Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-02, 22:45   #1
plexmar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 113
Bulk - sätter sig runt buken

Är nu återigen inne i en bulkperiod, där jag än så länge har lagt på mig ca 4-5 kg sen tre månader tillbaka. Har dock ett litet dilemma, nu verkar det mesta sätta sig runt magen!

Var hyfsat så deffad i somras, med kroppsfett runt 8-10% och har sedan dess alltså lagt på mig en del, men tyvärr verkar det mesta sätta sig runt magen.

Gjorde fel i att inte mäta runt ex. armar, bröst osv innan jag började bulken :/

Min frågor blir då: Kan det vara så att mitt kaloriöverskott till större del sätter sig runt magen? Efter som jag tränar ganska hårt och ligger på kaloriöverskott, så borde jag ju rimligtvis bygga lite muskler iaf?

Jag vill ha lite stöd till att fortsätt bulken som ni kanske märkt Just nu känns det lite sådär när det ser ut som allt sätter sig runt magen och jag inte riktigt kan se eller mäta mina ökningar någon annanstans :/

Övertala mig till att fortsätta med bulken, tack!
plexmar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 22:48   #2
Mr.Sarkastisk
225kg bänk RAW!!
 
Mr.Sarkastisks avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 678
Vart fettet sätter sig har nog mycket med gener att göra. Självklart bygger du muskler, men om viktökningen går för snabbt så kan du prova med att ligga på ett lite mindre överskott.
Var inte så rädd för fett, fortsätt bulka och deffa efter =)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
SL bälten är ju till för att man ska kunna pressa buken mot dem och uppnå stabilitet i bålen. De andra varianten är väl någon kombination av snuttefilt och korsett.

Mr.Sarkastisk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 22:49   #3
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Du kan ju ta mått nu och jämföra längre fram. Ser du att du lägger på dig för många cm runt midjan kanske du behöver lugna ner ditt överskott.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 22:59   #4
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av plexmar Visa inlägg
Jag vill ha lite stöd till att fortsätt bulken som ni kanske märkt Just nu känns det lite sådär när det ser ut som allt sätter sig runt magen och jag inte riktigt kan se eller mäta mina ökningar någon annanstans :/
Då gör du helt fel och äter för mycket. Dina ökningar på gymmet (kortare vila, högre vikter, fler rep eller något annat mått på framgång) skall överstiga viktuppgången ganska ordentligt.

Har du inte blivit starkare i gymmet, alls?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 23:34   #5
MrBurner
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 388
Syftar inte trådskaparen på ökning på t ex. omkretsen av sin överarm? Syftar på Mikaels fundering.
MrBurner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-03, 02:04   #6
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av MrBurner Visa inlägg
Syftar inte trådskaparen på ökning på t ex. omkretsen av sin överarm?
Vad jag förstår är de måtten oförändrade. Om han har ökat på gymmet är det okej ändå. Men inte om han plufsat till sig utan att öka särskilt mycket.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-03, 07:51   #7
plexmar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 113
Tack för svaren!

Jag har väl ökat lite på gymmet, men främst det jag tappade under deffen. Nu är jag tillbaka på ungefär samma vikt som innan jag började deffa och skulle säga att jag tar lika mycket i vikter i de flesta övningarna som då.

Kanske är det jag som överdriver, men känns som magen är större än när jag vägde så här mycket sist.

Någon nämnde att jag kanske äter för mycket, men ligger inte på så jättestort kaloriöverskott.. snittar väl kanske 300-500 kcal i överskott per dag.
plexmar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-03, 10:10   #8
enzodiac
Registered User
 
enzodiacs avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 300
Mycket mat fyller ut magen också. Men om det är fett som lagt sig därpå så äter du för mycket och kanske timar maten fel också.

Efter min senaste deff testade jag att försöka hålla vikten bara och bli starkare i gymmet. Jag har nu gått upp cirka 6-7 kg efter deffen och midjemåttet har bara ökat 3cm. Dvs försök äta normalt och tima mycket av maten kring träningen samt försök öka i gymmet hela tiden så ska du se att det blir bättre.
__________________
Still hitting them corners in them low low's girl !
enzodiac är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-03, 11:59   #9
Fredrik_S
Registered User
 
Fredrik_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 6 723
Citat:
Ursprungligen postat av plexmar Visa inlägg
Tack för svaren!

Jag har väl ökat lite på gymmet, men främst det jag tappade under deffen. Nu är jag tillbaka på ungefär samma vikt som innan jag började deffa och skulle säga att jag tar lika mycket i vikter i de flesta övningarna som då.

Kanske är det jag som överdriver, men känns som magen är större än när jag vägde så här mycket sist.

Någon nämnde att jag kanske äter för mycket, men ligger inte på så jättestort kaloriöverskott.. snittar väl kanske 300-500 kcal i överskott per dag.

När ska folk sluta bulka/deffa om vartannat. Du skriver förklaringen bra själv.
Bulk innebär stora risker för permanent fettcellsbildning som måste kämpas emot resten av livet om man inte vill ha kvar det (fettceller kan inte bli färre bara mindre, men de kan bli fler!). Deff innebär ofta styrkeföluste och återgångar till tidigare nivåer. Desutom är det väldigt jobbigt mentalt att deffa. 300-500 i snitt är väldigt mycket att hålla en längre period och mycket av överskotts energin blir till fett.

50-100 kcal/dag i överskott är mer rimligt sett ur ett längre perspektiv.
Då en sån siffra är omöjlig att räkna till i praktiken så är det säkrare att lägga dig på ett någorlunda kaloriballans och bara sikta på framgångar i gymet. Gör du det så är det troligt att hungern kommer skapa det där lilla snitt överskottet ändå över tiden och din muskler växer utan onödig fettbildning.
__________________
Instagram fredriksoderberg
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-03, 12:40   #10
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
500kcal per dag i överskott är väl för mycket, minska överskottet. Om du förväntar dig att omsätta det till rena muskler utan att du ökar din aktivitetsgrad så får du ju skapa en hel del muskelmassa per månad....

Idealet är ju ett så litet överskott som möjligt( ett överskott på endast 1kcal per dag vore svårt att uppnå iofs) per dag om du inte vill nå sälform.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-03, 15:34   #11
plexmar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 113
Men om vi antar att jag ligger 1 kcal överskott om dagen och jämför det med 300-500 kcal om dagen. Då bygger jag väl mer muskler i det senare alternativet?
plexmar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-03, 15:43   #12
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Kroppen skapar mer muskelmassa för att klara av en tyngre belastning, samt förbättra insulinkänsligheten vid överätning*.

* är en hypotes som lagts fram ang. Fredrik Nyströms överätningsstudier utan motion.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-03, 16:01   #13
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av plexmar Visa inlägg
Men om vi antar att jag ligger 1 kcal överskott om dagen och jämför det med 300-500 kcal om dagen. Då bygger jag väl mer muskler i det senare alternativet?
Troligen, men du blir även fetare.

Bara att välja man kan inte få allt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 02:14   #14
Fredrik_S
Registered User
 
Fredrik_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 6 723
Citat:
Ursprungligen postat av plexmar Visa inlägg
Men om vi antar att jag ligger 1 kcal överskott om dagen och jämför det med 300-500 kcal om dagen. Då bygger jag väl mer muskler i det senare alternativet?
Om vi leker med lite ungefärliga siffror och gissar på att man kan lägga på sig ungefär 2 kg muskelmassa per år efter de initiala träningsåret/åren.
Och om 1 kg muskelmassa kostar 10 000 kcal att tillverka så räcker 20 000 kcal överskott på ett år.

Det blir 55 kcal per dag...

Skulle du ligga på 500 kcal per dag så skulle du nog gå upp runt 15-20 kilo på ett år och då blir du garanterat fet på kuppen.

Jag menar inte på något sätt att man ska ligga på exakt 55 kcal per dag utan det är ett genomsnitt och det spelar inte nån stor roll och du ligger på 1000 kcal överskot en dag och 900 kcal underskott en annan dag tex...
__________________
Instagram fredriksoderberg
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-04, 02:18   #15
Fredrik_S
Registered User
 
Fredrik_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 6 723
Tränar du regelbundet och äter ganska mycket protein och gör framsteg i gymet undviker att bli fet och undviker att bli mager, så är kostberäkning och bulk/deff onödigt imo.
__________________
Instagram fredriksoderberg
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)