Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-05-05, 18:03   #1
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Sohlsken springer.

Startar en ny tråd i och med att den andra var dedikerad till tyngdlyftning. Känns bra med motivation, och det blir enklare att hålla reda på mina framsteg.

Skriver i miles istället för km därför att jag är permanent bosatt i USA och det blir enklare för mig. Inkluderar uppskattningsvisa distanser.

En mile är typ 1.6km.

För fem veckor sedan började jag springa, eller snarare jogga. Det var ett par år sedan senast, så jag har trappat upp enligt nedan:

Vecka 1: 4 miles.
Vecka två: 6 miles.
Vecka tre: 8 miles.
Vecka fyra 12 miles.
Vecka fem: 16 miles.
Vecka sex (nästa vecka) och tillsvidare: 20 miles.

20 miles, drygt 32km, rekommenderas per vecka för folk som bara springer för hälsa och viktnedgång. Då jag inte har någotsom helst intresse av att springa maror eller ens halvmaror så passar det mig bra.

Utrustning:
Nike löparshorts, typ 20cm långa ben.
Kortärmad t-shirt, märke 32 degrees.
Under Armour Eclipse sportbh (KLOCKRENT STÖD)
Skor: Nike Air Zoom Vomero 11 (2 par omväxlande bruk)

För att avlasta mina hip flexors, frammen på höfterna, gör jag även följande övningar efter löppass, 1-2 omgångar:
+Side steps med resistansband kring anklarna (20)
+liggande sidlyft (10)
+clamshells med resistansband (15)

RUNNA FÖR TUSAN!
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-05, 18:16   #2
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
16 miles. 12 klara.

Måndag gick käpprätt åt h-vete halvvägs. Sprang på en ny väg, och det visade sig att den var 2 miles nedför. Det var typ 25 grader, och jag hade kunnat tillaga ett urval av kötträtter på asfalten. Hett hett hett.
Första halvan gick bra, men sedan var jag så uttorkad att jag inte kunde springa. Jag joggade kanske 100 meter, sedan fick jag gå.
25 grader i maj bådar inget gott för ett landskap som står i lågor årligen :/

I tisdags sprang jag till skolan och tillbaka istället, och det gick bättre. Nya sportbhn anlände, och vilken skillnad lite stöd kan göra! Kändes så mycket bättre!!! Och så duggregnade det, vilket var rätt guld faktiskt.

Igår hade jag vilodag. Det kändes liksom vettigt.

Idag sprang jag mitt första morgonpass. Jag gillar att springa på morgonen innan kroppen vaknar till och inser vad som pågår. Halvsov de första 2 milesen. Den sista är tuff, en kort, brant backe följd av en lång uppförsbacke som inte är så värst brant, men lång! Kändes dock väldigt bra, det var svalt och skönt. Nya mobilbältet anlände igår, och det var gött att slippa bry mig om mobilen.
Nöjd, och känner mig lugn och tillfredsställd i största allmänhet. Tog drygt 48 minuter. Långsam, yo! Men det gör inget!

Det är inte hållbart att springa på eftermiddagen ändå, så det är värt att gå upp 05:30. Drygt men värt det.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-06, 16:39   #3
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Tog backen utan att tvärdö!!! Undvek djupandning och det gjorde att jag slapp få håll! Gött

Fyra miles är typ 6.45km. Det tar mig 48 minuter, och det är inget jag grämer mig över. Det ska vara rätt optimalt för fettförbränning att ta det lugnt.
Ser fram emot att ladda in ny musik på nallen. Även skönt att ha sprungit på morgonen.

7 veckor tills jag åker till Sverige. 7 veckor av framsteg om jag bara håller deffen.

Efter morgonjoggen, shake 1: 1 shake, naturellt vassleproteinisolat blandat med vatten.
Frukost: 200g nonfat greek yogurt (typ kvarg), en handfull frysta bär, en handfull mandlar.
Fika: Lite beef jerky.
Lunch: Något slags kött (kyckling eller kalkon), oliver, haricots verts, vanligtvis senap.
Mellis: Sojaproteinpinnar (typ konsistens hård kringla).
Shake 2: samma som shake 1.
Middag: edamamenudlar m. marinarasås och kryddor, alt. kyckling med broccoli eller ärtor.

Ha de!
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-09, 16:40   #4
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Tillägg: min tidszon är GMT-8, alternativt Pacific Time beroende på vilket system man föredrar. Jag är nio timmar efter Sverige.

Känner mig omotiverad. Det blåste utav bara fa i morse så jag har inte sprungit idag. Målet för veckan är 20 miles och i helgen ska vi fira att svärfar fick jobb som rektor. Alltså, jag räknar med att firande betyder god mat. Som fan vill jag då nå mitt distansmål för veckan. Det ska vara fortsatt svalt idag (inte bli varmare än typ 18 grader) så jag kan springa efter skolan.

Övriga tankar:

Fyra veckor till att vara lärarinna i år, sedan är det tentavecka, och sedan har vi ett par lärardagar utan elever. Sedan är det sommarlov.
Mitt första år har varit en otrolig upplevelse och jag har lärt mig så mycket mer än jag förväntat mig.

Jag är så sjukt redo för sommarlov. Jag vet att lärare är trötta mot slutet av året, men jag trodde att det bara hade att göra med stress. För mig är det delvis att året har varit tufft, och större delen av tiden har jag knappt vetat vad jag håller på med, men det är inte alls allt.
Jag älskar verkligen mitt jobb, och jag är mentalt trött av att planera lektioner i mitt huvud större delen av dygnet, att revidera lektioner jag har genomfört, och att planera nästa års upplägg. Vi har en läroplan, men det är upp till var skola hur den ska skötas. Min skola ger lärarna ganska mycket frihet.

Hursomhelst är jag så redo för sommarlov. Jag vill lägga mig i sängen under luftkonditioneringens utblås och bara vara, utan press att behöva göra just någonting.
Jag har redan ärenden att uträtta i sommar, och så tänker jag planera nästa skolår i breda drag. Och så åker jag till Sverige några veckor. Riktigt uppspelt! Första gången på två år som jag träffar släkt och vänner. Mamma och pappa träffade senast jag i juni 2015, syster och bror augusti 2014. Bröllopet.

Även ska jag hålla mig till att springa 20 miles i veckan, så jag lär väl gå upp i ottan varje dag under sommaren. Springa, ta hand om hushållssysslor, ta en tupplur.

Journalen kommer att innehålla mina pass, tankar om USA, tankar om träning, livet i allmänhet, och recept.

Ha de!
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-10, 16:41   #5
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Sprang mina fyra miles igår eftermiddag. Halvvägs, alltså när jag sprang förbi skolan, bestämde sig min kropp för att ta toapaus. Detta två fullkomligt dugliga toabesök tidigare. Tacksamt nog var skolgymmet befolkat och en elev släppte in mig.
Den andra halvan gick bättre, fast det var nog en 22 grader ute. På tok för varmt för att springa.

Sprang även imorse, helt utan toabesök. Spanade in bajamajjor vid löpbanan och tennisplanen. Bra att veta var möjlighet till avlastning finns när nöden kallar.
I övrigt var det drygt att springa. Först var sängen så go och varm, sedan tog det evigheter att värma upp, sedan kunde jag helt enkelt inte sätta andningen, och som grädde på moset hade jag håll i typ två kilometer.
Sedan var det så kallt att jag tappade känseln i hela framsidan av kroppen efter halva rundan. Dock var andra halvan i strålande solsken vilket kändes helt fantastiskt!

Efter skolan tänker jag bannemig ta en tupplur >

F.ö. är det fantastiskt hur mäktigt avfall kan vara. Det sätter perspektiv på vardagen. Jäkla skit! 8D

Ha de!
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer

Senast redigerad av Sohlsken den 2016-05-10 klockan 16:44.
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-11, 17:03   #6
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Sprang mina fyra miles i morse. Trögt med andningen igen, dock bättre än igår. Första gången jag sprungit tre dagar i rad. Benen är rätt trötta. Två dagar till, kära ben. Två dagar. 12/20 miles.

Insåg i morse att jag inte längre gillar att ha musik i öronen när jag springer. För ett par år sedan kunde jag inte springa utan musik, nu är det tvärtom.

Annars händer det inte så mycket.

Ha de!
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-11, 17:59   #7
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Försöker för närvarande planera mina löprundor i Örebro. Hittar inga på 6.5 km som känns lockande i nuläget. Brukade springa 5km i Örebro men det räcker inte. Har USÖ som utgångspunkt. Borde kunna hitta en runda i Oset som är lång nog och tillräckligt utmanande.

Har även räknat på hur mycket jag förbränner. Den takt jag håller, gentemot min vikt, landar på ungefär 480kcal per löprunda. Dock förutsätter de flesta modellerna att man joggar på plan mark.

I nedförsbacke ska man bränna ungefär 70%, och i uppförsbacke ungefär 130%. I och med att jag kan öka takten rejält nedför, och håller ungefär samma takt uppför, så undrar jag var sanningen faktiskt ligger.

500-600 kanske?
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-12, 17:09   #8
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Satte äntligen andnigen imorse. 16/20 miles avklarade.

Har inte bajsat sedan i förrgår. Störigt.

Ha de!
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-13, 16:53   #9
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Mitt matsmältningssystem lossade äntligen. Känns bättre att inte vara så full i skit.

20 miles avklarade. De sista fyra var djävlgt kyliga. Min telefon hävdade 12 grader varmt, vilket måste ha gällt någon gång igårkväll. Typ 4 grader mötte mig i korta löparshortsen istället för trekvartstights.

Mina knän var rätt förbannade på mig. Annars gick det bra. Andningen satt, och inte ens den branta backen har givit mig håll sedan i fredags. Följt rådet i löpartråden att sakta ner och hålla normal andning, och det har gjort underverk.

Övriga funderingar:

Det var ingen som berättade för mig att det finns underhållande nackdelar med att ha en smal midja och bli mer deffad i allmänhet gällande mellangärdet.
Full urinblåsa? Då ser det ut som att jag skaffat barn med vattenflaskan. Jag kan bokstavligt talat se vad som pågår.
Inte bajsat på ett tag? Helt klart inte lika slank som vanligt.
Gasig? Lägger på minst fem centimenter på magen.
Pms? Samma som gasig. Hjälper inte så mycket att maken säger att jag ser temporärt knubbig ut. Han är den enda människan i världen som törs säga så. Sann kärlek, yo.

Ska bli skönt att vila i helgen. Sedan blir jag nog ännu mer pepp på att dra ut på morgonrundan!

Ha de!
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-14, 19:28   #10
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Började på 79kg (vad jag vet). Vägde mig idag (efter frukost och toabesök, men med blött hår) och vågen sa 77.3kg!

Woot för fan! FRAMSTEG!
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-16, 16:27   #11
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Sitter och ångrar mig bittert att jag valde mer sömn + eftermiddagsrunda istället för att ha sprungit i morse. Skit skit skit skit jag är så omotiverad.

Omotiverad och trött hade jag nog varit ändå, men nu är jag missnöjd också. Har sovit rätt djävligt sista tre nätterna, inatt var inget undantag. Trodde att en timmes sömn skulle göra någon skillnad.

Bitter och omotiverad.

Andra veckan på 20miles, av vilka fyra blir sprungna efter jobbet idag.

Två fulla veckor, en fyradagars vecka, och sedan tentavecka. Avslutning.

Jag vet att jag bara känner mig allmänt trött och bitter idag. Vill kura ihop mig hemma med min enorma alligatormjukis (man är ALDRIG för gammal för mjukdjur av rätt sort) efter jobbet men istället ska jag ut och springa. Nej, rättar mig, vill hellre kura ihop mig med min enorma alligatormjukis än att jobba.

Första året som lärarinna: nästan över.

Ha de!
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-16, 23:45   #12
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Huvudvärk i största allmänhet och solen är oförskämd nog att vara närvarande. Fortfarande bitter idag. Hoppas innerligt att det blåser kallt, annars vet jag inte hur det går.

Rolig dag i övrigt. Den har gått riktigt bra.

Springa om en halvtimme. Dyng.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-17, 16:40   #13
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Blev ingen runda igår. Det blev ibuprofen och tupplur i mörkt rum.

Kände på asfalten när jag gick hem från jobbet, hade inte pallat värmen ändå. Hade huvudvärk, kroppen värkte, kände mig allmänt kass... pollenallergin som dödade världen.

I morse var rundan helt okej. Svårt med andningen, men jag har liksom förlikat mig med det. Kallt till en början, väldigt kallt, men det gick ju bra ändå.

Om det är molnigt efter skolan innan fredag tänker jag prova att köra en dag med två pass. Vill helst inte springa på lördag.

Moln + eftermiddag = sällsynt så vi får se vad som händer.

Mest ser jag fram emot att ta tupplurar i sommar.

Ha de!
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-17, 23:51   #14
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Magen har inte slutat kurra en sekund sedan... en halvtimme efter frukost typ. Den tog inte paus efter morgonfikat, inte heller efter lunch eller eftermiddagsfikat.

Då lär jag väl ligg rätt till iaf. Bleh.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-18, 06:28   #15
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
I teori ska det vara molnigt imorgon eftermiddag, eller åtminstone på torsdag eftermiddag.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)