Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-08-18, 10:30   #16651
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Ryzen är i min mening fruktansvärt överhypad. AMD kan inte konkurrera med Intel så de slänger fler processorkärnor på problemet. Den vägen kan de vinna lite benchmarks i multitrådad prestanda, trots att de ligger efter i IPC och klockfrekvens. 8 kärnor är ju dessutom dubbelt så mycket som 4, vilket uppenbarligen har en helvetes stark psykologisk effekt.
I de allra flesta applikationer ligger Ryzen i varje fall 20% efter i prestanda. Nästan allt skalar skitdåligt till fler trådar och det som skalar bra tenderar att hanteras av GPU;n. Folk har dock blivit vilda och helt irrationella över Ryzen.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 11:16   #16652
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
K-processor men B-bräda är ju kanske inte opti, och K-processor med eventuell klockning och 212 evo-kylaren är inte heller någon hit. Men visst, prisskillnaden mellan K och icke K är marginell om ens det idag, så det vore dumt att inte välja den. Och grabben kan ju uppgradera kylaren i framtiden. Men då vill han ha Z, X eller H-moderkort för att kunna dra nytta av processorns upplåsta multipel.
Ok tack för tipsen. Han kommer inte att överklocka. Noctua-kylaren är ju bättre men också dubbelt så dyrt, han har sommarjobbat i sommar så vill ha de tillräckligt bra men även så billigt som möjligt. Vad är det som är dåligt med 212-kylaren? Moderkortet kostar ju "nästa steg" runt 1200, vad får man egentligen för 300 kr mer? Ser inte större skillnader i spec.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 11:25   #16653
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Skall man inte överklocka mycket finns det inget dåligt med 212-an. Den klarar för övrigt även moderat överklockning utan problem.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 20:35   #16654
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Jag kör evo212 och en I7-6700K med klock på 4.6ghz iaf, inget extremt kanske men den ligger på runt 80-85 grader full load med prime95. När jag spelar så är det runt 65-75 generellt.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-27, 19:07   #16655
wallemf
Registered User
 
wallemfs avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 137
https://www.komplett.se/product/9439...gamer-augusti#

Lär vara en riktigt prisvärd setup? Ska mestadels spela WoW/D3
wallemf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-27, 19:20   #16656
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av wallemf Visa inlägg
https://www.komplett.se/product/9439...gamer-augusti#

Lär vara en riktigt prisvärd setup? Ska mestadels spela WoW/D3
Ser helt okej ut för det priset.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-28, 13:44   #16657
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 577
Snabb fråga; Har ni några bra tips på hur man kan få till trådlöst internet på stationär dator? Min fiberkontakt sitter i hallen, antal meter från där jag önskar ha min stationära dator. Vill helst slippa dra en TP-kabel genom halva lägenheten...
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-28, 14:46   #16658
TIMPA
Registered User
 
TIMPAs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Östergötland
Inlägg: 220
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Snabb fråga; Har ni några bra tips på hur man kan få till trådlöst internet på stationär dator? Min fiberkontakt sitter i hallen, antal meter från där jag önskar ha min stationära dator. Vill helst slippa dra en TP-kabel genom halva lägenheten...
Finns ju en hel del olika USB-lösningar för trådlöst-nätverk, om man kan tänka sig testa en sådan lösning.

Annars köper man ett PCI-E kort som är avsett för trådlöst nätverk och monterar i burken.
TIMPA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-28, 15:01   #16659
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av wallemf Visa inlägg
https://www.komplett.se/product/9439...gamer-augusti#

Lär vara en riktigt prisvärd setup? Ska mestadels spela WoW/D3
Priset verkar vara bra för komponenterna men GTX 1080 kanske är lite overkill egentligen? Vilken upplösning ska du spela i?
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-28, 15:28   #16660
wallemf
Registered User
 
wallemfs avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 137
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Priset verkar vara bra för komponenterna men GTX 1080 kanske är lite overkill egentligen? Vilken upplösning ska du spela i?
Ja det kanske är lite överdrivet. Ska man gå på ett 1060 istället och en i7 processor?

Kommer mest största sannolikhet spela i 1920x1080
wallemf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-29, 11:47   #16661
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av wallemf Visa inlägg
Ja det kanske är lite överdrivet. Ska man gå på ett 1060 istället och en i7 processor?

Kommer mest största sannolikhet spela i 1920x1080
Skulle absolut gå på i5 och 1060 räcker nog utmärkt. Försökte sätta ihop en lista på prisjakt men det blir ju lätt att man tar lite högre kvalitet på många komponenter och en större SSD och då springer priset iväg även om man försöker snåla in på processor och grafikkort. Kompletts alternativ är inte alls tokiga.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-29, 12:20   #16662
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Snabb fråga; Har ni några bra tips på hur man kan få till trådlöst internet på stationär dator? Min fiberkontakt sitter i hallen, antal meter från där jag önskar ha min stationära dator. Vill helst slippa dra en TP-kabel genom halva lägenheten...
Bredbandsbolaget som vi har erbjöd sig sätta in ett extra uttag inne i lägenheten för runt 1000 kr (15 m från existerande uttag) men de lyckades inte leverera det uttaget i tid och helt plötsligt ansåg de också att det var min uppgift att prata med underleverantören så vi kör via antennuttaget trots betydligt sämre prestanda (angiven ej uppmätt).
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-29, 19:18   #16663
wallemf
Registered User
 
wallemfs avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 137
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Skulle absolut gå på i5 och 1060 räcker nog utmärkt. Försökte sätta ihop en lista på prisjakt men det blir ju lätt att man tar lite högre kvalitet på många komponenter och en större SSD och då springer priset iväg även om man försöker snåla in på processor och grafikkort. Kompletts alternativ är inte alls tokiga.
Tack :-)
wallemf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-29, 21:31   #16664
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Snabb fråga; Har ni några bra tips på hur man kan få till trådlöst internet på stationär dator? Min fiberkontakt sitter i hallen, antal meter från där jag önskar ha min stationära dator. Vill helst slippa dra en TP-kabel genom halva lägenheten...
Köp en router med wi-fi och en wifi-dongle till din stationära
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-30, 12:02   #16665
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Vet inte om detta är rätt plats, men chansar på att någon vill hjälpa.

Jag behöver en ny dator då jag nu med studierna måste släpa på datorn hela dagarna vilket gör att jag vill ha en liten och lätt variant. MEN jag vill inte ha en slö variant som kollapsar innan jag skrivit examensarbetet om två år.

Kraven är alltså att den ska vara under 13'' och väga lite, jag behöver rejält med batteritid. Jag kommer främst att arbeta med redovisningsprogram och officepaketet och det ska vara en PC. Pris runt 5k?

Någon som har förslag?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner

Senast redigerad av mela den 2017-08-30 klockan 12:05.
mela är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)