Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-22, 14:55   #46231
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Det finns företag som påstår sig kunna ge svar på varifrån ens släkt kommer, här är ett exempel på hur säkra dessa provsvar är. Några trillingsyskon gjorde ett sådant test i ett amerikanskt TV program.

Resultatet var inte vad de väntat sig, här är svaret utan översättning:
"The results from the genetic heritage tests were not plausible. Nicole’s results indicated that she is 18% Irish and British while Erica’s results showed that she was only 16%. Again, the results pointed out that Nicole is 11% German and French while Jaclyn and Erica are 18% and 22.3% respectively. The triplet’s Scandinavian heritage test gave Erica and Jaclyn a 7.4% while Nicole got an 11.4% Scandinavian ancestry."
Rätt intressant med tanke på att de tre har exakt samma genuppsättning. För att inte tala om släktledet innan dem som var exakt samma två personer.
Är dom verkligen "enäggstvillingar" och därmed samma gener eller? För om de inte är enägg så är det ju inte så konstigt om det får olika resultat även om deras föräldrar är samma, osv.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad  
Gammal 2018-01-22, 15:00   #46232
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Är dom verkligen "enäggstvillingar" och därmed samma gener eller? För om de inte är enägg så är det ju inte så konstigt om det får olika resultat även om deras föräldrar är samma, osv.
De ska tydligen vara enäggstrillingar, men det bör väl inte göra någon skillnad, deras föräldrar är ju en enda vägen till deras förfäder och de är ju de samma oavsett.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad  
Gammal 2018-01-22, 15:06   #46233
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Är dom verkligen "enäggstvillingar" och därmed samma gener eller? För om de inte är enägg så är det ju inte så konstigt om det får olika resultat även om deras föräldrar är samma, osv.
Jo, även om de vore treäggstrillingar så skulle det vara anmärkningsvärt om de hade olika förfäder. Såvida det inte är olika fäder på något sätt då. (donation eller något liknande)
__________________
Mental är inte uppkopplad  
Gammal 2018-01-22, 15:18   #46234
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Jo, även om de vore treäggstrillingar så skulle det vara anmärkningsvärt om de hade olika förfäder. Såvida det inte är olika fäder på något sätt då. (donation eller något liknande)
På vilket sätt då, du har sjukt många inaktiva gener/anlag och när du ger ett till barn så ger du 50% av dina och 50% från kvinnan, sen kan dina 50% variera väldigt mycket. Jag menar, t.ex. du kan få barn som både är blonda och mörkhåriga, några har blåa ögon, andra bruna, osv. med samma föräldrar. Om man då har bestämt att "blåa ögon" är en markör för att komma från norra Europa, och blont hår är norra Europa där mörkt hår är södra Europa (grovt förenklat) så blir det ju varians.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad  
Gammal 2018-01-22, 15:21   #46235
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
På vilket sätt då, du har sjukt många inaktiva gener/anlag och när du ger ett till barn så ger du 50% av dina och 50% från kvinnan, sen kan dina 50% variera väldigt mycket. Jag menar, t.ex. du kan få barn som både är blonda och mörkhåriga, några har blåa ögon, andra bruna, osv. med samma föräldrar. Om man då har bestämt att "blåa ögon" är en markör för att komma från norra Europa, och blont hår är norra Europa där mörkt hår är södra Europa (grovt förenklat) så blir det ju varians.
Men fortfarande är deras föräldrar den enda länken till förfäderna, de kan inte ha olika förfäder.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad  
Gammal 2018-01-22, 15:23   #46236
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
På vilket sätt då, du har sjukt många inaktiva gener/anlag och när du ger ett till barn så ger du 50% av dina och 50% från kvinnan, sen kan dina 50% variera väldigt mycket. Jag menar, t.ex. du kan få barn som både är blonda och mörkhåriga, några har blåa ögon, andra bruna, osv. med samma föräldrar. Om man då har bestämt att "blåa ögon" är en markör för att komma från norra Europa, och blont hår är norra Europa där mörkt hår är södra Europa (grovt förenklat) så blir det ju varians.
Japp, men om då spontana mutationer ger att testet säger 10 eller 15% scandinav så visar det ju att testet är riktigt ospecifikt och inte borde ha så exakta angivelser på härkomst.

Jag och mina syskon borde få identiska resultat om testet skall visa på var våra gener stammar från.
Och i det här fallet, enäggstrillingar, så är de ju kloner av varandra, ned till fingeravtrycken.
__________________
Mental är inte uppkopplad  
Gammal 2018-01-22, 16:09   #46237
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Även om man har samma föräldrar så kan man få olika genuppsättningar och därmed olika ursprungsblandningar. Beror lite på hur man definierar det men jag ser inte motsägelsen i olika uppsättningar ursprung i sina gener trots samma föräldrar.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad  
Gammal 2018-01-22, 16:12   #46238
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Jag och mina syskon borde få identiska resultat om testet skall visa på var våra gener stammar från.
Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Och i det här fallet, enäggstrillingar, så är de ju kloner av varandra, ned till fingeravtrycken.
Där blir det lite svårare. Beror på vilka algoritmer som de använder för sina beräkningar. Tycker siffrorna är ungefär samma för alla tre.

F.ö. så har enäggssyskon inte identiska fingeravtryck.

Senast redigerad av Wain den 2018-01-22 klockan 16:20.
Wain är inte uppkopplad  
Gammal 2018-01-22, 16:52   #46239
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Samt självklart vilken testmetod de använder.
Wain är inte uppkopplad  
Gammal 2018-01-22, 17:11   #46240
JacobHeitmann
Registered User
 
JacobHeitmanns avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1 355
Schh, här är en ballongspäckhuggare!
__________________
Frukterianen på Anabola
Instaderp
JacobHeitmann är inte uppkopplad  
Gammal 2018-01-22, 17:31   #46241
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Men fortfarande är deras föräldrar den enda länken till förfäderna, de kan inte ha olika förfäder.
Du har svart och du har vit där vit kommer från norr och svart från söder, du mixar de två och får fram "brun/grå". Brun/grå räknas som mitten, blir du då förvånad om dina gener som brun/grå då säger att du kommer från mitten (även om mamma är från söder och pappa från norr)? Dvs. beroende på hur de räknar saker så kan du få det till just att du är "från mitten" eller att du är från "både norr och söder"...

Jag säger inte att de som gör testerna fuskar eller har dåliga algoritmer osv. bara att beroende på vad för markörer du letar efter och hur de är kopplade så får du olika svar. Som det tidigare stycket grovt förenklar så har de säkert bara kopplat vissa saker till "detta är typiskt" från ett område/släktträd...

Sen kan det självklart vara så att det rent av bara bluffar, eller har sämsta algoritmerna. Bara att man kan inte dra den slutsatsen om man inte vet t.ex. att de är enäggstvillingar (då just enäggstvillingar ska ge samma genetiska resultat).


Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Japp, men om då spontana mutationer ger att testet säger 10 eller 15% scandinav så visar det ju att testet är riktigt ospecifikt och inte borde ha så exakta angivelser på härkomst.

Jag och mina syskon borde få identiska resultat om testet skall visa på var våra gener stammar från.
Och i det här fallet, enäggstrillingar, så är de ju kloner av varandra, ned till fingeravtrycken.
Enäggstvillingar har inte samma fingeravrtryck. Sen nej, dina syskon borde inte få "identiska resultat" då algoritmerna säkerligen inte fungerar så. Ni får olika genuppsättningar och då vissa av de gener ni får "anses" komma från olika ställen så får de också olika resultat. Sen påverkas det ju också hur långt bak i tiden man försöker säga att något kommer ifrån.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.

Senast redigerad av High1ander den 2018-01-22 klockan 17:41.
High1ander är inte uppkopplad  
Gammal 2018-01-22, 18:23   #46242
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2018-01-22, 20:08   #46243
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Jag kan inte så mycket om genetiken men jag tycker inte att de tre "trillingarna" var särskilt lika varandra i utseendet. Visst, de hade på sig samma kläder och samma frisyr, men helt olika benstruktur. I call bullshit.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad  
Gammal 2018-01-22, 21:24   #46244
dream_theater_
I ♥ Eddie Vedder
 
dream_theater_s avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 186
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag kan inte så mycket om genetiken men jag tycker inte att de tre "trillingarna" var särskilt lika varandra i utseendet. Visst, de hade på sig samma kläder och samma frisyr, men helt olika benstruktur. I call bullshit.
Lägg av nu, låt mig tro att de är trillingar
__________________
Vägen till sexpack och hockeyröv
Träningslära! Bra hemsida om träning, kost, prestation och skador.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Samma här, jag skulle vilja se dig i "Vem vet mest?".
dream_theater_ är inte uppkopplad  
Gammal 2018-01-22, 21:48   #46245
JacobHeitmann
Registered User
 
JacobHeitmanns avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1 355
__________________
Frukterianen på Anabola
Instaderp
JacobHeitmann är inte uppkopplad  


Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)