Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-07-25, 17:56   #31
Alltidxx
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 267
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Jag tror att den typen av träning som Branch Warren bedriver, tänk mycket fusk, hög fart, våldsamt, okontrollerat med supertunga vikter i höga reps och väldigt många set/pass sliter mest. Säkerligen effektivt...om man håller.

Ty såhär:

Sen skadade han sig också. Och tvingades köra lättare och sen kom han på att det faktiskt var rätt bra det med.
Alltidxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 03:39   #32
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Jag har träffat en lyftare som dragit isär fingerlederna och kan inte lyfta längre, i alla fall inte skivstång. Jag vet inte vad han tävlade i men jag tror det var tyngdlyftning.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 05:17   #33
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Jag tror att den typen av träning som Branch Warren bedriver, tänk mycket fusk, hög fart, våldsamt, okontrollerat med supertunga vikter i höga reps och väldigt många set/pass sliter mest. Säkerligen effektivt...om man håller.
Det jag reagerar mest på är de korta rörelsebanorna och den totala frånvaron av inbromsning i den negativa fasen. Knappast effektiv träning för något annat än skador.

Senast redigerad av Klein den 2013-07-26 klockan 05:19.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 08:20   #34
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Jag slänger in att det värsta slitaget uppstår genom att köra för ensidigt. Släng istället in mycket variationer, lite cardio, en del stretching och rörlighetsträning, kanske lite kettlebells etc så kan du nog träna tämligen frekvent.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-03, 19:20   #35
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Ja har kört omvänd pyramid på alla övningar det är applicerbart på, i säkert 8 år.

Kan man tänka sig att det är skonsammare för leder att sluta med det och köra tyngsta setet sist? Även fast jag är procentuellt sett tröttare då så kan man tänka sig att det också är psykiskt lättare. Efter det setet är ju övningen slut. Dessutom blir leder mer uppvärmda då, om det är så det fungerar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut

Senast redigerad av Armed Dingo den 2019-12-03 klockan 19:21.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-04, 10:49   #36
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
De som verkar få mest ledproblem efter vad jag vet/tror mig veta är de som inte tränar alls.

Särskilt i kombon med övervikt. Knän, rygg, axlar...de får ont överallt. Så jag vill nog sticka ut hakan och påstå att dåligt lyftande, kanske med undantag av extremer är bättre för ledhälsan än ingenting.
trädgårdsmöbel är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-12-04, 12:42   #37
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Armbrytning
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-04, 12:50   #38
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Alla typer av sporter som till stor del utgörs av plyometriska rörelser (typ hopp och löpning och sådant). Ju högre intensitet (ju högre man hoppar eller ju snabbare man springer) ju mer sliter det. Men ju fler repetitioner man gör så sliter det också mer. Dessa två faktorer är ju diametralt olika, så nånstans finns det väl en "sweet spot" där intensiteten är tillräckligt hög för att det ska slita ordentligt, och det är ändå såpass låg intensitet att man orkar utföra tillräckligt många repetitioner (typ löpsteg) för att det ska skava sönder lederna ordentligt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-04, 13:35   #39
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Stora vikter och tekniken som lider kan göra skada . Jag har dåliga knän och tror inte det beror på dålig teknik utan mera på åratal av hack squat och frontböj som knäna inte tyckt om.Axlarna har tagit stryk och tunga pressar. Jag tror på att stretcha, värma upp ordentligt, massage och lättare vikter förlänger tiden innan man får problem. Oavsett teknik så ju större belastning så större risker
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-04, 14:03   #40
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Jag mår dåligt av att träna tungt. Tycker det sliter onödigt på CNS och så lederna förstås.

Jag tränar t.ex biceps hellre med kabeltrissa än fri stång. Ger det sämre muskeltillväxt?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-04, 14:10   #41
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 733
Tunga vikter, frekvent och utan tillräcklig återhämtning.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-04, 15:03   #42
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 510
Känns som att crossfit kan passa på rubriken (?), åtminstone som man ofta ser den utföras runtikring
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)