Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-28, 13:35   #46
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Lycka till!
Tror inte att det är speciellt svårt att slå dock. Har rott 1.27.x ouppvärmd iförd jeans i kista galleria när det var någon tävling där.
Med lite roddträning i backfickan samt optimal uppvärmning klarar du det galant.
Tack för uppmuntran, jag såg din tid som en sporre att jobba emot!

Rodd är otroligt bra träningsform!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 15:19   #47
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Ellis Wyatt Visa inlägg
Rätta mig om jag har fel, men är det inte en otrolig fördel att vara lång i rodd?
Absolut. Tittar du på världseliten bland män ligger snittet runt 1.95 och för kvinnor runt 1.80 om jag minns rätt.
MasterChief är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 15:21   #48
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Absolut. Tittar du på världseliten bland män ligger snittet runt 1.95 och för kvinnor runt 1.80 om jag minns rätt.
Känns tryggt med sina 190cm då
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 17:27   #49
myggan
mot 100 pannor
 
myggans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 940
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Lycka till!
Tror inte att det är speciellt svårt att slå dock. Har rott 1.27.x ouppvärmd iförd jeans i kista galleria när det var någon tävling där.
Med lite roddträning i backfickan samt optimal uppvärmning klarar du det galant.
1,27 ser jag verkligen som en bra tid. Själv är jag inte i närheten av den tiden men jag har väl inte rott speciellt mycket heller.

Vad är en lämplig uppvärmning innan en "maxning" i rodden?
myggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 17:47   #50
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Liten fråga: göra man något teknikfel om roddmaskinen inte vill hålla sig på plats på golvet? Jag brukar alltid glida bakåt, vilket är rätt irriterande för då åker jag in med ryggen i andra konditionsmaskiner som står bakom mig.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 18:34   #51
Nelo322
Winners never quit!
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Liten fråga: göra man något teknikfel om roddmaskinen inte vill hålla sig på plats på golvet? Jag brukar alltid glida bakåt, vilket är rätt irriterande för då åker jag in med ryggen i andra konditionsmaskiner som står bakom mig.
nej, bara dåligt av gymmet att inte satt fast maskinerna... på friskis i jkpg är det en list som håller fast maskinen!
Nelo322 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 18:54   #52
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av myggan Visa inlägg
1,27 ser jag verkligen som en bra tid. Själv är jag inte i närheten av den tiden men jag har väl inte rott speciellt mycket heller.

Vad är en lämplig uppvärmning innan en "maxning" i rodden?
Cirka 15 minuter av först lätt rodd i 5 min, sedan stegrande tempo till runt 1.50 med några intensiva drag innan nedvarvning på ca 5 min, där sluttempot ligger runt 2.30-2.45. Ta något varv och skaka av dig och ladda psyket i ett par minuter. Det är åtminstone min metod.

Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Liten fråga: göra man något teknikfel om roddmaskinen inte vill hålla sig på plats på golvet? Jag brukar alltid glida bakåt, vilket är rätt irriterande för då åker jag in med ryggen i andra konditionsmaskiner som står bakom mig.
Ja, det gör du. Även när jag ligger på 1.30 tempo så rör sig inte roddmaskinen. Nu kanske du har ett golv med väldigt låg friktionskofficient men gummifötterna ska nypa tillräckligt på de flesta golv. För varje millimeter roddmaskinen rör sig är förlorad kraft till turbinen. Du trycker förmodligen på för hårt med benen i startskedet och det blir ett ryck, och kraften från detta går inte genom kedjan ut skjuter roddmaskinen bakåt. Mjukare mer följsammare rörelser.
Annars kan du ju be gymmet köpa in slides:





För övrigt måste man även förstå att det ofta är lite skillnad i motstånd mellan olika maskiner, pga av slitage osv. Så kolla gärna upp vilken "drag factor" ni använder så kan den alltid användas som referens när ni kommer till en annan maskin.
MasterChief är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 19:00   #53
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Nelo322 Visa inlägg
nej, bara dåligt av gymmet att inte satt fast maskinerna... på friskis i jkpg är det en list som håller fast maskinen!
Sitter man på maskinen med 80kg på ett någorlunda vettigt gymgolv så ska inte maskinen röra på sig, förutom vid maximala satsningar på 500 meter (om ens då).

Men jag håller med om att en list aldrig är fel eftersom under en dag kan det trots allt ackumuleras en del rörelse med tanke på alla som använder dem. Det är ju inte kundernas uppgift att behöva flytta maskinerna titt som tätt.
MasterChief är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 20:08   #54
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Tack för ett jättebra svar!

Iof brukar jag oftast köra maxningar på 500m när jag väl får för mig att köra roddmaskin, men jag ska prova med mjukare drag. Filmerna som postats här har också gett en del idéer om hur jag kan förbättra tekniken.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 20:24   #55
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Vad är medicinen mot att ramla av sitsen? Det verkar vara ganska vanligt. I iaf i min klass när vi ska maxa på 500m.
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 22:03   #56
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic Visa inlägg
Vad är medicinen mot att ramla av sitsen? Det verkar vara ganska vanligt. I iaf i min klass när vi ska maxa på 500m.
Teknik. Du drar för ryckigt. Öva på det så blir du snart duktig på det.
MasterChief är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 22:40   #57
AFanatic
Registered User
 
AFanatics avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Linköping
Inlägg: 10 242
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe Visa inlägg

Trodde vredet var till för att få svalka


Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72 Visa inlägg
jag har nog aldrig sett en tjej sätta spaken på 10:an, däremot gör alla killar det. Intressant. Bra förklaringar förövrigt, det är nästan ingen som har fattat tricket med spaken. jag brukar själv ligga på mellan 3-5. Fast det är klart, när jag blir stark så ska jag ha den på 10:an
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Sen tror jag att du är lite starkare än de vanliga roddanvändarna, så det blir liksom naturligt.
Hmm märkligt. Jag kunde aldrig köra på något annat än 10 för precis som Jänkaren säger, man fladdrar ju fram och tillbaka annars - det blev inget riktigt motstånd.

Nu vet jag inte hur mkt min kondition differentierade sig från normalsvensson på tiden det begav sig, men att träna på något annat än 10 var inte tänkbart. Framför allt inte när det gäller tokmaxning i en minut...
__________________
Journalen
AFanatic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 22:54   #58
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av AFanatic Visa inlägg

Hmm märkligt. Jag kunde aldrig köra på något annat än 10 för precis som Jänkaren säger, man fladdrar ju fram och tillbaka annars - det blev inget riktigt motstånd.

Nu vet jag inte hur mkt min kondition differentierade sig från normalsvensson på tiden det begav sig, men att träna på något annat än 10 var inte tänkbart. Framför allt inte när det gäller tokmaxning i en minut...
Som sagt, motståndet kommer inte av vart spaken står, enbart. Det kommer från hur hårt du drar också. Hastigheten allena avgör hur jobbigt det är. Att ligga på 1.40 med spaken på 3:an är betyligt jobbigare än att ligga på 1.45 med 10:an.

Nu är ju inte maxning på 500 meter ett konditionsprov av rang. Testa att maxa på 2000 meter istället som är den enda officiella olympiska distansen.
MasterChief är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 23:06   #59
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Som sagt, motståndet kommer inte av vart spaken står, enbart. Det kommer från hur hårt du drar också. Hastigheten allena avgör hur jobbigt det är. Att ligga på 1.40 med spaken på 3:an är betyligt jobbigare än att ligga på 1.45 med 10:an.

Nu är ju inte maxning på 500 meter ett konditionsprov av rang. Testa att maxa på 2000 meter istället som är den enda officiella olympiska distansen.
Tack, nu gav du mig något att sätta tänderna i - ligger själv aldrig under 2000m när jag kör rodd av just den anledningen! Bygger kondition och uthållighet - som du skriver det kommer först till sin rätta i distansen 2000m! Vad borde vara en hygglig tid att ligga på för en novis? Alltså inte en atlet utan vanlig dödlig!

Det är ännu en gång från mig du hör detta, tråden är helt underbar vad man lär sig och får nya infallsvinklar - detta är träningsforum när de är som bäst!!!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 23:22   #60
Shajjn
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 364
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Youtube-video
Annorlunda teknik. Skall man inte böja på knäna först ner ens händer passerat knäna?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det händer ju att man trycker dit ett inlägg som är så optimalt att det inte finns så mycket för någon annan att tillföra efter det.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag brukar alltid tänka eller säga "äntligen" när jag är klar. Så roligt är det inte :p
Shajjn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)