Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-01, 12:28   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Snabb och långsam viktnedgång påverkar förbränning, aptit och kaloriintag lika mycket

Citat:
BACKGROUND:

Evidence of metabolic adaptations following weight loss is available in the literature. However, the impact of different degrees of caloric restriction on a comprehensive panel including energy expenditure (EE) and intake (EI), appetite, palatability and olfactory performance remains to be investigated. Accordingly, the purpose of the study was to investigate the changes in resting energy expenditure (REE), appetite, olfaction, palatability and EI in women who were engaged in either a slow (-500 kcal/day, 20-week) or in a rapid (-1000 kcal/ day, 10 weeks) weight loss program.

METHODS:

Thirty-six women with obesity were randomized to a slow or to a rapid weight loss group. Body composition (DXA), REE (indirect calorimetry), olfactory performance (Sniffin' Sticks), appetite (Visual Analogue Scale) were assessed at multiple time points during the intervention.

RESULTS:

A total of 30 participants completed the study (slow group n = 14; rapid group n = 16). Body weight decreased by -4.46 (3.99) % (P < .001) and - 6.23 (3.06) % (P = .001) in the slow and rapid groups, respectively. No differences in % weight loss were noted between groups (P = .175). Significant decreases in fat mass (P < .001), REE (P = .035), total EI (P = .001) were observed over time from both groups. However, no significant differences emerged between groups for any of the outcomes. The satiety quotient (SQ) at time 180 min significantly increased for desire to eat (P = .01), hunger (P = .011) and PFC (P = .002), while the area under the curve for postprandial appetite rates were not changed. No differences in palatability and olfactory performance were noted after the intervention.

CONCLUSIONS:

Our results suggest that different rates of weight loss exert similar effects on REE, appetite, satiety, and EI when weight loss are comparable.
The rate of weight loss does not affect resting energy expenditure and appetite sensations differently in women living with overweight and obesity. Physiol Behav. 2018 Nov 26.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/30496740/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-01, 15:38   #2
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Mao plåga inte er själva med långa utdragna dieter.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-01, 17:05   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Mao plåga inte er själva med långa utdragna dieter.
En lång diet kan ju vara mindre jobbig än en kort, om man lyckas deffa genom att bara försöka tänka på att äta lite mindre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-01, 18:43   #4
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
En lång diet kan ju vara mindre jobbig än en kort, om man lyckas deffa genom att bara försöka tänka på att äta lite mindre.
Det är tänkandet man vill göra så kort tid som möjligt. Tänka=jobbigt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-01, 18:59   #5
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Mao plåga inte er själva med långa utdragna dieter.
Om man är ute efter en lägre kroppsvikt långsiktigt så är det nog smart att ställa om gradvis snarare än att hetsbanta bort fettet. Annars börjar man ju äta som en gris efteråt och så är man tillbaka på ruta 1.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-01, 19:22   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Annars börjar man ju äta som en gris efteråt och så är man tillbaka på ruta 1.
Det verkar inte ske i praktiken.

https://www.thelancet.com/journals/l...200-1/fulltext
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-01, 19:27   #7
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
För egen del hetsäter inte jag heller efter min VLCD diet. Men självklart måste man se till att hålla sig i schack. Hjärnan försöker ju ge en anledningar till att få äta obegränsat.

Tycker faktiskt det är lättare efter kort tid än lång tid. För efter lång tid var det så satans längesedan man kunde unna sig att äta en enorm måltid mat eller dylikt, flera dagar i rad. Men efter kort tid så minns man fortfarande och tänker Äsch, inte än.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-01, 19:33   #8
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 196
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
I praktiken säger Jojo-bantning något annat.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-01, 19:35   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Jojo-bantning är inte relaterat. Risken att gå upp i vikt igen för någon som gått ner är överhängande oavsett nedgångstakten.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-01, 19:49   #10
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 196
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jojo-bantning är inte relaterat. Risken att gå upp i vikt igen för någon som gått ner är överhängande oavsett nedgångstakten.
Ja det är klart. Jag tolkade och missförstod ditt svar som att det inte skulle finnas någon risk men du menar alltså att det inte är någon förhöjd risk beroende på takten.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-02, 02:50   #11
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Bra nyheter. Jag ska vara shredded till sommaren. Deffen börjar 1:a januari 2019.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 11:38   #12
Eveline
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2017
Inlägg: 38
Finns för - och nackdelar med båda. Jag föredrar långsam deff för att det är mindre plågsamt och mindre risk för akut hunger. Men faran är att man succesivt börjar äta lite mer igen och plötsligt är man tbx i ursprungsläget. Det är helt enkelt inte tillräckligt stor skillnad på normaldieten och deffkosten.

Snabb nedgång ger snabbt resultat och en mental kick, men kan utlösa attacker av kompensationsätning om man är svårt hungrig.

Min senaste deff blev problematisk av en annan tillvänjningseffekt; jag vände mig vid för lite mat. Och då var det svårt att äta mer igen, normalkost kändes för mycket. Jag kände mig äckligt mätt av en kost som några månader tidigare varit fullt normal. Det gjorde att jag gick ned för mycket och tappade en del muskler på kuppen. Nu är det segt att komma igen och få tillbaka den förlorade muskelmassan och styrkan.

Senast redigerad av Eveline den 2018-12-04 klockan 11:45.
Eveline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 12:40   #13
TräningFitness
Registered User
 
TräningFitnesss avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 37
Enligt studien så var det 36 kvinnor som var överviktiga som man gjorde testet på. Alltså går det inte att dra några generella slutsatser av resultatet.
Det beror på vilken fysik man besitter när dieten börjar. Har du en hög andel kroppsfett kan du bränna mer fett per dag utan att förlora muskler. Har du däremot en lägre procent kroppsfett så går det inte att ligga på dessa hårdbantningar utan att bli av med muskler också.
Kroppen kan bara bränna så mycket fett per dag.

Vill du bara bli av med massa kilon så go ahead och hårdbanta. Vill du däremot förlora så mycket fettmassa som möjligt utan att bli av med muskler som du byggt upp under en lång tid, var då lite mer försiktig.
__________________
Träning behöver inte vara komplicerat

https://www.ezfitness.se/
TräningFitness är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 13:15   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Fungerade bra på 22-åriga män också.

https://www.fasebj.org/doi/abs/10.1096/fj.201700158RR

Högt proteinintag och styrketräning eliminerar helt risken för muskelförlust.

Jag har flera gånger nått 4-5 % kroppsfett med halvsvältsupplägg. Snabbt skall det gå.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 13:16   #15
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Fungerade bra på 22-åriga män också.

https://www.fasebj.org/doi/abs/10.1096/fj.201700158RR

Högt proteinintag och styrketräning eliminerar helt risken för muskelförlust.

Jag har flera gånger nått 4-5 % kroppsfett med halvsvältsupplägg. Snabbt skall det gå.
Hur mycket skulle det sabba att jogga tre halvtimmar i veckan på ett sånt upplägg?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)