Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-27, 15:06   #31
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg

Sök upp Concepts hemsida så hittar du detaljerade förklaringar på teknik och även videos. Där hittar du även en hel del träningstips (som säger precis samma sak som jag mässat om ovan).
Instämmer i ovan - satt i julhelgen och surfade på concept 2:s hemsida och de skrev samma såsom du gjort - vilket inte innebar att jag misstrodde dig! Snarare så att jag vill lära mig mer och hur jag skulle träna just rodd - ville bara förstärka det du skrev!

Tack så mycket ännu en gång för bra beskrivningar och förklaringar!!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-27, 16:33   #32
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
I cykel krävs det en del övning att få ett bra rundtramp och kunna utnyttja en kadens på 90-100. Det är inte den heliga graalen men tydligen så är vår verkningsgrad en aning högre med den frekvensen. Men det finns många cyklister som inte ligger på så högt rpm och ändå tillhör världseliten så förmodligen är det som vanligt; väldigt mycket som spelar in och ett enkelt svar finns inte.
Precis. Så här kan det gå om man tror sig kunna dra runt på tunga växlar.

__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-27, 16:36   #33
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Känns det här med opti kanske lite väl, så är ju rodd väldans bra för konditionen och det är ju aldrig fel. Däremot kan man ju få bättre konditon och även öka energiförbrukningen likaväl med en cykel eller trappmaskin.
På fullaste allvar så kör jag rodd, de få gånger jag gör det, inte lika mycket för konditionsträningen som jag gör det för smärttåligheten. Rodd är så in i helvetet jobbigt att det sätter allting annat i ett perspektiv som gör cyklingen, även när den är som jobbigast, uthärdlig. Alla borde köra roddintervaller. Det är ... ödmjukande.
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-27, 16:38   #34
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
På fullaste allvar så kör jag rodd, de få gånger jag gör det, inte lika mycket för konditionsträningen som jag gör det för smärttåligheten. Rodd är så in i helvetet jobbigt att det sätter allting annat i ett perspektiv som gör cyklingen, även när den är som jobbigast, uthärdlig. Alla borde köra roddintervaller. Det är ... ödmjukande.
Amen.

Ödmjukast,
Marcus
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-27, 19:10   #35
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
För att försvara oss som inte ror på annat än tian.
Har jag på lägre nivå känns det som att jag "luftror", handtaget bara fladdrar omkring och inget händer. Det krävs lite motstånd för att få till ett bra drag samt en skön känsla i rörelsen. Det motsätter iof inget av det som sagts tidigare, bara en förklaring.
Du är lång och väldigt stark så jag förstår att du upplever att tian passar dig bäst (och det kanske den gör) men för att bara sätt lite perspektiv på det så titta på videon, där Graham Benton plus två andra världsinomhusroddare kör 2000 meter. De kör alla under/runt 5.50 och ligger alltså på 1.27/500 meter. Som du ser tydligt ligger alla runt 5 i "belastning". Notera även att spm ligger runt 32. Det får alltså ut mycket kraft i varje drag. Allt är ju en smaksak (och som jag nämnt tidigare så är ju konditionseffekten förträfflig oavsett) men är man ute efter att ro snabbast tänkbara så är nog en "belastning" runt 5 det som de flesta verkar föredra på distanser 2000 meter och uppåt.

MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-27, 19:23   #36
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Precis. Så här kan det gå om man tror sig kunna dra runt på tunga växlar.

Herr Armstrong har sannerligen gjort hög kadens till en konstform. Oavsett om det inte vore bättre så är det mycket snyggare cykling, om man behärskar tekniken och inte ägnar sig åt spinninghoppande.

Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
På fullaste allvar så kör jag rodd, de få gånger jag gör det, inte lika mycket för konditionsträningen som jag gör det för smärttåligheten. Rodd är så in i helvetet jobbigt att det sätter allting annat i ett perspektiv som gör cyklingen, även när den är som jobbigast, uthärdlig. Alla borde köra roddintervaller. Det är ... ödmjukande.
Roddintervaller är en träningsform som jag aldrig blir man att psykiskt kunna hantera. Efter att ha tampats med dom i över 10 år måste jag fortfarande uppsöka toaletten minst ett par gånger innan av ren nervositet.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-27, 19:54   #37
myggan
mot 100 pannor
 
myggans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 940
Rob Smith är ganska imponerande med sina 1:14.4.
myggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-27, 20:19   #38
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Ja, verkligen. Ser ut som han ligger på åttan eller nåt.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-27, 20:22   #39
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Ja, verkligen. Ser ut som han ligger på åttan eller nåt.
Jag upplever av vad jag kan se och bedömma såsom att de flesta ligger inom 5-6 såsom du bedömmer som en utmärkt belastning!

Enligt C2 hemsidan menar de att 3-5 är motsvarande en normalbåt på bra vatten!

Jag har verkligen lärt mig massor av denna tråden!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-27, 21:58   #40
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Jag har verkligen lärt mig massor av denna tråden!
Kul!
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 01:39   #41
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Du är lång och väldigt stark så jag förstår att du upplever att tian passar dig bäst (och det kanske den gör) men för att bara sätt lite perspektiv på det så titta på videon, där Graham Benton plus två andra världsinomhusroddare kör 2000 meter. De kör alla under/runt 5.50 och ligger alltså på 1.27/500 meter. Som du ser tydligt ligger alla runt 5 i "belastning". Notera även att spm ligger runt 32. Det får alltså ut mycket kraft i varje drag. Allt är ju en smaksak (och som jag nämnt tidigare så är ju konditionseffekten förträfflig oavsett) men är man ute efter att ro snabbast tänkbara så är nog en "belastning" runt 5 det som de flesta verkar föredra på distanser 2000 meter och uppåt.
Jag tvivlar inte på att lägre "belastning" är optimalt vid längre distanser. I ärlighetens namn har jag bara kört på ordentligt de gånger det har varit tävlingar och då har det handlat om 500 meter (vilket jag för övrigt har gjort på 1.26.7 om jag kommer ihåg rätt). Då handlar det nog inte så mycket om teknik utan snarare om att utveckla så mycket kraft som möjligt. Har man då inte tränat en del teknik på säg 5 så är det betydligt enklare att bara köra på 10 och dra för livet.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 01:58   #42
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Jag tvivlar inte på att lägre "belastning" är optimalt vid längre distanser. I ärlighetens namn har jag bara kört på ordentligt de gånger det har varit tävlingar och då har det handlat om 500 meter (vilket jag för övrigt har gjort på 1.26.7 om jag kommer ihåg rätt). Då handlar det nog inte så mycket om teknik utan snarare om att utveckla så mycket kraft som möjligt. Har man då inte tränat en del teknik på säg 5 så är det betydligt enklare att bara köra på 10 och dra för livet.
Nu måste jag ju slå den tiden

//Din ärkerival
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 09:14   #43
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Har man då inte tränat en del teknik på säg 5 så är det betydligt enklare att bara köra på 10 och dra för livet.
Ja, det är ju helt sant. Det man övat på funkar givetvis bäst.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 13:12   #44
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Nu måste jag ju slå den tiden

//Din ärkerival
Lycka till!
Tror inte att det är speciellt svårt att slå dock. Har rott 1.27.x ouppvärmd iförd jeans i kista galleria när det var någon tävling där.
Med lite roddträning i backfickan samt optimal uppvärmning klarar du det galant.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 13:17   #45
Ellis Wyatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 203
Rätta mig om jag har fel, men är det inte en otrolig fördel att vara lång i rodd?
Ellis Wyatt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)