Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-22, 22:35   #676
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Löpning 22/11

Löpband idag. Totalt cirka 7km skiftande mellan 4:30 och 5:15, ratio cirka 2:1.

Jag kommer boka tid hos Fredrik Zillén för att få en grundkurs i löpteknik, men läste igenom några av hans instruktioner för andra nybörjare. Bestämde mig sen för att applicera generella principerna på mitt eget löpsteg, och märkte faktiskt en positiv skillnad.

Det är intressant just hur många detaljer man inte ens funderar på: avslappningen från knä till tår; hur foten rör sig från steg till steg; hur snabb stegfrekvens man måste ha, och att känslan ska vara att man faller framåt och hela tiden fångar sig själv. Alla dessa smågrejer gjorde direkt att det kändes lite bättre och lättare, även på min tävlingsfart. Nackdelen nu när man introducerar ändringar i löpformen är att benen fort blir trötta, så det blev intervaller på 1km eller 2km.

Tråkigt med löpband, men kul med lite ändring.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 22:04   #677
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Gymträning 23/11

Tråkpass. Trött kropp.

Diverse ryckövningar med toppvikt på 40kg.

Explosiv frontböj

5x40kg
5x40kg
5x40kg

Otroligt trött i kroppen, så valde att inte gå tyngre.

Stångrodd

10x40kg
8x60kg

Orkade inte mer. Fick olustig känsla i sätet.

Hantelrodd

12+12x26kg
12+12x30kg
12+12x30kg

Gick bättre här. Behövde stödet från en bänk.

Pull-ups + kabelflyes

6+12x15kg
6+12x15kg
12x15kg

Reverse flyes

12x7kg
12x7kg
12x7kg

10st lateral raises

Horisontal row

10st
6st false grip + 8st normalt
10st

Vadpress i benpressen

12x60kg
12x60kg
12x60kg

Får en oskön stretch-effekt av nervpåverkan i båda benen. Verkligen så att det strålar från häl till arsle under varje repetition.

Hängande benlyft

10st(?)
10st(?)

Slut.

Summering: I vanlig ordning är torsdagar dödsdömda från början. Det handlar bara om att ta sig igenom passet, ackumulera någon form av volym, och inte avsluta för tidigt.

Kanske dags att börja filma snart?

Senast redigerad av Rahf den 2017-11-23 klockan 22:06.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 22:08   #678
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Har för övrigt planer på att införskaffa ett par trailskor och börja träna det lite smått under våren. Ögonen ligger just nu på dessa, Inov-8 Terraclaw 250. Åsikterna verkar falla ungefär som jag skulle vilja.



Utöver det har ett par butiker satt ned priset på Garmin Forerunner 235 till 1999:- vilket är rimligt för en pulsklocka som jag hittills inte hört ett ont ord om.


Senast redigerad av Rahf den 2017-11-23 klockan 22:12.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 23:04   #679
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Välkommen in i trailvärlden! Där kommer du trivas.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 12:16   #680
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Snyggt krigat på senaste passet! Starkt gjort att ta dig igenom ett så pass redigt pass när du är så trött.

Garmin är fina grejer. Har haft en klocka+pulsband i ~2 år, inte bråkat en enda sekund.

P.S. Garmin F 235 går nu för 1695 på Team Sportias online shop. D.S.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 22:07   #681
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Välkommen in i trailvärlden! Där kommer du trivas.
Tror det, jag också. Målsättningen är inte någon ultra ännu, men däremot ska jag ta mig från Bjästa till Örnsköldsvik (cirka 15-17km) via stigar och leder i sommar. Samtidigt ska kroppsvikten vara runt 75kg och kroppsfett nere på 10-12%.

Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Snyggt krigat på senaste passet! Starkt gjort att ta dig igenom ett så pass redigt pass när du är så trött.

Garmin är fina grejer. Har haft en klocka+pulsband i ~2 år, inte bråkat en enda sekund.

P.S. Garmin F 235 går nu för 1695 på Team Sportias online shop. D.S.
Jag missade Team Sportia. Den tog slut snabbt! Men däremot lyckades jag snappa hem en för 1799:- på löparshop.se (som är nästan helt på norska...)

Hoppas bli nöjd med denna. Jag kommer inte riktigt överens med pulsband efter Hässelbyloppet.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-24, 22:17   #682
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Status:

Välbehövlig vilodag. Verkligen nyttig och givande för kropp och själ. Jag har verkligen känt enorm värk i varierande delar av kroppen, särskilt vaderna. Trappor har varit jobbiga och det allmänna humöret har varit lågt. Imorgon är det jobb. Skulle egentligen ha kört söndag, men blev nekad. Vi får se vad de olyckligt blåögda cheferna säger när folk oundvikligen sjukar sig.

Nåja. Hur botar man då lågt humör när träning inte finns tillgängligt? Jävligt mycket shopping! Herregud... Jag måste ha handlat för 6000:- vilket motsvarar en ansenlig del av min lilla skitinkomst. Skor, julklappar, pulsklocka, löpartights, kompressionsstrumpor, osv. Vi får hoppas det kommer igen under jul.

Helgplanen: kortare löpning på lördagskvällen med ytterligare applicering av nya löpsteget. På söndagsmorgonen blir det distanslöpning genom Stockholm, och sen gymträning på söndagseftermiddagen.

Höpp!
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-25, 20:07   #683
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Kvällslöpning 25/11

Dagens pass skulle köras på känn... vilket innebar ett 5km race efter uppvärmning. Helt plötsligt bara satte jag iväg, testandes det nya löpsteget som jag nu aktivt övar på. Snabbare stegfrekvens, avslappnade fötter och skenben, samt den kroppsliga känslan av att falla framåt hela tiden. Lite osis bara att man inte har pannlampa.

Jäklar vad intressant att löpa vanliga sträckan i totalt mörker. Djurgårdens vandringsstråk har lampor och lyktor, men de tänds inte förrän man är inom 5 meter, och slocknar sen lika snabbt. Alltså är hela ens förlängda personliga bubbla upplyst, medan allting utanför den ljuskäglan är i fullständig svärta. Det är fascinerande, särskilt när jag fick en löpare framför. Vi båda sprang i ett tryggt ljus som hela tiden flimrade till framför oss, men mellan det kunde vilket mörkerväsen som helst existera.

Sluttid på mina 5km var runt 22 minuter, vilket känns grymt för att vara ett spontant pass. Nedjogg och uppvärmning förlängde sträckan till lite över 7km. Totaltid 35 minuter.

Tankar: Denna totalt 7 kilometer långa sträcka jag nu med lätthet lubbar omkring var alltså riktigt jobbigt att bara ta sig runt för några månader sen. Det är ändå ett riktigt skönt kvitto. En motivationsboost som heter duga.

Om nu bara vaderna och fotsulorna kunde ömma lite mindre så...
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-25, 20:25   #684
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Raskt sprunget!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-26, 21:56   #685
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Trött Gymträning 26/11

Muskelryck + press i sitt.

Upp till 30kg på pressen, vilken kändes lättare än normalt.
Upp till 3x40kg på muskelryck, vilka drog lite väl i axlarnas mjukdelar mot slutet.

Ryck

???x40kg
2x50kg
2x50kg
1+0x50kg
2x55kg
1+0x55kg
2x55kg
2x55kg
1x60kg
0x60kg
1x60kg
0x60kg
OTM:
1x60kg
1x60kg
1x60kg
0+1x60kg
0+1x60kg
1x60kg

Så otroligt trött. Verkligen helt slut i huvudet och kroppen. Jobbet har tärt enormt, både fysiskt och psykiskt.

Ryckdrag

4x65kg
4x65kg
4x65kg

Kändes dåligt och trycklöst. Gäspade om vartannat och ville inte stanna kvar.

Marklyft

5x50kg
Stopp

Nej. Nej, ingen marklyft idag. Ischias vibrerar och bränner i högerbenet, ända sen första knäböjen under uppvärmning.

Pull-ups, double unders, GHD sit-ups

10st + ??? + 15st
12st + ???
12st + ???

Vacklade nästan mellan stationerna. Dimmig blick.

Ryggextensions

15st
15x5kg
15x5kg

Sen en massa hängande benlyft osv.

Summering:

Väldigt trött igen. Verkligen slutkörd av mitt fysiska arbete, och passet fick lida enormt. Nu är det fyra dagar till av arbete innan man via arbetstidslagen får långhelg. Just nu känns det drygt som tusan, och en mild utmattningsdepression ligger som ett töcken

Trött på denna ischias också. Kan den aldrig bara bli permanent bra?

Senast redigerad av Rahf den 2017-11-26 klockan 22:04.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-28, 22:23   #686
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Gymträning 28/11

Stöt

3x50kg
2x60kg
2x60kg
2x70kg
2x80kg
1x90kg

2x90kg

Simulering: EMOM med vila

1x90kg
1x90kg

vila

1x90kg
1x90kg efterpress på överstöt

vila

1x90kg
1x90kg

vila

1x90kg
1x90kg

vila

1x90kg
1x90kg missad överstöt.

Tanken här var då att göra en liten tävlingssimulering där man tvingas till ett andra försök efter miss. Eftersom 90kg är exakt 90% av max så klarar jag inte av att bibehålla bra kvalitet på dubletter, och singlar känns för tråkigt. Alltså blev det 2 stötar på varje hel minut, och sen 2 minuter vila emellan.

Kroppen kändes fräsch och fin idag. Vändningarna kunde suttit bättre, men samtidigt är det trots allt 90% av max.

Knäböj

2x60kg
2x80kg
2x90kg
1x95kg
13x100kg

Dö. Jag vill dö. Jag vill kunna ta lös mina ben likt proteser, och sen kasta iväg dem tills den fruktansvärda känslan av utmattad bål släpper.

Vid sjunde repetitionen började jag dregla ofrivilligt.

Vid nionde började högerbenet skälva, likt en sexuellt frustrerad tonåring med rastlösa lår.

Vid tolfte repetitionen stod tiden stilla och hela kroppen vibrerade.

På trettonde repetitionen blixtrade det för ögonen. Jag skulle lätt kunnat klämma in en hel romans lästid i den evighet som uppstod mellan bottenläge och utlåsning. (Här fick jag även ge mig utan passare.)

Det tog fem minuter innan andning och puls var tillbaka på normal nivå.

Militärpress

10x40kg
10x40kg

Press bakom nacke

10x30kg + 1 muskelryck
8x30kg + 3 muskelryck
6x30kg + 3 muskelryck

Pümp deluxe.

Bat wing flyes

15x12kg
15x12kg
15x16kg

Jahopp. Det blir till att köra denna tyngre nästa gång. 16kg kändes lagom.

Lutande hantelpress

10x24kg
10x24kg
10x24kg

Kul med lite hantelpress som omväxling! Gav mig dock tidigt då axlarna var rätt möra vid det här laget.

Lårcurl

15x15kg
15x15kg
15x20kg

Pump igen.

Massa mag- och bålövningar

Sen lite stretch och hemgång.

Summering: Skönt med ett bra pass igen. Huvudet behövde det.

Verkligen kul att stöten går framåt, och att kroppen tål den volymen på en sån intensitet. Min överstöt behöver jobbas på, men allmänt kändes det bra idag.

Min plan nu är löpning imorgon och vila på torsdag, för att sen kanske köra dubbelpass på fredag.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-28, 22:33   #687
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Dat böj tho!! Visst är det härligt med amraps <3

Jag upplever det som "lättare" psykiskt att dela upp amrapsen i "sektioner" eller typ sets i själva settet när man räknar repsen. "Delmål" kanske är bättre beskrivet.

Typ på min 100x21, så räknade jag 12345, 12345, 12345, 12345 ..ÅSSÅ EN TILL..!!



Det är någonting med att tänka "nu gör jag mer än tio reps" som bara gör allting så jävla jobbigt lol
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-29, 11:15   #688
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Bra tid på femman där och det är surrealistiskt överlag att springa med pannlampa tycker jag. Även i områden man känner till så blir allt förvrängt. Bra mål överlag! Börjar nästan tro att du är på väg att bli en riktig löpare
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-29, 17:11   #689
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Dat böj tho!! Visst är det härligt med amraps <3

Jag upplever det som "lättare" psykiskt att dela upp amrapsen i "sektioner" eller typ sets i själva settet när man räknar repsen. "Delmål" kanske är bättre beskrivet.

Typ på min 100x21, så räknade jag 12345, 12345, 12345, 12345 ..ÅSSÅ EN TILL..!!



Det är någonting med att tänka "nu gör jag mer än tio reps" som bara gör allting så jävla jobbigt lol
Duder, jag tycker det är skitjobbigt efter tredje. För mig kommer ilskan och rädslan på samma gång. Finns det passare kan jag hålla rädslan i schack, men utan vill jag dumpa, och det går sämre på just mitt gym.

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Bra tid på femman där och det är surrealistiskt överlag att springa med pannlampa tycker jag. Även i områden man känner till så blir allt förvrängt. Bra mål överlag! Börjar nästan tro att du är på väg att bli en riktig löpare
Definiera en "riktig löpare". För om det innefattar de känslor du skriver om blir jag lite osäker.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-29, 17:38   #690
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Duder, jag tycker det är skitjobbigt efter tredje. För mig kommer ilskan och rädslan på samma gång. Finns det passare kan jag hålla rädslan i schack, men utan vill jag dumpa, och det går sämre på just mitt gym

Då vill jag ge dig en stor eloge till den oerhört kämpiga prestationen!! Riktigt bra jobbat! *bow*




Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)