Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-07-03, 23:47   #16531
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
" att den inte ska orka med det jag vill börja göra, vilket är att vlogga så jag behöver börja och redigera klipp till youtube. Vi snackar max 1080p, och klipp på 5-10 min, inga galna övergångar eller grafik och så, bara rättfram youtube klipp filmade på en Samsung s8. Jag vill kunna scrubba i tex lightworks eller Premiere elements utan lagg. Samma gäller när det handlar om att redigera foton eller se dem i lightroom."

Nä, skulle känna mig som i en tvångströja på en ipad eller tablet.
Jo alltså, prestandan på nya iPad Pro är tämligen imponerande och många appar utnyttjar den effektivare än desktop-applikationer. Jag använder exempelvis Procreate på min padda och det presterar bättre än Photoshop på min dekstop (5820K @ 4,4Ghz, 16Gb RAM och 970 GTX). Det kan för all del inte göra lika mycket som Photoshop heller, och däri ligger väl kruxet. Behöver man Photoshop så gör man, men frågan är om man verkligen gör det.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 07:45   #16532
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jo alltså, prestandan på nya iPad Pro är tämligen imponerande och många appar utnyttjar den effektivare än desktop-applikationer. Jag använder exempelvis Procreate på min padda och det presterar bättre än Photoshop på min dekstop (5820K @ 4,4Ghz, 16Gb RAM och 970 GTX). Det kan för all del inte göra lika mycket som Photoshop heller, och däri ligger väl kruxet. Behöver man Photoshop så gör man, men frågan är om man verkligen gör det.
Hehe tror jag har löst problemet, köper en portabel skärm istället!
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 08:40   #16533
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Fast då får du nog se till att plocka ur originalbatteriet från laptopen när du kopplar in din power bank för dessa batterier är designade att ge ström nog att hålla maskinen vid liv medan strömadaptern dessutom ska ge puder nog att också ladda batteriet som sitter i. På en mobil så är detta betydligt enklare eftersom batterierna där samt mobilens strömförbrukning är så pass låg.

Nu går det ju inte att jämföra en laptop med en stationär eller rackmonterad server men vi hade på ett ställe som jag jobbade på UPS:er på runt 70kg som klarade att driva en handfull maskiner i enbart några få minuter (i princip tillräckligt länge för att man skulle kunna stänga ner dem säkert).
Ja precis, det var så jag menade. Därför jag skrev att "Dock funkar ju den powerbanken då enbart till just den modellen som just det batteriet passar till".

Kanske kan laptoptillverkare installera en extra port på datorn så man kan driva datorn utan att ladda batteriet. Eller nån liten switch så man kan koppla ur batteriladdningsfunktionen.

Tveksam till hur stor efterfrågan på sådan funktionalitet är dock...

Kånka runt på en UPS är ju kanske inget så många är sugna på... :P
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 12:47   #16534
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
Hej hej, jag har en Lenovo Y700-34ISH med GTX 1070, 16 GB RAM, i5-6400.

När jag spelar Bf1 på lägsta nivå så har jag runt 70-80 fps men den droppar ner till 35-40 när det blir mkt på skärmen med massa gubbar osv.

Kommer i5-7600 gynna mitt spelande? Måste jag köpa ett nytt moderkort och grejer?

Är det någon ide att försöka sälja min CPU? Tack!!!
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 13:35   #16535
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Hehe tror jag har löst problemet, köper en portabel skärm istället!
Prio för dig är väl processor, minne och i visst mån grafikkort. Dyrt med laptop som har allt ovan.

Alternativ är kanske ett micro ITX bygge med extern skärm, i en ryggsäck. Nackdel är att den inte har batteri. Men det beror på hur du använder datorn.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 13:45   #16536
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Iliyas Visa inlägg
Hej hej, jag har en Lenovo Y700-34ISH med GTX 1070, 16 GB RAM, i5-6400.

När jag spelar Bf1 på lägsta nivå så har jag runt 70-80 fps men den droppar ner till 35-40 när det blir mkt på skärmen med massa gubbar osv.

Kommer i5-7600 gynna mitt spelande? Måste jag köpa ett nytt moderkort och grejer?

Är det någon ide att försöka sälja min CPU? Tack!!!
Klart du kan sälja ett CPU, på sweclockers kan du alltid bli av med det. Nu vet jag inte vad som påverkar BF1. Men jag skulle kika på en billig I7 för att uppdatera, kanske öka livslängden något. I5 om du har stora budgetproblem. Om du inte köper en k processor för överklockning så är moderkortet inget jättehinder.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 14:24   #16537
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Vad ar basta programmet for att fjarrstyra en dator nu for tiden?

Fran en Mac till en Windows 10-maskin, om det gor nagon skillnad.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 16:04   #16538
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Klart du kan sälja ett CPU, på sweclockers kan du alltid bli av med det. Nu vet jag inte vad som påverkar BF1. Men jag skulle kika på en billig I7 för att uppdatera, kanske öka livslängden något. I5 om du har stora budgetproblem. Om du inte köper en k processor för överklockning så är moderkortet inget jättehinder.


Jaha ok men om jag endast är nöjd med medium/high och inte ultra. Glömde skriva i5-7600K.
Vilken i7 är bra för en average gamer?
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 16:09   #16539
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Iliyas Visa inlägg
Jaha ok men om jag endast är nöjd med medium/high och inte ultra. Glömde skriva i5-7600K.
Vilken i7 är bra för en average gamer?
För en average gamer räcker I5-7600k. Jag tänkte påpeka att det dyker upp titlar som mår bra på processorer med mer kärnor.

Men vill du ha ut hela potentialen i en I5-7600k processor behöver du ett Z270 moderkort.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 16:26   #16540
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
För en average gamer räcker I5-7600k. Jag tänkte påpeka att det dyker upp titlar som mår bra på processorer med mer kärnor.

Men vill du ha ut hela potentialen i en I5-7600k processor behöver du ett Z270 moderkort.
Ok, men då blir det nog en sådan, tack för hjälpen!
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 17:34   #16541
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Citat:
Ursprungligen postat av Iliyas Visa inlägg
Hej hej, jag har en Lenovo Y700-34ISH med GTX 1070, 16 GB RAM, i5-6400.

När jag spelar Bf1 på lägsta nivå så har jag runt 70-80 fps men den droppar ner till 35-40 när det blir mkt på skärmen med massa gubbar osv.

Kommer i5-7600 gynna mitt spelande? Måste jag köpa ett nytt moderkort och grejer?

Är det någon ide att försöka sälja min CPU? Tack!!!
Känns som något är fel, jag spelade med högre inställningar med ungefär liknande FPS i bf1 med gtx 980,16 GB ram och uråldrig i5 760.
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 18:06   #16542
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Det kanske funkar med "chmod 777 /mnt/disk"?
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Precis som Yes, så misstänker jag att den kräver lösenord inte för att det primärt är ett OS installerat där utan för att rooten på den (/) har 0:0 (dvs root) som användare och därmed kräver root för att monteras.

Enklast är nog att formatera den helt om nu själva infon på den inte är intressant eftersom du då också blir av med allt extra som snor plats på den (den är ju säkert partitionerad i olika partitioner nämligen). Vad kör du för os?
Ja så är det nog, den hade samma lösenord som root vilket inte verkade rimligt. Aja, jag formaterade hårddisken, sen försökte jag lägga till nya hårddisken i fstab men det ledde bara till att OS inte kunde laddas, gick turligt nog lätt att ordna det hela haha... Sååå, hårddisken får mountas vid behov, och det är jag helt ok med.

OS ja. Sedan ett år har jag ett litet ett på stationära som heter Linux Lite 2.8 som jag gillar väldigt mycket, jag tror det var samma på hårddisken, ev Xubuntu. Yeesa...
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 21:15   #16543
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Om du ska ha en powerbank med kraft nog för att ladda en dator så kommer du att få släpa runt på många många kg!

Kanske är på det viset. Ska köpa mig en portabel starthjälp till bilen, hittade en variant som även verkar funka som powerbank.

http://www.ebay.co.uk/itm/18000mAh-1...3D291822838791

Denna modell har ju med "8x Notebook adapter connector" och jag tolkar det som att man även ska kunna ladda datorn, men borde detta vara en teknisk omöjlighet alltså?
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-05, 07:10   #16544
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Vad ar basta programmet for att fjarrstyra en dator nu for tiden?

Fran en Mac till en Windows 10-maskin, om det gor nagon skillnad.
Jag gillar Microsofts egna RDP-klient som fan. https://itunes.apple.com/se/app/micr...15768417?mt=12
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-05, 15:39   #16545
Nordenator
:D
 
Nordenators avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 964
Jag kör teamviewer. Det var inte jag som ansvarade för att sätta upp VNC-biten då servern finnes på annan ort, men får väl säga att det varit väldigt stabilt åtminstone.
__________________
Journal - 110 Bänk 150 Böj 195 Mark @ ~90 kilo svag
Nordenator är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)