Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-27, 11:53   #31
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
En sak har jag lärt mig av diskussioner som dessa. Det är att de som har mest att dölja är oftast de som drar de värsta exemplen och argumenterar hårdast för individens frihet. De framställer det som ideologiska skäl när det egentligen handlar om deras skelett i garderoben.

Bara detta är ett argument för mer övervakning.
Trollar du?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 12:08   #32
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Kameror på allmän plats och områden med stök och problem har jag inte något emot.
Idag kan de utan problem läsa ut var du varit och gjort genom din mobil och bankkort.

Skulle det bli någon slags myndighet som övervakar medborgare på daglig basis så kommer det missbrukas. Antingen av någon smart kriminell med utbildning eller korrupta politiker/tjänstemän.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 12:52   #33
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
om vi vänder på det, har utpressaren förtjänat att få 10.000kr?
Nej, det korrekta förfarandet i ett sånt läge är att mannen berättar att han är otrogen och saken är ur världen, ingen får några pengar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 13:01   #34
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Försöker sätta det i paritet. Människor som är skötsamma = har oftast inget emot att vara övervakade. Människor som vill göra fula saker = har massor emot att bli övervakade.

Människor som vill slippa övervakning = tänker att det är skönt för en själv för ingen annan vill ju något ont.

Människor som vill ha övervakning = har upplevt onda människor, ser att fler kan fällas för brott, att man kan förhindra terrorism och skapa ett tryggare samhälle
Problemet med detta synsätt är vad som händer när staten själv blir/är ond och är den som sitter på all denna övervakning...
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 13:11   #35
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Försöker sätta det i paritet. Människor som är skötsamma = har oftast inget emot att vara övervakade. Människor som vill göra fula saker = har massor emot att bli övervakade.

Människor som vill slippa övervakning = tänker att det är skönt för en själv för ingen annan vill ju något ont.

Människor som vill ha övervakning = har upplevt onda människor, ser att fler kan fällas för brott, att man kan förhindra terrorism och skapa ett tryggare samhälle
Många människor som går med på all inskränkning av frihet för att de "inte har något att dölja" saknar oftast analytisk förmåga och stirrar sig blinda på detaljer (=kameror/pisstest/kontroller/lagar/regleringar för att förhindra/förebygga brott X eller beteende Y) och ser inte alls helheten (=ideologi, samspel makt/frihet, balans rättigheter/skyldigheter, principer etc). Tyvärr är det väldigt ont om personer som har förmågan att se båda dessa och väga dem mot varandra. Nyans i samhällsdebatter börjar bli mer och mer sällsynt överlag.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 13:15   #36
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
helheten (=ideologi, samspel makt/frihet, balans rättigheter/skyldigheter, principer etc).
Det där låter som feministtänk. "Nej, jag vet att det inte gör någon skada att du tittar på bilderna i damunderklädeskatalogen, men TÄNK PÅ DET STORA HELA hur du bidrar till objektifiering och våldtäkt osv".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 13:51   #37
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
Jag är emot övervakning men vad ska jag göra åt saken? Jag kanske inte är tillräckligt övertygande eller så är alla i min omgivning dumma i huvudet men om jag ens försöker nämna några nackdelar med exempelvis kontantfrihet så svarar folk att det är smidigare med kort och att det ändå bara är kriminella som använder kontanter.
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Det är här bitcoin kommer in i bilden.
Bitcoin verkar ju skita sig som det verkar, lite synd för jag gillar tanken med ett betalningssystem utan insyn från banken.

Jag har ibland lekt med tanken hur man skulle gå tillväga om man ville gå "under jorden". Utan kontanter så skulle man lämna så många spår efter sig att det kör ihop sig rätt snabbt.
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 15:19   #38
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
I en stad är det väldigt rimligt att ha övervakning. Är man nojig kan man väl flytta ut på landet eller något. För att en stad ska funka ordentligt krävs det övervakning.
Google-övervakning är lite läskigt. Om man varit på en restaurang och får en notis "Vad tyckte du om besöket på X?". Då känns det rätt creepy, men å andra sidan - de får in miljontals sådana requests konstant så vem bryr sig. Varför skulle någon vilja gå in och gräva efter just var du har varit någonstans - såvida du inte är kriminell, och då är det bara bra att det finns.
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 15:24   #39
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Känner att jag kan ta åt mig en del av hedern för den här trådens skapande.

Som jag sa i den där andra tråden är jag relativt okej med övervakande enligt principen "har man rent mjöl i påsen så är det inget att oroa sig för". I min vardag verkar jag vara rätt ensam om det. Farsan t ex tycker att fartkameror är identitetskränkande.

Det största problemet, som jag ser det, är faran för missbruk. Och på rak arm är utpressning det värsta missbruket jag kan komma på.

Man skulle förvisso kunna hävda att om man har något att bli utpressad för så förtjänar man att bli utpressad. Visst, det är en jävla hög med bajs att få ett anonymt e-mail med "sätt in 10 000 på det här kontot på lördag, annars skickar jag dina otrohetsmail till din fru". Men om man har varit otrogen, förtjänar man inte det där då?

.
Vad säger att frugan inte förtjänar otroheten? Eller om otroheten avslöjas, eller förhindras, förstör det mer för hela familjen än om kåtgubben/tanten skulle få hålla på?
Det är en privat sak som inte är för andra att bedöma, särskilt inte staten.

Egentligen är det ju ganska lätt att förhindra tex hastighetsöverträdelser. Tvinga folk att ha GPS i bilen påslagen jämt. Vid farter över rådande gräns skickas bot ut/körkort dras in. Fel håll på enkelriktat - bot. Mot rött - bot. Alkolås på allt med hjul? Naturligtvis.

Iaf jag vill kunna ha möjligheten att vara lite olaglig ibland, lite som ett busigt barn, utan den skulle jag inte känna den möjliga illusionen av frihet.
Att kunna röka en gås, använda blyfoten då och då, jobba lite svart åt en kompis nån gång.
Steget är långt till att sälja heroin, köra i 250 utanför en skola, enbart jobba svart och vara sjukpensionär
Att man följer lagar och regler ska vara en följ av respekt och förtroende mot medmänniskor och samhället, inte fruktan för polisen.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 15:28   #40
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Iaf jag vill kunna ha möjligheten att vara lite olaglig ibland, lite som ett busigt barn, utan den skulle jag inte känna den möjliga illusionen av frihet.
Att kunna röka en gås, använda blyfoten då och då, jobba lite svart åt en kompis nån gång.
Steget är långt till att sälja heroin, köra i 250 utanför en skola, enbart jobba svart och vara sjukpensionär
Ja, det vill jag också. Men då är det återigen en fråga om vad vi är beredda att offra för att sätta dit de som säljer heroin, kör i 250 utanför en skola eller enbart jobbar svart och är sjukpensionärer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 15:32   #41
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ja, det vill jag också. Men då är det återigen en fråga om vad vi är beredda att offra för att sätta dit de som säljer heroin, kör i 250 utanför en skola eller enbart jobbar svart och är sjukpensionärer.
lite övervakning inte svårare än så.
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 15:56   #42
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Vill ni verkligen att samma människor som kallar sig "Världens första feministiska regering" med personer som Dan Eliasson på extremt höga maktpositioner, som vänder ut och in på sig själva för att blidka islamister och feminister, som påtvingar oss kommunistisk propaganda-public service och är Sorosistiska globalister ända ut i fingerspetsarna osv osv. Tycker ni att dessa skall ha rätten att övervaka er?

Vad är det för trygghet ni tror er få av att dessa övervakar er?
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 15:58   #43
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K
I en stad är det väldigt rimligt att ha övervakning. Är man nojig kan man väl flytta ut på landet eller något. För att en stad ska funka ordentligt krävs det övervakning.
Google-övervakning är lite läskigt. Om man varit på en restaurang och får en notis "Vad tyckte du om besöket på X?". Då känns det rätt creepy, men å andra sidan - de får in miljontals sådana requests konstant så vem bryr sig. Varför skulle någon vilja gå in och gräva efter just var du har varit någonstans - såvida du inte är kriminell, och då är det bara bra att det finns.
I sovjet dödade de miljontals människor som ev. Kunde ha tänkt fel tankar. Tänk vad enkelt det vore att ha ett övervakningssamhälle med färdiga register att söka i.

Patriarch K befann sig på plats x där åsikter y yttrades. Verktäll! Pang pang.

Senast redigerad av Kif den 2018-11-27 klockan 16:00.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 15:59   #44
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 063
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Vad är det för trygghet ni tror er få av att dessa övervakar er?
Ja fråga G.W om vad han tror sig få ut av salladskommunisterna.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 16:06   #45
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ja, det vill jag också. Men då är det återigen en fråga om vad vi är beredda att offra för att sätta dit de som säljer heroin, kör i 250 utanför en skola eller enbart jobbar svart och är sjukpensionärer.
Inte mycket, förutom skattepengar till bla poliser, eftersom det inte finns anledning att tro att jag säljer heroin så bör jag inte heller behöva avstå något särskilt för att förhindras göra det.
Vi får helt enkelt acceptera att det kan förekomma vissa saker till en viss gräns och vidta åtgärder när det upptäcks.
Börjar för många göra det, ja då måste nått till. vägbulor utanför skolor är ju ett exempel som inte inskränker på mitt privatliv.

Däremot skulle jag nog kunna tänka mig ökad övervakning som en del i straff istället för att bara låsa in folk, ofta till ingen eller tom negativ nytta.

Men det är inte frågor med svartvita svar
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)