Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-07-25, 10:11   #1
Påvägneråt
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 145
Vilket träningsätt sliter mest på musklerna/lederna?

Tja.

Jag har mer och mer börjat träna varje dag. Men jag tränar inte samma muskel 2 dagar i rad. Men jag tänkte kolla med er om ni vet vilket träningssätt som "sliter" mest på muskler och leder. Man kan ju säga att för lite med vila, dålig kost och liknande kan "slita" eller förlänga återhämtningen. Men jag tänkte mer på till exempel att köra :

Alltid till failure?
Hög reps/set?
Dropp-set?
Myo-set?
Olika slags pyramider?

Osv...

Vilket sliter mest och vilket sliter minst tror ni?

Vilket kan man kombinera bra om man till exempel kör bröst på onsdag med riktigt mkt drop-set och liknande för att sedan gå på bröst igen på fredag fast kanske bara 3 set med 4 reps på vadera utan att gå till failure. För att minska risken för "slitage"?
Påvägneråt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 10:18   #2
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Tunga vikter sliter mest på lederna.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 10:22   #3
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Tunga vikter sliter mest på lederna.
Eller så stärker det och stabiliserar leder samt förstärker och förtjockar ledbrosket.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 10:28   #4
Control_61
Bengt
 
Control_61s avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 722
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Eller så stärker det och stabiliserar leder samt förstärker och förtjockar ledbrosket.
Idealiskt kanske det gör det.

Min (något begränsade) erfarenhet säger att gamla lyftare och personer som länge och ofta strävat efter maximal styrka snarare får problem med leder senare i livet. Pratade nyligen med en gammal duktig SLare som hävdade att det är få av hans gamla tävlnings/träningspolare som inte har ordentliga problem någonstans.

Sen om det beror på själva träningen i sig är frågan.
Kan snarare tänka mig att mentaliteten/pannbenet som krävs för att bli stark på riktigt är det som sliter ut kroppen.
__________________
Control_61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 10:37   #5
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Citat:
Ursprungligen postat av Control_61 Visa inlägg
Idealiskt kanske det gör det.

Min (något begränsade) erfarenhet säger att gamla lyftare och personer som länge och ofta strävat efter maximal styrka snarare får problem med leder senare i livet. Pratade nyligen med en gammal duktig SLare som hävdade att det är få av hans gamla tävlnings/träningspolare som inte har ordentliga problem någonstans.

Sen om det beror på själva träningen i sig är frågan.
Kan snarare tänka mig att mentaliteten/pannbenet som krävs för att bli stark på riktigt är det som sliter ut kroppen.
Ett problem ang. knäna när det SL är troligen att dom kör med rejält åtdragna knälindor som ibland bidrar till skador på underliggande ledbrosk pga det stora trycket på bl.a. Knäskålen.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 10:39   #6
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Det är skillnad på att träna tungt och att träna för tungt. Maxningar är ju inte direkt hälsosamma.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 11:06   #7
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Eller så stärker det och stabiliserar leder samt förstärker och förtjockar ledbrosket.
Dum fråga från en dum person;

Hur går det till när man förtjockar ledbrosket? Fungerar det på samma sätt som muskler byggs?
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 11:20   #8
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Det som sliter mest är nog att inte sköta återhämtningen, köra för ensidigt och att försöka stressa fram resultat.
De som tränar regelbundet men har lite mer avslappnad syn på det hela och därför tar några dagar ledigt då och då även om de inte känner sig slitna, kör perioder med annan inriktning, inte pressar sig varje set eller pass osv har troligen större chans att undvika skador.

Att fd lyftare har ont är inget konstigt, det har de flesta idrottarna och det beror på att man pressar gränserna för vad den egna kroppen klarar av i kombination med att olyckor händer.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 11:22   #9
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Dum fråga från en dum person;

Hur går det till när man förtjockar ledbrosket? Fungerar det på samma sätt som muskler byggs?
Vid ökat drag och tryck så anpassar sig även leder, skelett och brosk och förstärks och nybildas.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 11:24   #10
tlk
nattzor
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 2 050
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Dum fråga från en dum person;

Hur går det till när man förtjockar ledbrosket? Fungerar det på samma sätt som muskler byggs?
Det är väl knappast en dum fråga.


Muskler och brosk byggs på väldigt olika vis. Muskler är celler i sig, brosk däremot är en typ av bindväv (mestadels kollagen och proteoglykaner) som tillverkas av kondrocyter.
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 11:26   #11
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Ett problem ang. knäna när det SL är troligen att dom kör med rejält åtdragna knälindor som ibland bidrar till skador på underliggande ledbrosk pga det stora trycket på bl.a. Knäskålen.
Jasså? Säg det till mitt hopparknä som tränat klassiskt.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2013-07-25 klockan 11:27.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 11:34   #12
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Det som sliter mest på lederna är snedbelastningar och FÖR höga belastningar, samt för lite vila över tid.
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 11:35   #13
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Jag tror att det är viktigt att skilja på slitage och skador.
Tyvärr utvecklar sig skador till 99% till artros därför bör man vara försiktig med att göra dumheter som man själv inser innan att är extra risky.

Onödigt slitage det är mer att att man nöter på samma övningar med hög volym/intensitet när oftast en tredjedel av träningsmängden är tillräcklig. Eftersom styrketräning/belastningsträning ger förslitningar över tid oavsett hur man tränar bör man ha det i åtanke. Man har oftast ett långt liv efter man/kvinna har lagt träningen på hyllan.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 11:46   #14
lofito
Registered User
 
lofitos avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 734
Låt säga att man kör MAX OT ett par år som eftersträvar 4-6 reps och 2, maximalt 3 set i vissa övningar. Man kör alltid till failure men kroppen går man "bara" igenom en gång i veckan. Tror ni att det är sånt här som också sliter och gör att man får problem senare
i livet, eller? Har börjat med MAX OT och trivs som fan, så vore ju tråkigt om det visar sig
att man senare i livet kan få problem. Lite väl nojig kanske, jag vet.
lofito är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 11:51   #15
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Styrkeobalanser borde slita en del om man kringgår dem skulle jag tro. Till slut säger det nog stopp.

Skulle jag nu t ex frontböja efter mina lår istället för efter min rumpa och rygg kanske jag får upp 30kg mer men det blir nog bara några pass max sen är det nog adjö med ryggslutet, kan ju lura mig kanske några pass till med ett bälte men det skjuter nog bara upp det som komma skall.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)