Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-27, 10:33   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
BMI viktigt för hälsan trots stor mängd muskelmassa

Citat:
OBJECTIVE:

To determine the association between having simultaneously high body mass index (BMI) and high relative lean body mass (LBM) and cardio-metabolic risk factors, metabolic syndrome (MetS), and diabetes in adults.

MATERIALS AND METHODS:

A cross-sectional analysis was performed on 4982 adults aged 19 to 85 years that participated in the National Health and Nutrition Examination Survey (cycles 1999-2000 to 2005-2006). The primary exposure variable was categorization into four groups: (1) Low-BMI/Low-LBM, (2) Low-BMI/High-LBM, (3) High-BMI/Low-LBM, and (4) High-BMI/High-LBM. LBM was assessed using Dual Energy X-ray absorptiometry. The primary outcome measures were cardio-metabolic risk factors, MetS based on the ATP III definition; participants were required to have at least three of the following five criteria: high waist circumference, low HDL cholesterol, elevated triglyceride levels, high resting blood pressure, and self-reported diabetes.

RESULTS:

Compared to the High-BMI/High LBM, most cardio-metabolic risk factors were significantly different among groups (p<0.05) while no such differences were observed for the High-BMI/Low-LBM (p>0.05). Exception of waist circumference [OR (95%): 21.8 (8.84-53.82)], there was no increased odds of having cardiometabolic risk factors in the High-BMI/Low-LBM compared to the High-BMI/High-LBM (p>0.05). The odds of having MetS and diabetes for the High-BMI/Low-LBM compared to the High-BMI/High-LBM were OR (95% CI): 1.68 (0.84-3.36) and 0.59 (0.26-1.34) respectively.

CONCLUSIONS:

Our results suggest that having a high BMI as well as high relative LBM levels is not associated with cardio-metabolic risk factors, MetS, and diabetes. Therefore, maintaining a BMI below 30 kg/m2 appears to be clinically relevant, regardless of LBM levels.
Scand J Med Sci Sports. 2019 Nov 26. Does Lean Body Mass Equal Health Despite Body Mass Index?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 10:39   #2
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Ja det är väl jobbigt för en liten motor att dra runt en ett stort fordon oavsett typ, känns ju logiskt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 13:23   #3
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Så om man har mer muskelmassa än normalt så kan det vara vettigt att kompensera och ligga på ett lägre kroppsfett? För att då hamna i ett hälsosamt BMI range?
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 18:07   #4
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Så om man har mer muskelmassa än normalt så kan det vara vettigt att kompensera och ligga på ett lägre kroppsfett? För att då hamna i ett hälsosamt BMI range?
Låter så. Men det är med rätt god marginal ändå. Jag är 188cm och får alltså väga 30*1.88²=106kg.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 18:58   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Låter så. Men det är med rätt god marginal ändå. Jag är 188cm och får alltså väga 30*1.88²=106kg.
Men kan man ens väga så mycket med lågt kroppsfett utan att behöva ta substanser som i sig är hälsovådliga?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 18:59   #6
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Men kan man ens väga så mycket med lågt kroppsfett utan att behöva ta substanser som i sig är hälsovådliga?
Sant. Bäst att slå till med en kagge.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-03, 08:06   #7
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Ja det är väl jobbigt för en liten motor att dra runt en ett stort fordon oavsett typ, känns ju logiskt
Så tänker jag och mitt 31,6 BMI med......ytterligare en orsak att försöka få midjan mindre sladdrig antar jag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-03, 09:34   #8
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Så tänker jag och mitt 31,6 BMI med......ytterligare en orsak att försöka få midjan mindre sladdrig antar jag.
Vad då? Sladdrig midja låter mysigt
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-03, 09:38   #9
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Vad då? Sladdrig midja låter mysigt
Man kan ju argumentera för att så länge man har kläder på sig är all volym bra volym iofs.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-03, 09:39   #10
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Man kan ju argumentera för att så länge man har kläder på sig är all volym bra volym iofs.
Så är det. Endast ett vattenbad med densitetskoll avslöjar sanningen. Eller en bubbelpool
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)