Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-26, 20:49   #16
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Finns så mycket mer än "direkt" övervakning också.

På en föreläsning i skolan visade föreläsaren ett par studier som visade att man kunde identifiera folk i 9 fall av 10 bara man kommer åt ålder, kön och postnummer.

Man kunde också "dekryptera" anonym data från netflix genom att jämföra detta med "recensioner" på IMDb.

Man kan på elmätningar avgöra hur ofta personen tvättar, lagar mat, när du är hemma eller inte etc.

Man kunde avgöra folks etnicitet, sexuella läggning, religion och kön med nära 90% säkerhet baserat enbart på analys av likes på facebook.

Så övervakning är inget man kan välja bort, det är bara ett faktum
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 21:03   #17
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Så övervakning är inget man kan välja bort, det är bara ett faktum
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 22:56   #18
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Känner att jag kan ta åt mig en del av hedern för den här trådens skapande.

Som jag sa i den där andra tråden är jag relativt okej med övervakande enligt principen "har man rent mjöl i påsen så är det inget att oroa sig för". I min vardag verkar jag vara rätt ensam om det. Farsan t ex tycker att fartkameror är identitetskränkande.

Det största problemet, som jag ser det, är faran för missbruk. Och på rak arm är utpressning det värsta missbruket jag kan komma på.

Man skulle förvisso kunna hävda att om man har något att bli utpressad för så förtjänar man att bli utpressad. Visst, det är en jävla hög med bajs att få ett anonymt e-mail med "sätt in 10 000 på det här kontot på lördag, annars skickar jag dina otrohetsmail till din fru". Men om man har varit otrogen, förtjänar man inte det där då?

Man kan visserligen utpressa om grejer som är pinsamma utan att vara oetiska. "Sätt in 10 000 kr på det här kontot på lördag, annars tar jag spännisbilderna jag hittade i din träningsjournal på Kolozzeum och lägger upp på din klassida på Facebook" hade sugit jävligt hårt för mig. Men då kan man hävda: Borde man inte istället jobba för ett samhälle som tolererar all sorts avvikande och pinsamt beteende så länge det inte skadar andra? Vilket naturligtvis kan kontras med "Vi är inte där än", och det är väl jävligt sant.

Så, som jag sa i andra tråden så får jag nog rösta nej till att staten får gå igenom ens dator, just på grund av missbruksrisken.

Om det hade funnits någon slags garanti för att det inte missbrukas, då hade jag med viss obehagskänsla accepterat det. Kameror i alla rum hade känts extremt obehagligt, men jag kan inte se annat än att det vore hyckleri av mig att vara okej datorövervakning men inte kameraövervakning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 23:29   #19
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
För mig handlar det om mera än mitt privata som löst myndighetsfolk inte ska rota i. Vad händer i steg 2 när en främmande kommunistmakt styr sverige? Eller någon fiende kommer över arkiv med Svenska folkets alla hemligheter? Steg 3? 4?
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 23:35   #20
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Jag tror vare sig pedofiler, knarklangare, yrkeskriminella, afa eller terrorbenägna islamister behöver vara sörskilt nervösa. Det här med övervakning syftar givetvis till att förhindra och övervaka alarmism, islamofobi och rasism (vita människors rasism).
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 00:25   #21
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Känner att jag kan ta åt mig en del av hedern för den här trådens skapande.

Som jag sa i den där andra tråden är jag relativt okej med övervakande enligt principen "har man rent mjöl i påsen så är det inget att oroa sig för". I min vardag verkar jag vara rätt ensam om det. Farsan t ex tycker att fartkameror är identitetskränkande.
Du har dock rent objektivt fel. Om det här landet skulle gå tillräckligt långt utför är det många människor som skulle vara rökta, även om de har rent mjöl i påsen. Kan du spåra exempelvis min internethistorik så skulle jag ligga jävligt illa till om landet styrdes av en kommunistregim, såsom vi sett tidigare i historien.

Citat:
Det största problemet, som jag ser det, är faran för missbruk. Och på rak arm är utpressning det värsta missbruket jag kan komma på.
Nej, det värsta är att börja avrätta meningsmotståndare. Och det är inte som att det är ett väldigt långsökt scenario.

Citat:
Man skulle förvisso kunna hävda att om man har något att bli utpressad för så förtjänar man att bli utpressad. Visst, det är en jävla hög med bajs att få ett anonymt e-mail med "sätt in 10 000 på det här kontot på lördag, annars skickar jag dina otrohetsmail till din fru". Men om man har varit otrogen, förtjänar man inte det där då?
Nej, det förtjänar man inte.

Citat:
Man kan visserligen utpressa om grejer som är pinsamma utan att vara oetiska. "Sätt in 10 000 kr på det här kontot på lördag, annars tar jag spännisbilderna jag hittade i din träningsjournal på Kolozzeum och lägger upp på din klassida på Facebook" hade sugit jävligt hårt för mig. Men då kan man hävda: Borde man inte istället jobba för ett samhälle som tolererar all sorts avvikande och pinsamt beteende så länge det inte skadar andra? Vilket naturligtvis kan kontras med "Vi är inte där än", och det är väl jävligt sant.
Eller kontras med: Vilken jävla rätt har du att använda bilder på mig i utpressningssyfte?

Citat:
Så, som jag sa i andra tråden så får jag nog rösta nej till att staten får gå igenom ens dator, just på grund av missbruksrisken.
Men du anser inte att människor har rätt till ett privatliv?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 00:28   #22
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag tror vare sig pedofiler, knarklangare, yrkeskriminella, afa eller terrorbenägna islamister behöver vara sörskilt nervösa. Det här med övervakning syftar givetvis till att förhindra och övervaka alarmism, islamofobi och rasism (vita människors rasism).
Ungefär så. Uttryckt på ett annat sätt: De som har riktigt smutsiga lik i garderoben kommer hitta vägar runt övervakningen. Vanligt folk kommer säga ifrån först när det är för sent.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 06:46   #23
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Men du anser inte att människor har rätt till ett privatliv?
Jo, men man kan inte både ha kakan och äta upp den. Vill man sätta dit pedofilhärvor får man offra något annat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 07:37   #24
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
jag tycker all in för all övervakning. Om de vill kolla så fine..bättre att de tar buset.

alltid två sidor av myntet, jag förstår inte de som inte vill vara övervakade, lika lite som de förstår att jag vill vara övervakad. Egentligen skiter jag i om någon snokar i mitt liv, om de hittar något för de höra av sig helt enkelt.
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 08:05   #25
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Man skulle förvisso kunna hävda att om man har något att bli utpressad för så förtjänar man att bli utpressad. Visst, det är en jävla hög med bajs att få ett anonymt e-mail med "sätt in 10 000 på det här kontot på lördag, annars skickar jag dina otrohetsmail till din fru". Men om man har varit otrogen, förtjänar man inte det där då?

om vi vänder på det, har utpressaren förtjänat att få 10.000kr?
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 08:22   #26
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jo, men man kan inte både ha kakan och äta upp den. Vill man sätta dit pedofilhärvor får man offra något annat.
De behöver inte mer integritetskränkande befogenheter för det, utan bättre polisledning och fler lämpliga poliser.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 08:27   #27
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
En sak har jag lärt mig av diskussioner som dessa. Det är att de som har mest att dölja är oftast de som drar de värsta exemplen och argumenterar hårdast för individens frihet. De framställer det som ideologiska skäl när det egentligen handlar om deras skelett i garderoben.

Bara detta är ett argument för mer övervakning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 08:33   #28
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
En sak har jag lärt mig av diskussioner som dessa. Det är att de som har mest att dölja är oftast de som drar de värsta exemplen och argumenterar hårdast för individens frihet. De framställer det som ideologiska skäl när det egentligen handlar om deras skelett i garderoben.

Bara detta är ett argument för mer övervakning.
Eller så är man inte normalstörd på det svenska sättet.

Så vad döljer jag enligt dig?
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 10:34   #29
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
En sak har jag lärt mig av diskussioner som dessa. Det är att de som har mest att dölja är oftast de som drar de värsta exemplen och argumenterar hårdast för individens frihet. De framställer det som ideologiska skäl när det egentligen handlar om deras skelett i garderoben.

Bara detta är ett argument för mer övervakning.
Och exakt hur har du burit dig åt för att ta reda vilka skelett som alla dessa forumdebattörer har i sina garderober.

Jag gissar att du inte alls lärt dig nåt om vilken typ av folk som drar olika slags exempel. Du bara slänger ur dig lite bullshit som stödjer din åsikt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 11:43   #30
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
En sak har jag lärt mig av diskussioner som dessa. Det är att de som har mest att dölja är oftast de som drar de värsta exemplen och argumenterar hårdast för individens frihet. De framställer det som ideologiska skäl när det egentligen handlar om deras skelett i garderoben.

Bara detta är ett argument för mer övervakning.
Jag är en väldigt öppen person och har inga skelett i min garderob. Online är jag anonym men i livet så berättar och pratar jag om mina ev. Skelett. Jag är inte rädd för vem jag är och står för mina tillkortakommanden. Jag är emot övervakning och register ändå. Förklara det.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)