Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-13, 18:18   #1
Taragon
Registered User
 
Taragons avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 481
RTS - Emerging Strategies

Är det någon som testat på Mike Tuscherers Emerging Strategies?

Har inte hittat mycket om det på svenska forum men tycker det verkar intressant jämfört med annan sorts periodisering.

Det hela förklaras i denna lagomt korta film

https://youtu.be/WdGP120e4B0
Taragon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 19:05   #2
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Intressant. Har inte sett det tidigare.

Intuitivt verkar det rimligt. Tanken att man ska ändra programmeringen som ett svar på ens respons från träning är rimligt. Det tror jag inte någon skulle protestera mot. Problemet är antagligen just de han nämner, nämligen att det är krävande för lyftaren och gör sig bäst med en övervakande coach.

RTS, rent generellt, kräver också att man som lyftare är mer engagerad i själva träningen än icke-RTS program i den mening att man varje pass ska utvärdera sin prestanda. För många lyftare tror jag detta är för krävande kontra dess potentiella fördelar.

Edit: Jag har inte testat detta men har deltagit i RTS Project Momentum. Upplevde det som krävande, både träningsmässigt och runtomkring. Man skulle varje morgon logga stats på sin form samt efter passen rapportera de lyft man gjort för att få nya e1RMs. Mina resultatet var inte bättre än med jämförbara Sheiko-program eller styrkelyftsprogrammering i Norsk stil.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Senast redigerad av koncept den 2019-02-13 klockan 19:08.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 19:37   #3
Taragon
Registered User
 
Taragons avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 481
Det är även väldigt intressant att han inte verkar tycka att det behövs någon toppning eftersom man ska försöka hitta sin naturliga peak. Vilket då varierar mellan personer.

Men kräver som sagt väldigt mycket koll på sin träning och att verkligen lära känna sig själv och vad man svarar på annars brister det hela.
Taragon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 19:50   #4
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
En något kortare summering samt tankar, kritik och förslag från Eric Helms, Bryce Lewis och Greg Nuckols:
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-14, 05:22   #5
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Mike är utan tvekan, från mig iaf, den mest intressanta coachen i dagsläget. Otroligt analyserande och väsentligen "enklare" i praktiken än vad det ibland kan te sig.

Har förmånen, idag samt över hela helgen, träna och prata med Mike (samt Bryce Lewis) och det är helt sinnes vad mycket praktisk kunskap de besitter. Dessutom har de numera tränat såpass många lyftare (både världselit och nybörjare) så deras tankesätt är applicerbart på alla nivåer genom att de är "självreglerande".
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-14, 07:52   #6
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Mike är utan tvekan, från mig iaf, den mest intressanta coachen i dagsläget. Otroligt analyserande och väsentligen "enklare" i praktiken än vad det ibland kan te sig.

Har förmånen, idag samt över hela helgen, träna och prata med Mike (samt Bryce Lewis) och det är helt sinnes vad mycket praktisk kunskap de besitter. Dessutom har de numera tränat såpass många lyftare (både världselit och nybörjare) så deras tankesätt är applicerbart på alla nivåer genom att de är "självreglerande".
Du får gärna delge lite visdom från de dagarna om du vill
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-14, 14:42   #7
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Du får gärna delge lite visdom från de dagarna om du vill
+1

Det vore kul att höra om du har lärt dig något från dem, speciellt eftersom du är väldigt erfaren och kunnig inom lyftning.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 11:34   #8
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Du får gärna delge lite visdom från de dagarna om du vill
Citat:
Ursprungligen postat av koncept Visa inlägg
+1

Det vore kul att höra om du har lärt dig något från dem, speciellt eftersom du är väldigt erfaren och kunnig inom lyftning.
Yup!
Jo, vi är halvvägs genom första dagen och både Mike och Bryce har haft en föreläsning var. Även Jim Ellie.

Mike pratade mestadels om just det som sagts i video; man tar ett block med "favoritövningar" samt kör det så länge man förbättrar resultaten. Kruxet är ju just, för de mesta kan man tro, att tracka just att estimerat 1RM. Men, när man vant sig att använda den metodiken är det nog inget större problem.

Vanligtvis körs ett antal development blocks med pivot-block mellan. Rekommendationen är att dessa block är 1/3 längd av development-dito. EXAKT hur långa dessa blir är ju inte förutbestämt Det är ju hela poängen, alla är olika och därför kommer allas "optimala" block längd tex vara olika.

Bryce och Jim berörde Coach-Atlet relationen samt hur viktigt det är att skapa gemensamma mål och möjligen även använda någon form av verktyg för detta också (olika frågeformulär).


I eftermiddag väntar Lars Berglund & Alexander Eriksson
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 12:07   #9
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Intressant Börje =)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 17:47   #10
Taragon
Registered User
 
Taragons avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 481
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Mike pratade mestadels om just det som sagts i video; man tar ett block med "favoritövningar" samt kör det så länge man förbättrar resultaten. Kruxet är ju just, för de mesta kan man tro, att tracka just att estimerat 1RM. Men, när man vant sig att använda den metodiken är det nog inget större problem.
Det låter så mycket vettigare i mina öron att man faktiskt ska bli starkare än det här tänket som finns i många program att bara "gå ner i grottan" och bli sämre. Även om man kanske blir bättre till slut.

Senast redigerad av Taragon den 2019-02-15 klockan 17:48.
Taragon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 19:56   #11
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Yup!

Mike pratade mestadels om just det som sagts i video; man tar ett block med "favoritövningar" samt kör det så länge man förbättrar resultaten. Kruxet är ju just, för de mesta kan man tro, att tracka just att estimerat 1RM. Men, när man vant sig att använda den metodiken är det nog inget större problem.
Citat:
Ursprungligen postat av Taragon Visa inlägg
Det låter så mycket vettigare i mina öron att man faktiskt ska bli starkare än det här tänket som finns i många program att bara "gå ner i grottan" och bli sämre. Även om man kanske blir bättre till slut.
Tack för infon Börje!

Efter att ha kört Sheiko länge känner jag igen tänket att man ska träna ner sig. Min erfarenhet är dock inte jag har blivit svagare under uppbyggnadsblock i sådana program. Snarare har vikterna känts tunga men om jag filmar lyften så ser jag att de kommer upp i ungefär samma fart som om jag vore återhämtad. Men visst, program som Sheiko bygger på att man i någon mån utgår från att man kommer att sätta nya PB:n och sedan bara följer alla pass med de massiva volymerna. Jag kan nog själv tjäna på att mäta kortsiktiga ökningar bättre.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)