Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-12-06, 17:53   #1
erklars
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 59
Skadad vid knäböj

Hej på er, jag skulle komma igång med träningen efter ett långt uppehåll (3år) i augusti. Värmde upp inför några set knäböj och allt kändes bra. Lite stel, men det var också längesen jag hade tränat.

Skulle börja lätt med några böj på 100kg. Efter tre reps brakar det till med ett ljud liknande ett äggskal i högra låret på väg upp från bottenläget. Jag kom upp och kunde lämna ifrån mig stången i racket.

Idag så känns skadan fortfarande och jag kan inte träna ben fullt ut som jag vill. Det smärtar kraftigt när exempelvis ska träna knäböj och benpress. Benspark går tydligen bra smärtan känns då bara lite i starten. Smärtan känns även när jag sitter länge och när jag kör bil. Studerar jag benets uppbyggnad skulle jag säga att smärtan är vid IT bandets början.

Sjukgymnast tipsar mig att endast göra övningar som inte gör ont. Har för svaga symptom för att det skulle vara några större fel på låret tydligen. Men mig påverkar det avsevärt mycket.

Är det någon av er som vet vad jag råkat ut för och hur jag skulle kunna få bukt med smärtan vore jag tacksam.
erklars är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-06, 18:37   #2
DavidN
Ocensurerad chimpans
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Falkenberg
Inlägg: 651
Trasig minisk eller "skräp" som lossnat?

Båda mina minisker är söndertrasade. Jag mosar sönder lite vi varje pass. Låter illa men gör inte ont förutom vid träningsuppehåll.
Hade liknande erfarenhet och kollade upp men det var bara att köra på och "mala ner" det som stör, tills slut är det bara gelé kvar. Ingen åtgärd ansåg man.

Säkerligen inte samma sak men allt som låter är inte av ondo.
Vore bra om du får träffa en läkare på otroped, privat eller i vanliga vården.
DavidN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-06, 19:32   #3
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Så det gör alltså ont nere vid knät eller uppe vid utsidan av röven?
Upplever du smärta i vardagen?
Är smärtan så stark att du är helt oförmögen att röra dig? Eller beror den på belastning?

Stör det dig inte i vardagen och du delvis kan utföra dina gymövningar så är det väl bara att inse att efter tre år är allt du byggt up innan borta och du för börja ifrån noll och stega upp belastningen. (Och bli inte triggad nu om muskelminne och satelitceller osv.)
Stega upp i den takt kroppen tillåter. Och inse att du gjort något som innebär att du för alltid lättare kommer dra upp den här smärtan.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-07, 05:27   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Om det var "i låret" så lokar jag det som att det var i någon av musklerna på framsidan/utsidan av benet. Då skulle det kunna röra sig om en lättare muskelbristning. Vilket jag antar bäst botas med mestadels vila och kanske lite lättare rörelseträning.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-08, 12:13   #5
erklars
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 59
Smärtan kommer inte vid all belastning. Belastar jag varje muskelgrupp för sig så smärtar det inte. Utan det är vid knäböj och i vissa fall vid marklyft. Sitter jag ner på en stol och lägger höger ben över det vänstra utsträckt så får jag fram samma smärta. Men det kan vara brosk också. Smärtan blir bättre ju mer jag rör på mig och avtar under passet. Smärtan känns även vid utfallssteg och pistols är en omöjlighet.
erklars är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)