Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-04-30, 14:42   #16
Ivar_Lo-J
Registered User
 
Ivar_Lo-Js avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Örebro
Inlägg: 1 070
Citat:
Ursprungligen postat av Betar Visa inlägg
Visste inte att de fanns crossfit-gym i sverige så hur får man reda på om det finns crossfit-gym i närheten? Finns de nån lista med städer, eller nått?
Enligt hans "Location" så verkar han bo i USA, men det finns två ställen i Stockholm som har crossfitträning (Fighter Centre och Balance). På crossfit.com finns en lång lista på alla affiliates i högerkanten, och där finns det länkar till båda ställena. De verkar dock vara de enda två i Sverige.

Senast redigerad av Ivar_Lo-J den 2008-04-30 klockan 14:44.
Ivar_Lo-J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-30, 15:06   #17
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Betar Visa inlägg
Visste inte att de fanns crossfit-gym i sverige så hur får man reda på om det finns crossfit-gym i närheten? Finns de nån lista med städer, eller nått?
Tengo
Registered User

Join Date: Jan 2008
Location: Tempe, AZ
Posts: 5

Förstod att han bodde i det förlovade landet .

http://www.fightercentre.com/
Har CrossFit på schemat och utbildade instruktörer!

http://www.balancetraining.se/klass_crossfit.php

Tror detta är en början, annars börja med att skaffa dig träningssugna kompisar och ge järnet i gymmet! Det gör vi, fungerar upperligt!

EDIT: Ständig tvåa
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-30, 15:06   #18
J-Bq
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 124
Hobbes: Tack för tipsen! Fight gone bad ska testas. Det går ju att göra det ute på sommarstugan också

Det jag tänkte på med annan träning är teknikträning och sparring. Sålänge jag vilar och känner efter ordentligt så går det nog att klämma in 2-3 såna pass i vecka också.

Tyvärr har jag ingen medicinboll, och jag tror inte det finns på gymmet där jag ska hålla till i sommar heller. De är också ruskigt dyra, ~100 euro och uppåt. Lyckligtvis hittade jag instruktioner hur man gör en själv:

Detta behövs:
Gammal/billig fotboll
sand
plastpåse
lim(?)
Silvertejp/Jesustejp/Roddartejp, vad ni nu kallar det

-Skär upp ett hål i bollen.
-Sätt plastpåsen i bollen och blås upp den, så sanden ryms i påsen.
-Häll dit önskad mängd sand.
-Slå knut på påsen
-Limma igen hålet
-Tejpa hela bollen



Enligt sidan borde den bli ca 7 kg. Man kan också använda en gammal basketboll (vilket jag ska göra). Kan posta mera info när jag gjort det om någon vill.

Länk till sidan (på finska)
J-Bq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-30, 15:10   #19
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av J-Bq Visa inlägg
Hobbes: Tack för tipsen! Fight gone bad ska testas. Det går ju att göra det ute på sommarstugan också

Det jag tänkte på med annan träning är teknikträning och sparring. Sålänge jag vilar och känner efter ordentligt så går det nog att klämma in 2-3 såna pass i vecka också.

Tyvärr har jag ingen medicinboll, och jag tror inte det finns på gymmet där jag ska hålla till i sommar heller. De är också ruskigt dyra, ~100 euro och uppåt. Lyckligtvis hittade jag instruktioner hur man gör en själv:

Detta behövs:
Gammal/billig fotboll
sand
plastpåse
lim(?)
Silvertejp/Jesustejp/Roddartejp, vad ni nu kallar det

-Skär upp ett hål i bollen.
-Sätt plastpåsen i bollen och blås upp den, så sanden ryms i påsen.
-Häll dit önskad mängd sand.
-Slå knut på påsen
-Limma igen hålet
-Tejpa hela bollen



Enligt sidan borde den bli ca 7 kg. Man kan också använda en gammal basketboll (vilket jag ska göra). Kan posta mera info när jag gjort det om någon vill.

Länk till sidan (på finska)
Bra tips, tackar. Nu är jag lyckligt lottat med både med. bollar och kettlebells. De är inte så dyra dock såg dem från 650kronor och uppåt!

Ja, testa "fight gone bad" - den är verkligen något enastående tung att genomföra! Men känslan när man är färdig är "priceless"!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-30, 18:13   #20
Tengo
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Tempe, AZ
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av Betar Visa inlägg
Visste inte att de fanns crossfit-gym i sverige så hur får man reda på om det finns crossfit-gym i närheten? Finns de nån lista med städer, eller nått?

Det finns två i Stockholm, finns länkat på hemsidan.
Jag bor i Tempe (Phoenix) och det gymmet ligger ett kvarter från där jag bor.

Edit: Trippel post
Tengo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-30, 18:18   #21
Tengo
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Tempe, AZ
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Ja, testa "fight gone bad" - den är verkligen något enastående tung att genomföra! Men känslan när man är färdig är "priceless"!
+1, +2, +3
Tengo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-30, 19:30   #22
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Tengo Visa inlägg
+1, +2, +3
Läst senaste numret av Muscle & Fitness - "CrossFit Training - The toughest workout ever?"

http://www.muscleandfitness.com/feature/189

M&F har ett längre repotage i tidningen - väl värt att läsa.

Å andra sidan borde detta slå undan kommentarer såsom att CrossFit endast är till för att: Komma i bra form!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-30, 19:56   #23
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Jag ska inte förneka det faktum att jag kör en del crossfit-inspirerad träning just nu. Tycker det fungerar helt ok faktiskt, lite mer varierat än min normala träning, får bättre muskeluthållig och kondition och det är en utmaning att klara av varje pass (även fast jag alltid gör egna upplägg).

Det skulle dock aldrig falla mig in att enbart träna crossfit. Det fungerar som komplement, men inte mer än så.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-30, 20:03   #24
Tengo
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Tempe, AZ
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Läst senaste numret av Muscle & Fitness - "CrossFit Training - The toughest workout ever?"

http://www.muscleandfitness.com/feature/189

M&F har ett längre repotage i tidningen - väl värt att läsa.

Å andra sidan borde detta slå undan kommentarer såsom att CrossFit endast är till för att: Komma i bra form!
Har läst ganska många sådana reoptage i amerikanska medier senaste året, sen så är det väl klart att M&F har större gensomslagskraft runtom i tränings kretsar och att dom är lite mer kunniga så att det inte bara handlar om hur jobbigt och vilken enorm träningsvärk dom fick.

Har inte läst det med det brukar vara som alla andra repotage om crossfit;

Reportern är lite skeptisk när han/hon kommer till gymmet, läser på whitebord tavlan vad som är dagens träning tycker att det där låter inte så jobbigt, kör skiten ur sig och är helt lyrisk efteråt osv.

Men som sagt jag har inte läst just det här repotaget så jag kanske har fel.




En av "tjejerna" som jag gillar är
http://media.crossfit.com/cf-video/C...ankleGrace.mov

Den här killen är helt sjukt snabba men för oss dödliga så är det 3-5 minuters slit med ack så skönt när man är klar.
Tengo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-30, 20:15   #25
Tengo
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Tempe, AZ
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Jag ska inte förneka det faktum att jag kör en del crossfit-inspirerad träning just nu. Tycker det fungerar helt ok faktiskt, lite mer varierat än min normala träning, får bättre muskeluthållig och kondition och det är en utmaning att klara av varje pass (även fast jag alltid gör egna upplägg).

Det skulle dock aldrig falla mig in att enbart träna crossfit. Det fungerar som komplement, men inte mer än så.
Vad är anledningen till att du inte kan tänka dig att bara köra crossfit utan bara som ett komplement?
Tengo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-30, 20:25   #26
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Jag har väl varit lite nyfiken, men jag blir grymt avtänd när man blir hindrad av att samtliga övningar kräver ett avancerat crossfitlexicon samt en del speciell utrustning.

Double thrust kettlebell wallcrunches (reps)
Rush hour kickbaks (reps)
Firefly (calories)
Deadlift in chins rack w. 3,456 lbs rope (macho)


Och så vidare.
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-30, 20:30   #27
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Läst senaste numret av Muscle & Fitness - "CrossFit Training - The toughest workout ever?"

http://www.muscleandfitness.com/feature/189
Nu tror jag visserligen att detta är ett ypperligt sätt att träna, men vill ändå bara sucka lite över dylika påståenden och artiklar. Det jag orkade läsa var precis likadant som de artiklar som skrev om multisport för några år sedan och vips så hade sporten tusentals hangarounds som alla var sillar och gjorde sporten till åtlöja. Crossfit har redan börjat vandra samma väg och snart har du stora crossfitevenemang inne i centrala Umeå för alla att delta i.

Nästan alla träningsformer är "the toughest workout ever" om man bara tar i. Mycket.
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-30, 20:32   #28
Tengo
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Tempe, AZ
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Jag har väl varit lite nyfiken, men jag blir grymt avtänd när man blir hindrad av att samtliga övningar kräver ett avancerat crossfitlexicon samt en del speciell utrustning.

Double thrust kettlebell wallcrunches (reps)
Rush hour kickbaks (reps)
Firefly (calories)
Deadlift in chins rack w. 3,456 lbs rope (macho)


Och så vidare.
Vane sak, 90% av övningarna jag gör har jag ingen aning om vad de heter på svenska.
Edit:Nästan alla övningar som används i WOD finns beskrivna på hemsidan.
Tengo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-30, 20:34   #29
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av Tengo Visa inlägg
Vad är anledningen till att du inte kan tänka dig att bara köra crossfit utan bara som ett komplement?
Jag började skriva lite mer detaljerat och jag insåg rätt snabbt att det skulle bli väldigt långt och det orkar inte med just nu. En mer kortfattad förklaring är att crossfit är gjort för att många ska kunna klara av träningen. En del saker som jag inte vill ta bort ur min träning kommer således att försvinna om jag ska gå över helt till crossfit. Det är även för lite fokus på styrka och explosivitet för min smak. Visst, det förekommer sådana pass också, men upplägget i sig är inte överdrivet optimalt för detta.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-30, 20:42   #30
Chris-Dawg
Registered User
 
Chris-Dawgs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Brisbane
Inlägg: 169
Jag har kört crossfit i en och en halv vecka, känner mig redan som stålmannen Roligaste träningsform jag testat, man känner att man lever under ett pass
Chris-Dawg är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)