Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Medlemsbilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-26, 21:40   #18136
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av Wao Visa inlägg
Har du tuggat taggtråd eller? Du fattar väl att folk kommer att ifrågasätta det du säger.
Jag menar att "Argumentera för varför du tycker det är rätt" är fel att starta en diskussion med. Istället kan man börja argumentera EMOT med ett argument för VARFÖR det jag säger är fel.

Tugg Tugg.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 21:46   #18137
Morrris
Jag har klamydia
 
Morrriss avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 4 670
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Jag menar att "Argumentera för varför du tycker det är rätt" är fel att starta en diskussion med. Istället kan man börja argumentera EMOT med ett argument för VARFÖR det jag säger är fel.

Tugg Tugg.
Nej, du påstår en sak. Bevisbördan ligger på dig.
__________________
Anteckningar från ett Källarhål

Blev medlem på Kolozzeum och allt jag fick av Piranha var den här förbannade klamydian.
Morrris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 22:03   #18138
JojjeG
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Älvsbyn
Inlägg: 1 626
130x1 tränat i 4månader : http://www.youtube.com/watch?v=iFkm6ZD-OEY
JojjeG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 22:05   #18139
Morrris
Jag har klamydia
 
Morrriss avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 4 670
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeG Visa inlägg
130x1 tränat i 4månader : http://www.youtube.com/watch?v=iFkm6ZD-OEY
__________________
Anteckningar från ett Källarhål

Blev medlem på Kolozzeum och allt jag fick av Piranha var den här förbannade klamydian.
Morrris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 22:07   #18140
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av Morrris Visa inlägg
Nej, du påstår en sak. Bevisbördan ligger på dig.
Har inte påstått något. Jag anser är inte att påstå. Det är enbart vad jag tycker. Vill någon ha igång en diskussion får de då komma med argument varför jag har fel och inte tvärt om. Jag har enbart sagt vad jag tycker och tänker, det är inte att påstå något. Läs om, läs rätt.

Citera var jag har påstått, som inte är mina egna tankar och reflektioner.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 22:19   #18141
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Jag menar att "Argumentera för varför du tycker det är rätt" är fel att starta en diskussion med. Istället kan man börja argumentera EMOT med ett argument för VARFÖR det jag säger är fel.

Tugg Tugg.
Visst kan jag argumentera och förklara varför jag inte håller med dig. Om du inte vill förklara varför din åsikt är rätt så förstår jag dock inte varför du nämnde den till att börja med.

Man kan låsa ut benen mycket tidigare än höften och ändå utföra lyftet på ett säkert sätt, alltså är det inte nödvändigt av säkerhetsskäl. Vidare så är en del personer starkare om de rätar ut benen något tidigare än höften, alltså är det inte nödvändigt för att lyfta så effektivt som möjligt. Det är med andra ord inte nödvändigt på något vis utan bara en av de där grejerna som funkar bra för somliga och mindre bra för andra. Varför ska man då ha det som ett kriterium för att lyftet ska vara korrekt?

Jag tycker att det finns för många meningslösa regler i vissa lyft. Tanken bakom de här reglerna är oftast god men när de endast går att applicera på vissa kroppstyper är det inte så mycket vits med dem. Control_61 tycker att man ska ha överkroppen stilla tills man har låst ut benen, du tycker att man ska låsa ut benen och höften samtidigt, jag såg en instruktionsfilm om mark nyligen där de sade att överkroppens vinkel ska vara konstant tills stången passerat knäna. Stackars nybörjare säger jag bara, de måste ju bli helt snurriga när de försöker lista ut vem de ska lyssna på. De flesta klarar inte ens av att hålla ordning på saker som att hålla god form på ryggen, inte låta höften sticka iväg okontrollerat och att inte bli för framtung. Det är bättre att trycka mer på sådana grundläggande saker och allt annat som när benen ska låsa ut etc, det kan man ta från fall till fall.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 22:20   #18142
JojjeG
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Älvsbyn
Inlägg: 1 626
Citat:
Ursprungligen postat av Morrris Visa inlägg
tack för det Hur gör man?
JojjeG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 22:31   #18143
tompee
Registered User
 
tompees avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Piteå
Inlägg: 1 448
Bidrar med lite inspiration från vårt pass på julafton Samt några nya pers för mig både i marklyft där jag drog 185 och riktigt cheetade hammerroddar på 110kg. Enyoy.

kv. 74kg

__________________
Blogg: www.4-klovern.se

Meriter: Tammerpokalen 2:a

Min Jorunal: Vägen till CrossFit SM 2012
tompee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 22:33   #18144
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Visst kan jag argumentera och förklara varför jag inte håller med dig. Om du inte vill förklara varför din åsikt är rätt så förstår jag dock inte varför du nämnde den till att börja med.

Man kan låsa ut benen mycket tidigare än höften och ändå utföra lyftet på ett säkert sätt, alltså är det inte nödvändigt av säkerhetsskäl. Vidare så är en del personer starkare om de rätar ut benen något tidigare än höften, alltså är det inte nödvändigt för att lyfta så effektivt som möjligt. Det är med andra ord inte nödvändigt på något vis utan bara en av de där grejerna som funkar bra för somliga och mindre bra för andra. Varför ska man då ha det som ett kriterium för att lyftet ska vara korrekt?

Jag tycker att det finns för många meningslösa regler i vissa lyft. Tanken bakom de här reglerna är oftast god men när de endast går att applicera på vissa kroppstyper är det inte så mycket vits med dem. Control_61 tycker att man ska ha överkroppen stilla tills man har låst ut benen, du tycker att man ska låsa ut benen och höften samtidigt, jag såg en instruktionsfilm om mark nyligen där de sade att överkroppens vinkel ska vara konstant tills stången passerat knäna. Stackars nybörjare säger jag bara, de måste ju bli helt snurriga när de försöker lista ut vem de ska lyssna på. De flesta klarar inte ens av att hålla ordning på saker som att hålla god form på ryggen, inte låta höften sticka iväg okontrollerat och att inte bli för framtung. Det är bättre att trycka mer på sådana grundläggande saker och allt annat som när benen ska låsa ut etc, det kan man ta från fall till fall.
Tack för ett givande svar!

När jag gör mina lyft så gör jag som jag skrev. Alltså, rätar ut höften och knäna samtidigt. Jag förstår vad du menar och förstår nu varför jag blivit missförstådd. Jag menar inte med mitt första inlägg att så jag inte utför övningen är fel. Jag menar med mitt första inlägg att jag anser att när man rätar ut höften och knäna samtidigt är ett korrekt utfört lyft. Jag har inte sagt att något annat är inkorrekt. Jag, som många andra har formen på kroppen att gå efter. Det jag tycker är viktigast är ryggen, är ryggen rak kan man nästan lyfta hur man vill. Så tänker jag.

Genom att räta ut höften och knäna samtidigt får man(i alla fall jag) och mina vänner ryggen att hålla sig rak genom hela lyftet. Detta tycker därför jag är korrekt.

Jag har även poängterat att jag inte tycker det finns något rätt och fel utan det är min åsikt att rätar man ut höften och knäna samtidigt är det ett korrekt utförande. Svårt att få det förklarat såhär i text.

Det jag inte har förstått är varför folk säger att jag påstått något. Jag har klart och tydligt sagt "Jag tycker" eller "Jag anser".
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu

Senast redigerad av mattilainen den 2010-12-26 klockan 22:35.
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 22:36   #18145
Gabriel174
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 3 910
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeG Visa inlägg
tack för det Hur gör man?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=81898
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Gpajpen Visa inlägg
Smyg upp på han och ta strypgrepp nån gång då. Viska i hans öra "din tid är över".
Citat:
Ursprungligen postat av xodd Visa inlägg
Från att inte förstå vad remissgivande läkare skrev till att sitta och anklaga större delen av Sveriges läkare för att vara okunniga inom loppet av 48 timmar måste vara någon form av rekord i utveckling.
Gabriel174 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 22:43   #18146
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeG Visa inlägg
130x1 tränat i 4månader : http://www.youtube.com/watch?v=iFkm6ZD-OEY
Du sätter dig snett, ser det ut så även på lättare vikter? Du låter även knäna åka inåt ganska mycket, jobba på att trycka knäna utåt i stället.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 22:56   #18147
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Tack för ett givande svar!

När jag gör mina lyft så gör jag som jag skrev. Alltså, rätar ut höften och knäna samtidigt. Jag förstår vad du menar och förstår nu varför jag blivit missförstådd. Jag menar inte med mitt första inlägg att så jag inte utför övningen är fel. Jag menar med mitt första inlägg att jag anser att när man rätar ut höften och knäna samtidigt är ett korrekt utfört lyft. Jag har inte sagt att något annat är inkorrekt. Jag, som många andra har formen på kroppen att gå efter. Det jag tycker är viktigast är ryggen, är ryggen rak kan man nästan lyfta hur man vill. Så tänker jag.

Genom att räta ut höften och knäna samtidigt får man(i alla fall jag) och mina vänner ryggen att hålla sig rak genom hela lyftet. Detta tycker därför jag är korrekt.

Jag har även poängterat att jag inte tycker det finns något rätt och fel utan det är min åsikt att rätar man ut höften och knäna samtidigt är det ett korrekt utförande. Svårt att få det förklarat såhär i text.

Det jag inte har förstått är varför folk säger att jag påstått något. Jag har klart och tydligt sagt "Jag tycker" eller "Jag anser".
Ok, bra. Jag tror att missförståndet grundar sig lite i att du anmärkte på vad Control_61 skrev och sade att det var fel i dina ögon. Visserligen anmärkte jag själv på just den biten som du inte höll med honom om, jag hade samma argument emot honom som jag har emot det du skrev (individuellt etc), men det bidrog nog lite till att jag tolkade dig som att ditt sätt var det rätta.

Ja om det funkar så är det ju synd att kalla det fel. Bra att vi har klarat ut detta, kanske bäst att vi ger oss nu innan det blir för mycket poster utan filmer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 22:59   #18148
alexandermar
Registered User
 
alexandermars avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Älvsbyn
Inlägg: 602
PB i bänken idag, 110x1

alexandermar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 23:30   #18149
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
det var en jävel att skrika på en vikt som såg ut som sista uppvärmningsvikten
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 23:40   #18150
Wequ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 77
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
det var en jävel att skrika på en vikt som såg ut som sista uppvärmningsvikten
+1 Det där såg jävligt lätt ut! Tror du minst tar 115 kg
Wequ är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)