Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-12-05, 15:49   #211
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Vill du göra det bör du verkligen sätta dig in i teknik och konditionsträning i allmänhet. Att köra "dö-aktigt" på roddmaskinen gör världseliten på tävling. Undantaget flertalet svenska crossfitare som kör på 10an och gör någon slags kabelrodd på roddmaskinen.
Ok.

Var börjar jag isåfall? Om inte med intervall-träning direkt? SS-träning? Känns så tråkigt bara.

Ville inte att det skulle vara allt för tidskrävande
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-05, 19:10   #212
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Har bara inkorporerat lite flås träning efter första styrkepasset för att svettas lite liksom. Intervaller passade utmärkt då ¯\_(ツ)_/¯


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-05, 19:53   #213
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Ok.

Var börjar jag isåfall? Om inte med intervall-träning direkt? SS-träning? Känns så tråkigt bara.

Ville inte att det skulle vara allt för tidskrävande
Givetvis kan du börja med intervallträning direkt. Du får vara mogen nog att själv avgöra om du klarar av det och har den teknik som fordras. Har du inte det så rekommenderar jag SS. Se SS som mental träning - konditionsträning, oavsett form, kommer alltid vara mer psykiskt krävande än styrketräning.

Senast redigerad av Sheikah den 2017-12-05 klockan 19:59.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-05, 20:10   #214
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Jag är trött på att styrketräningen stampar på samma ställe så jag tänker ge mig på en lite längre resa i roddens värld än vad jag tidigare har vågat mig på. Jag har hoppat på The Pete Plans nybörjarprogram på 24 veckor, till en början. Är bara på vecka 4 än så länge dock.

https://thepeteplan.wordpress.com/beginner-training/
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-05, 20:16   #215
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Kom ihåg att den förutsätter att man inte tränar någonting i övrigt när man kör den. Lägger du till styrketräning vid sidan, får du korta ner passen eller på annat sätt minska roddvolymen. Beror fö visso på hur mycket träning du är van vid. Många jag har träffat har gått in i väggen när de upptäcker hur mycket rodd sliter, och framförallt hur stel man blir i höftböjare/ländrygg. Kör du någon stretching?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-05, 20:27   #216
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Kom ihåg att den förutsätter att man inte tränar någonting i övrigt när man kör den. Lägger du till styrketräning vid sidan, får du korta ner passen eller på annat sätt minska roddvolymen. Beror fö visso på hur mycket träning du är van vid. Många jag har träffat har gått in i väggen när de upptäcker hur mycket rodd sliter, och framförallt hur stel man blir i höftböjare/ländrygg. Kör du någon stretching?
Tack för input! Jag är van vid en del träningsvolym men inte av den sorten. De första två veckorna körde jag en hel del styrketräning men jag har dragit ned på den ordentligt för att inte nalla på återhämtningen. I nuläget kör jag 3-5 övningar efter rodden och håller vikterna lätta, pumpar igenom lite mest. Tagit bort marklyft men kör mycket lätt böj några gånger i veckan för att inte tappa den rörelsen. Stretchar inte jättemycket men tycker att rörligheten i böj snarare har blivit bättre av att ro, ska dock ta till mig det du säger och lägga in mer stretch av posteriören.

Lördagar försöker jag att inte ro och om jag känner mig fräsch den dagen har jag tänkt att jag får träna lite tyngre, men jag får se hur jag gör framöver. Tänkte typ rodd+prehab+pump 4-5 dagar i veckan och ett mer seriöst styrkepass om jag känner för det. Det är trots allt rodd jag vill satsa på en tid så jag är OK med att släppa andra saker.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-05, 20:35   #217
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Tack för input! Jag är van vid en del träningsvolym men inte av den sorten. De första två veckorna körde jag en hel del styrketräning men jag har dragit ned på den ordentligt för att inte nalla på återhämtningen. I nuläget kör jag 3-5 övningar efter rodden och håller vikterna lätta, pumpar igenom lite mest. Tagit bort marklyft men kör mycket lätt böj några gånger i veckan för att inte tappa den rörelsen. Stretchar inte jättemycket men tycker att rörligheten i böj snarare har blivit bättre av att ro, ska dock ta till mig det du säger och lägga in mer stretch av posteriören.

Lördagar försöker jag att inte ro och om jag känner mig fräsch den dagen har jag tänkt att jag får träna lite tyngre, men jag får se hur jag gör framöver. Tänkte typ rodd+prehab+pump 4-5 dagar i veckan och ett mer seriöst styrkepass om jag känner för det. Det är trots allt rodd jag vill satsa på en tid så jag är OK med att släppa andra saker.

Var försiktig med så stor roddvolym under veckan. Se till att hålla de hårda passen hårda, och lätta passen lätta. Om du inte är bekant med pulsträning och intensitetszoner så får du gå på känsla. Men, som jag skrev ovan, se verkligen till att ha en fruktbar teknik. Ror du 4-5 dagar i veckan så kräver det en bra teknik. Filma dig själv. Några bra jämförelser:

https://www.youtube.com/watch?v=QGqls1jhTUM

https://www.youtube.com/watch?v=wAIMrW35PuM&t=125s

https://www.youtube.com/watch?v=uM06MQqEN0E
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-05, 21:03   #218
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Var försiktig med så stor roddvolym under veckan. Se till att hålla de hårda passen hårda, och lätta passen lätta. Om du inte är bekant med pulsträning och intensitetszoner så får du gå på känsla. Men, som jag skrev ovan, se verkligen till att ha en fruktbar teknik. Ror du 4-5 dagar i veckan så kräver det en bra teknik. Filma dig själv. Några bra jämförelser:

https://www.youtube.com/watch?v=QGqls1jhTUM

https://www.youtube.com/watch?v=wAIMrW35PuM&t=125s

https://www.youtube.com/watch?v=uM06MQqEN0E
Gött! Ska kolla igenom dem strax. Jag har givetvis massor att jobba med på tekniksidan men jag har märkt rätt snabba förbättringar ändå, bara att få rätt ordning på "recoverydelen" så att man får undan knäna och att hitta en jämn rytm tycker jag gjorde att man känner sig mycket bättre i kroppen trots att man faktiskt håller ett högre tempo. Tycker det är skitkul att man upptäcker saker att förbättra hela tiden, det är helt klart mer invecklat att ro än jag trodde när jag bara körde något pass ibland.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-05, 21:19   #219
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Givetvis kan du börja med intervallträning direkt. Du får vara mogen nog att själv avgöra om du klarar av det och har den teknik som fordras. Har du inte det så rekommenderar jag SS. Se SS som mental träning - konditionsträning, oavsett form, kommer alltid vara mer psykiskt krävande än styrketräning.
Jag tänker att om man kör typ 1-2 intervall-pass i veckan så kan man även ha ett pass där fokus ligger på återhämtning & teknikträning? typ 2000m.

Värmer upp klokt innan intervallerna och har nu grundläggande kunskaper om DS så får experimentera lite med det.

Dock om man kör 100-200m intervaller, är DS 10 att föredra då? typ om man kör en stege där 2x100m ska göras med max effort.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-06, 10:45   #220
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Jag tänker att om man kör typ 1-2 intervall-pass i veckan så kan man även ha ett pass där fokus ligger på återhämtning & teknikträning? typ 2000m.

Värmer upp klokt innan intervallerna och har nu grundläggande kunskaper om DS så får experimentera lite med det.

Dock om man kör 100-200m intervaller, är DS 10 att föredra då? typ om man kör en stege där 2x100m ska göras med max effort.
Du verkar redan ha bestämt dig för hur du ska lägga upp din konditionsträning (eller snarare aneroba träning i roddmaskin) och de råd jag nämnt ovan väljer du själv om du ska tillämpa.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-06, 12:38   #221
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
roddmaskinen (concept 2)

Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Du verkar redan ha bestämt dig för hur du ska lägga upp din konditionsträning (eller snarare aneroba träning i roddmaskin) och de råd jag nämnt ovan väljer du själv om du ska tillämpa.


Mja, inte riktigt. Bara frågar öppet för att samla info om hur jag eventuellt kan lägga upp det. Jag vill ju träna konditionen på så sätt som jag tycker är
Roligast, vad är poängen annars? Kan självklart uppoffra en del för att få bättre och skonsammare/effektivare teknik men jag är inte ute efter att bli roddproffs direkt.

Varför skulle min roddträning bli ”anerob”?

Jag förstår att teknik är A & O. Om man inte börjar med intervaller (som du rekommenderar) utan ss-träning, hur många gånger i veckan tror du är lämpligt isåfall? 1-2? Hur får jag reda på om jag är i UT1-zonen?

Tack för youtube-tipset! Riktigt bra. Kollat igenom alla grundläggande teknil/informations-videos!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/

Senast redigerad av Ozziking den 2017-12-06 klockan 12:45.
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-06, 13:43   #222
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Tja, syftet är väl bara lite allmän kondis träning för lite bättre flås, kcalförbrukning & bättre glykogeninlagring.

Kollat in "Dark horse rowing" och börjat nöta mer teknik istället.

testade intervaller idag med en lägre DS vilket resulterade i sämre resultat (1:47:7) än en högre (1:44) lol . Antar att det bara handlar om teknik då?
Som kcalförbrukare tycker jag rodden är värdelös sett till hur trött man blir per förbrukad kalori. Vill du bara bli bättre på att ro (=bättre kondition?) så funkar det hur bra som helst att gå bananas på DS 10 och köra allt från 10-20-30 min. Fortsätter att kapa mina tider på det sättet utan att det går ut över resten av träningen, kör dock aldrig maxtunga böj och ibland kan händerna/underarmarna vara lite sege. Jag tycker du krånglar till det alldeles för mycket.
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-06, 15:53   #223
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Man and Machine Visa inlägg
Som kcalförbrukare tycker jag rodden är värdelös sett till hur trött man blir per förbrukad kalori. Vill du bara bli bättre på att ro (=bättre kondition?) så funkar det hur bra som helst att gå bananas på DS 10 och köra allt från 10-20-30 min. Fortsätter att kapa mina tider på det sättet utan att det går ut över resten av träningen, kör dock aldrig maxtunga böj och ibland kan händerna/underarmarna vara lite sege. Jag tycker du krånglar till det alldeles för mycket.
Jag gjorde ju inte det från början, då hade jag bara i tanke på att köra intervaller i roddmaskinen. Ville mest få lite tips på hur man ska tänka kring roddmaskinens funktion DS / DF, för att inte skada sig, då jag blev idiot-förklarad av en viss person här på brädan (obs, ej sheikah) efter att jag berättade att jag köttade intervaller på DS 10.

Tänker att bättre teknik + grundläggande kunskaper om roddmaskin kanske kan göra min intervallträning bättre/roligare eftersom jag då kan kapa tider snabbare. typ.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/

Senast redigerad av Ozziking den 2017-12-06 klockan 15:54.
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 12:52   #224
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Rodde 2000m (första gången seriöst) på 07:44.9 @DS 5.

Ska ta hjälp av träningsupplägg från DHR för att klå tiden.

Nytt test om 4 veckor!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 23:07   #225
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Funderar på upplägget för min rodd-träning.

Tänker att jag ger 2 pass i veckan till rodd/kondition.

Concept 2 lägger ut daily workouts, varav passen är antingen "short, medium, eller long" á 30, 45 och/eller 60 minuter.

Om jag gör såhär

V. 1 - två "short" workouts
V. 2 - Två "medium" workouts
V. 3 - Två "long" workouts
V. 4 - Intervall-test (500/400/300/200/100/100/200/300/400/500) samt 2000m test.

Känns ändå som en rätt standard progression. Någon som har en åsikt eller två?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)