Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-01-21, 18:54   #16921
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Shame!
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 18:47   #16922
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Vilken webbläsare tycker ni är bäst nu? Jag gjorde ett tappert försök att växla till nya Firefox men jag ramlade tillbaka till minnestjuven Chrome ändå...
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 19:07   #16923
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Dagens fråga nr2; hur sköter ni backup på foton, viktiga digitala dokument och annat?

Jag hade ursprunglingen en intention att bara köra backup till NASen, men den står inte brandskyddad och är inte speciellt stöldskyddad heller, så vid stöld/brand av både stationära och NASen så är det rätt mycket kul som är finito.

Jag körde en molntjänst hos MEGA ett tag, men funderar på om det inte bättre att köpa ett brandsäkert kassaskåp och ha en fristående disk där. Frågan är dock bara hur ofta man uppdaterar en sådan.

Har inget behov av daglig synk, men kanske månadsvis synk iaf.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 19:42   #16924
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Dagens fråga nr2; hur sköter ni backup på foton, viktiga digitala dokument och annat?

Jag hade ursprunglingen en intention att bara köra backup till NASen, men den står inte brandskyddad och är inte speciellt stöldskyddad heller, så vid stöld/brand av både stationära och NASen så är det rätt mycket kul som är finito.

Jag körde en molntjänst hos MEGA ett tag, men funderar på om det inte bättre att köpa ett brandsäkert kassaskåp och ha en fristående disk där. Frågan är dock bara hur ofta man uppdaterar en sådan.

Har inget behov av daglig synk, men kanske månadsvis synk iaf.
Det är extremt många som inte har fullgott backupskydd.

Svårt det där som privatperson. Själv kör jag mekaniska diskar och inte raid hemma just för att minimera en del risker samt lagt allt i molnet. Fick 50 gb hos box.com med någon mobil för flera år sedan. Men det utrymmet tar ju slut snart och detta gäller bara mitt bildarkiv genom åren.

Men ska man börja prata om fullgoda backuplösningar så känns det som man får tumma lite på allt.

En lösning är att ladda upp allt på google photos (gratis) och acceptera att de komprimerar en del på bilder över en viss storlek. Menar, hellre ha allt gratis lagrat som backup även om de sänker kvaliten än att inte ha det. Eller betala för deras molntjänst eller annan molntjänst och spara allt raw.


Som privatperson tror jag på en enkel lösning. Ha allt hemma som är viktigt för dig på 2 - 3 fysiska medium. Själv har jag det på massa diskar samt jag tar pensionerade diskar och lägger över allt på de. Så man har några diskar offline utöver det som snurrar. Skulle det bli inbrott eller brand så ligger allt även på molnet och förhoppningsvis hyfsat uppdaterat.

Jag bryr mig bara om mitt bildarkiv, har inga viktiga elektroniska dokument utöver det arkivet..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 19:51   #16925
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Det är extremt många som inte har fullgott backupskydd.

Svårt det där som privatperson. Själv kör jag mekaniska diskar och inte raid hemma just för att minimera en del risker samt lagt allt i molnet. Fick 50 gb hos box.com med någon mobil för flera år sedan. Men det utrymmet tar ju slut snart och detta gäller bara mitt bildarkiv genom åren.

Men ska man börja prata om fullgoda backuplösningar så känns det som man får tumma lite på allt.

En lösning är att ladda upp allt på google photos (gratis) och acceptera att de komprimerar en del på bilder över en viss storlek. Menar, hellre ha allt gratis lagrat som backup även om de sänker kvaliten än att inte ha det. Eller betala för deras molntjänst eller annan molntjänst och spara allt raw.


Som privatperson tror jag på en enkel lösning. Ha allt hemma som är viktigt för dig på 2 - 3 fysiska medium. Själv har jag det på massa diskar samt jag tar pensionerade diskar och lägger över allt på de. Så man har några diskar offline utöver det som snurrar. Skulle det bli inbrott eller brand så ligger allt även på molnet och förhoppningsvis hyfsat uppdaterat.

Jag bryr mig bara om mitt bildarkiv, har inga viktiga elektroniska dokument utöver det arkivet..
Bild- och filmarkivet är nog det stora ändå, har +100 gb nu som jag egentligen vill ha backup på. Sedan har jag ändå en del digitala kvitton, massor runt mitt yrkesliv (CV'n, vitsord, betyg etc) sparat och en del av mina gamla chefer har redan dött, så det känns som galet viktigt att ha kvar då det styrker min bakgrund.

Jag har lite naivt tänkt att det räcker med att ha det på NASen men den står rätt nära hemmabion och en inbrottstjuv lär direkt angripa min projektor och om det inte är värsta tjackpundaren så lär han kolla efter NASen vilken också är mediaspelare.

Kanske enklast ändå med ett brandsäkert kassaskåp gömt i kåken och en usbdisk.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 20:12   #16926
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
fasiken vad dålig uninstallern i win10 är, den hittar ju ingenting.. drog igång revo uninstaller som tar aplång tid istället men rensar typ allt.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 21:48   #16927
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Bild- och filmarkivet är nog det stora ändå, har +100 gb nu som jag egentligen vill ha backup på. Sedan har jag ändå en del digitala kvitton, massor runt mitt yrkesliv (CV'n, vitsord, betyg etc) sparat och en del av mina gamla chefer har redan dött, så det känns som galet viktigt att ha kvar då det styrker min bakgrund.

Jag har lite naivt tänkt att det räcker med att ha det på NASen men den står rätt nära hemmabion och en inbrottstjuv lär direkt angripa min projektor och om det inte är värsta tjackpundaren så lär han kolla efter NASen vilken också är mediaspelare.

Kanske enklast ändå med ett brandsäkert kassaskåp gömt i kåken och en usbdisk.
en usbdisk är för lite. Mycket som kan strula.

Det känns som att vanliga datorn med 1-2 extra diskar lokalt som man arbetar mot eller nasen där man har sitt bibliotek samt en molnlagring är smartast.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 00:53   #16928
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Har en NAS på 21 TB där en HDD kan gå sönder och ändå fungera. Sen lokalt på datorn 2st 8 TB som synkas mot NASen när saker ändras.

Alla mina bilder lägger jag även upp på Amazon Prime, som tillåter obegränsat med bilder, även i RAW, vilket är trevligt då mina bilder blir upp till 80MB styck. T.ex. Google tillåter ju bara bilder upp till 16megapixel och Jpeg tror jag.

Så det jag har kvar är filmer, men känns självklart tråkigt om de skulle försvinna vid brand, men men. Mycket av det har jag ändå "färdiga versioner" här och där på nätet.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 04:59   #16929
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Har en NAS på 21 TB där en HDD kan gå sönder och ändå fungera. Sen lokalt på datorn 2st 8 TB som synkas mot NASen när saker ändras.

Alla mina bilder lägger jag även upp på Amazon Prime, som tillåter obegränsat med bilder, även i RAW, vilket är trevligt då mina bilder blir upp till 80MB styck. T.ex. Google tillåter ju bara bilder upp till 16megapixel och Jpeg tror jag.

Så det jag har kvar är filmer, men känns självklart tråkigt om de skulle försvinna vid brand, men men. Mycket av det har jag ändå "färdiga versioner" här och där på nätet.
Är amazon prime helt gratis för obegränsat upplägg av bilder?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 08:35   #16930
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Är amazon prime helt gratis för obegränsat upplägg av bilder?
https://www.amazon.com/Amazon-Prime-.../dp/B00DBYBNEE 13$/månad
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 09:26   #16931
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av Kabuto Visa inlägg
Google photos låter en ladda upp gratis unlimited men det kommer begränsningar.

High quality
Unlimited free storage.
Photos are compressed to save space. If a photo is larger than 16MP, it will be resized to 16MP.
You can print good quality 16MP photos in sizes up to 24 inches x 16 inches.
Videos higher than 1080p will be resized to high-definition 1080p. A video with 1080p or less will look close to the original.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 10:10   #16932
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Ingår väldigt mycket i prime medlemskap, lagringen verkar mer vara en sidogrej.

Kostade visst 8.25$/månad om man tecknar helår.

Free Two-Day Shipping with Amazon Prime
Unlimited streaming of movies and TV shows
(HD, Ultra HD & HDR video when available)
On-demand, ad-free music streaming
Free unlimited photo storage
Free Same-Day Delivery in eligible areas

Blev nästan sugen själv, har inte några backuper för tillfället.
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 10:32   #16933
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Intel sponsrar Asus med ~50USD cashback-kampanjer såhär några månader innan ZEN 2 lanseras, så att folk redan skall ha uppgraderat till en Intel plattform precis innan. Alternativt, men föga troligt, så vill Asus tömma lagret innan dess? Kanske en kombi(eller Touring som det heter på riktiga bilar )

https://promotion.asus.com/en/nordic...l_cpu_cashback


Det finns imo 2 st olika vettiga val via köp ifrån proshop:
1. 8600K + Asus Prime Z370-P("keff" Realtek nätverkskort + keff alc887 ljudkort): 3899 kr eller ~3653 kr efter cashbacken.
2. 8700K + ROG STRIX Z370-H GAMING ("kvalitet" Intel nätverkskort + "kvalitet" SupremeFX S1220A ljudkort med hörlursförstärkare): 5599 kr eller ~5107 kr efter cashbacken.

Har man redan ett bra ljudkort(adekvata Win10 drivrutiner + hörlursförstärkare om man använder sådana) & ändå vill ha 8700K så går det givetvis att köpa produkterna var för sig(8700K för 3799 kr & Z370-P för 1390 kr), om jag inte minns fel så måste båda produkterna köpas i samma order dock.

Då de prisvärda hörlursförstärkar Asus Xonar DGX & DG har buggiga drivrutiner i Win10 hade jag kört på paket 2 som mest back4buck. Om jag vore någon annan alltså, kör personligen hörlurarna till ett externt mixerbord kopplat via usb.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 11:33   #16934
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
en usbdisk är för lite. Mycket som kan strula.

Det känns som att vanliga datorn med 1-2 extra diskar lokalt som man arbetar mot eller nasen där man har sitt bibliotek samt en molnlagring är smartast.
Det är just stöld och brand som oroar mig primärt. NASen är ju raidad så en disk kan gå sönder utan problem, men jag bor i ett trähus en bit ut på landet och vid en brand så brinner kåken med lätthet ner till grunden. Vid ett inbrott så kommer en "smart" inbrottstjuv att rycka det som finns i elektronikväg. Skulle möjligen ha haft NASen i ett brandskyddat låst/bultat skåp i källaren, men jag använder den som mediaspelare till hemmabion också.

Det skulle dock kunna vara ett alternativ, bygga en ny mediaspelare och flytta ner NASen och gömma/brandskydda den. Dock har jag ingen CAT dragen för det i dagsläget.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 11:36   #16935
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Kabuto Visa inlägg
Ingår väldigt mycket i prime medlemskap, lagringen verkar mer vara en sidogrej.

Kostade visst 8.25$/månad om man tecknar helår.

Free Two-Day Shipping with Amazon Prime
Unlimited streaming of movies and TV shows
(HD, Ultra HD & HDR video when available)
On-demand, ad-free music streaming
Free unlimited photo storage
Free Same-Day Delivery in eligible areas

Blev nästan sugen själv, har inte några backuper för tillfället.
Undrar om det går att ladda upp filmer till fotoarkivet också? Mina egna filmer är något jag absolut vill köra backup på då jag filmar mer med gopro än fotar med kamera nu idag.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)