Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-06-01, 09:25   #1
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Knän som inte gillar knäböj

Tjena! Jag har tränat knäböj under hela mitt vuxna liv, säkerligen i typ 15 år. Vad jag minns så har det aldrig varit problematiskt för mig. Mina knän har aldrig varit ett bekymmer, varken p.g.a. styrketräning eller löpning. Sedan några år tillbaka så springer jag mycket.

2023 började med att jag under tolv raka veckor sprang i snitt 15 mil/vecka. Det var en markant ökning. Mitt tidigare bästa snitt över en lika lång period var 11,7 mil. Jag började märka att knäna inte alls gillade utfallssteg med skivstång och jag uteslöt till slut den övningen. Det kändes stelt och ömt från uppvärmning till sista set. Knäböjen var inga bekymmer.

Nu är jag inne i en ny period med väldigt mycket löpning. Lika mycket som under den där tolvveckorsperioden. Nu har även knäböj blivit bökigt, på samma sätt som utfallsstegen var. Igår kändes knäna stela och ömma från uppvärmning till sista set. Det känns på intet sätt farligt men det är som att man väntar på att knäna ska bli mjuka och varma utan att det sker. I söndags åkte jag bil i 2,5 h(satt ganska upprätt bak i en skåpbil) och det gillade inte knäna alls. Det var faktiskt kämpigt, fick byta läge på dom hela tiden.

Det är ju inte orimligt att anta att den stora volymökningen i löpningen i kombination med tung styrketräning har blivit för mycket för mina knän.

Nästa pass ska jag testa en mycket rejälare uppvärmning, jag är slarvig med detta och hastar ofta igenom uppvärmningen och är snabbt uppe på tunga vikter. Märker jag ingen förbättring så får jag sluta med knäböj och se om knäna blir bättre.

Jag undrar dock om det finns uppvärmningsrutiner eller övningar som ni kan tipsa om? Kanske kan jag göra något innan jag börjar knäböja för att få knäna varma?

Jag måste inte träna tunga knäböj men jag har gärna kvar övningen och kör lättare om det går. Upplever att det är fenomenal uppvärmning för marklyft.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-06-01, 09:43   #2
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Släpa släde/däck/kedjor framlänges och baklänges ska vara bra för knäna.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-06-01, 09:58   #3
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Släpa släde/däck/kedjor framlänges och baklänges ska vara bra för knäna.
Uppfattat! Det är väl tyvärr något som jag aldrig kommer ta mig an att göra dock Känns för jobbigt, bökigt och ointressant. Då skulle jag behöva ha svart på vitt att det är en jävla mirakelkur för knäna Tror vi har en släde på gymmet men det är verkligen inget som lockar.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-06-01, 10:04   #4
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 040
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Uppfattat! Det är väl tyvärr något som jag aldrig kommer ta mig an att göra dock Känns för jobbigt, bökigt och ointressant. Då skulle jag behöva ha svart på vitt att det är en jävla mirakelkur för knäna Tror vi har en släde på gymmet men det är verkligen inget som lockar.
Nu när vi slänger ut ideer om uppvärmning. Leg extensions innan böj, något som kanske funkar? Utöver eventuellt cykling/crosstrainer om du har tid för att värma knäna.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-06-01, 10:11   #5
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Nu när vi slänger ut ideer om uppvärmning. Leg extensions innan böj, något som kanske funkar? Utöver eventuellt cykling/crosstrainer om du har tid för att värma knäna.
Ja men detta är i stil med det jag själv har tänkt mig att testa nästa gång. Jag kör ändå benspark så kan lika gärna köra det som första övning, innan knäböjen. Sedan värma upp i böjen mycket mer noggrant. Se om det gör skillnad.

Tror jag börjar så om jag inte får andra tips. Känns det likadant så kan jag testa att cykla lite innan efterkommande pass. Visst är det en beprövad metod för att värma/mjuka upp knän?

Någon sorts plan C är väl att övergå till boxböj och se hur det känns.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-06-01, 10:12   #6
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 040
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ja men detta är i stil med det jag själv har tänkt mig att testa nästa gång. Jag kör ändå benspark så kan lika gärna köra det som första övning, innan knäböjen. Sedan värma upp i böjen mycket mer noggrant. Se om det gör skillnad.

Tror jag börjar så om jag inte får andra tips. Känns det likadant så kan jag testa att cykla lite innan efterkommande pass. Visst är det en beprövad metod för att värma/mjuka upp knän?

Någon sorts plan C är väl att övergå till boxböj och se hur det känns.

Jag tänker mig att cykling är väldigt skonsamt och värmande ja, sedan benspark har jag själv ibland värmt upp med och läst vissa som gör. Det har aldrig skadat iallafall.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-06-01, 10:49   #7
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Jag slår ett slag för "Poliquin step up". Gjorde under för mig.
Kör 2-3 set före böj. Kommer säkert smärta lite första veckorna i alla fall.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-06-01, 10:51   #8
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Jag slår ett slag för "Poliquin step up". Gjorde under för mig.
Kör 2-3 set före böj. Kommer säkert smärta lite första veckorna i alla fall.

Tack! Detta ska jag kika in, mycket bra tips.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-06-01, 12:05   #9
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Jag slår ett slag för "Poliquin step up". Gjorde under för mig.
Kör 2-3 set före böj. Kommer säkert smärta lite första veckorna i alla fall.

Den där har jag ju för fan kört, som någon sorts rehabövning. Jag har enbart ställt mig på en step-up bräda med ena foten och sänkt ned hälen till golvet med andra benet. Finns det något magiskt i just själva lutningen som illustreras i bilden samt i de videos som jag har hittat om övningen?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-06-01, 14:56   #10
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Den där har jag ju för fan kört, som någon sorts rehabövning. Jag har enbart ställt mig på en step-up bräda med ena foten och sänkt ned hälen till golvet med andra benet. Finns det något magiskt i just själva lutningen som illustreras i bilden samt i de videos som jag har hittat om övningen?
Skulle säga att fördelen med en upphöjd häl är att du får fram knäna mycket mer över tårna när du kör övningen - och stärker/belastar knät i större ROM
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-06-01, 15:30   #11
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
att ställa sig åt andra hållet och köra typ raka mark stretchar anklarna ganska fint. Beror ju på varför du har knäproblem, men stela anklar är ju ett vanligt problem som leder till kassa knän.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-06-01, 19:37   #12
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Knän håller inte för evigt

Jag tror mer på att minska volym och frekvens tills du hittar en nivå som dina knän känner sig bekväma med.

Jag ser att du har bra löpresultat och ofta ligger det mycket träning bakom det. Tyvärr är det inte lätt att att omvärdera träningen för att passa en åldrande sliten man. Men tror att det är nödvändigt eftersom känningarna ofta bara är början på något värre som kommer framöver.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-06-02, 07:23   #13
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Skulle säga att fördelen med en upphöjd häl är att du får fram knäna mycket mer över tårna när du kör övningen - och stärker/belastar knät i större ROM
Tack! Jag ska testa det idag. Känner inte av knäna något idag så detta kommer gå att få ordning på.

Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Knän håller inte för evigt

Jag tror mer på att minska volym och frekvens tills du hittar en nivå som dina knän känner sig bekväma med.

Jag ser att du har bra löpresultat och ofta ligger det mycket träning bakom det. Tyvärr är det inte lätt att att omvärdera träningen för att passa en åldrande sliten man. Men tror att det är nödvändigt eftersom känningarna ofta bara är början på något värre som kommer framöver.
Tack för domedagsprofetian!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-06-02, 08:08   #14
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Kör du med knävärmare? Jag finner att rejäla sådana, ex.vis SBD, gör mycket för att få mina knän att kännas bättre.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-06-02, 08:15   #15
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Jeneric Visa inlägg
Kör du med knävärmare? Jag finner att rejäla sådana, ex.vis SBD, gör mycket för att få mina knän att kännas bättre.
Nej, givetvis tänkt tanken dock. Aldrig ägt ett par. Jag ska börja med att idag köra Poliquin step-up och benspark innan jag testar lätt knäböj. Kanske stretcha vaderna också. Känns det inte bra så är nästa steg att inte köra knäböj nästa vecka och se hur det känns.

Men visst skulle jag kunna införskaffa mig knävärmare.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)