Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-12-28, 23:32   #61
Shajjn
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 364
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic Visa inlägg
Vad är medicinen mot att ramla av sitsen? Det verkar vara ganska vanligt. I iaf i min klass när vi ska maxa på 500m.
Låter som att kraften vinklas fel, att den inte går rakt bakåt..
Jag tror Crossfit har videos som tar upp problemet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det händer ju att man trycker dit ett inlägg som är så optimalt att det inte finns så mycket för någon annan att tillföra efter det.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag brukar alltid tänka eller säga "äntligen" när jag är klar. Så roligt är det inte :p
Shajjn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-29, 08:30   #62
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Tack, nu gav du mig något att sätta tänderna i - ligger själv aldrig under 2000m när jag kör rodd av just den anledningen! Bygger kondition och uthållighet - som du skriver det kommer först till sin rätta i distansen 2000m! Vad borde vara en hygglig tid att ligga på för en novis? Alltså inte en atlet utan vanlig dödlig!

Det är ännu en gång från mig du hör detta, tråden är helt underbar vad man lär sig och får nya infallsvinklar - detta är träningsforum när de är som bäst!!!


Försök komma under 7 min (1.45/500m) så tycker jag du gör en bra insats (du är knappast en novis när det kommer till träningsnivå). Nu såg jag att brittiska Conceptsidan var otroligt informativ, så kika in där för massor av matnyttig info och resultatlistor:

http://www.concept2.co.uk/

Citat:
Ursprungligen postat av Shajjn Visa inlägg
Annorlunda teknik. Skall man inte böja på knäna först ner ens händer passerat knäna?
Som med allt finns det väl egentligen inga måsten. Alla är vi skapta olika när det kommer till biomekanik, styrka, skador osv, så man måste ju hitta något som funkar bäst för en själv. Generella riktlinjer är precis vad de är, generella. Men om man som nybörjare inte vet var man ska börja är det sunt att följa dessa och efter tiden går och antal pass börjar bli många får man ofta en stil som i vissa avseenden skiljer sig något från riktlinjerna. Så är det ju med vilken belastning man väljer också. Sitter en 2 meter lång och 115 kg tungt muskelknippe så kan han givetvis ha en fördel av att ha tyngre motstånd än en tjej på 1.65 och 60kg (Däremot måste man släppa tanken att tyngre alltid är bättre, vilket är allt för vanligt även bland otränade medleåldersmän på SATS). Så är det med antal drag per minut också. Är man kort och rapp så kan man ha högre frekvens än om man är stor och slapp.

Är man medveten om att man kan vinna en del på att slipa tekniken och medveten göra justeringar så blir man efterhand en bättre roddare.

Ta till exempel Yes problem med att maskinen rör sig. Det är förmodligen orsakat av att han trycker på med benen för hårt utan att "ta emot" kraften med överkroppen. Istället för att få ut kraften i kedjan så skjuter roddmaskinen bakåt. "Konditionsträningsmässigt" spelar det ju inte så mycket roll, men det är fult. Ful teknik är aldrig bra.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-29, 09:36   #63
AFanatic
Registered User
 
AFanatics avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Linköping
Inlägg: 10 242
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Som sagt, motståndet kommer inte av vart spaken står, enbart. Det kommer från hur hårt du drar också. Hastigheten allena avgör hur jobbigt det är. Att ligga på 1.40 med spaken på 3:an är betyligt jobbigare än att ligga på 1.45 med 10:an.

Nu är ju inte maxning på 500 meter ett konditionsprov av rang. Testa att maxa på 2000 meter istället som är den enda officiella olympiska distansen.
Självfallet. Jag hade i min enfald en bild av att de flesta låg på 10 och runt 40 spm, men den här tråden är guld.

2000 m är en date nästa gång jag får tillgång till en C2.
__________________
Journalen
AFanatic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-29, 10:14   #64
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg


Försök komma under 7 min (1.45/500m) så tycker jag du gör en bra insats (du är knappast en novis när det kommer till träningsnivå). Nu såg jag att brittiska Conceptsidan var otroligt informativ, så kika in där för massor av matnyttig info och resultatlistor:

http://www.concept2.co.uk/
Tack, jag hittade massor med matnyttigt som jag delar med mig:

En online logbok, här kan vi tävla emot varandra, det går alltså att "bli" vän med någon och tävla emot denna personen exempelvis!

http://www.concept2.com/sranking03/l...king03/log.asp

Där är jag reggad nu ifall någon undrar - Hobbes73

Den hjälper dig med smådetaljer såsom att räkna ut din "pace" för 2000m rodd och så vidare!

Några utmärkta vidoes som ligger på Concepts 2 hemsida:

Hur man ställer in rätt motstånd och hur man finner det:


Här finns ytterligare länkar för den som är intresserad om teknik m.m. De sammarbetar via sin hemsida med C2 då det är en stor övning inom CrossFit:

http://www.concept2.com/us/communiti...?video=angela1
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-29, 11:04   #65
Ignatius72
Gubbe
 
Ignatius72s avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hörby
Inlägg: 5 290
Citat:
Ursprungligen postat av AFanatic Visa inlägg






Hmm märkligt. Jag kunde aldrig köra på något annat än 10 för precis som Jänkaren säger, man fladdrar ju fram och tillbaka annars - det blev inget riktigt motstånd.
Jag refererade till vanliga kvinns, inte superwomans
__________________
En gubbdjävels bekännelser

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-29, 13:34   #66
mjukglass
Registered User
 
mjukglasss avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 330
Kan världsrekordet på 500m verkligen bara vara 1.14? Jag har inte kört mycket concept2 och jag har persat 1.23. Vet att en småtjock Sven Carlsen har gjort 1.18

Är distansen för kort för att får vettiga tider eller?
__________________
There are no shortcuts. The fact that a shortcut is important to you means that you are a pussy. - Mark Rippetoe

Citat:
Ursprungligen postat av bubbe Visa inlägg
jättesvårt att fokusera när en halvbaj hänger ut i bottenläget på böjen
mjukglass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-29, 15:59   #67
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av mjukglass Visa inlägg
Kan världsrekordet på 500m verkligen bara vara 1.14? Jag har inte kört mycket concept2 och jag har persat 1.23. Vet att en småtjock Sven Carlsen har gjort 1.18

Är distansen för kort för att får vettiga tider eller?
Skillnaden mellan 1.14 och 1.23 är gigantisk. Vi pratar ofattbart gigantisk.

Skulle några riktigt stora bjässar öva på 500m skulle de säkert kunna matcha de bästa roddarna. Jag har för mig att Magnus Samuelsson låg nära världsrekordet vid något tillfälle.

Men som sagt, roddare är intresserade av 2000 meter. Allt annat är bara...tja..mindre fint.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-29, 21:51   #68
myggan
mot 100 pannor
 
myggans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 940
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Skillnaden mellan 1.14 och 1.23 är gigantisk. Vi pratar ofattbart gigantisk.

Skulle några riktigt stora bjässar öva på 500m skulle de säkert kunna matcha de bästa roddarna. Jag har för mig att Magnus Samuelsson låg nära världsrekordet vid något tillfälle.

Men som sagt, roddare är intresserade av 2000 meter. Allt annat är bara...tja..mindre fint.
Jag har hört från lite olika, dock ej säkra källor att Samuelsson rodde på 1:16:xx.

Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Tack, nu gav du mig något att sätta tänderna i - ligger själv aldrig under 2000m när jag kör rodd av just den anledningen! Bygger kondition och uthållighet - som du skriver det kommer först till sin rätta i distansen 2000m! Vad borde vara en hygglig tid att ligga på för en novis? Alltså inte en atlet utan vanlig dödlig!

Det är ännu en gång från mig du hör detta, tråden är helt underbar vad man lär sig och får nya infallsvinklar - detta är träningsforum när de är som bäst!!!
Räddningstjänsten har en idrottsmedalj där guld ligger på 7:00, så det är mitt mål. Jag har nog en ganska bra bit dit dock, fast jag kan nog tjäna mycket på att nöta lite teknik då den förmodligen är ganska usel. Brukar köra lite 500 intervaller ibland för skojs skull, och försöka lägga mig på under 1:45 så många jag orkar. (Man får 1 minuts vila i mellan varje) Riktigt jobbigt för psyket.
Mjölksyran man får av rodden gör så jäkla ont. Ren pain alså.
myggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-29, 22:10   #69
myggan
mot 100 pannor
 
myggans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 940
Jag vill minnas att Rob Smith även har "rekordet" på 100 meter och 300 meter. Jag tror han peakar på 1:03:xx/500m på 100 meter för den som är sugen på att pressa maskinen till det yttersta.

Kanske är något för alla styrkemonster på brädan.
myggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-29, 23:03   #70
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av myggan Visa inlägg
Jag vill minnas att Rob Smith även har "rekordet" på 100 meter och 300 meter. Jag tror han peakar på 1:03:xx/500m på 100 meter för den som är sugen på att pressa maskinen till det yttersta.
Det är rätt bra. Motsvarar en effektutveckling på 1400 Watt.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 10:04   #71
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av myggan Visa inlägg
Jag vill minnas att Rob Smith även har "rekordet" på 100 meter och 300 meter. Jag tror han peakar på 1:03:xx/500m på 100 meter för den som är sugen på att pressa maskinen till det yttersta.

Kanske är något för alla styrkemonster på brädan.
100 m på en conceptII är en testdistans för alla elitroddare i Sverige så själva distansen är intressant för alla som vill gör en lite mer seriös satsning på att förbättra sin rodd. Tiden verkar däremot ganska svårslagen.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 11:00   #72
myggan
mot 100 pannor
 
myggans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 940
Och här är filmen på 100m om någon vill se. Sluttid 13.9 men Rob själv skriver följande i kommentarerna:

"I think ave split for the 13.7sec 100m record is 1:08.5/500m. Remember this is done on venue racing software. Without this, my 100m pb is 13.2sec and 1:06.0/500m ave split."

100m:


300m:

Final time for 300m = 42.6sec
Average pace = 1:10.8 /500m
Initial peak speed was 1:05
Most of the race was done at 1:09's
Stroke rate = around 50spm


Man ser ju tydligt att hans teknik anpassas mer och mer för korta distanser ju kortare dom blir. Han säger själv att han ror teknikmässigt på ett helt annat sätt om han ror 2000 meter vilket är ganska förståligt.
myggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 11:56   #73
Ignatius72
Gubbe
 
Ignatius72s avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hörby
Inlägg: 5 290
Har kollat på filmerna i tråden och de är ju minst sagt imponerande. Otroligt att de kan alstra så mycket kraft, de ser ju inte ens ut som om de tar i (på de längre distanserna). Det är väl bara att träna.
__________________
En gubbdjävels bekännelser

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 20:05   #74
padman
Registered User
 
padmans avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 92
Citat:
Ursprungligen postat av mjukglass Visa inlägg
Kan världsrekordet på 500m verkligen bara vara 1.14? Jag har inte kört mycket concept2 och jag har persat 1.23. Vet att en småtjock Sven Carlsen har gjort 1.18

Är distansen för kort för att får vettiga tider eller?
HERREGUD har klarat 500m på 1:09 kör på 10:an och hårt som fan. min längd kanske är fördelen.
__________________
padman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 20:57   #75
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av padman Visa inlägg
HERREGUD har klarat 500m på 1:09 kör på 10:an och hårt som fan. min längd kanske är fördelen.
Ja, och min penis är 47cm. Slak.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)