Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-12-06, 08:24   #91
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Gudars skymning. Du har levt som Shane McGowan senaste året. Skönt att du börjat ta höjd igen.
Haha tänkte just att det namnet känner jag igen och visst är det han med öronen!
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-06, 08:26   #92
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Haha tänkte just att det namnet känner jag igen och visst är det han med öronen!
Och tänderna! Som han söp bort. Var sedan med i en dokumentär där under oerhörda 9t fick nytt garnityr.

https://metro.co.uk/wp-content/uploa...0704889744.jpg

Senast redigerad av d1anny2 den 2019-12-06 klockan 08:32.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-06, 16:48   #93
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 272
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Och tänderna! Som han söp bort. Var sedan med i en dokumentär där under oerhörda 9t fick nytt garnityr.

https://metro.co.uk/wp-content/uploa...0704889744.jpg
Som vilken britt som helst
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-06, 17:01   #94
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Som vilken britt som helst
Eller hur. Smutsiga land
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-06, 19:04   #95
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Ja, vad ska vi ta 2020 då? Vore fint om jag kunde slå PB i alla gamla övningar med 5 kg. Så: Böj 115, bänk 125, mark 165 och press 70.

Sen tar vi halvmaran på 1:45.

Men jag skulle vara nöjd med att 1) kunna träna hårt utan att få ont i lederna och 2) inte bli smygfet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-06, 20:19   #96
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
130+ i bänken
5 km under 25 min
5x180 i upphöjd mark

Fixar jag detta så blir jag nöjd.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Har fixat 130 prick i bänken
Kanske kan fixa 5km på 25. Ska testa.
Kanske fixar marken med. Får testa det med.

Bra påminnelse mackejuve

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 13:31   #97
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
1. försöka hålla mig frisk och träningsduglig (inte helt lätt med barn som drar hem förkylningar titt som tätt samt möten med förkylda kollegor), och när jag ändå blir sjuk, ta det som en naturlig deload-period på minst 2 veckor för att inte dra ut på eländet som jag annars lätt gör.
Var förkyld var 4e vecka under jan-mars men sedan dess har jag klarat mig. Kör C-vitamin-dunderkur så fort jag känner att något är på gång.

2. snitta 2,5 pass i veckan under året (130 pass totalt). Hänger helt och hållet på att jag lyckas med punkt 1
Kan gå, ligger på 80 pass hitills (varav några var väldigt korta dock)

3. lägga på mig mer muskler än fett (bibehålla eller minska kroppsfett-%)
Inte så noga med kroppsfettet, men om träningen får ta den tid jag vill så kommer jag försöka leanbulka upp 2-3 kilo (81-> 84) tills året är slut

Om jag ska våga mig på några kvantitativa mål så säger jag - öka 15% på 10RM i bänk Rimligt och 120 -> 140kg 1RM i mark Ska satsa på lite mer mark i höst, men kommer troligtvis inte försöka mig på någon maxning då jag är alldeles för rädd om ryggen. Komma upp i stabila/kontrollerade 5or på 110 kilo är ett vettigt mål dock (kör just nu på 90-100).
Vågar mig på att sammanfatta året redan nu:

1. Ingen förkylning sedan i mars

2. Klarar inte riktigt, ser ut att landa på ca 120 pass totalt

3. Legat stabilt på 83.5kg i någon månad nu. Positivt att det är en väldigt liten ökning av kroppsfett (vad jag ser visuellt).

15% ökning i 10RM bänk är fixad, och likaså 5or på 110 mark, så jag är nöjd!
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-13, 10:17   #98
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Och tänderna! Som han söp bort. Var sedan med i en dokumentär där under oerhörda 9t fick nytt garnityr.

https://metro.co.uk/wp-content/uploa...0704889744.jpg
Är det inte heroin som göra att man tappar tänderna på detta sätt?
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-13, 10:38   #99
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Är det inte heroin som göra att man tappar tänderna på detta sätt?
Då jag har personlig erfarenhet; Nej, heroin är generellt en snäll substans mot kroppen. Amfetamin däremot, där har du tandlossning deluxe.

Men oavsett drog så sköter man inte elfenbenen så far dom illa.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-14, 12:37   #100
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Jag har haft ett rätt uselt träningsår. Det känns som hela sommaren, spec. semestern var en enda lång sitta i väntrum på olika vårdinrättningar. En miljard blodprov och skit. Var tvungen att sluta med testosteron, det var jag egentligen inte (cancermisstankar då tas det bort för att det kan påskynda).

Mina blodvärden var alarmerande. Precis när jag fick det beskedet kände jag mig konstigt nog starkare än nånsin. Hade sån jäkla energi, men sedan utan T mådde jag verkligen skit.

Jag hade ingen cancer, och det var glädjande. Fick tillbaks min livsglädje Tostrex. Hösten har jag ändå inte tränat som jag borde pga. annat, trots motivation (motivation är tämligen värdelös när man inte abväbder den) så är inte tillbaks på nivån innan detta.

Nästa års projekt är att bli lika stark som jag var i april/maj i år. Det ser jag som att datsa lågt, men realistiskt.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-14, 12:54   #101
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Må din hälsa stiga under 2020 @trädgårdsmöbel!

För egen del är jag nöjd med året. Tyckte u det lång tid att mina gains varit obefintliga. Började styra upp med några program (och följde dessa) och vips var det ordning på torpet.

Knäna mår ganska bra även om baksidan behöver stärkas. Sprungit några gånger och det känns lugnt. Ryggen har hållit under lång tid då den skötts om.

Kom att tänka på en dikt av Czeslaw Milosz:

En dag så full av lycka
Arbetade i trädgården, dimman lyfte tidigt.
Kolibrierna stod stilla över kaprifolens blom.
Det fanns på jorden inte en sak som jag ville äga.
Jag visste inte någon värd att avundas.
Vad ont som hänt hade jag glömt.
Skämdes inte för tanken att vara den jag alltid varit.
Kände i kroppen ingen smärta.
När jag rätade på ryggen såg jag blå hav och segel.


Det är målsättningen för 2020
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-16, 16:15   #102
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Målsättningar 2019
- Billinge trail halvmarathon: persa. Sub 1:55 kanske blev ej av p.g.a. skada
- Laegavegur trail-ultra 55K: sub 7 h blev ej av p.g.a. skada
- Lidingöloppet 30K: persa. Sub 2:30 fail
- 5 km: sub 20 min nope
- Marathon sub 3:30 check
- Höga Kusten 43K sub 6 h check
- Tweed Valley Ultra 65K sub 7 h sprang fel
- Halvmarathon sub 1:35 nope
- Marklyft: 270 kg uteslutet
- Knäböj: 185 kg se ovan
- Militärpress: 90 kg uteslutet
- Bänkpress: 140 kg uteslutet

Har gått och blivit lite dålig i foten så kan summera året redan nu. Styrkemålen var helt sinnessjukt optimistiska, rentav naiva. Har haft en fin styrkeperiod nu under avslutningen av året och fixat serien 160-132,5-235, en serie som jag är jättenöjd med. Hur jag hade tänkt lösa 185-140-270 har jag ingen aning om. Samma sak med pressen. Var nöjd över att jag fick upp 80 kg häromdagen, det kändes riktigt bra med tanke på hur mycket jag har löpt i år. Det var tio kg från målet...

Löpningen har trots allt rött gått bra. En debutmara på 3:23:45 samt sju mil på 7:14 räcker egentligen för att 2019 ska klassificeras som godkänt, på gränsen till bra. Skador och schemakrockar ställde överlag till det och omöjliggjorde flera av målsättningarna.

Om jag skiter i målen jag satte upp och bara tänker på 2019 som helhet så var det bra, framförallt med tanke på att jag har haft ett par motgångar. Jag vill vara en snubbe som springer längre än de flesta andra och därför var årets absolut största grej att testa mig på en överlång distans. Från början var det tänkt att vara 55 km, nu blev det 70 km istället. Ska man bli skaplig på att springa långt hör det till att ha en bra marathontid, det skaffade jag mig också. Till sist så vill jag göra allt detta samtidigt som att jag är ganska stark. Det tycker jag att jag har visat att jag är nu under december. 527,5 kg i gymtotalen är kanske inte jättemycket att skryta över men med hänsyn till löpningen så tycker jag att det är bra.

Nästa år ska jag sätta rimliga styrkemål samt kanske enbart löpmål för sådant som jag till 110 % kommer att genomföra. Det är lätt att tänka att man ska bocka av precis allt under ett år men ett år går fan ganska så snabbt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-16, 18:36   #103
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Min träning har under detta året gjort precis det jag ville, varit terapeutiskt och fått mig att må bra. Nu när jag tänker efter kan detta året ha varit det bästa någonsin, då jag släppt alla krav och bara låtit det vara ett positivt inslag i vardagen. Varenda pass har jag kommit in på gymmet, funderat på vad jag kände för att köra just den dagen och tränat precis det. Fått dille på vissa övningar i perioder och gjort en hel del lekpass med roliga fjantövningar.

Rent prestationsmässigt rör det sig inte värst snabbt nuförtiden, särskilt med tanke på att jag fokuserat på att hålla mig slank och fin vilket gör lilla mig skör och gnällig.

Några prestationer jag kommer ihåg:
- En etta i (strikt) militärpress på 87.5 kg. 7.5 kg högre än mitt senaste PB för ett par år sedan. Hade varit kul att komma upp till 90 snart, men kör sällan MP så blir lite specifik träning.

- Fem dips med 67.5 kg extra utöver kroppsvikten. Jag lyckades äntligen börja köra övningen utan att få ont i axlar och armbågar, och iom att det är en kul övning har mycket tid lagts på det.

- En femma på 70 kg i hantelrodd. Fusk med remmar, men jag tycker de avskyvärda, rundade handtagen på just de hantlarna är en förmildrande omständighet.

- 230 kg i konventionell mark. Det har regresserat sedan några år tillbaka men då jag mest kört byggarövningar i år tycker jag det förtjänar en hedersplats.

Har väl inte så mycket mer att gnälla om. Jag fokuserar stenhårt på TUT nuförtiden också, även om det är en tung etta i mark eller högreppare kör jag alltid minst 2-3 sek excentrisk fas. Tycker det har varit skonsammare för lederna åtminstone, något jag tänker mycket på överlag då jag planerar att träna långt in i framtiden. Föredrar oftast volym framför intensitet.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-19, 19:39   #104
Aristocrat
Registered User
 
Aristocrats avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 58
Började träna 15 januari kontinuerligt, tillhört dem som kört 2-4 mån och slutat 12mån i 10 år men hittills i år har man tränat som längst med en veckas uppehåll och 200 incheckningar på gymmet.

Mina mål för året har varit:

Gå ner till vettig vikt för min längd: Droppat från 88 till 71 (Klart i Juni)
Klara av att göra 10x3 pullups/dips/chins: Klart i Juli

150 Marklyft: Klart Maj
125 Knäböj: Klart November
100 Bänk: Ligger på 90 nu, börjar bli smått stressad
Humanflag: Kan men endast med indragna ben
Springa halvmil: September (med inga intentioner på att springa längre i framtiden heller)

Långt ifrån wow siffror men kul att se och känna progress
__________________
The only way is up
Aristocrat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-19, 19:46   #105
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Bra siffror med tanke på hur lätt du är, och hur kort tid du tränat
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)