Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-19, 17:29   #16
Kamp
Registered User
 
Kamps avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 220
Inse att du intr kan förändra något, oavsett vad läkaren säger på måndag. Njut nu av helgen��
Kamp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 16:03   #17
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Glömde nämna att av 3 blodprover senaste halvåret så har den siffran pendlat upp och ner, första provet var den nere på 96! Andra provet var den uppe på 129 och nu 109. De trodde först att det bara var något tillfälligt eftersom det hade ökat men nu har den ju sänkts igen...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hmm... 96/129/109 later valdigt lagt jamfort med det normala medelvardet 150

Ga till en annan (privat?) klinik och/eller doktor for att fa en annan utvardering

Forstar att du har varit forkyld mycket, har du kant av kronisk trotthet ocksa?
delta_mats kanske skamtar, men det ligger lite i det han sager. Ett av HIV-symptonen ar ju nedsatt immunforsvar
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 11:36   #18
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Har läkaren hört av sig? Hur har det gått?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 11:55   #19
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Har läkaren hört av sig? Hur har det gått?


Pratade med henne precis, hon sa att jag inte behöver vara orolig, talar inte för någon allvarlig sjukdom för då skulle fler prover vara konstiga.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 12:28   #20
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Hmm... 96/129/109 later valdigt lagt jamfort med det normala medelvardet 150
Känner du till standardavvikelsen? Om inte så är det lämpligt att knipa igen brödsaxen.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 12:41   #21
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Pratade med henne precis, hon sa att jag inte behöver vara orolig, talar inte för någon allvarlig sjukdom för då skulle fler prover vara konstiga.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vad skönt att höra!
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 16:32   #22
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Hade för lågt värde av trombocyter, hade 109 och normala är minst 150.
Sen var även eosinofiler låga, 0,04 hade jag där och minst ska man ha 0,1.
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Glömde nämna att av 3 blodprover senaste halvåret så har den siffran pendlat upp och ner, första provet var den nere på 96! Andra provet var den uppe på 129 och nu 109.
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Känner du till standardavvikelsen? Om inte så är det lämpligt att knipa igen brödsaxen.
Nej, jag kanner inte till standardavvikelsen
Jag har dessutom ingen aning om vad trombocyter och eosinofiler har for funktion i blodet. MEN, raknar man pa det procentuellt bor man absolut vara aktsam

TS har alltsa legat pa -36% jamfort med minsta normalvardet, det borde val ringa en klocka?

Vad galler eosinofiler lag han -60% under normalvardet?!

Vet inte vad syftet till tradstarten var, men jag antar att TS ville ha lite rad pa hur en hade gatt tillvaga och dar fick han mina basta 50 oringar

Vilket i kort och gott lyder
Vardena fran prover visar ostabilitet, forkylning efter forkylning avloser varandra, men lakaren menar att allt ar "normalt"

Eftersom varken TS och/eller koloiterna harinne ar experter i amnet, hade jag personligen gatt till en annan lakare for ett andra utlatande. Lite forvanad over att jag var den ende som foreslog det har? Ovriga forslag harinne var i stil med yolo, ta det lugnt, det ar sakert inget farligt, oroa dig inte-anda
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 17:08   #23
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
En bartender hänger upp sig på procenten. Jag tror vi kan avsluta diskussionen där.

https://trombocyter.se/lagt-varde/ Runt 100 är alltså lite lågt men långt ifrån 20-30 där problem uppstår.
Eosinofila granulocyter om jag inte minns helt fel ska vara mellan 0.1-0.5, högt värde kallas eosinofili och indikerar allergisk reaktion eller parasitinfektion.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 17:43   #24
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Sluta googla. Nu. Det slutar bara med att du självdiagnosticerar cancer eller nån kronisk sjukdom.
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
En bartender hänger upp sig på procenten. Jag tror vi kan avsluta diskussionen där.

https://trombocyter.se/lagt-varde/ Runt 100 är alltså lite lågt men långt ifrån 20-30 där problem uppstår.
Eosinofila granulocyter om jag inte minns helt fel ska vara mellan 0.1-0.5, högt värde kallas eosinofili och indikerar allergisk reaktion eller parasitinfektion.
En bonde har precis lart sig anvanda google...
Alltid kul nar det gar bra for andra
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 21:53   #25
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Eosinofiler (och basofiler med för den delen) har man så pass lite av att en mer eller mindre i den lilla rutan man räknar dem i (differentialräkning av blodkroppar går till så att det utspädda blodet smetas ut på ett objektglas och så räknar man hur många av varje sort som finns inom en viss ruta på glaset och typ multiplicerar upp det utifrån spädningen, ofta är det numera maskiner som gör det, men manuell räkning finns fortfarande) kommer att göra stor procentuell skillnad. En mer eller mindre om normalantalet är t.ex. 3 gör väldigt stor skillnad i siffror men inte nödvändigtvis någon skillnad i det stora hela (för om du tar en ny droppe kanske det är fler/färre där så att det jämnar ut sig).

Referensintervallet (intervallet inom vilket alla värden räknas som normala) är väldigt stort för trombocyter, d.v.s. trombocytpartikelkoncentrationen kan variera väldigt mycket mellan olika personer. Prata med din läkare om du är orolig.

Något man skall komma ihåg när det gäller blodprover (och alla andra prover och jämförelser) är att ju fler prover som tas, desto större är sannolikheten att åtminstone något av dem kommer att vara avvikande av rent slumpmässiga skäl. Jag har glömt hur teorin bakom egentligen ser ut, men det finns säkert någon som kommer ihåg den.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 19:57   #26
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
En bartender hänger upp sig på procenten. Jag tror vi kan avsluta diskussionen där.

https://trombocyter.se/lagt-varde/ Runt 100 är alltså lite lågt men långt ifrån 20-30 där problem uppstår.
Eosinofila granulocyter om jag inte minns helt fel ska vara mellan 0.1-0.5, högt värde kallas eosinofili och indikerar allergisk reaktion eller parasitinfektion.
Ganska typiskt för kolozzeum. Samma fenomen förstörde trådarna om antidepressiva - "experter" kom in och berättade hur läget låg baserat på att deras kusin hade tagit ett läkemedel eller att läkemedlet borde vara bra då det enligt namnet är antidepressivt.

Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Nej, jag kanner inte till standardavvikelsen
Jag har dessutom ingen aning om vad trombocyter och eosinofiler har for funktion i blodet. MEN, raknar man pa det procentuellt bor man absolut vara aktsam

TS har alltsa legat pa -36% jamfort med minsta normalvardet, det borde val ringa en klocka?

Vad galler eosinofiler lag han -60% under normalvardet?!

Vet inte vad syftet till tradstarten var, men jag antar att TS ville ha lite rad pa hur en hade gatt tillvaga och dar fick han mina basta 50 oringar

Vilket i kort och gott lyder
Vardena fran prover visar ostabilitet, forkylning efter forkylning avloser varandra, men lakaren menar att allt ar "normalt"

Eftersom varken TS och/eller koloiterna harinne ar experter i amnet, hade jag personligen gatt till en annan lakare for ett andra utlatande. Lite forvanad over att jag var den ende som foreslog det har? Ovriga forslag harinne var i stil med yolo, ta det lugnt, det ar sakert inget farligt, oroa dig inte-anda
Fungerar inte riktigt så. 150 är dessutom inte medelvärdet utan lägre gränsen för referensintervallet (som inte nödvändigtvis är medelvärde +-X SD) vill jag minnas. Vissa labprover kan vara 100 gånger förhöjda vid sjukdom, vid andra kan något tiotalet procent vara förenat med livsfara.

Senast redigerad av Aryt den 2018-01-23 klockan 20:02.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 20:12   #27
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Tänkte på denna tråden idag när jag såg ett trombocytvärde på 33.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)