Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-01-21, 18:35   #33991
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Om du ibland lägger dig 2 på natten och alltid stiger upp kl 5 på morgonen så är det inte konstigt att du är trött.

Men det finns helt klart människor som har en förskjuten dygnsrytm (delayed sleep phase syndrome - DSPS, i värsta fall). Det är oklart vad det beror på exakt.

http://www.lakartidningen.se/Functio...articleId=4041
För att referera till mig själv så är jag faktiskt mer "morgonpigg" om jag sover färre timmar. 6 timmar verkar vara lagom men även 4 fungerar. Får jag sova tills jag vaknar av mig själv så brukar 9-10 vara den tid jag sover. Var några år sedan jag sov till jag vaknade av mig själv så jag kan minnas fel. Jag läste någonstans att det hade med sömncykler att göra. Sen tvivlar jag inte på att kroppen blir tröttare ju mindre sömn den får.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 19:36   #33992
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
För att referera till mig själv så är jag faktiskt mer "morgonpigg" om jag sover färre timmar. 6 timmar verkar vara lagom men även 4 fungerar. Får jag sova tills jag vaknar av mig själv så brukar 9-10 vara den tid jag sover. Var några år sedan jag sov till jag vaknade av mig själv så jag kan minnas fel. Jag läste någonstans att det hade med sömncykler att göra. Sen tvivlar jag inte på att kroppen blir tröttare ju mindre sömn den får.
Problemet är ju bara att du blir helt-slut trött efter lunch istället. Sover man länge är man segare på morgonen men håller mer totalt sett över hela dagen.

Man får helt enkelt välja om man vill vara pigg på förmiddagen eller pigg på eftermiddagen.

Någon sorts gyllene mellanväg har jag inte lyckats hitta, och de tror jag inte går heller.

Senast redigerad av Bärsärk den 2018-01-21 klockan 19:38.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 19:42   #33993
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Ett annat fenomen med sömn är ju också att de känns som att den tröttheten man känner mitt på dagen på jobbet är en helt annan typ av trötthet än den man känner på kvällen och inte alls samma bett i. Den sömn man känner på kvällen är ju mera en "Jag är nere i varv, det är mörkt och jag slappnar av" sömn medans den mitt på dagen är mera "Jag måste lägga mig ner och vila NU"

Jag har inga problem med att somna på kvällarna men jag är aldrig så trött när jag ska sova som jag är trött mitt på dagen efter lunch. Tänk om dessa två olika typer av trötthet kunde byta plats?

Senast redigerad av Bärsärk den 2018-01-21 klockan 19:43.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 13:20   #33994
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Tack, ska testas!
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 16:57   #33995
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Blir det en mycket dyrare elräkning om man sover med fönstret öppet under natten? - 5 ute ungefär. Så satans skönt med tjockt duntäcke och frisk luft utifrån.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 17:00   #33996
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Blir det en mycket dyrare elräkning om man sover med fönstret öppet under natten? - 5 ute ungefär. Så satans skönt med tjockt duntäcke och frisk luft utifrån.
Alltså det beror lite på, det är inte så att elen smyger ut genom fönstret.
Om du har någon form av reglerstyrd värmehållning inne i lägenheten/huset så ja, det kommer absolut påverka din elräkning. Har du vattenburna element eller vanliga elektriska utan någon deckare och givare så kommer det inte påverka ett skvatt.

Kort och gott, om du har något som hela tiden försöker hålla värmen på en viss nivå och där värmekällan till detta drivs av elektricitet så kommer din elräkning öka, annars kommer den inte påverkas alls.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 17:03   #33997
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Blir det en mycket dyrare elräkning om man sover med fönstret öppet under natten? - 5 ute ungefär. Så satans skönt med tjockt duntäcke och frisk luft utifrån.
Vad har du för uppvärmning? Ha aldrig igång värmen i rummet och alltid stängd dörr dit, fönstret lite på glänt.
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 22:21   #33998
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Tack för svaren!

Jag bor long stay på ett pensionat och det är elektriska element såvitt jag förstår.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 22:25   #33999
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Åh! Eh... Har inte hunnit testa än.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 22:32   #34000
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Åh! Eh... Har inte hunnit testa än.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 15:30   #34001
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Hur brukar man göra om man köper 2 varor med olika storlekar (örhängen i detta fall) i samma paket men sedan bara vill returnera 1 av dem?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 16:01   #34002
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Man kontaktar butiken och frågar hur dom gör vid sådana ärenden. Inte ens säkert du får returnera över huvud taget så länge du inte handlat på distans.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 23:17   #34003
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Jag har fått ett stort rött utslag på benet, haft de i två veckor. Är de lönt ens att ta det med vårdcentralen? Måste ju ta ledigt ifrån jobbet en dag för det känns lite onödigt. Eller kan personalen på apoteket svara på sånt? Jag har inte bytt tvättmedel eller i övrigt gjort något speciellt.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 23:46   #34004
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Jag har fått ett stort rött utslag på benet, haft de i två veckor. Är de lönt ens att ta det med vårdcentralen? Måste ju ta ledigt ifrån jobbet en dag för det känns lite onödigt. Eller kan personalen på apoteket svara på sånt? Jag har inte bytt tvättmedel eller i övrigt gjort något speciellt.
Ring 1177 och fråga om råd.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 23:49   #34005
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Jag har fått ett stort rött utslag på benet, haft de i två veckor. Är de lönt ens att ta det med vårdcentralen? Måste ju ta ledigt ifrån jobbet en dag för det känns lite onödigt. Eller kan personalen på apoteket svara på sånt? Jag har inte bytt tvättmedel eller i övrigt gjort något speciellt.
Hur stort är stort? Kliar det? Är det "sårigt" (eller ytan skiljer sig från "vanlig" hud) eller bara som en rodnad?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)