna pekar lite lite lite få mycket utåt, men det beror ju på hur rörlig du är osv. Kolla detta själv. Du kör ju squat to stands idag. I botten läget kan du sätta dig och pressa knäna utåt. Då kan du justera till fötterna, sedan resa dig och lära dig hur de ska vara. Jag tycker det ser bra ut!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 09:43   #18
SassyFit
Registered User
 
SassyFits avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 285
Citat:
Ursprungligen postat av Ponitus Visa inlägg
Testa att tänk "Jag ska inte lyfta stången - jag ska köra fötterna igenom golvet."
Bra tips, kändes mer logiskt eftersom man inte tänker att man ska upp och "nästan" hoppar upp.

Och ni andra som svarat, tack för kritiken, jag kör 80 kg 3x6 i träning och jag behöver som nån sa inte "rycka", jag tror min träningskompis den dagen taggade mig lite väl också.

För övrigt märkte jag också att jag inte riktigt gillade hans tänk kring tekniken, så jag kör själv i fortsättningen.

Ska träna lite närmare 3siffrigt ett par veckor och se om jag kan göra bättre lyft.

På återseende!
SassyFit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 10:54   #19
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Denna tråd borde bli en sticky!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 13:48   #20
wcanka
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 783
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban Visa inlägg
Jag håller inte med om det här. Fötterna ska peka i samma riktning som knäna går och knäna ska du pressa utåt så mycket du kan. Möjligtvis att fötterna pekar lite lite lite få mycket utåt, men det beror ju på hur rörlig du är osv. Kolla detta själv. Du kör ju squat to stands idag. I botten läget kan du sätta dig och pressa knäna utåt. Då kan du justera till fötterna, sedan resa dig och lära dig hur de ska vara. Jag tycker det ser bra ut!
Jag står på det sättet som känns bäst för mig och står jag med fötterna tätare så kommer jag inte ner ordentligt.
wcanka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 14:00   #21
Zizou
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Piteå
Inlägg: 4 357
Citat:
Ursprungligen postat av wcanka Visa inlägg
Jag står på det sättet som känns bäst för mig och står jag med fötterna tätare så kommer jag inte ner ordentligt.
Fast nu handlade det ju inte om hur tätt du skulle stå med fötterna, utan om vinkeln på dina fötter.
__________________
Journal
Zizou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 14:10   #22
wcanka
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 783
Citat:
Ursprungligen postat av Zizou Visa inlägg
Fast nu handlade det ju inte om hur tätt du skulle stå med fötterna, utan om vinkeln på dina fötter.
Det blir ju tätare om jag vinklar in tårna, eller hur?
wcanka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 14:21   #23
wcanka
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 783
Skivstångsrodd:
http://www.youtube.com/watch?v=UkeuU...ature=youtu.be

Bänk:
http://www.youtube.com/watch?v=iuoGZ...ature=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=vWqZp...ature=youtu.be

Feedback?
wcanka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 14:30   #24
Zizou
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Piteå
Inlägg: 4 357
Citat:
Ursprungligen postat av wcanka Visa inlägg
Det blir ju tätare om jag vinklar in tårna, eller hur?
Inte positionen på hälarna, dom far snarare lite utåt när du vrider in fötterna.
__________________
Journal

Senast redigerad av Zizou den 2012-03-30 klockan 14:32.
Zizou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 14:33   #25
wcanka
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 783
Citat:
Ursprungligen postat av Zizou Visa inlägg
Inte positionen på hälarna, dom far snarare lite utåt när du vrider in fötterna.
Hälarna nej, jag pratar tår nu

Nej men seriöst, blir det bättre om jag vride in tårna lite?
wcanka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 14:48   #26
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Jag har kanske 30 graders vinkel. Se bara till att tårna går åt samma håll som knäna när du böjer. Det är det som är det viktiga.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 14:56   #27
wcanka
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 783
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban Visa inlägg
Jag har kanske 30 graders vinkel. Se bara till att tårna går åt samma håll som knäna när du böjer. Det är det som är det viktiga.
jajajaja

feedback på min bänkpress samt rodd nu DDD
wcanka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 15:55   #28
stromming
Registered User
 
strommings avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Lund
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av wcanka Visa inlägg
Det blir ju tätare om jag vinklar in tårna, eller hur?
Bredd brukar man mäta mellan hälarna så vitt jag vet
__________________
Fisk
stromming är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 16:47   #29
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Citat:
Ursprungligen postat av wcanka Visa inlägg
Okej, hade överdrivet brett bara för att komma ner ordentligt, kan testa med tårna lite mer frammåt, vad tror du om stångplaceringen?
Kommer antagligen strama lite mer om du vinklar fram fötterna men i längden kommer det löna sig. Kolla detta klipp så förstår du mer vad jag pratar om: http://www.youtube.com/watch?v=JBHzXF-mVjY

Angånende stångplaceringen så är det bra att du har stången långt ner men jag kör nog snäppet lägre ändå i böjen men vi är alla skapta olika. Men jag föredrar en låg placering alla dar i veckan. Stabilare, lägre tyngdpunkt, mindre "bryt" på korsryggen i vändläget och lättare för mig att hålla tekniken.

Btw: bänk och rodd ser helt okej ut. Men ligg lite närmare stången i bänk så har du lättare att lyfta in och ut stången.

Citat:
Ursprungligen postat av SassyFit Visa inlägg
Passar på att slänga in min video när tråden finns.

Jag tror personligen att jag skulle gått lägre ner med röven så jag fick med lite mer ben, kanske hade orkat dra upp 115 kg där jag failade. (maxade på 110x1)

100 kg i mark (hade bara kört 80 kg fram tills idag)
http://www.youtube.com/watch?v=FCYh1zQE158

Är åtminstone nöjd med att jag inte krummar med ryggen.
Ska jag vara ärligt är det där inge vidare lyft. Du står för brett i förhållande till greppet (tips: stå smalare) knäna är dessutom påväg innåt. Det ser ut som du har stången lite för lång ifrån kroppen (syns betydligt bättre om du filmar från sidan). Du kör rakmark istället för vanlig mark vilket betyder att benen är i princip redan utsträckta innan stången lyfter från marken och du bryter upp den med korsryggen och rumpmusklerna (den lilla vinkel du har på knäna är typ samma som när jag kör mina rakmark). Håller med om att den där tekniken inte kommer kännas smärtfri så värst länge till. Tips: dra stången närmare kroppen. Dra mer med benen. Försök att hålla dig själv mer bakom stången (det ska kännas som du lyfter snett bakåt nästan, kan hjälpa att tänka att vikten ska ligga på hälarna), Tänk dig att höften ska framåt under lyftet, börja lågt och tryck den framåt. Aja, det va lite tips från mig. Plocka ut det du tycker verkar vettigt och testa. Filma gärna igen från sidan och lägg upp igen.

Senast redigerad av ChrisDEFC den 2012-03-30 klockan 16:49.
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 16:55   #30
wcanka
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 783
Funderar över en sak, var en rätt duktig kille på ett annat forum som skrev att jag skulle inte gå ner så lågt att jag får butt-wink, dvs vänd precis innan, djupet kommer komma med tiden.

Stämmer detta, låter det som ett bra tips?
wcanka är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)