Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-02-10, 19:34   #16
David_wigren
Registered User

David_wigrens avatar

Reg.datum: Apr 2009
Under de senaste somrarna brukar jag löpträna helt barfota i skogen. Man kunde bli lite öm i början men man vänjer sig ganska fort. Förstås med framfotalöpning. Det kändes som alla ”mikro-pareringar” vid varje fotinsättning stärkte upp fötterna och anklarna från alla vinklar. Förra sommaren gick det till och med bra att träna sprint barfota. Jag tror dock inte det är en bra idé om man springer med hälisättning, då lär man stampa sönder hälarna ganska fort.
David_wigren är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 20:50   #17
oren
Registered User

Reg.datum: Aug 2017
Jag har sprungit med barfotaskor i åtta år. Som nämnt här, börja mycket kort, jag tänker en km, max två, och trappa upp långsamt. Detta blir ju så kort att jag skulle lagt det som ett extra pass utöver ditt program, eller som uppvärmning.

När det gäller skor så hade jag Merrell förut, men de passade inte mina fötter så bra. Bästa jag har haft är New Balance, men de är svåra att få tag på. Merrell trail glove är ju också för trail och är lite grövre i mönster och sula, så om du ska springa mycket asfalt eller inomhus skulle jag valt ett annat par. Som vanligt med skor, prova och tänk på hur du vill använda dem!
oren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 21:00   #18
ozzian
Registered User

Reg.datum: Feb 2017
Citat:
Ursprungligen postat av oren Visa inlägg
Jag har sprungit med barfotaskor i åtta år. Som nämnt här, börja mycket kort, jag tänker en km, max två, och trappa upp långsamt. Detta blir ju så kort att jag skulle lagt det som ett extra pass utöver ditt program, eller som uppvärmning.

När det gäller skor så hade jag Merrell förut, men de passade inte mina fötter så bra. Bästa jag har haft är New Balance, men de är svåra att få tag på. Merrell trail glove är ju också för trail och är lite grövre i mönster och sula, så om du ska springa mycket asfalt eller inomhus skulle jag valt ett annat par. Som vanligt med skor, prova och tänk på hur du vill använda dem!
vad var det som inte passade med merrell, breda smala eller vad?

Jo det blir löpband nu men så fort snön smälter blir det terräng!
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 03:31   #19
svenbanan
Registered User

svenbanans avatar

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av oren Visa inlägg

Jogga ned barfota en kilometer på nån större gräsmatta (typ fotbollsplan eller park) efter ett kvalitetspass är jävligt najs!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 08:42   #20
sjövärdig
Registered User

sjövärdigs avatar

Reg.datum: Jan 2019
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg

Jag tycker barfotalöpning på snö funkar utmärkt!
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 10:08   #21
oren
Registered User

Reg.datum: Aug 2017
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg

Det var längesen, så jag är osäker, men jag tror att de var för smala i framfot vid trampdynan.
oren är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:57.