Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-25, 10:41   #1
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Skivstångsrodd vs sittande kabelrodd

Vilken skulle ni säga är den bästa övningen av dem två för hypertrofi och varför?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 12:06   #2
LASEGAR
Registered User
 
LASEGARs avatar
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 114
Sälrodd ger mig extrem träningsvärk i latsen, inget jag får av varken skivstångsrodd (pendlay row) eller sittande kabelrodd. Om det nu betyder något av värde, vet jag ej, och kan väl dessutom betyda på att jag är kass på de andra två.
LASEGAR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 12:09   #3
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Hantelrodd!

Kan iofs mest vara personligt tycke men är ingen fan av de båda alternativen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 12:14   #4
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Min favoritrodd är stångrodd när man låter överkroppen gunga lite upp och ned. Tar på hela ryggpartiet
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 12:36   #5
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Stångrodd torde funka bra om den bakre kedjan är starkare än latsen om det är där man avser hypertrofi.
Många man ser köra den står ju så upprätt med ryggen att rörelsen blir väldans kort så hur bra det tar beror nog mycket på förutsättningar/utförande.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 16:44   #6
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Sittande kabelrodd. För den är enklare att utföra.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 19:10   #7
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Personligen tycker jag att övningarna har lite olika fokus om de görs på rätt sätt. När individen har lärt sig att använda målmuskeln så betyder inte övningsvalet allt för mycket.

(-) Men stångrodd tär en del på kotpelaren när vikterna blir lite högre och tröttar ut erektorerna och kan ge slitage/skador om det handlar om ymnig träning menar tunga marklyft och stångrodd i samma pass som är relativt vanligt att att se på gymmen. Det gör att erektorerna har svårt att återhämta sig mellan passen vilket kan leda till slitage och skador som är irreversibla.

Men ur ett ryggbyggarperspektiv tror jag att man ska till viss del bygga det på isolationsövningar där det går att jobba med ryggmusklerna. Ex sittande rodd med bröststöd är en bra övning om personen arbetar med rätt muskler.

(-)Det är lätt att använda armarna dvs biceps och dynamiska rörelser som förstör effekten på ryggmusklerna vilket är vanligt i alla ryggövningar oavsett om det är fria vikter eller maskin.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-11-25 klockan 19:11.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 13:09   #8
gilbert25
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 20
Upplever mest kontakt i ryggen med T-Bar rodd.

https://www.youtube.com/watch?v=muKs1n-xiio
gilbert25 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 18:25   #9
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Ingen av dem, kör du redan någon mark- och böj variant så skulle jag istället rekommendera en rodd med bröststöd.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 21:00   #10
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Personligen tycker jag att övningarna har lite olika fokus om de görs på rätt sätt. När individen har lärt sig att använda målmuskeln så betyder inte övningsvalet allt för mycket.

(-) Men stångrodd tär en del på kotpelaren när vikterna blir lite högre och tröttar ut erektorerna och kan ge slitage/skador om det handlar om ymnig träning menar tunga marklyft och stångrodd i samma pass som är relativt vanligt att att se på gymmen. Det gör att erektorerna har svårt att återhämta sig mellan passen vilket kan leda till slitage och skador som är irreversibla.

Men ur ett ryggbyggarperspektiv tror jag att man ska till viss del bygga det på isolationsövningar där det går att jobba med ryggmusklerna. Ex sittande rodd med bröststöd är en bra övning om personen arbetar med rätt muskler.

(-)Det är lätt att använda armarna dvs biceps och dynamiska rörelser som förstör effekten på ryggmusklerna vilket är vanligt i alla ryggövningar oavsett om det är fria vikter eller maskin.
Man bör vara rädd om sin korsrygg, det håller jag med om och rodd med stöd för bröstet är klart underskattat, inte minst som kompletteringsövning (pump, t.ex.).

Men det där med biceps undrar jag över. Du kommenterade en video tidigare också om att utövaren körde mer med biceps. Jag gör mitt bästa för att isolera, men vilka är dina tips för att koppla bort biceps så långt det går? (Jag har egentligen inget emot att få bicepsträning på köpet, men man vill ju träffa målet också och biceps lär ju bli trötta långt innan ryggen fått sitt.)
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 22:01   #11
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Sarco Visa inlägg
Man bör vara rädd om sin korsrygg, det håller jag med om och rodd med stöd för bröstet är klart underskattat, inte minst som kompletteringsövning (pump, t.ex.).

Men det där med biceps undrar jag över. Du kommenterade en video tidigare också om att utövaren körde mer med biceps. Jag gör mitt bästa för att isolera, men vilka är dina tips för att koppla bort biceps så långt det går? (Jag har egentligen inget emot att få bicepsträning på köpet, men man vill ju träffa målet också och biceps lär ju bli trötta långt innan ryggen fått sitt.)
Biceps arbetar men den ska inte vara målmuskeln utan det är ryggmuskulaturen.

Tror att tänka på att inte böja ihop armen för mycket utan sträcka ut så att ryggmusklerna sträcks och dra in så att ryggmusklerna arbetar maximalt sammandragande och inte låta endast armen böjas ihop av biceps.

Tror att det är bra att övningarna görs från början med hanterbara(modesta) vikter för att bana in rörelsen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 22:24   #12
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Sarco Visa inlägg
Man bör vara rädd om sin korsrygg, det håller jag med om och rodd med stöd för bröstet är klart underskattat, inte minst som kompletteringsövning (pump, t.ex.).

Men det där med biceps undrar jag över. Du kommenterade en video tidigare också om att utövaren körde mer med biceps. Jag gör mitt bästa för att isolera, men vilka är dina tips för att koppla bort biceps så långt det går? (Jag har egentligen inget emot att få bicepsträning på köpet, men man vill ju träffa målet också och biceps lär ju bli trötta långt innan ryggen fått sitt.)
Om du ser till att underarmen håller samma riktning som kabeln,eller stångens väg, under hela rörelsen är det lättare att undvika att använda biceps.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 09:55   #13
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Om du ser till att underarmen håller samma riktning som kabeln,eller stångens väg, under hela rörelsen är det lättare att undvika att använda biceps.
Hur menar du?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 18:00   #14
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Om du ser till att underarmen håller samma riktning som kabeln,eller stångens väg, under hela rörelsen är det lättare att undvika att använda biceps.
Jo, men den linjen får man väl nästan naturligt? Annars krävs definitivt en (nästan medveten) kraftansträngning av biceps (åt det hållet).
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 20:44   #15
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Hur menar du?
Inte så här, greppet borde sänkas något, ungefär till naveln för att få en rak linje:


Här borde stången vara mer rakt under armbågen är framför (för att minimera biceps iblandning):


Utan mer så här:



Citat:
Jo, men den linjen får man väl nästan naturligt? Annars krävs definitivt en (nästan medveten) kraftansträngning av biceps (åt det hållet).
Om man kör för tungt eller okontrollerat blir det gärna att man omedvetet vill koppla in biceps och då vill det gärna bli den där vinkeln eftersom biceps jobbar bättre i det läget.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)