Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-05-11, 18:59   #61
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Alexton Visa inlägg
För män är det oftast bara att dra. Vilket det finns ett antal som gör.
Så att säga att ingen skulle ångra barn är absurt.
Sant. Många som drar. Men det är knappast ungen som är orsaken, snarare relationen och kanske även en skvätt ansvar.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-11, 20:59   #62
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Ålder är en viktig faktor bland svaren.
Jag har inte haft barnlängtan och var helt tillfreds med tanken på att leva barnfritt. Jag hörde ingen biologisk klocka ticka ens när jag närmade mig 40. Så fångade jag en person som jag verkligen kunde se som pappa och som ville ha barn, och jag kom nära åldern då det skulle vara för sent. Jag tänkte lite som Winter tyckte att man inte skulle göra: ”tror jag att jag skulle ångra ett barn? Troligen inte.” Så, barn blev det och nä, vi kan inte alls göra samma saker nu när han är liten som innan han kom, men jag skulle inte vilja ha honom ogjord och jag tycker att det är genuint roligt att se en helt ny liten människa bli till och formas.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-11, 21:17   #63
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Hur gammal var du när du blev gravid Mini?
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 00:50   #64
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
Har aldrig haft barnlängtan. Är dessutom inte villig att ta chansen i fall det nu skulle bli ett barn med funktionsnedsättning med tanke på det ofta obefintliga stödet från samhället.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 07:14   #65
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Ålder är en viktig faktor bland svaren.
Jag har inte haft barnlängtan och var helt tillfreds med tanken på att leva barnfritt. Jag hörde ingen biologisk klocka ticka ens när jag närmade mig 40. Så fångade jag en person som jag verkligen kunde se som pappa och som ville ha barn, och jag kom nära åldern då det skulle vara för sent. Jag tänkte lite som Winter tyckte att man inte skulle göra: ”tror jag att jag skulle ångra ett barn? Troligen inte.” Så, barn blev det och nä, vi kan inte alls göra samma saker nu när han är liten som innan han kom, men jag skulle inte vilja ha honom ogjord och jag tycker att det är genuint roligt att se en helt ny liten människa bli till och formas.
Haha . Jag menade nog mer att "jag vill egentligen inte ha barn nu men kanske ångrar mig när jag blir pensionär så äh, jag får väl skaffa ett då" kanske inte är det bästa skälet. Fast vem är jag att döma folk och deras bakomliggande motiv egentligen? Jag har väl inte heller någon direkt superanledning förutom just det fantastiska i att få följa en ny individ från start, vilket jag gissar är vad de flesta föräldrar känner.

Dock håller jag med om att ålder (interagerat med kön) är en stark faktor vilket märks även på svaren i tråden. För män utan partner är barn en icke-fråga, eftersom en kvinnlig partner är en essentiell faktor i sammanhanget och åldern spelar mindre roll för dem rent biologiskt. För en kvinna så måste man rent krasst fatta ett beslut kring 40, annars gör biologin det åt en och det blir inga barn.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 08:19   #66
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Hur gammal var du när du blev gravid Mini?
Några månader yngre än 40.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 08:22   #67
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Ålder är en viktig faktor bland svaren.
Jag har inte haft barnlängtan och var helt tillfreds med tanken på att leva barnfritt. Jag hörde ingen biologisk klocka ticka ens när jag närmade mig 40. Så fångade jag en person som jag verkligen kunde se som pappa och som ville ha barn, och jag kom nära åldern då det skulle vara för sent. Jag tänkte lite som Winter tyckte att man inte skulle göra: ”tror jag att jag skulle ångra ett barn? Troligen inte.” Så, barn blev det och nä, vi kan inte alls göra samma saker nu när han är liten som innan han kom, men jag skulle inte vilja ha honom ogjord och jag tycker att det är genuint roligt att se en helt ny liten människa bli till och formas.
Ja det var kul att följa dig lite i periferin där, det var flera pusselbitar som föll på plats i ditt liv och det kändes som om det gick väldigt snabbt
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 08:25   #68
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Några månader yngre än 40.
Tack, tycker alltid det är kul att höra när folk har blivit förstagångsföräldrar ”sent”. Har en kollega som var 38 när hon blev gravid, och nu är ungen 1år ca.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 08:48   #69
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Tack, tycker alltid det är kul att höra när folk har blivit förstagångsföräldrar ”sent”. Har en kollega som var 38 när hon blev gravid, och nu är ungen 1år ca.
Känner en tjej som var singel vid i all fall 40. Hon fick en son när hon var 43.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 09:54   #70
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Är man som kvinna fertil så har man ett val. Som man så är det enbart kvinnans val som gäller så du kan aldrig välja att ha barn. Har du tur kan du om du vill få vara med på kvinnans barn eller om du har otur så får du inte vara med på en kvinnas barn alternativt du får vara med på en kvinnas barn som du egentligen inte ville vara med på.

En man kan praktiskt sett bara välja att inte ha barn och då genom att aldrig ha sex men att ha barn kan man inte välja.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 10:25   #71
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Ja det är tråkigt, jag vet flera män runt 35-40 som gärna vill ha barn och som förmodligen hade blivit fantastiska pappor, men de hittar ingen kvinna som vill ha barn med dem. (Och nej, jag vill inte skaffa barn med dem).
Som kvinna kan man ju ändå skaffa barn själv, som man kan man inte det. Och jag har förstått att det är snudd på omöjligt att adoptera som ensamstående man. Men men, så är det. Barn är ingen rättighet heller.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 10:43   #72
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Ja det är tråkigt, jag vet flera män runt 35-40 som gärna vill ha barn och som förmodligen hade blivit fantastiska pappor, men de hittar ingen kvinna som vill ha barn med dem. (Och nej, jag vill inte skaffa barn med dem).
Som kvinna kan man ju ändå skaffa barn själv, som man kan man inte det. Och jag har förstått att det är snudd på omöjligt att adoptera som ensamstående man. Men men, så är det. Barn är ingen rättighet heller.
En könsrättvis lösning hade varit att istället för att stödja inseminering osv matcha ihop personerna som vill ha barn så får de ha barn tillsammans med delad vårdnad. Då blir det lika för båda könen.

Stödjer man inte surrogatmödraskap så ser jag inte riktigt varför man ska stödja inseminering men det finns såklart en ideologisk och taktisk förklaring till att kontrollera barnskapandet och sex (surrogatmödraskap och prostitution).
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 10:49   #73
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Du menar att man ska matchas ihop med en barnlös man som man inte känner och sen dela vårdanden med den? Tror väldigt få kvinnor hade valt de alternativet i såfall.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 11:03   #74
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Just the way i like it.
Jag är myndig och tar ansvar för mitt liv, utbildat mig, jobbar, betalsr skatt och mina räkningar. Äger ett hus och trivs allmänt bra med livet precis som det är. Men vuxen tänker jag fan aldrig bli!
Well, du belyser det så väl helt själv. Du trivs nu.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 11:04   #75
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Du menar att man ska matchas ihop med en barnlös man som man inte känner och sen dela vårdanden med den? Tror väldigt få kvinnor hade valt de alternativet i såfall.
Ja något sådant. Det är väl rimligtvis lika okänt för mannen också och då har det iaf i någon sorts utsträckning varit lika för båda könen (får väl hitta något sätt där han får ekonomiskt kompensera hennes inkomstbortfall för graviditeten).

Det hade nog som du säger blivit färre som skaffat barn på det sättet jämför med som nu med insemination. Jag har lite svårare att gissa om det skulle bli bättre eller sämre för samhället i stort men det är inte heller så lätt att beräkna vad effekterna blir bara av att inseminering är ett alternativ. Jag tror det till viss del kan forma personers beslut och agerande runt relationer och barn och om det är bättre eller sämre vet jag inte men det vet nog inte personerna som beslutat runt det heller.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)