Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2003-10-24, 10:00   #1
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
rakning?

Tänkte inviga det nya forumet med en liten hårfråga. Hur gör ni som har lite tävlingserfarenhet med hårborttagningen? Räcker det att raka sig någon dag innan tävlingen?

Vore kul att höra erferenheter av vaxning också.
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-10-24, 10:25   #2
Jet
*** syd
 
Jets avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Södra Sverige
Inlägg: 2 520
Re: rakning?

Raka dig senast onsdag om du ska tävla på lördagen, annars riskerar du bli flammig i hyn är du målar dig, pga. att huden fortfarande är irriterad...


Citat:
Originally posted by spas
Tänkte inviga det nya forumet med en liten hårfråga. Hur gör ni som har lite tävlingserfarenhet med hårborttagningen? Räcker det att raka sig någon dag innan tävlingen?

Vore kul att höra erferenheter av vaxning också.
Jet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-10-24, 11:30   #3
Jarod
Kolozzeum Security
 
Jarods avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sverige
Inlägg: 8 292
Vaxning (på salong) testade jag förra sommaren...

Eftersom jag har ganska grov och tät hårväxt (två hår i samma hårsäck typ) så blev min hud ganska arg på mig... Vaxade bröst å mage och fick gå i runt en vecka efter det med alldeles röd-flammigt bröst med en massa irriterade hårsäckar (röda pluttar).
Dock när jag vaxat hemma, med Veet - så har det gått alldeles utmärkt... Kanske inte exakt samma goda resultat men tar man bara bort resten med en pincett så funkar det minst lika bra..

Mvh
__________________
Citat:
Stop trollin´
Jarod är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-10-24, 12:00   #4
tinus
Biffig.
 
tinuss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Sundsvall/Sundbyberg
Inlägg: 5 487
Citat:
Originally posted by Jarod
Vaxning (på salong) testade jag förra sommaren...

Eftersom jag har ganska grov och tät hårväxt (två hår i samma hårsäck typ) så blev min hud ganska arg på mig... Vaxade bröst å mage och fick gå i runt en vecka efter det med alldeles röd-flammigt bröst med en massa irriterade hårsäckar (röda pluttar).
Dock när jag vaxat hemma, med Veet - så har det gått alldeles utmärkt... Kanske inte exakt samma goda resultat men tar man bara bort resten med en pincett så funkar det minst lika bra..

Mvh
Huga vilken tur att man är tämligen hårfri och slipper sådant där
tinus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-10-24, 14:03   #5
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
LadyShawer + raklödder fungerar alldeles perfekt.
Raka dig onsdag eller senast torsdag ifall tävlingen är på lördagen. Huden blir irriterad.

Det tar mycket längre tid än man tror
Man tänker att det där kanske bara tar en timme men det tar säkert 2 - 2 1/2 timme innan man är klar. Ifall det skall bli bra utan skärsår.


Låt det gå någon dag så du ser ifall du glömt underarmens baksida, knävecket eller något annat dummt ställe.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-10-24, 14:08   #6
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Så den lilla stubb man får till lördagen spelar ingen roll då?

Är det bra att raka sig nån gång innan så huden vänjer sig lite?

Tack för svaren.
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-10-27, 15:00   #7
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Jag vet inte om det här är en seriös tråd, eller bara fjant, men för den händelse någon (fortfarande) verkligen vill ha ett tips så ...

Det gäller att börja tillräckligt långt innan tillfället då man vill vara snyggt hårlös (tävling, badstrand, whatever) så att man hinner med ett par rakningar. Det är nämligen betydligt svårare att avlägsna "lurv" än stubb, och även betydligt "ondare för huden" - det lär väl till stor del bero på att man måste gno så himla mycket för att få bort håret om man är pälsig att effekten snarast blir som om man skulle klia sig med osthyvel (aj). Lämpligt är kanske att börja en till två veckor innan tävling; tre rakningar lär vara lagom för att det skall se slätt och bra ut (man skall ju då naturligtvis inte låta det växa ut till varulvspäls mellan varje rakning, då är ju jobbet ogjort igen).
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-10-28, 13:49   #8
Action
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2002
Inlägg: 3 687
Citat:
Originally posted by tinus


Huga vilken tur att man är tämligen hårfri och slipper sådant där
Att tänka på är att alla små fjun även syns när man lagt på färgen och sänker helhetsintrycket på scen... Så i stort sett alla tjejer rakar sig.

Sen raklödder och en riktigt bra rakhyvel.. Inga engångshyvlar inte... kör med tex Gilett MachIII

Om man har mycket hår på ben så börja att dra bort det mesta med en trimmer... Sen kan man ju raka sig några ggr så minskar risken att man missat något..

Sen Tolkia.. självklart är tråden seriös...
__________________
--------------------------------------------------------
Action är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-10-29, 08:59   #9
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Att tänka på är att alla små fjun även syns när man lagt på färgen ...
Just precis, och just precis anledningen till att man bör se till att hinna med några rakningar innan den Stora Dagen - det är mycket lättare att verkligen få bort alltom "allt" är (kort) stubb och inte päls. Både snyggare och behagligare.

Gamla hederliga Gillette Sensor Excel funkar bra (med Gilletteblad - gjorde själv misstaget att köpa Konsums blåvita dito av modell som skulle passa till bla Sensor Excel; kändes som att raka sig med osthyvel ... här gäller nog tyvärr ett visst samband mellan pris och kvalitet), men det finns en grå hyvel av samma märke (okänd modellbeteckning) som är bättre. "Damrakhyvlar" är värdelösa, i alla fall de jag hittills stött på. Och jag borde ju ha genetiska förutsättningar för att gilla dem ...
Citat:
Sen Tolkia.. självklart är tråden seriös...
Okej; exsqueeze me, som man säger ... men det händer understundom att det är lite svårt att avgöra (särskilt om man stiger in i diskussionen sent ...). Hur nu det kan komma sig...?
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-10-29, 09:02   #10
tinus
Biffig.
 
tinuss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Sundsvall/Sundbyberg
Inlägg: 5 487
Citat:
Originally posted by Action


Att tänka på är att alla små fjun även syns när man lagt på färgen och sänker helhetsintrycket på scen... Så i stort sett alla tjejer rakar sig.

Sen raklödder och en riktigt bra rakhyvel.. Inga engångshyvlar inte... kör med tex Gilett MachIII

Om man har mycket hår på ben så börja att dra bort det mesta med en trimmer... Sen kan man ju raka sig några ggr så minskar risken att man missat något..

Sen Tolkia.. självklart är tråden seriös...
Ja du gubben då hör jag till de få som inte behöver göra det då..har knappt fjun..
tinus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-10-29, 09:12   #11
Action
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2002
Inlägg: 3 687
Citat:
Originally posted by tinus


Ja du gubben då hör jag till de få som inte behöver göra det då..har knappt fjun..
Grattis då gumman.....

Bara det att man hört den förr... Allt syns när man fått på färgen... Men om du slipper så är det ju bara bra för dig!
__________________
--------------------------------------------------------
Action är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-10-29, 09:18   #12
tinus
Biffig.
 
tinuss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Sundsvall/Sundbyberg
Inlägg: 5 487
Citat:
Originally posted by Action


Grattis då gumman.....

Bara det att man hört den förr... Allt syns när man fått på färgen... Men om du slipper så är det ju bara bra för dig!
Tack

Japp jag är så klantig så jag skulle bara skära mig sönder o samman när jag skulle försöka komma åt mina icke existerande hårstrån
tinus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-10-29, 10:37   #13
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Det där med att raka sig är faktiskt viktigt.

Vad domarna ser längst fram vet jag inte men sitter man några rader längre bak blir effekten lite underlig på en orakad tävlande.

Den tävlande får något glittrande ljus omkring sig, ungefär som en aura. Misstänker att att varje hårstrå ger en liten reflex och eftersom hårstråna är några mm långa hamnar reflexen några mm utanför kroppen. Reflexerna förstärks tydligt på områden med olja
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-10-31, 23:10   #14
gosh
Spamming user
 
goshs avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 809
Permanent hårborttagning

Det går att bränna sönder hårsäckarna så slipper ni raka mer.

Läs här: http://www.exhalemag.com/forum/index.php?showtopic=451
gosh är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)