Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-13, 22:51   #1
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Knäproblem

Har haft ont i knät ca 2-3 månader nu. Har haft problem med knäna tidigare till och från då cyklade mycket men då var det liksom mer mot insidan av knät innanför knäskålen kändes det som. Nu är det på utsidan, jag är öm och det gör ont när jag trycker på "knölen".

Gör inte jätteont men det vägrar släppa. Tigare knäproblem har alltid försvunnit av sig själv efter ett par veckor. Nån som har haft samma symptom? Det känns verkligen som att det verkligen bara är i själva knölen som smärtan sitter. Vet inte om det här något samband men smärtan kom efter att jag började lägga in lite ben-curls och benspark i programmet (annars har jag mest kört knäböj och raka mark som benövningar).

Screenshot_20190213-222725_Gallery.jpg
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 23:29   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Nu är ju alla byggda olika, men brukar din sena och "knöl" vara sådär? Liksom ser ditt andra knä/ben likadant ut? Skulle det där vara mitt så skulle det vara ganska svullet/utstickande.

Hur som, om det uppkom i samband med ökad träningsvolym så är det väl en trolig orsak att det antingen beror på felaktigt utförande och/eller överansträngning á la "too much too soon"?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-02-13 klockan 23:30.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-14, 05:36   #3
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Löparknä?

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-14, 08:15   #4
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Ja det är nog löparknä! Googlade lite och det låter precis som det jag har. Och när jag tänker efter så började problemen faktiskt när jag började vara med på yngsta grabbens löpträning med fotbollslaget. Det är nioåringar och vi springer bara 4-5 km i lugnt tempo men det är väl tillräckligt för att orsaka överansträngning antar jag om man som jag inte sprungit på flera år.

Ang bilden så fotade jag med knät i en vinkel där knölen syntes maximalt. Tycker själv att det ser konstigt ut på bilden men i verkligheten ser det helt normalt ut tycker jag.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-14, 08:42   #5
ziggekatten
Registered User
 
ziggekattens avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Höllviken
Inlägg: 101
Skulle också tippa på löparknä. Råkade ut för detta för något år sedan. Tog två månader innan det försvann. Msn kan få detta utan att springa. Jag fick det under en fjällvandring i nya skor.
__________________
Mål innan jag fyller 50:
Bänk: 100kg, Böj: 150, Mark: 200, Press: 75
Just nu(49 år, 186cm@97kg): 107,5/152,5/202,5/60
ziggekatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 05:54   #6
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Testa att stretcha rumpmusklerna + höften och träna på att föra benet i sidled ut från kroppen, med t.ex. manchet runt fotleden och trissa

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 11:05   #7
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
Testa att stretcha rumpmusklerna + höften och träna på att föra benet i sidled ut från kroppen, med t.ex. manchet runt fotleden och trissa

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Även utåtrotation i höften (clam shells) brukar vara bra ifall det är ITBS (löparknä) samt att lära sig aktivera rumpan då man springer (eller öht står på ett ben).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)