Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-07-30, 12:44   #1
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Stora klättertråden

Verkar ha varit flera klättrare som gett sig till känna på senaste tiden, så här har vi ett mysigt litet krypin.

Själv så har jag väl hållit på till och från i kanske 4 år och börjat ta upp det lite mer regelbundet nu igen.

Minns fortfarande när jag tyckte att klättring inte var en materialsport och att det dög alldeles utmärkt att klättra i joggingskor
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-30, 14:29   #2
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Fint initiativ. Klättrar 2-3ggr i veckan med regelbundna svackor då det blir 1 gång istället Hoppas på att hålla det uppe resten av livet, det är verkligen en fantastisk sport!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-30, 16:40   #3
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Fint initiativ. Klättrar 2-3ggr i veckan med regelbundna svackor då det blir 1 gång istället Hoppas på att hålla det uppe resten av livet, det är verkligen en fantastisk sport!
Tyvärr klättrar jag bara 1-3 ggr i månaden nu, bor lite för långt bort och har lite för många intressen. Längtar tillbaka till tiden då jag körde 2-3 ggr i veckan
Men tror att det ska byggas en klätterhall ganska nära mig inom 1-2 år, så jag är hoppfull!

Håller mig i princip enbart till bouldering också.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-30, 17:19   #4
Elbaba
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 65
Jepp fantastisk sport! Förutom att själva klättrandet är så kul, finns så många delar att utveckla, teknik, styrka, rörlighet osv. Klättrat lite drygt 1 år och känner att klättring (och löpning) är något jag vill hålla igång med så länge kroppen tillåter.

Själv är jag bortskämd med både bra inom- och utomhusklättring hyfsat nära. Hoppas de får upp klätterhallen bob90
Elbaba är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-30, 18:23   #5
Loka
Lurker!
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 109
Klättring är bland det bästa man kan syssla med.
Kört aktivt i 9 år, med några mindre avbrott. 3 dagar i veckan.
Loka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-31, 18:57   #6
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Var och bouldra idag, fasen vad dålig jag är på slopers
Någon som har tips på att bli bättre?

Handlar det om att "suga fast" handen på greppet eller måste man helt enkelt sluta vara så jäkla svag?
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-31, 19:24   #7
Loka
Lurker!
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 109
Slopers idag med värme och luftfuktighet är inte lätt.

Greppstyrka som behövs som alla andra grepp men även starka handleder. Men framförallt det grepp som kräver bäst förhållanden. Åk dit igen när det är 10-15 grader och snustorrt i höst.
Loka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-31, 19:59   #8
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Loka Visa inlägg
Slopers idag med värme och luftfuktighet är inte lätt.

Greppstyrka som behövs som alla andra grepp men även starka handleder. Men framförallt det grepp som kräver bäst förhållanden. Åk dit igen när det är 10-15 grader och snustorrt i höst.
Mjo var lite svettig och att jag inte hade magnesium med mig hjälpte inte heller
Visst är slopers lättare på vintern, men det är ändå en svag länk för mig
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-02, 10:37   #9
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Är på Öland och vill köra utomhusklättring men vi har ingen utrustning med oss. Kalmars klättersällskap verkar ha sommaruppehåll, finns det ngn annan man kan kontakta för att hyra ut utrustning? Är i Byerum.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-02, 20:25   #10
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Är på Öland och vill köra utomhusklättring men vi har ingen utrustning med oss. Kalmars klättersällskap verkar ha sommaruppehåll, finns det ngn annan man kan kontakta för att hyra ut utrustning? Är i Byerum.
Prova http://home.swipnet.se/olandsklatterklubb/ eller borgholms sporthall.

Ingen egen erfarenhet, men min googlefu är stark

Edit: Såg att byerum var på "fastlandet", men kan ju vara värt att prova ett telefonsamtal åtminstone.

Senast redigerad av Bob90 den 2016-08-02 klockan 20:27.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-03, 08:25   #11
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Klättercentret i Akalla är väldigt fräscht och fint, stora lokaler med mycket ljus och höga väggar. Fantastisk klättring helt enkelt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg klattra.jpg (99.1 KB, 14 visningar)
Filtyp: jpg klattra2.jpg (52.4 KB, 13 visningar)
Filtyp: jpg klattra3.jpg (229.7 KB, 14 visningar)
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 14:50   #12
Kryss
Fortfarande ofyndig
 
Krysss avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Sollentuna
Inlägg: 504
Kul tråd! Klättar 2ggr i veckan sen i vintras, längesen jag var så regelbunden med träning som nu. Klättrar bara inomhus på högvägg och bouldering, blir nog att prova på utomhus nästa sommar.

Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Klättercentret i Akalla är väldigt fräscht och fint, stora lokaler med mycket ljus och höga väggar. Fantastisk klättring helt enkelt.
Läckert! Lurade på att gå på invigningen men var krasslig. Tränar på karbin vanligtvis men detta är väldigt bra läge för mig, blir nog klippkort där i alla fall för lite omväxling.
Kryss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 10:51   #13
Elbaba
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 65
Citat:
Ursprungligen postat av Kryss Visa inlägg
Kul tråd! Klättar 2ggr i veckan sen i vintras, längesen jag var så regelbunden med träning som nu. Klättrar bara inomhus på högvägg och bouldering, blir nog att prova på utomhus nästa sommar.



Läckert! Lurade på att gå på invigningen men var krasslig. Tränar på karbin vanligtvis men detta är väldigt bra läge för mig, blir nog klippkort där i alla fall för lite omväxling.
Såg lite från legends only. Det ser grymt ut där! Ni i shlm har ju riktigt fina anläggningar nu.
Elbaba är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 11:59   #14
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Elbaba Visa inlägg
Såg lite från legends only. Det ser grymt ut där! Ni i shlm har ju riktigt fina anläggningar nu.
Ja, klättercentret är ju nästan i världsklass. Karbin är riktigt bra, klätterverket tycker jag är lite sådär (det är så trångt vid boulderingdelarna) men har sin charm. Har stora förhoppningar på klätterverkets planerade lokal i "norra djurgårdsstaden" dock. Tror det ska bli klart 2018.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-30, 20:46   #15
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Ja, klättercentret är ju nästan i världsklass. Karbin är riktigt bra, klätterverket tycker jag är lite sådär (det är så trångt vid boulderingdelarna) men har sin charm. Har stora förhoppningar på klätterverkets planerade lokal i "norra djurgårdsstaden" dock. Tror det ska bli klart 2018.
Oooh. Jag klättrar nästan enbart på klätterverket just pga charmen (och många lite äldre klättrare som sitter på mkt kunskap) så det är kul att höra att de ska expandera. På höstkvällarna är växtvärken där extremt kännbar
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)