Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-15, 14:48   #1
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Optimala setvilan = när pulsen når vilopuls igen?

Finns det studier på där man först tagit vad vilopulsen är hos dem och sedan fick en andel träna och vila efter varje set tills de nått vilopulsen igen medan andra fick vila kortare innan de fick köra nästa set?

Dvs., finns det studier på som visar att optimal setvila är när individen nått sin vilopuls igen vilket betyder att setvilan är individuell men oxå att den går att känna igen hos sig själv. Eller är vilopulsen en myt i styrketräningssammanhang?

EDIT: Jag frågar för jag själv väntar på min vilopuls mellan sets som ett sätt att veta hur länge jag ska vila istället för att behöva ta tid på det hela.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 15:16   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag tror inte pulsen i princip alls korrelerar med hurpass utvilad/trött muskeln är under ett styrkepass.

Dvs du kan varken mäta hur trött muskeln är genom att kolla pulsen direkt efter setet, och du kan inte mäta hur bra återhämtad muskeln blivit genom att ha koll på pulsen minuterna efter avslutat set.

Ifall du efter varje set direkt sätter dig på en stol och inväntar "rätt puls" så kanske du kan få lite mer nytta av att göra på detta sätt. Dvs eftersom din puls kommer variera med typ 20bpm beroende på om du står upp eller sitter ner, eller går omkring etc så behöver du standardisera hur vilan ser ut.

Men det räcker nog bara en liten liten bit på vägen att göra den typen av standardisering.

Du kommer ju ha högre puls efter ett set med många reps (och lite lägre vikt) än ett med tyngre vikt och färre repetitioner. Dvs det kommer gå fortare att komma ner till "vilopuls" efter det tyngre setet, fast du egentligen behöver mer vila. Så du kommer nog ändå behöva justera vilan utifrån vilken typ av set du just genomfört.

Dessutom kommer du få olika typ av pulssvar från olika typer av övningar. Så du behöver nog justera vilan även utifrån vilken övning du kört.

Jag antar att syftet är att kunna förenkla hurpass mycket setvila du ska köra så du slipper fundera och bara kan titta på pulsklockan och när det är dags igen?

Men med tanke på ovanstående så tror jag det bara är att glömma. Det blir nog snarare mer komplicerat att försöka dra några slutsatser utifrån pulsen.

Men jag har ingen aning om vad eventuell forskning säger, så kanske finns det nåt jag missat här.

Vad jag däremot vet är att det inte går (lika bra som under ett löppass) att mäta pulsen under ett styrkepass och räkna ut kaloriförbrukningen utifrån detta. Dvs styrketräningens energiförbrukning korrelerar inte så bra med pulsen.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-01-15 klockan 15:17.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 17:06   #3
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 733
Jag brukar köra när det känns bra i kroppen igen bara. Orkar inte ens tänka på vad som är optimalt för lär spela så liten roll så länge man inte gör något helt knasigt.
__________________
Journalen
CalleP är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)