Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-07-25, 10:16   #16591
kaer
Gillar just DIG!
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Södermalm
Inlägg: 479
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Om man inte har koll på sina datordelar så är det nog svårt att uppskatta värde. Laptop eller stationär? Generellt så tror jag att dom flesta på blocket överskattar värdet enormt. Är den över 3-4 år så är det nog svårt o få över 2-3k.
Jo så är det nog, köpte min (bärbara) för drygt ett år sen. En asus zenbook men bra specar.
__________________
Rome wasn't built in a day
kaer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-25, 21:50   #16592
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Jag är nere hos mina föräldrar, tänkte passa på att tanka lite på deras 20 mbit lina. Även om jag drar ner i 1mb/s så saktar nätet ner oerhört mycket, ibland till den grad att jag inte kan surfa öht. Detta trots att speedtest visar på 20x den hastigheten. What gives? Jag anvädner vuze och ovpn.
Antingen har de inte 20Mbps i båda hållen eller så är det routern som inte klarar av alla samtidiga tcp-sessioner som det blir med Bittorrent.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-25, 22:31   #16593
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Jag är nere hos mina föräldrar, tänkte passa på att tanka lite på deras 20 mbit lina. Även om jag drar ner i 1mb/s så saktar nätet ner oerhört mycket, ibland till den grad att jag inte kan surfa öht. Detta trots att speedtest visar på 20x den hastigheten. What gives? Jag anvädner vuze och ovpn.
Är det fiber eller ADSL? Om det är ADSL så har inte den full duplex och uppladdning (som är en del när man kör torrents) stryper då nedladdningen. Det är inte ett jämnt förhållande på ADSL så t.ex. laddar man upp i 2mbit så kommer nedladdningen strypas till mycket mycket lägre, som t.ex. 1mbit. Dvs. om man inte laddar upp något mycket, typ bara 0,5-1mbit så bör man fortfarande ha snabb nedladdning också.

Sen bara för att dubbelkolla, menar du megabits eller megabytes per second? För 20mbit, bör som bäst bli ca 2 megabytes per sekund.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-25, 22:45   #16594
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Antingen har de inte 20Mbps i båda hållen eller så är det routern som inte klarar av alla samtidiga tcp-sessioner som det blir med Bittorrent.

Ahh, så måste det vara!

Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Är det fiber eller ADSL? Om det är ADSL så har inte den full duplex och uppladdning (som är en del när man kör torrents) stryper då nedladdningen. Det är inte ett jämnt förhållande på ADSL så t.ex. laddar man upp i 2mbit så kommer nedladdningen strypas till mycket mycket lägre, som t.ex. 1mbit. Dvs. om man inte laddar upp något mycket, typ bara 0,5-1mbit så bör man fortfarande ha snabb nedladdning också.

Sen bara för att dubbelkolla, menar du megabits eller megabytes per second? För 20mbit, bör som bäst bli ca 2 megabytes per sekund.
Det är ADSL, fiber på g dock! (varje hushåll måste pynta 20 lakan för att samhället ska få fiber draget, och mer än 60% av hushållen måste ha det.)

20 megabytes menar jag.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-25, 22:46   #16595
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av kaer Visa inlägg
Funderar på att sälja en dator, hur uppskattar man värdet?
Specarna är skiftar ju lite mellan i princip varje model.
Jag kollade vad alla mina delar kostar nu på prisjakt, sen sätter jag pris därefter.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-02, 16:54   #16596
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Min laptops Spacetangent glappar lite. Kan det vara pga damm?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-04, 05:20   #16597
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
Citat:
Ursprungligen postat av Iliyas Visa inlägg
Hej hej, jag har en Lenovo Y700-34ISH med GTX 1070, 16 GB RAM, i5-6400.

När jag spelar Bf1 på lägsta nivå så har jag runt 70-80 fps men den droppar ner till 35-40 när det blir mkt på skärmen med massa gubbar osv.

Kommer i5-7600 gynna mitt spelande? Måste jag köpa ett nytt moderkort och grejer?

Är det någon ide att försöka sälja min CPU? Tack!!!
Hej igen, kommer att köpa en i7-7700K då jag får den moms fritt, är jag tvungen att byta ut moderkortet om jag inte tänkt överklocka den? Är ny fläkt ett måste?
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-04, 07:24   #16598
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Moderkortet i sig fungerar för båda processorerna, men det betyder inte automatiskt att Lenovo har ett BIOS som stödjer 7700K i din dator. Det får du kolla upp och uppdatera BIOS om det behövs. Om det finns ett lämpligt BIOS. Annars går det inte alls.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-04, 07:38   #16599
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Min laptops Spacetangent glappar lite. Kan det vara pga damm?
Damm, vatska eller nagot annat som ramlat ner (ater du vid datorn? Kanske ar smulor osv) lar det val vara, ja.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-04, 11:08   #16600
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
Jaha ok tack, ska kolla upp det.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-04, 12:28   #16601
SalkinA
Registered User
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 52
Citat:
Ursprungligen postat av Iliyas Visa inlägg
Hej igen, kommer att köpa en i7-7700K då jag får den moms fritt, är jag tvungen att byta ut moderkortet om jag inte tänkt överklocka den? Är ny fläkt ett måste?
i7-6700 ska ju tydligen funka iaf.

https://forums.lenovo.com/t5/Gaming-...e/td-p/3706958

Funkar det inte med i7-7700K så kan du kanske byta med någon som har en i7-6700K?
SalkinA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-04, 19:17   #16602
HMS Laestander
Registered User
 
HMS Laestanders avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 7 298
Har ett gammalt grafikkort ATI Radeon HD 5670 för vilket drivrutiner och liknande inte längre görs.

Datorn har blivit mycket trött på sistone och ibland under surfsessioner på diverse forum (dvs inte nödvändigtvis bilder, youtubeklipp eller liknande) slocknar den helt. Vissa gånger kommer han till liv igen och berättar att drivrutinen för grafikkortet slutat svara, andra gånger är den helt död och kräver en hard reboot.

Finns det någonting jag kan göra, nånstans jag kan hitta support för detta gamla graffekort eller är jag förpassad till att köpa ett nytt?
__________________
Drömmen om att bli Bäst

597 RAW. Mark: 262 - Böj: 190 - Bänk: 145
HMS Laestander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-05, 01:45   #16603
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av HMS Laestander Visa inlägg
Har ett gammalt grafikkort ATI Radeon HD 5670 för vilket drivrutiner och liknande inte längre görs.

Datorn har blivit mycket trött på sistone och ibland under surfsessioner på diverse forum (dvs inte nödvändigtvis bilder, youtubeklipp eller liknande) slocknar den helt. Vissa gånger kommer han till liv igen och berättar att drivrutinen för grafikkortet slutat svara, andra gånger är den helt död och kräver en hard reboot.

Finns det någonting jag kan göra, nånstans jag kan hitta support för detta gamla graffekort eller är jag förpassad till att köpa ett nytt?
Det är ett snart 8år gammalt kort. Det du kan testa är att ladda ned äldre versioner av ATI drivrutiner och se om det funkar bättre. Men det är knappast så att de fokuserar på det kortet nuförtiden.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-08, 08:32   #16604
SalkinA
Registered User
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 52
Citat:
Ursprungligen postat av HMS Laestander Visa inlägg
Har ett gammalt grafikkort ATI Radeon HD 5670 för vilket drivrutiner och liknande inte längre görs.

Datorn har blivit mycket trött på sistone och ibland under surfsessioner på diverse forum (dvs inte nödvändigtvis bilder, youtubeklipp eller liknande) slocknar den helt. Vissa gånger kommer han till liv igen och berättar att drivrutinen för grafikkortet slutat svara, andra gånger är den helt död och kräver en hard reboot.

Finns det någonting jag kan göra, nånstans jag kan hitta support för detta gamla graffekort eller är jag förpassad till att köpa ett nytt?
Har själv ett gammalt HD5450 och fick hade samma problem med att drivrutinen slutade svara med nyare drivrutiner. Laddade ner en äldre version som funkar bättre:

"Powercolor HD 5400 series Catalyst 13.4 Version 12.104 Win8_Win7_Vista 64-bit"

Så jag skulle kollat hemsidan för tillverkaren av ditt grafikkort och se om dom har en lite äldre variant där eller så sök testar du denna:

http://www.guru3d.com/files-get/amd-...ownload,1.html
SalkinA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-09, 08:46   #16605
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Nu är det här lite väl mycket gråzon men Moderator får ta bort ifall det är fel av mig.

Jag behöver hjälpa en bekant med en crack, lugn nu, läs först.

Dom har hittat ett gammalt dokumentationssystem på en gammal stationär dator på deras jobb, men företaget finns inte kvar och det verkar lite svårt att få tag i någon person som varit där som kan hjälpa och licensfilen är gammal så de kan inte öppna och exportera eventuell information de skulle ha nytta av.

Vart får man tag i kompetent folk som skulle kunna ta på sig ett sådant uppdrag, random IT konsultfirma? Eller vart börjar man leta?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)