Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-21, 21:15   #16
Jonte08
Registered User
 
Jonte08s avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 62
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Jag promenerar till jobbet halv 8 dagligen och får solljus osv därifrån, sedan är jag ute mestadels på jobbet. Kan inte produktionen ske via annat än tillskott eller solljus dvs mat? Fick nyligen reda på via min läkare att dem hade testat mina D vitamin nivåer i vintras 2017, längesen ja. Visade sig att jag hade bra värden även då, fastän jag inte tog tillskott. Konstigt måste jag säga, jag borde ha sämre värden kan man tycka i och med min etnicitet, nu är jag bara lite mer orolig att jag inte får i mig tillräckligt då jag övergått till vegetariansk kost. Kanske dags att öka intag av mjölk och ägg ännu mer?
Då får du nog med solljus för att sätta dygnsrytmen som sagt.
Du kan aldrig få motsvarande dina nämnda nivåer av D-vit genom föda om du inte suger i dig rätt mkt torskleverolja och det skulle jag avråda ifrån.
Tänk på att 30 min i solen en fin sommardag i badshorts så får du ca 10000IE sen så mättas produktionen även om du solar längre men ungefär mellan Okt och Mars är det snudd på noll.

Högt D-vitaminintag tömmer Mg i kroppen och just låga nivåer av magnesium är ju känt som en orsak till insomnia m.m. Träning ökar ju omsättningen av mg även den så kanske 1+1=?

För sömn sägs magnesium threonate vara bäst men sök på Google får du säkert mer svar.
Jag ser ingen annan direkt koppling till Vit-D än det jag nämnt men för sömnbesvär generellt finns det ju annat att prova.
Jonte08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-21, 22:13   #17
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av Jonte08 Visa inlägg
Då får du nog med solljus för att sätta dygnsrytmen som sagt.
Du kan aldrig få motsvarande dina nämnda nivåer av D-vit genom föda om du inte suger i dig rätt mkt torskleverolja och det skulle jag avråda ifrån.
Tänk på att 30 min i solen en fin sommardag i badshorts så får du ca 10000IE sen så mättas produktionen även om du solar längre men ungefär mellan Okt och Mars är det snudd på noll.

Högt D-vitaminintag tömmer Mg i kroppen och just låga nivåer av magnesium är ju känt som en orsak till insomnia m.m. Träning ökar ju omsättningen av mg även den så kanske 1+1=?

För sömn sägs magnesium threonate vara bäst men sök på Google får du säkert mer svar.
Jag ser ingen annan direkt koppling till Vit-D än det jag nämnt men för sömnbesvär generellt finns det ju annat att prova.
Magnesium tar jag! Nu är jag bara i ett dilemma när jag inte kan ta tillskott av D-vitamin när jag troligtvis lär behöva det under det mörkare året, såfort jag börjar så ligger jag vaken om nätterna, vare sig intag morgon eller kväll, det är hysteriskt, jag blev ju trots allt piggare på det, men att man ska behöva vara så pigg att man inte sover, det är absurt. Läst på reddit forum om andra som faktiskt fått samma problem, en youtuber som nämnt att han dessutom råkade ut för samma sak. Komiskt när andra upplever bättre sömn av mer D-vitamin, men vice versa är ju ytterst ytterst ovanligt kan jag tänka mig.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-25, 14:27   #18
Anomali
Registered User
 
Anomalis avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 21
Vill rekommendera alla D-vitamin intresserade att kika på följande klipp.
https://www.youtube.com/watch?v=llY-orZGjQA

Just nu kör jag på Holistic D3-vitamin 2000 IE vilket jag tycker fungerar bra!
Anomali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-03, 20:18   #19
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Jag kom precis på att jag hade en period när jag dietade mars månad för några år sedan. Jag var uppe runt 6 tiden för att powerwalka si sådär en timme. Under denna period tog jag också D vitamin 5000 IU, en kapsel dagligen. Då hade jag inte insomnia och sov som en stock. Men nu finns ju knappt dagsljus att hämta, det blir svårt att reglera melatoninproduktionen därav på samma sätt som när jsg fick solljus och hade goda sömnrutiner och en balanserad dagsrytm. Hur gör ni?
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-06, 19:45   #20
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Intressant att Livsmedelverket uppdaterat sin sida med följande text:

Citat:
D-vitamin och covid-19
D-vitaminstatus kan ha betydelse för mottagligheten för luftvägsinfektioner, men om D-vitaminbrist påverkar risken för att smittas eller få allvarliga komplikationer av covid-19 finns det idag inte tillräckligt med kunskap om (SACN: Nutrition and immune function in relation to COVID-19).
tomten1 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-26, 23:38   #21
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Fungerar det lika bra att ta 5000 ui på måndag och torsdag som att ta 2000, mån,tis,ons,tors,fre?
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-01, 12:12   #22
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Fungerar det lika bra att ta 5000 ui på måndag och torsdag som att ta 2000, mån,tis,ons,tors,fre?
Ja. Sannolikt väldigt liten skillnad. Kör själv ett 3-dagar i veckan dos schema.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-01, 12:29   #23
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Ja. Sannolikt väldigt liten skillnad. Kör själv ett 3-dagar i veckan dos schema.
Tackar
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-02, 22:58   #24
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
https://scitechdaily.com/study-finds...vanced-cancer/
tomten1 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 08:18   #25
stargate
jag älskar min kropp
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 143
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
intressant. Känns dock lite som att BMI påverkar mer än d-vitamin i slutändan?
stargate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-26, 19:00   #26
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Jag såg att ICAs kvarg innehåller D-vitamin. Är det tillsatt d-vitamin eller naturligt förekommande i kvargen? För varken Arlas kvarg eller Lindahls kvarg har d-vitamin i innehållsförteckningen.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-26, 20:21   #27
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Jag såg att ICAs kvarg innehåller D-vitamin. Är det tillsatt d-vitamin eller naturligt förekommande i kvargen? För varken Arlas kvarg eller Lindahls kvarg har d-vitamin i innehållsförteckningen.
Står ju under ingredienserna att det är tillsatt?

Ingredienser: Högpastöriserad MJÖLK*, syrningskultur, mjölkkoagulerande enzym (mikrobiellt), vitamin D. *Ursprung Sverige.
tomten1 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-26, 20:43   #28
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Jag såg att ICAs kvarg innehåller D-vitamin. Är det tillsatt d-vitamin eller naturligt förekommande i kvargen? För varken Arlas kvarg eller Lindahls kvarg har d-vitamin i innehållsförteckningen.
Tillsätter man inte d-vitamin i typ mjölk?
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-27, 17:46   #29
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Du får skilja på mjölk som tillverkas till oss konsumenter och mjölk som är råvara till kvarg, keso, ost etc.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-29, 07:13   #30
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Vitamin D + magnesium = sant?

https://kurera.se/glom-inte-ditt-mag...Wfi1s.facebook
tomten1 är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)