Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-24, 21:46   #17956
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
ZzzZzzzovdag?!

Vilodag. Har varit helt galet trött idag av okänd anledning. Till och med frisören frågade om jag mådde dåligt då jag höll på att somna i väntrummet. Däckade totalt inte bara en utan två gånger i sängen nu på eftermiddagen och sedan en gång till på kvällen.

Vet inte vad som orsakar tröttheten, men jag har en vag aning om att jag måste göra en sömnmätning igen framöver. Har en stark misstanke om att jag förvaltar mina nattliga timmar i sängen på fel sätt.

Hade tänkt köra ner till Skåne och ta en tävling på söndag, men jag stryker det med. Det har varit så pass mycket på gång nu i flera veckors tid och det är rätt mycket inplanerat nu innan jul också, så jag behöver nog bara andas ett par dagar. Har kört över 1000 mil med bilen på bara några veckor, så jag ids bara inte bränna 60 mil till i helgen.

Däremot MÅSTE jag bara ha en jävligt god kebabpizza denna helg och det betyder att deffprogrammet måste inkorporera ett finfint långpass denna helg så att jag får ett uttag på kcalkontot som rättfärdigar kebabpizzans 2000-2200 kcal på inkontot.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 22:03   #17957
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
1000 mil på bara några veckor med bil kan nog ha viss delskuld i om du är riktigt trött och sliten,bilkörning kräver ju konstant vaksamhet och att hela tiden ta in intryck från alla håll.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 22:54   #17958
Poxeman
Collecting stars
 
Poxemans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Floda
Inlägg: 5 759
Långpass söndag!
__________________
Collect some stars to shine for you, but start today, there is only a few.
En Ironman på väg mot nya äventyr...
Citat:
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-25, 11:58   #17959
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
1000 mil på bara några veckor med bil kan nog ha viss delskuld i om du är riktigt trött och sliten,bilkörning kräver ju konstant vaksamhet och att hela tiden ta in intryck från alla håll.
Så är det. Mörkerkörning, vindrutetorkare, snöfall osv dessutom.

Även om det är aproligt att tävla så kände jag att jag orkar bara inte köra mer bil just nu, inte denna helg. Tyvärr är det ont om tävlingar nu dessa månader. Jag har tre tävlingar på G bara innan jag drar till Nepal igen för nästa bergsäventyr.

Citat:
Ursprungligen postat av Poxeman Visa inlägg
Långpass söndag!
Yesbox, det är tanken!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-25, 14:26   #17960
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Minns du det där du skrev i min journal om att ta det lite lugnt osv? Du borde också satsa på det. Du måste inte tävla hela tiden, även om det är roligt. Precis som jag inte måste maxa hela tiden. Låt kroppen och knoppen få återhämta sig lite. Du är helt värdelös på att ta det lugnt! Det är något du behöver jobba på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-25, 16:21   #17961
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av mela Visa inlägg
Minns du det där du skrev i min journal om att ta det lite lugnt osv? Du borde också satsa på det. Du måste inte tävla hela tiden, även om det är roligt. Precis som jag inte måste maxa hela tiden. Låt kroppen och knoppen få återhämta sig lite. Du är helt värdelös på att ta det lugnt! Det är något du behöver jobba på.
Hahah, finns inget bättre än att kasta sten i glashus.
Kan vara en förkylning som är på g, jag tycker att jag haft lite känning i halsen till och från en period nu.

Vilade igår iaf och det var galet skönt att sova "tills jag kände för att kliva upp" idag. Det är väl största argumentet till att jag INTE vill ha barn. Eller ouppfostrade barn :P. Sune har lärt sig att han får utegångsförbud om han väcker husse innan husse kliver upp, så han går till och med ner i källaren om han måste kräkas en hårboll medan jag sover
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-25, 20:09   #17962
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Vilodag.

Har kört på i trädgården idag, men i övrigt vila. Känns som om jag har en förkylning på g, men som ändå inte bryter ut.

Var och handlade i affären på hela 400 kcal i totalt intag idag, men jag är så målfokuserad nu så jag tittade inte ens på hyllorna med delicatobollar, ostkrokar, ostbollar eller något sådant. Jag köpte dock hem två saker att ha som lite "kvällsgott". Det ena var äcklig 85% mörk choklad. Sådan där man tror ska vara god, sedan tar man en bit och hostar nästan kakaopulver. Det andra var micropopcorn. Bra skit så länge jag ger fan i smöret på popcornen bara.

Slängde nyss in en ny ostkaka i ugnen också, men jag tänkte fel denna gången så har sjukt mycket mandlar i den. Ännu bättre, jag följde delta_mats idé om kokosflingor ovanpå och strödde ut ett helt sjukt lager med kokosflingor. Sedan såg jag på paketet att det är nästan 700 kcal för 100g! What the f... Ett sådant litet paket är ju typ 200g och det är ju inte mycket, hoho. Nästan en hel hawaiipizza i extra energi pga lite topping.

Som sagt, det är kul att läsa på lite på vad saker och ting egentligen innehåller. Nu får jag ta ÄNNU mindre portioner av den där kakhelvete.

Imorgon ska jag baka mina gamla ostbröd som jag hade på en deff för 7-8 år sedan. Ska göra dem lite större så jag kan ha dem som minipizza också. Äggvita, keso och riven ost ftw. Sedan på med mozarella och skinka och kryddor på det, herrejeflar.

Ska åka och köpa ett halvt ton grillkol också om jag hittar någonstans. Nu har ingen affär högrevsvfärs hemma som det verkar, men ska kolla med Ica i Landvetter om de inte kan ordna åt mig på beställning. Funderar på att pressa och grilla typ 100 hamburgare en kväll.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-26, 18:22   #17963
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Flumträning

Träningsform: Trappmaskin
Distans: 100 våningar / +1600 steg
Tid: ~20 min
Snittpuls: -

+

Träningsform: Löpbandspromenad +15%
Distans: -
Tid: ~10 min
Snittpuls: -


summering:
Kände inget av någon förkylning idag, men det var regnade ute och det kändes som lite för stor risk att köra tretimmarspasset jag hade tänkt köra. Ett kortare intervallpass håller värmen uppe bättre, men på långpassen där man drar ner på tempot ibland för att ta gel, dricka osv, blir jag lätt nerkyld på i perioder. Springa i sommarregn är en sak, men vinterregn är inte lika skönt.

Valde istället inomhusträning och det kändes rätt snabbt att något inte är bra i kroppen. Känslan jag hade igår kom tillbaka, precis som att det är en förkylning eller infektion som kroppen bråkar med.

Drog av ambitionerna, skippade löpning och körde lite promenader istället. Blev ett lågpulspass, men positivt att 100 våningar på trappmaskinen är under full kontroll. Blir jag helt kry så ska jag sätta ett riktigt fetingrekord på den där mackapären.

Ökar kolhydrater och kaloriintaget ikväll och ger kroppen mer energi. Inbillar mig att den hanterar en begynnande sjukdom bättre om den ligger på kcalbalans eller överskott.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-26, 19:15   #17964
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Hahah, finns inget bättre än att kasta sten i glashus.
Kan vara en förkylning som är på g, jag tycker att jag haft lite känning i halsen till och från en period nu.

Vilade igår iaf och det var galet skönt att sova "tills jag kände för att kliva upp" idag. Det är väl största argumentet till att jag INTE vill ha barn. Eller ouppfostrade barn :P. Sune har lärt sig att han får utegångsförbud om han väcker husse innan husse kliver upp, så han går till och med ner i källaren om han måste kräkas en hårboll medan jag sover
Det kraschar fint i ditt glashus

Hoppas att du slipper en dunderförkylning nu och att det bara är något litet kortvarigt. Bra att du tog det lugnt idag men du är ju knäpp som går 100 våningar på trappmaskinen när du inte är pigg :P En annan dör ju bara av åsynen av fanskapet.

Barn och sömn går inte hand i hand. Bra tänkt där. Jag kan iaf muta barnen med youtube så att jag får sova till 06...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-26, 21:48   #17965
O_Wao
Tänker råsa!
 
O_Waos avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 6 501
Håller helt med dig om att det hjälper att äta på om man känner sig däven.
__________________
I'm not clumsy. The floor just hates me, the tables and chairs are bullies, and the walls get in my way.

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-27, 11:28   #17966
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Smakade pizzan bra?
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-28, 00:27   #17967
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av O_Wao Visa inlägg
Håller helt med dig om att det hjälper att äta på om man känner sig däven.
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Smakade pizzan bra?
Pizzan smakade prima!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-28, 00:33   #17968
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Vilodag.

Vag känning i halsen idag när jag vaknade, men det försvann sedan. Tänkte inte ens på det mot kvällen och tänkte dra ut på löpning. Hörde att det regnade ute men tänkte att nu jävlar stålsätter jag mig och INGET kan stoppa en bergsklättrare som är van vid -40 och istappar som fryser i röven när man gör tvåan utomhus osv. Time to pick the men from the goats! ...eller något.

På med alla löparkläder, taggad och klar, öppnade entrédörren och... "fy FAN vad det blåser!". Blåst och regn som en våt filt rätt i nyllet med 3-gradigt vatten. Tänkte att jag börjar med att hämta posten i brevlådan, men innan jag kom dit var jag redan blöt, nedkyld och så jävla less. Vände vid brevlådan, gick in och värmde upp mina högrevsburgare istället, lol! Noll disciplin ..

Blev dock en "riktig" vilodag idag, inte ens med trädgårdsjobb eller tjänstresa. Bravo.

Sneglar som f-n på att ta en utlandsresa nu över jul/nyår, mest för att slippa julhelvete, men också för att få miljöombyte, ladda energi, boosta d-vitamin och få både lugn och ro men också stenhård träning. Minst dubbla pass varje dag och mat/vila i mängder mellanåt. Kostar massor, men frågan är om jag inte kan lösa det ekonomiskt ändå på något vänster. Jag tror det skulle ge mig en bra start inför Everest också om jag fick 10-dagars boost och kickstart in på nya året.

Antingen en resa till Kanarieöarna och bara vara borta 1v, eller så 2v till Thailand, men 2v blir svårt att vara borta från jobbet då jag om jag nu ska iväg och klättra i berg ska vara borta 2 mån till sedan i vinter/vår. Får klura på det. Bara tanken på att köra morgonlöpning, slappa på beachen, åka runt med en vespa, köra bergslöpning, köra hem och powernappa på hotellet, dra till gymet för ett eftermiddagspass och sedan lägga sig utmattad i en riskudde och titta på solnedgången på Sairee Beach lockar ju så in åt h-e.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-28, 14:16   #17969
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Brudarebacken Vertical

Träningsform: Vertikallöpning
Distans: ?
Tid: 40-45 min ?
Snittpuls: 162


summering:
Igår var en dag då jag fick mycket information. Egentligen varken negativ eller positiv, men det var saker jag inte visste om som jag fick veta och som någonstans längs vägen kräver ett ställningstagande och agerande av mig. Jag borde ha förstått att det var rätt oklokt att pyssla med massa annat på kvällen, för när jag la mig för att sova då startade den mentala torktumlaren. Deluxe.

Drack kaffe lite för sent också, så jag låg där i sängen med förhöjt blodtryck, förhöjd puls, spänd och typ i kamp/flyktläge. Borde ha stuckit ut mitt i natten och kört backintervaller i kalsonger bara för att tömma kroppen på spänningarna. Istället blev det 3-3,5 timmes sömn och en total zombie som klev upp idag.

Kände mig stark ändå i skidbacken när jag började mata på, men när mjölksyran började komma så märktes det att jag inte hade mitt riktiga pannben med mig. Redan på fjärde intervallen fick jag börja gå rätt tidigt i backen. Körde med stavar och målsättningen var 60 minuters vertikalattack så mycket jag bara pallade, men den sablarns laddkontakten till Suunton (fyra piggar som klämmer åt klockan) hade inte suttit fast på rätt sätt, så klockan laddade ur efter 20 min. Där någonstans sjönk jag ihop motivationsmässigt. Då visste jag att hur många intervaller jag än kör så har jag ingen data på det och ingen spårbarhet, kan inte analysera puls, trötthet etc.

Det var lerigt och rätt så halt idag, så jag fick kriga mer både upp och nedför mot för förra sommaren. Det blev bara fem backattacker idag, men det var tungt nog och det säger ändå en del om vilken helt galen bedrift det var jag körde 16 (!) intervaller i backen förra sommaren (och Jimmy 17st). Ska jag sätta PB i denna backe så behöver jag energi + draghjälp i form av lite folk. Gärna lite bättre förutsättningar än +2 grader och regn också.

Nu har jag dock bestämt mig för att sätta backrekord och bli bäst i Sverige på antal backattacker i ett sträck i denna backe. Jag ska googla runt, men jag tror jag bara har sett någon som gjort 20-22 attacker. Fixar jag 30 klättringar så borde jag vara nr1 i lokala skidbacken i Sveriges näst största stad. I like the thought!

Fortsättning följer
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-28, 14:30   #17970
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216


En snabb analys visar att jag återhämtar sämre när mjölksyran väl är i farten. En logisk slutsats är att vilotiden nog borde förlängas lite ju tröttare jag blir så att pulsen får en chans att sjunka lite till och att jag får bort lite mer mjölksyra. På så vis tror jag att jag klarar nästkommande backattack lite bättre. Några sekunders extra vila nere vid foten på backen kanske hjälper mig att klara mig joggandes längre innan jag slår i väggen och tvingas gå. Det verkar också som att attackerna idag var lite under 3 min totalt upp och ner. Jag borde teoretiskt kunna klara 20 st på en timme vilket blir 840-850 höjdmeter.

Jag har för mig att sträng pratade om 1000 höjdmeter på 1 tim 40 min och det känns plötsligt legalt igen. Nu visade både google elevation och min klocka rätt höjdmeter i Brudarebacken.

Jag behöver dock nöta mer backträning nu känner jag, kontinuerligt bara pressa på. Sedan ska jag ta en dag och då ska näsblodet forska och självhatet vara på topp. Den backen ska få med en bindgalen norrlänning att göra.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)